Ovien muotoerot

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Ovien muotoerot

Viesti Kirjoittaja JPM »

Vuosimallin 79 takapotkusta irroitin kuskin oven ja laitoin varaosaoven paikoillen.
Raot ovipellin alueella on tasasuuret, mutta ikkunan karmiosa ei sovi ollenkaan.
Tuntuu että noin 1,5cm verran "nojaa" taaksepäin. Eli tupakkaikkunan kohdalle ylämutkaan
jää rakoa ja kahvan kohdalla ylänurkka menee sentin B-pilarin päälle. Ovi ei siis mene kiinni.

Onko tämä jostain eri mallista, itsellä siis nappisilmä 2101?
Onko ovissa siis tällaisia eroja vai onko varaosaovi vain hieman linttaan potkittu?
Viimeksi muokannut JPM, 8.9.2011 21:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juice2106

Re: Ovien muotoerot

Viesti Kirjoittaja juice2106 »

hyvä kun otit puheeksi,, mulla on 2103 malli johon tilasin joskus parempi kuntoiset ovet 2101 mallista.
ennenkuin rupeen niitä tekee niin täytyy varmistaa että 2101 ovet passais paikoilleen..
ja vois samalla heittää vähän vertailuu tähän sopivuudesta
Avatar
naco
Lada kerhon jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 28.11.2008 4:26
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ovien muotoerot

Viesti Kirjoittaja naco »

Tuo on ihan "normaalia" tarvikeovilaatua. Karmi irti ja oven ollessa passuutettu kohdilleen, "liimailet" karmin oikeaan kohtaan. Saattaa olla, että ikkunakin menee sen jälkeen loppuun asti kunnolla kiinni.

Onnea! 8)
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: Ovien muotoerot

Viesti Kirjoittaja JPM »

Niin tämä varaosaovi on ihan autossa ollut aikoinaan, ei siis varaosa sanan varsinaisessa merkityksessä.
Funtsailin vaan että on myähempien mallien tuulilasi hieman enemmän kallellaan, ja vastaavasti B-pilari kallistettu
enemmän taaksepäin?
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Ovien muotoerot

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Kuulemani, vai oliko se lukemani tarinan mukaan, Ladan tehtaalla käyttivät samoja prässejä peltien tekoon todella pitkään. Siitä seurasi se, että vanhempien ja uudempien mallien peltiosat eivät käy keskenään.

Mutta että tuulilasi olisi eri kulmassa, olisi jo vaatinut semmoisen muutoksen tuotantolinjalla, ettei semmoiseen varmaankaan ole ryhdytty. Silläpä arvelen, että nimin. "naco":n ehdottama säätö auttanee.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Ovien muotoerot

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

E.P. kirjoitti:Kuulemani, vai oliko se lukemani tarinan mukaan, Ladan tehtaalla käyttivät samoja prässejä peltien tekoon todella pitkään. Siitä seurasi se, että vanhempien ja uudempien mallien peltiosat eivät käy keskenään.

Mutta että tuulilasi olisi eri kulmassa, olisi jo vaatinut semmoisen muutoksen tuotantolinjalla, ettei semmoiseen varmaankaan ole ryhdytty. Silläpä arvelen, että nimin. "naco":n ehdottama säätö auttanee.
Tuolla perusteella ensin oli 2105.Kun prässin kulmat pyöristy,alettiin tehdä 2101:stä. :lol:
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ovien muotoerot

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mielenkiintoisia nuo "kuulopuheet" tai "lukukokemukset".

Ovatkohan sitten myös muiden osien prässit kuluneet aina samaa tahtia että juuri tuo kulunut oviprässi ja se oven ympärysprässi ovat niin sopivat että se 1985 2105 on saanut sellaiset ovet, jotka sopivat kohdalleen?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Ovien muotoerot

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Ottaen huomioon naapureidemme tavat toimia vielä tänäkin päivänä, niin suhtautumistaan asioihin ei voida pitää kovin tarkkana ainakaan.

Kai sen nyt pienemmilläkin älynlahjoilla siunattu ymmärtää, ettei se auto tietenkään tunnistamattomaksi muuttunut vuosien mittaan. Mutta että eroavaisuuksia tuli. Tottahan se muotti kuluu, ja jos sitä ei vaihdeta riittävän usein, niin työnjälki muuttuu. Vai kuulostaako täysin mahdottomalta. Minusta ei.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ovien muotoerot

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kysymysneni olikin:

Kuluvatko kaikki muotit juuri samaan tahtiin ja samalla tavalla? Jos näin ei ole, niin miten ne siellä tehtaalla ovat saaneet samaan aikaan tehdyt osat käymään keskenään eli miten ovat sovipivat uusiin koreihin? Jos taas kaikki muotit kuluvat täysin samalla tavoin samoista kohdista ja vielä sopivasti niin silloinhan ongelmaa ei ole. Eli kuin toinen kuluu niin että ovi kasvaa niin myös niitten muottien, joilla oven ympäristöjä prässätään pitää kulua juuri saman verran kasvattaen aukko kuin ovi kasvaa. Eikö näin ole jos kulumista ja sopivuutta ajatellaan? Autohan tulee sitten kerta kerralta isommaksi?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Ovien muotoerot

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Noin pitkälle en ole vielä pohdinnoissani ehtinyt tämän asian suhteen. Näkisin niin, että peltiosien kulmat ja muokkausta eniten vaatineet kohdat muuttuvat vuosien mittaan sitä mukaan kun muotit kuluu. Eli terävimmät kulmat eivät ole vuosien päästä tehtynä yhtä terävät kuin ne olivat tuotannon alkupäässä, taikka silloin kun muotit olivat uusia. Varmaan samaa tapahtuu muillakin merkeillä, mutta neuvostoaikana tätä tuskin pidettiin varsinaisesti ongelmana.

Ettei vaan olisi ollut Mobilisti-lehdessä juttua tästä muottijutusta. Kuitenkin sitä perimätietoa, jota ei pidä unohtaa, vaikka sitä joku väheksyisikin.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ovien muotoerot

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tieto on hyvä asia vaikka se olisi kulkenut kädestä käteen tai suusta korvan kautta suuhun. Eihän tuo muottien kuluminen mikään mahdottomuus ole, mutta jotenkinhan niiden täytyy siellä tehtaalla saada kuluneiden muottien osat sovitettua koko paketiksi. Siitäpä heräsivät nuo kysymykseni.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Ovien muotoerot

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Liekkö nuo niin justiisa...rakoja ja saumoja on varmaan turha tiirata lähemmin linjassa toisiinsa enempää, kuin muoviosien sovitustakaan. Uusista en tiedä, mutta vanhempiin tuo edellä kirjoitettu käy aika hyvin
E.P. kirjoitti:Ottaen huomioon naapureidemme tavat toimia vielä tänäkin päivänä, niin suhtautumistaan asioihin ei voida pitää kovin tarkkana ainakaan.
Avensis stw
Ex.21093 -00
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Ovien muotoerot

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Pitää sen verran tarkentaa, että jos luin "peltiosien muutoksista vuosien mittaan" Mobilisti-lehdestä, niin kyse ei ollut varsinaisesti asiaa käsittelevästä artikkelista ainakaan. Se saattoi olla lehden siinä osiossa, jossa on muitankin "kuultua"-juttuja.
Vastaa Viestiin