Fiat TC nokat.
Fiat TC nokat.
Fiat harrastajat taas hoi! En saa 1600 TC:täni käymään kunnolla tyhjäkäynnillä. Kaikkea on kokeiltu, paitsi nokkien eri asentoja. Tyhjäkäyntiruuvia täytyy kääntää niin paljon, että saa kakkua jo pääsuuttimen kautta, eli tyhjäkäyntipiiri ei ole siinä vaiheessa enää mukana. Käy kaikilla pytyillä, mutta käynti on pienillä kierroksilla karkeaa. Ei käy niinkuin moottorin yleensä pitäisi. Suurilla kierroksilla toimii hyvin. Mihin suuntaan nokkia/toista nokkaa kannattaisi kääntää, jos olettaa ongelman olevan siellä?
-
- Viestit: 585
- Liittynyt: 28.9.2010 0:14
- Paikkakunta: Ii
Re: Fiat TC nokat.
virinokat ja vakiokaasari tai 1kpl 2 kurkunen? todennäköisesti nokat liian rajut yhelle kaasarille.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Re: Fiat TC nokat.
On kaksikurkkuinen Weber 32mm kurkuilla. Piti olla vakionokat koneessa ja nekin on asennettu alkuperäisten merkkien mukaan. Auto kuitenkin lähtee paremmin kuin vakio 98 hv antaisi odottaa. Sitten varmaankin nokat ovat joskus vaihtuneet. Kiitos vinkistä.
Re: Fiat TC nokat.
Miten seosruuvin säätö vaikuttaa? Voisiko tyhjäkäyntipiiri olla tukossa? Mitä tapahtuu jos töräytät hieman bensaa kurkusta sisään?
500whp.net
Re: Fiat TC nokat.
Välillä seosruuvin säätö vaikuttaa ja välillä ei. Kun kiertää ruuvin kiinni niin sammuu ja toisena kertana taas ei sammu. Silloin on tietysti kaasuläppä ollut säädettynä enemmän auki. Silloin ei tietty sammu. Nyttemmin Lada on jo ruvennut käymään paremmin. Pikku vikoja on löytynyt, kuten liian alhainen bensapinta. Tämä ilmeni sammumisena kierrättämisen jälkeen. Myös sytytys tuppasi siirtymään myöhäisemmälle johtuen jakajan kiinnityksen luistamisesta. Nyt rapottaa jo ihan mukavasti. Kiitoksia vinkeistä.
Re: Fiat TC nokat.
Oletko itse ajoittanut nokka-akselit merkkien mukaan? Itsellä oli koneessa jostain syystä nokkapyörät jostain muusta tc:stä, joten itse kans laitoin merkkien mukaan kun kasasin koneen, enkä sen kummemmin tarkistellut ja eihän siitä hyvä tullut. puristuspaineetkin olivat ihmeen matalat, jolloin soi kellot päässä.
Loppujen lopuksi mittasin tarkkuuskellolla ykk:n ja overlapin, jonka mukaan säädin ajoituksen "noin" tuntumalla, olisko ollut 1-2mm kummassakin overlappia ykk:ssa. Kone toimi tuon jälkeen hyvin.
Sain sit myöhemmin kaverilta lainaksi oikeanmalliset nokkapyörät, yllättäen oli ajoitus lähes kohdalleen mennyt tuolla tarkkuuskellolla mittaamisella, pakopuoli heitti yhden hampaan verran. Tämä siis vakioilla nokka-akseleilla ja nokkapukeilla. Jos nokkapukkeja höylätty, ajoitushan muuttu hieman, mutta tuskinpa hampaallistakaan.
Toivottavasti sait jotain tolkkua tästä
Loppujen lopuksi mittasin tarkkuuskellolla ykk:n ja overlapin, jonka mukaan säädin ajoituksen "noin" tuntumalla, olisko ollut 1-2mm kummassakin overlappia ykk:ssa. Kone toimi tuon jälkeen hyvin.
Sain sit myöhemmin kaverilta lainaksi oikeanmalliset nokkapyörät, yllättäen oli ajoitus lähes kohdalleen mennyt tuolla tarkkuuskellolla mittaamisella, pakopuoli heitti yhden hampaan verran. Tämä siis vakioilla nokka-akseleilla ja nokkapukeilla. Jos nokkapukkeja höylätty, ajoitushan muuttu hieman, mutta tuskinpa hampaallistakaan.
Toivottavasti sait jotain tolkkua tästä

Re: Fiat TC nokat.
Kyllä merkkien mukaan on laitettu nokat. Toimii siedettävästi. Kylmäkäynnistyksessä on ongelmia. Joutuu pumppaamaan kiihdytyspumpulla aikatavalla kakkua moottoriin ennen starttausta. Muuten ei saa käyntiin. Ryyppy toimii kyllä. Ennen kuin moottori on ajettu lämpimäksi n. 20 min on kuollut kohta kierroksilla about 1500-2500 rpm. Tuolla alueella ei ole vetoja ollenkaan. 2500 rpm ja yli toimii loistavasti ja kiertää tosi puhtaasti. Kun on ajettu kuumaksi niin toimii vähän paremmin. Kuollut kohta ei silloin tunnu niin selvästi. Voi olla, että johtuu osittain jakajastakin. Jakaja on kivikautinen Ladan. Ei ole lainkaan alipainesäädintä. Kun pitäisi kai aikaistaa liikkeelle lähdettäessä juuri noilla kierroksilla. Kyllä tämä tästä.. Hauskaakin on ollut. Olen aistinut kanssa-autoilijoissa ahdistusta, kun rupinen muutaman sadan räppänä liikahtaa paremmin kuin uudempi ja kalliimpi kalusto.
Re: Fiat TC nokat.
Tuli taas kurvailtua jonkin aikaa ja rupesi ahdistamaan. Ei rakkine toiminut, kuten pitäisi. Vastauksienne kannustamana käänsin nokkia yhden hampaan aikaisemmalle. Nyt toimii paremmin. Eli! Jos nokat myöhäisellä, niin kiertää ylemmäs ja alavääntö kehno. Jos nokat aikaisella, niin ei kierrä yhtä paljon ja alavääntö hyvä. Hahaa.
Re: Fiat TC nokat.
Katoppa ne vielä ihan oikeasti. Tuo hammas kun vaikuttaa ajoitukseen jo ihan mahdottomasti! TC:ssä tuo homma on vielä kovin helppo: tarkasta ensin YKK-merkki kampuralta. Eli mauseri tulpanreiästä sisään ja katso, että mäntä on tosiaan YKK:ssa kun kampuran merkki on kohdillaan. Voit myös katsoa vaikka kohdat 2 mm EYKK ja 2 mm JYKK, jolloin saat tarkemmin oikean YKK:n siitä keskeltä. Jos/kun tuo täsmää, niin venakopat pois ja paininkupin reunasta pukin pohjaan mitta kun nokka on poispäin kupista. Sitten pyörittäen kone YKK:n ja uusi mittaus. Erotus kertoo paljonko venttiili on auki YKK:ssa. Sama imu ja pakopuolelle. Kun mitat ovat millin tienoilla, niin olet niin lähellä kuin vakiopyörin pääset. Tuolla tarkkuudella pelaa kyllä. Ne osat kun ovat voineet vaihtua, tai joku on voinut niitä porailla ja viilailla, niin merkkeihin en luottaisi. Mm. apuakselin hihnapyörä käy kyllä paikoilleen nokkapyöräksi, mutta ajoitus... Summassa hihnaa hyppyyttämällä on aika suuri vaurioriski. Voisin tietty kaivella ihan oikeat astetiedot noille jos kiinnostaa mitata ne justiinsa tarkalleen. Sitten kyllä tarvitset astekiekon ja heittokellon. Noin voit kyllä sitten jo ajoittaa nokan keskilinjan mukaan, etkä välttämättä tarvitse ajoitustietoja. Onhan tuohon monia tapoja.M.S.H kirjoitti:Tuli taas kurvailtua jonkin aikaa ja rupesi ahdistamaan. Ei rakkine toiminut, kuten pitäisi. Vastauksienne kannustamana käänsin nokkia yhden hampaan aikaisemmalle. Nyt toimii paremmin. Eli! Jos nokat myöhäisellä, niin kiertää ylemmäs ja alavääntö kehno. Jos nokat aikaisella, niin ei kierrä yhtä paljon ja alavääntö hyvä. Hahaa.
Myös sytkä kannattaa kattoa kunnolla lampulla. Ihan perusennakko ja sitten vielä, että ennakko lisääntyy järkevästi ja maksimit on ok. Kannattaa tehdä kampuralle merkki maksimin kohdalle, niin tuo on helppo katsoa. Jollei ole säädettävää lamppua. Itse säädän sytkän halutun maksimin mukaan ja perusennakko on sitten mitä on.
Jos noiden jälkeen ei vielä pelaa kunnolla, niin sitten on käpy karburaattorissa tai sytkäosia rikki. Tosin sytkän vikoja näkee hyvin lampulla jos ei joka sylinteri vilkuta tasaisesti. Jos on joku sekalainen jakaja, niin voi myös vähän vertailla, että ennakot on samat 1 ja 4 pytyillä ja ettei ennakko vaella.
Edit:
131 1600 & 2000 5/53 53/5 (114 deg CL)
Ritmo 105 TC 10/48 53/5 (109/114 deg CL)
Eli 105:ssa on näemmä 5-astetta aikaistettu imunokkaa ja nämä arvothan on 0,4mm nostolla ilmoitettuja. Vanhassa pystykoneessa tuon mukaan pitäisi molemmat nokat olla yhtä paljon auki YKK:ssa koska nokat on symmetriset. Perstuntumalta sanoisin vajaa milli. 105:ssa sitten imu on pikkuisen enempi auki (ehkä ~0,5 mm) Ja muista myös tarkastaa venttiilienvälykset ennen mittailua, koska vaikuttaa suoraan tuohon tulokseen.
Vauhdin tae - alamäki
Re: Fiat TC nokat.
Noinhan ne pitäisi katsoa. Ei vaan ole saanut aikaiseksi. Edelliset omistajat olivat ottaneet kannesta siivun pois. Senkin takia ajoitus heittää, kun merkkejä katsoo. Yläkuolokohta on tarkistettu ja merkattu. Siinä asennossa nokat näyttivät olevan aavistuksen myöhäisellä merkkien mukaan. Tämän perusteella uskalsin kääntää hampaan aikaisemmalle.