Vaihdoin ne Bosch -sulkaset Valeoihin. Ostin 2 repsikanpuolen sulkaa. Se pidempi kuskinpuoleinen on liian pitkä, koska olen nostanut varsien lepoasentoa ylöspäin niin eivät makaa siellä aivan alhaalla. Vaihdoin kuskinpuolelle uuden ja siirsin kuskinpuoleisen repsikkaan. Repsikassa ollut oli revennyt alaosastaan aika pahoin. Jäi sitten 1uusi jemmaan. Ja hätävaraksi se pitkä jonka otin repsikasta pois.
Takarenkaiden rapina kuuluu melko kivasti sisään. Ja kohta tietysti pakoputkipörinäkin. Piti värkätä vähän äänieristettä takajalkatiloihin. Olin sieltä ottanut äänieristevillat vai mitä lie olivat pois niiden märkyyden takia ja märkyyshän johtui reijistä pohjassa. Laittelin sinne mattojen alle ohuehkoa styroksilevyä. Sitten auton oma lattiamatto päälle, sen päälle 2kertainen räsymatto ja kuminen lattiamatto. Saa nähdä toimiiko tuo järjestely. Takajalkatila tietysti vähän pieneni, mutta ToivoElmeriArmaan jalat eivät vielä yletä lattialle ja harvoin on pitkää porukkaa takana.
Itse olen suosinut Championia, hyvät ja kestävät ovat
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL * "Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Vaihdoin ne Bosch -sulkaset Valeoihin.
Aiemmin käytin Boschin sulkia, mutta niiden laatu huononi ja vajaa kymmenen vuotta on osteltu Valeon sulkia. Nyt sitten kerran jouduin ostamaan Boschin sulan ja oli kyllä eroa Valeoon. Ensinnäkin kiinnitysklipsi hajosi muutaman päivän päästä. Piti vaihtaa vanhan Valeon klipsi takaisin.
Siirryttäessä aikanaan Boschin viimeisistä laatusulista Valeon sulkiin ei huomannut juurikaan eroa, mutta nyt kun siirtyi toistepäin, niin ero oli selkeästi havaittavissa. Ei ole mistään sulasta hajonnut ennen kiinnitysklipsi. Ja kyllä kestävyydessä muutenkin eroa on. Ison askeleen takapakkia on Bosch mennyt.
Että hyvä vaihtokauppa ollut.
Mikähän hemmetti on vikana kun ohjaustehostin "vikisee" niin pirusti hiljaisissa vauhdeissa käännettäessä? Ei siis varsinaisessa ajossa, mutta esim. parkkipaikalla pyöritettäessä.
Ohjaustehostinöljy vaihdoin viime keväänä. Tehostimessa on uusi remmi.
Ai niin, jäi jakoremminvaihto myöhempään. En saanut pajalta pois ja takaisin kyytiä ja oli sen verran lentsua etten viitsinyt ottaa riskiä että olisi täytynyt kytätä vaihtoa.
Mennään 2.11. vaihdattamaan. Samallahan sitä kysäisee ohjaustehostinvikinän ja se, että kuuluuko tässä mallissa olla uutenakaan moottorinpohjasuojaa. Tuolla oli hyviä vinkkejä että katso Venäjältä, mutta eivät nuo länkkäriautokaupat ole oikein hallussa.
Ohjaustehostimen remmin luistamista minäkin epäilin. Siksi vaihdettiin ja kiristettiin remmi oikein. Ei se kuulemma luista, kommentoitiin pajalla. Eiköhän tuon kitinän syy selviä. Täytyy vielä kuunnella tarkaan tuleeko kitinä vain kampiakselin ulkopään suunnasta. Jos se sieltä tulee niin silloinhan syynä on remeli.
Tässähän määräaikaishuoltoihin kuuluu Vaihteiston valitsimen ja siirtovivun välinen liitos kuuluu voidella. En vaan ole käsittänyt millään mikä kohta se tarkalleen on. Täytynee yrittää löytää se tai muistaa ainakin pajalla mainita asiasta jos en tuota itse pysty tekemään.
Itsellä kitisee Transitissa pienillä kierroksilla laturin moniuraremmi, vaikka on uusittu ja kiristetty niin tiukkaan kun sen saa, laitettu Bilteman hihnaspraytakin. Ainoa mahdollisuus mikä siinä mielestäni on se, että ne moniurapyörät on kuluneet.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Ohjaustehostimessa on kiilahihna eikä moniurahihna. Laturuin remmi kitisee kyllä myöskin toisinaan, mutta sen vikinä on ihan erilainen kuin ohjaustehostimen.
Laturinremmi on myös oikealla kireydellä. Se vaan näissä varmaan kuluu ihan eri malliin kuin pitäisi koska hiljaisessa ajossa lätäkköroiskeet osuvat siihen suoraan.
Eli laturissa on moniurahihna ja ohjaustehostimessa kiilahihna. Molemmat kitisevät, mutta laturiremmi siis jos siihen roiskuu tai kun laturin tarvii antaa enemmän virataa käyniistettäessä. Ohjaustehostimen nitinä tulee vain silloin kun käännellään hiljaisessa vauhdissa eli parkkipaikoilla, lähdettäessä parkista, taskuun peruutettaessa, jne...
Tehostimen ääntelyä minäkin paskapissa aikani ihmettelin. Nimenomaan kitinää ääriasennoissa. Liikkeellä harvemmin tulee niin jyrkälti väänneltyä. En tehnyt asialle mitään, niinpä se unohtui. Olisiko lie ominaisuus?
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Ja tämä saamari kun ei vielä edes tarvi ääriasentoa. Sen ymmärtää että ei ihan ääriasennoissa kannata näitä vipstaakkeja käyttääkään. No, nämä pannaan SeppoRiikosessa kyselyyn. Sieltähän niitä ohjeita tulee usein vaikkei kysykään.
Ikää myöten kiilapyörät kuluu ja alkaa luistamaan hihnasprayta sinne voi suihkia niin rauhoittuu hetkeksi, ja tietenkin uudella hihnalla pysyy vaiti jonkin aikaa. Ohjaustehostimen hihnan kuuluukin luistaa ääriasennossa, säästää paikkoja.
Tuo luistelutieto on hyvä. En vain kovin usein ole kuullut moista vikinää muista autoista tai sitten en ole kiinnittänyt huomiota. Vikiskoon perskeles.
Itse kyllä vähän epäilen sen vikinän tulevan enää hihnasta, kun se on kiilapyörällä. Transitissa on myös kiilahihnalla se ohjaustehostin ja ei ole vielä kertaakaan vikissyt 22v.:n aikana, sitä vastoin se uraremmi on vikissyt jo niin kauan, että siitä on tullut jo väkisinkin ominaisuus.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Jos vehkeessä on lientä tarpeeksi ja toimii muuten mukisematta, niin älä ota siitä päänsärkyä. Taitaa olla näissä kiilahihnaisissa melko yleinen ongelma, ainkin vanhemmiten. Portterissa on sama juttu, varsinkinkin kun siinä on vähän v-mäinen kiristinsysteemi (= mulla ei ole sopivaa työkalua). Uudempiin ovat korvanneet sen jo moniurahihnalla, eli lienee tehdaskin tiedostanut ongelman.
Nimimerkillä "Vinkunut jo satatonnia"
Sometimes is never quite enough 11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Mullahan on 380 tkm ajettu Octavia eli taattua "VAG-laatua" Siinä sama juttu. Uusi hihna, öljyä riittävästi jne. ja kitisee hiljaa sekin toisinaan. Eli enemmän ajetuissa ilmiselvä ominaisuus.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL * "Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -