2105 axtec (ei kierrä, rötää ja paukkuu)
2105 axtec (ei kierrä, rötää ja paukkuu)
Noniin, elikkäs kun ostin aikoinaan -91 asteekki ladan joka ei suostunut käymään eikä tee sitä vieläkään, mutta hommasin varaosa-autoksi vastaavan kanttilampun -96 vuoden. Nyt kun sopivasti käyttöauton keulaan tuli joku vanhempi herrasmies kolmiontakaa ja autoni meni siihen kuntoon ettei sillä hetkeen ajeta, niin olisi vihdoin saumat toteuttaa pitkäänmuhinut ladaliikenteeseen elämänvaihe. Talviautoksi sopivampi yksilö olisi tuo alunperin varaosa-autoksi ostettu.
Auto käy ja sillä voi ajaa mutta ajossa tuntui puoltavan oikealle ja hipsu iskenyt helmaan ja mahdollisesti muuallakin paikattavaa (helma hommattu ja töikseen teen hitsarin hommia niin ne on hoidossa). Jonkinverran tuprutti myös savua ja öljyroisketta lensi putkesta mutta muuten toimi kohtuullisesti niin mitä pitäisti huoltaa autosta ennenkuin viitsii viedä konttorille (tietenkin öljyt ja muut nesteet + suodattimet) mutta noin muuten? autohan on siis surullisen kuuluista asteekki 1,5l mutta ainakaan katsastuspapereiden mukaan ei olisi koskaan pompannut päästöistä! Auto seissyt muutan vuoden mutta ed. omistaja ajeli jäärataa autolla, muttei onneksi kerennyt sisustaa purkamaan tai muuten pilaamaan. Itse ajanut oikeastaan vain 30km siirtymämatkan toiselle talille autolla, ainut varsinainen vika mielestäni oli että lämpömittari nousi välillä suht. korkealle ja välillä tippui, sekä välillä näytti luultavasti oikein.
Miten muuten asteekki talvikäytössä? Kuoppaanko koko ajatuksen ja yritän löytää vanhemman ladan tilalle?
Kaikki apu jälleen tervetullutta että saataisin jälleen yksi kanttilamppu piristämään katukuvaa.
Auto käy ja sillä voi ajaa mutta ajossa tuntui puoltavan oikealle ja hipsu iskenyt helmaan ja mahdollisesti muuallakin paikattavaa (helma hommattu ja töikseen teen hitsarin hommia niin ne on hoidossa). Jonkinverran tuprutti myös savua ja öljyroisketta lensi putkesta mutta muuten toimi kohtuullisesti niin mitä pitäisti huoltaa autosta ennenkuin viitsii viedä konttorille (tietenkin öljyt ja muut nesteet + suodattimet) mutta noin muuten? autohan on siis surullisen kuuluista asteekki 1,5l mutta ainakaan katsastuspapereiden mukaan ei olisi koskaan pompannut päästöistä! Auto seissyt muutan vuoden mutta ed. omistaja ajeli jäärataa autolla, muttei onneksi kerennyt sisustaa purkamaan tai muuten pilaamaan. Itse ajanut oikeastaan vain 30km siirtymämatkan toiselle talille autolla, ainut varsinainen vika mielestäni oli että lämpömittari nousi välillä suht. korkealle ja välillä tippui, sekä välillä näytti luultavasti oikein.
Miten muuten asteekki talvikäytössä? Kuoppaanko koko ajatuksen ja yritän löytää vanhemman ladan tilalle?
Kaikki apu jälleen tervetullutta että saataisin jälleen yksi kanttilamppu piristämään katukuvaa.
Viimeksi muokannut -jokke-, 4.2.2012 0:26. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Lada takaisin liikenteeseen, mitä tarkastaa leimalle?
Siis mikä on Varaosa-autona ja mikä muuna? Onko sinulla 1996 vuosimallinen 1500cc Axtec? Tuohon aikaanhan näihin lykättiin jo 1.pisteruiskuja GM -tekniikalla eli alunperin Niva 1700i GM.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Lada takaisin liikenteeseen, mitä tarkastaa leimalle?
Joop, elikkäs molemmat on 2105 asteekkeja.
Re: Lada takaisin liikenteeseen, mitä tarkastaa leimalle?
Noniin, kävin starttaamassa ladan, akku oli kuollu mutta apuvirralla käyntiin. Kävin parikilometriä ajamassa ja löyty uus vika. Kierrokset jää huutamaan n. 2000 tonnin hujakoille eikä tipu alas vaikka kone kävi lämpimäksi? Mistäköhän mahtaa johtua?
Re: Lada takaisin liikenteeseen, mitä tarkastaa leimalle?
Ryyppyläppä jumittaa, pese ja voitele vivusto huolellisesti! Korjausrompullahan on kaasuttimen vivustosta hyvät kuvat, ja selvitys toiminnasta...
Re: Lada takaisin liikenteeseen, mitä tarkastaa leimalle?
Romppu ostettu, joskin varmaan kerinnyt jo hukkua...
Mutta niin, olisko tuohon jotain pika korjausta että saisin auton ajettua mökiltä (30km) kotitalliin, jossa voisi paremmilla työkaluilla ropata.
Mutta niin, olisko tuohon jotain pika korjausta että saisin auton ajettua mökiltä (30km) kotitalliin, jossa voisi paremmilla työkaluilla ropata.
Re: Lada takaisin liikenteeseen, mitä tarkastaa leimalle?
no haittaako tuo ny jos yhden 30km matkan käy ku lentokone tyhjää. Mutta jos meinaa tukehtua, niin viritä se läppä jollain patentilla kiinteästi auki?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Lada takaisin liikenteeseen, mitä tarkastaa leimalle?
Nyt parikymmentätuntia hitsaus-urakkaa takana ja siinä stereojen laiton yhteydessä huomasin että vänkärinpuolella hansikaslokeron alapuolelle olevan tason päällä oli jonkinverran jähytinnestettä + hiekkaa....
Noh, kun sen purki pois ja näki sen lämmönsäätimen (?) niin sen vaijeri oli irronnut + säädin näytti hapettuneelta ja ruosteiselta.. En tarkemmin kerennyt katsella mistä mahdollisesti vuotaa ym. mutta mistä noita saa uusia ja mitä maksaa, vai onko niin monimutkainen, ettei voi korjata?
Takaisin tallille ihmettelemään ->
Noh, kun sen purki pois ja näki sen lämmönsäätimen (?) niin sen vaijeri oli irronnut + säädin näytti hapettuneelta ja ruosteiselta.. En tarkemmin kerennyt katsella mistä mahdollisesti vuotaa ym. mutta mistä noita saa uusia ja mitä maksaa, vai onko niin monimutkainen, ettei voi korjata?
Takaisin tallille ihmettelemään ->
Re: Lada takaisin liikenteeseen, mitä tarkastaa leimalle?
Hanan saa ihan varaosaliikkeestä.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Lada takaisin liikenteeseen, mitä tarkastaa leimalle?
Noni hanan lisäksi puhaltimen moottori kyllä ainakin hetken pyöri mutta vinku ku mikä, miten ton laita? meneekö sinne kuin herkästi esim. roskaa väliin, voiko rasvata tms?
Re: Lada takaisin liikenteeseen, mitä tarkastaa leimalle?
Ruosteet pois päiväjärjestyksessä ja sisusta kasattu, kävin pienen testilenkinkin ajamassa, vähän haki käyntiä mutta kun käytti kunnolla lämpimäksi niin alkoi löytymään jo tyhjäkäynti ja muutenkin käynti tasoittui (joskin rivakammin kaasua painettaessa ja nopeasti löysäten auto välillä sammui).
Vielä olisi leimalle ainakin:
- Vänkärinpuolen ajovalon poltin
- Takavalon liittimen kiinnitys (patentilla, ei pysy muuten)
- Peruutusvalot ei suostuneet toimimaan (mistä etsiä vikaa?)
- Lämmityslaitteen moottorin ääntäminen (nyt ei vinkunut, mutta muistan että aijemminkin välillä vinkui ja välillä ei. Hiljainenhan tuo ei ole koskaan)
- Lämmityslaitteen hanan vuodon korjaus/hanan uusinta
- Sähköjen siistimistä mm. mikähän sininen johto koetaulun alapuolella (vänkärin puolen) menee, joka ei pääty mihinkään( uros kanta)? Sekä mikähän mahtaa olla johto musta johto konehuoneessa vänkärinpuolella, johto haaroittuu, toinen menee etulokasuojan väliin ja liittimelle ei löytynyt paikkaa äkkiseltään mistään. Ja sulaketalulla ryöstetty virtoja ristiin, enskerran ku meen tallille niin pitää tarkistaa, että mitkä. Maakaapelin uusinta akulta runkoon.
- pakoputken loppuosan kiinnittäminen
- Helmalistan kiinnittäminen (meinasin jo laittaa peltiruuveilla mutta lopputulos on takuullu karu, onko muita vaihtoehtoa? Sikakittiä/kakspuoleista teippiä, pysyykö?)
- Moottorin huoltoa mm. ilmanpuhdistajan uusiminen, öljyt (suosituksia?), suodatin, laturinhihna, tulpat. Vaihdanko virranjakajaa/pyöriää/tulpanjohtoja kun ei tunnu vanhoissa olevan mitään vikaa?
Myöskin ilmeisesti kytkimen painelaakeri hieman ääntää, toivottavasti kestää talven. Mielenkiinoinen havainto oli kuitenkin se , että tasauspyörästö hitsattu ilmeisesti lukkoon ja perän huoltoluukkukin näytti kiinnihitsatulta(taitaa olla myös hylkäysperuste katsastuksessa, noh koitetaan noin).. Ainakin kun kokeilin asfaltilla niin jätti kahta rantua. No ainakin perä ulkoapäin näytti kuivata niin liekkö ei muuten perää olla saatu tiiviiksi.
Vaihteiden päällemenemisessä olisi myös toivomista, muutamat vaihteet mm. pakki rutisee ikävästi jos ei ole ihan 100% kohdillaan. Ulkoapäin vaihdelaatikko näytti suht. kosteahkolta, onko laatikossa mittatikkua, tai pystynkö muuten tarkistamaan onko oljyn määrä riittävä?
Tulipas vain teksiä, todennäköisesti kun käytän konttorilla niin lista pitenee (päästöt hirvittää). Pyrin laittamaan autosta kaikki tiedossa olevat viat ennen leimaa, en halua vielä täyttä pommia katsastusinssin eteen, molempien hermot säästyy.
Jos sattuu olemaan niitä kuuluisia hyviä neuvoa niin ne olisivat enemmän kuin tarpeen! Kiitoksia vastaaville jo etukäteen.
-Joel
Vielä olisi leimalle ainakin:
- Vänkärinpuolen ajovalon poltin
- Takavalon liittimen kiinnitys (patentilla, ei pysy muuten)
- Peruutusvalot ei suostuneet toimimaan (mistä etsiä vikaa?)
- Lämmityslaitteen moottorin ääntäminen (nyt ei vinkunut, mutta muistan että aijemminkin välillä vinkui ja välillä ei. Hiljainenhan tuo ei ole koskaan)
- Lämmityslaitteen hanan vuodon korjaus/hanan uusinta
- Sähköjen siistimistä mm. mikähän sininen johto koetaulun alapuolella (vänkärin puolen) menee, joka ei pääty mihinkään( uros kanta)? Sekä mikähän mahtaa olla johto musta johto konehuoneessa vänkärinpuolella, johto haaroittuu, toinen menee etulokasuojan väliin ja liittimelle ei löytynyt paikkaa äkkiseltään mistään. Ja sulaketalulla ryöstetty virtoja ristiin, enskerran ku meen tallille niin pitää tarkistaa, että mitkä. Maakaapelin uusinta akulta runkoon.
- pakoputken loppuosan kiinnittäminen
- Helmalistan kiinnittäminen (meinasin jo laittaa peltiruuveilla mutta lopputulos on takuullu karu, onko muita vaihtoehtoa? Sikakittiä/kakspuoleista teippiä, pysyykö?)
- Moottorin huoltoa mm. ilmanpuhdistajan uusiminen, öljyt (suosituksia?), suodatin, laturinhihna, tulpat. Vaihdanko virranjakajaa/pyöriää/tulpanjohtoja kun ei tunnu vanhoissa olevan mitään vikaa?
Myöskin ilmeisesti kytkimen painelaakeri hieman ääntää, toivottavasti kestää talven. Mielenkiinoinen havainto oli kuitenkin se , että tasauspyörästö hitsattu ilmeisesti lukkoon ja perän huoltoluukkukin näytti kiinnihitsatulta(taitaa olla myös hylkäysperuste katsastuksessa, noh koitetaan noin).. Ainakin kun kokeilin asfaltilla niin jätti kahta rantua. No ainakin perä ulkoapäin näytti kuivata niin liekkö ei muuten perää olla saatu tiiviiksi.
Vaihteiden päällemenemisessä olisi myös toivomista, muutamat vaihteet mm. pakki rutisee ikävästi jos ei ole ihan 100% kohdillaan. Ulkoapäin vaihdelaatikko näytti suht. kosteahkolta, onko laatikossa mittatikkua, tai pystynkö muuten tarkistamaan onko oljyn määrä riittävä?
Tulipas vain teksiä, todennäköisesti kun käytän konttorilla niin lista pitenee (päästöt hirvittää). Pyrin laittamaan autosta kaikki tiedossa olevat viat ennen leimaa, en halua vielä täyttä pommia katsastusinssin eteen, molempien hermot säästyy.
Jos sattuu olemaan niitä kuuluisia hyviä neuvoa niin ne olisivat enemmän kuin tarpeen! Kiitoksia vastaaville jo etukäteen.
-Joel
Re: Lada takaisin liikenteeseen, mitä tarkastaa leimalle?
ihan turha viiä sillä hitsilukolla katastukseen huomaa varmasti. eikä siellä alunperin mitään huoltoluukkua perässä ole jos sinne ei lukkoonhitsaaja ole sellasta tehny... ei ole mittatikkua, kyljessä täyttö/tarkastustulppa, samalla voit löytää sieltä peruutusvalon kytkimen.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Lada takaisin liikenteeseen, mitä tarkastaa leimalle?
Kävin tarkistamassa johdotukset, sulakekotelonkantta ei löytynyt mutta johdot 8 ja 11, sekä 9 ja 10 oli vedetty hyppylangalla, pitää varmaan koittaa korjata _oikeasti_. Mitähän nuo mahtavat olla/miksi vedetty ristiin?
Myöskin hana näytti suhteellisen hapettuneelta/oli jumissa, pitää kattoa saako tosta vielä kalua..
Myöskin hana näytti suhteellisen hapettuneelta/oli jumissa, pitää kattoa saako tosta vielä kalua..
Re: Lada takaisin liikenteeseen, mitä tarkastaa leimalle?
mistähän olet nuo johtojen numerot laskenu ja missä ne johdot on?
elä ainakaan mee kääntelemään sitä hanaa kerta jumissa on, sitten ainakin vuotaa horona... hommaa suosiolla uusi...
elä ainakaan mee kääntelemään sitä hanaa kerta jumissa on, sitten ainakin vuotaa horona... hommaa suosiolla uusi...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.