Projekti: lada 1500s vm.74 turbotus

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
OnniU

Projekti: lada 1500s vm.74 turbotus

Viesti Kirjoittaja OnniU »

elikkä projektina 1500s ladan turbotus ja tarkotus olis saada tieliikenteeseen joten HARRASTAJAT HUOMIO!! ja auttakaa uutta ja vähän ladoihin tutustunutta harrastajaa...
olen yrittänyt kalastaa tietoja konela oyn turbottamista vekaista mutta kiven alla on mitähän mahtaa olla piilotettuna konelan ladoissa nokkapellin alla
sieltä taitaa löytyä turbona IHI RHB5 ? ja jonkinmoinen noin 40mm yksikurkkuinen kaasari korjatkaa jos väärässä ?
tekniikkana käytetään projektissa omaa tekniikkaa eli toi 1500 lohko joten mitä suosittelette itsellä jonkin moinen visio päässä jo pyörii mutta kokemuksen ääni voi sitä muuttaa

Ps. lada on minulle uusi tuttavuus josta ei juuri ole kokemusta tämmöinen erittäin kaunis mestariteos tuli hankittua hetken mielijohteesta joten älkää potkiko heti suohon :D

Kiitos mahtavista vastauksista jo näin etukäteen
Pss. innostus projektiin lähti nähtyäni tämän videon siinä aika herkku nappisilmä esiintyy joka toimii projektini esikuvana ulkoisesti tekniikkaan panostan itse enemmän
----------> http://www.youtube.com/watch?v=3oMQl3q82ao
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Projekti: lada 1500s vm.74 turbotus

Viesti Kirjoittaja START »

no se konelan malli nyt oli mitä oli, jos toimivaa ja jollakin lailla voimaakin haluat niin konelaturbon voi unohtaa alkuunsa.
ihan lähtökohtana ensiks että onko tarkotus alakerralle tehdä mitään?
sit toinen kysymys, kaasareilla vai ruiskulla? se yks weeberin datti on mun mielestä pelkkä budjetti viritys, tuplat on jo sitten ihan toimiva ratkasu, mut samaan rahaan pistää ms1 ja samalla tulee sytkäkin kuntoon. toki perehtymistä vaatii mut niin ne tuplatkin, ennenkö säädöissä.
sit vaan joku tarkotukseen sopiva ahdin, loput melkeen onkin budjettista kiinni.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
OnniU

Re: Projekti: lada 1500s vm.74 turbotus

Viesti Kirjoittaja OnniU »

konelan turbon tietoja kysyin ihan vaan mielenkiinnosta minkämoista palikkaa on ollu kiinni siihen aikaan ja miten kova urakka nykyään on rekisteröidä turbon tai tekniikan vaihdon kanssa
ja tottakai kone tehdään kestämään kun tieliikenteeseen olis tarkoitus saada joten koko tekniikka käydään läpi ja ruiskuhan sinne pitäis saada ni helpottais hiukan tota säätöpuolta
tehoja yritetään saada niin paljon kun rahapussi ja kone antaa ottaa :)
M.S.H

Re: Projekti: lada 1500s vm.74 turbotus

Viesti Kirjoittaja M.S.H »

Helposti käy muutoskatsastus turbolle tai tekniikanvaihdolle. Aihe on itsellenikin ajankohtainen, niin uskallan vastata tähän kysymykseen.
1690cm3/84hv moottori on suurin ja tehokkain takatuuppariladan voimanlähde. Sitä käytetään vertailumoottorina muutoskatsastuksessa.
Jos vaihdat moottorin, niin kuutiotilavuus saa kasvaa 25% ja teho 20% verrattuna vertailumoottoriin. Suurimmillaan ja tehokkaimmillaan moottori voi siis olla 100.8 hv ja 2112.5 cm3. Kun laitat turbon moottoriin jonka koko saa siis olla max. tuo 2.1 litraa, niin teho saa olla katsastuksessa vain tuo 100.8 hv. Riittää lappu jossa käy ilmi mitattu teho autosta.
Pakokaasupäästöistä ei tarvii huolehtia, koska ne mitataan vasta vm. -78 eteenpäin.
Voin olla myös väärässä. Tarkentakaa jos tarvetta.
Avatar
ziguli
Viestit: 100
Liittynyt: 26.7.2011 11:19
Paikkakunta: Somero

Re: Projekti: lada 1500s vm.74 turbotus

Viesti Kirjoittaja ziguli »

Tällä kokoonpanolla toimii oma laitos (1500 nappis) ihan kiitettävästi ja kulki omasta ja muiden mielestä tarpeeks hyvin :D

-Shwitcher s1bg turbo.
-Dellorton DHLA 40mm kaasutin.
-Pro turbon välijäähy.
-Malpass turbomallin bensapaineen säädin + mittari (peruspaineet 0,3-0,4bar)
-Turbosaabin bensapumppu.
-Hoonattu, rengastettu ja laakeroitu kone.
-Kärjetön sytty.
-Turbosaabin ahtojen mukaan myöhästävä alipainekello.
-2,5" putkisto yhdellä vaimentimella alusta loppuun.
-Avarreltu kansi.

156hv ja 240nm vääntöä (konetehoja) 0,6bar ahdoilla.

Katsastus ilman ongelmia. Tehonmittauslappu jossa alle 100.8hv niin kelpaa.

Jos hyvän tekee niin kannattaa laittaa takomännät ja ruisku samantein. Samoin jäähdytin kannattaa suosiolla vaihtaa parempaan, ettei tule lämpö ongelmia. Noilla sen 200hv varmaan sais irti 8)

Onnea projektiin!
Lada 1200L -89 -> Lada 1500 InterCoolerTurbo.. =D
Lada 2105 1500 TIC jäärata-auto..
OnniU

Re: Projekti: lada 1500s vm.74 turbotus

Viesti Kirjoittaja OnniU »

Kiitoksia paljon näitä kommentteja juuri kaipaan sitte vaan metsästämään osia ja projekti työn alle
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Projekti: lada 1500s vm.74 turbotus

Viesti Kirjoittaja START »

ota yhteyttä johonkin venäjällä kävijään, sieltä saa vissiin myös 76mm porauksella olevia mäntiä. 79 ainakin.
katsastus ei ole tosiaan ongelma, varsinkaan kun ei ole nappis
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
OnniU

Re: Projekti: lada 1500s vm.74 turbotus

Viesti Kirjoittaja OnniU »

valitettavasti kyseessä on kyllä nappisilmä lada
M.S.H

Re: Projekti: lada 1500s vm.74 turbotus

Viesti Kirjoittaja M.S.H »

Samoilla eväillä nappiksenkin muutoskatsastus pitäisi onnistua kuin kanttiksenkin. Jos katsastuskoneisto tyrmää ajatuksen, niin kyseessä on ihka-aitoa pilkunjyystämistä. Mielestäni ainoa mutka mikä voi tulla matkaan on, että eivät hyväksy nappista samaan mallisarjaan kuuluvaksi kuin kanttia, josta löytyy tuo 84 hv.vertailumoottori. Siinä tapauksessa vertailumoottorina pitäisi käyttää nappiksen tehokkainta. Tämä alkaisi olla jo höperöä, koska kaikki ne on alustaltaan samanlaisia takavedot. Joistain vanhimmista puuttuu tosin jarrutehostin. Se pitää tietty olla. Jostain täältä ladahörhöjen alueelta löytyy Konelatodistus, josta käy ilmi allekirjoituksen kera autojen yhteneväisyys 2101-----2107.
Itse lähestyn asiaa silleen, että kerään kaiken materiaalin paperille mitä löytyy ja vien nivaskan etukäteen konttorille. Vasta kun myöntävät asian olevan ok vien auton muutoskatsastukseen. Muutoin asioin jonkun toisen konttorin kanssa.
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Projekti: lada 1500s vm.74 turbotus

Viesti Kirjoittaja pressa »

OnniU

Re: Projekti: lada 1500s vm.74 turbotus

Viesti Kirjoittaja OnniU »

kiitos tiedosta
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Projekti: lada 1500s vm.74 turbotus

Viesti Kirjoittaja START »

niin eikös tää ollu 1500 ja tuplalamppu?
mun nappiksesta tulkitsivat vielä vuos sitten että on erimallisarjaa kun 1,7i
mut sillon pitäis kelvata ainakin farkun 1,5. outoa sinänsä että farkku olisi samaa mallisarjaa vaikka numero on 2102...
no itse en ole murehtinut sitä, tulevaisuudessa kun tuo projekti joskus tulee siihen kohtaan että leimalle pääsee, on siinä sen verran pään vaivaa insinöörille, että vertailumalli on ihan sama, koneesta voi väittää mitä tahansa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
OnniU

Re: Projekti: lada 1500s vm.74 turbotus

Viesti Kirjoittaja OnniU »

juu kyseessä tuplalamppu ja kyllähän sen jotenkin saa leimalle ja jos ei niin sitte vakio tekniikalla ja vaihto tekniikka peliin leiman jälkeen
Vastaa Viestiin