Taas on tutkittu ja julkaistu kylmäkäynnistysasiaa. Silmään pisti sellainen seikka, että kylmäkäynnistys saattaa kuluttaa moottoria jopa 500-600 km.n ajon verran. Tietenkin tässä on se jopa. Jos kuitenkin lasketaan tuon maksimin mukaan, lämmityskuukausia lienee viisi, työpäiviä lämmityskautena noin sata ja kylmäkäynnistyksiä vähintään kaksisataa. Viiden vuoden ja tuhannen kylmäkäynnistyksen jälkeen meillä on moottori, jolla on ajettu mittarinlukemat +600 000 km
http://www.iltalehti.fi/autot/2011121114881183_au.shtml
Kylmäkäynnistys
Kylmäkäynnistys
Viimeksi muokannut Pavlovits, 11.12.2011 15:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Kylmäkäynnistys
Terve!
Moottori siis kulahtaa loppuun pahimmillaan 3...4 talven kylmäkäynnistyksillä. Vai kannattaisikohan uskoa ihan kaikkea?
Tämä yhden kylmäkäynnistyksen kuluttavuus satojen ajokilometrien verran on sattunut silmiini jo noin 60 vuotta vanhoissa kirjoituksissa. En nyt selosta, miten paljon moottorit, öljyt jne. ovat sen jälkeen kehittyneet, vaan uskon että tämänkin foorumin teknisesti sivistyneet lukijat tietävät asian.
Vaikka olen jotenkin päin lukenut tuhansia moottorialan tutkimusselostuksia, ei vastaan ole tullut yhtäkään, joka puoltaisi Iltalehdessä esitettyä ajatusta moottorin kulumisesta väitetyllä tavalla.
menestystä
SvS
Moottori siis kulahtaa loppuun pahimmillaan 3...4 talven kylmäkäynnistyksillä. Vai kannattaisikohan uskoa ihan kaikkea?
Tämä yhden kylmäkäynnistyksen kuluttavuus satojen ajokilometrien verran on sattunut silmiini jo noin 60 vuotta vanhoissa kirjoituksissa. En nyt selosta, miten paljon moottorit, öljyt jne. ovat sen jälkeen kehittyneet, vaan uskon että tämänkin foorumin teknisesti sivistyneet lukijat tietävät asian.
Vaikka olen jotenkin päin lukenut tuhansia moottorialan tutkimusselostuksia, ei vastaan ole tullut yhtäkään, joka puoltaisi Iltalehdessä esitettyä ajatusta moottorin kulumisesta väitetyllä tavalla.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Kylmäkäynnistys
Olipahan taas iltapäivälehtitasoinen artikkeli. Minäkin haluan lämmittää autoni 8c/kWh sähköllä, mistä sitä saa? Nykyisestä joutuu onneton omakotiasuja maksamaan melkein tuplat. Näyttäisi vähän siltä muutenkin, että vertailun sähkönkulutus on laskettu lämpimimmän kelin suosituksen mukaan, kun taas polttoaineen kulutus sen rapsakan pakkasen.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Kylmäkäynnistys
Tämä perustuu lähinnä muistitietoon, mutta muistelisin kohtalaisen arvovaltaisen autotekniikan asiantuntijan sanoneen, että oikein kovilla pakkasilla saattaa kestää jopa minuutin ennen kuin öljypumppu saa kunnolla pumpattua öljyä kanteen asti. Tämä oli muistaakseni VTT:llä tehty testi, mutta toisaalta on myös syytä epäillä että tieto ei välttämättä ole ihan viimeiseltä vuosikymmeneltä. Veikkaisin jotain 80-90-lukua.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Re: Kylmäkäynnistys
Valveutunut Ladailija pistää kulkineensa tolpan nokkaan puoleksi tunniksi ennen lähtöä ja käyttää notkeita talviöljyjä. Eipä kai tuo kone ainakaan meikäläisen ajokilometreillä ratkaisevasti kulu, vaikka aina ei lämmitykseen ole mahdollisuuksiakaan.
Re: Kylmäkäynnistys
Kyllä tuota lämmitys mahdollisuutta ei viime talvenakaan ollut tai oisi kai sen jotenkin saanut järjestettyä, vaan lähtihän tuo aina siitä päälle -30°C kelistäkin käymään
Hiemanhan se raa-alta tuntui (mutta sopivan jäykältä ajaa
), vaan eipä tuota kehtaa töistä lähtiessä alkaa piuhaa etsimään ja odottamaan omalla aikaa, että kone lämpeää. Toisekseen ei sitä (ja tuskin nykyistäkään) tule muutenkaan kotonakaan alta kahenkympin pakkasessa lämmössä piettyä. 5w-40 öljyt oli Samaran koneessa ja kyseessä oli siis ruisku vehe.
Jotenkin tuntuu hupatukselta tuo nollan pintaan roikassa pito
tuleekohan siinä mitään säästöä
Näillä hinnoilla sama pistääkö sen rahan sähköön vai bensaan, kun se kone ei ole kuitenkaan käyttölämmössä, vaikka sitä kuinka kauan lohkolämppärillä vai mitä "säteilylämmittimiä" ne nykyään on niin paahtas lämmittää.



Jotenkin tuntuu hupatukselta tuo nollan pintaan roikassa pito


Näillä hinnoilla sama pistääkö sen rahan sähköön vai bensaan, kun se kone ei ole kuitenkaan käyttölämmössä, vaikka sitä kuinka kauan lohkolämppärillä vai mitä "säteilylämmittimiä" ne nykyään on niin paahtas lämmittää.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Kylmäkäynnistys
Viime talvena tuli pidettyä johdon perässä tuota 1700i:tä,mutta muutaman kerran kokeilin,että mitenkä lähtee kovalla pakkasella käyntiin ilman piuhaa...Ja hyvin lähti vaikka pakkasta olikin yli -25 astetta...Itse en henkilökohtaisesti pidä autoa lämmityksessä,jos ei pakkaset ole yli -10 asteen 
