NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja samarai »

Hienoa Kustaa! "Väinöstähän" juuri oli kyse, jota myös "ysiysiksi" kutsuttiin.
Kuvassa Wayne Gretzky on sytyttämässä olympiatulta edellisissä talvikisoissa Vancouverissa 2010.

100:ssa on mielestäni vaikutteita Mersusta ja Alfa-Romeosta designissa, mutta muuten itselle aivan kiinalainen juttu.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Sadan pisteen vihjeet ovat

AWZ ja AWE.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Ensiksi minullekin tuli mieleen 60-luvun Alfa. Vaikea tuon näköistä autoa on kuvitella keskimoottoriseksi. Ja jos vielä oikein tuotantomalli. Kovin suuret nuo tuotantoluvut tuskin olivat, olisi tuollaisen muuten luullut jossain putkahtaneen esiin
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Keskimoottori oli takapenkin istuinosan alla, mahtui sinne aivan hyvin. Moottori oli suhteellisen pienikokoinen, lisäksi samaan aikaan AWE ja AWZ puuhasivat myös wankelmoottorin kanssa.

Satasen valmistusmäärät olivat hyvin pieniä, syyksi ilmoitettiin sopivan konekannan puute.

Itse arvioisin, että ainakin osasyynä oli myös valmistajatehtaiden pidemmälle koulutetun henkilöstön suuri muuttohalukkuus muille paikkakunnille, kun laaja tuotento piti käynnistää.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Trabanttimiehetkö kuitenkin olivat asialla?
Ja sähköautokokeilu ?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

P100:n kehittelivät Automobilwerk Zwickau (Trabant) ja Automobilwerk Eisenach (Wartburg). P100:lla piti korvata Trabant vuoden 1964 alusta, mutta toisin kävi: Trabant todettiin hyväksi ratkaisuksi vielä 30 vuoden ajan.

Voimanlähteenä oli Warresta tuttu kolmisylinterinen, jonka AWZ asensi eteen (etuveto). AWE:n asennus meni sitten penkin alle (keskimoottori, takaveto).

Noin leikillä: kaksimoottorinen neliveto olisi saattanut olla huima menijä.

http://www.traumautoarchiv.de/html/4387.html

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tässä vähän useammin bongattu 100
Savuttaa vähemmän kuin kaimansa
Kuva
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Sdelano v SSSR kirjoitti: Noin leikillä: kaksimoottorinen neliveto olisi saattanut olla huima menijä.
SvS
Olikos se Rättärin kaksimoottorinen tuollainen?
Siinä oli kai vähän vaikeaa moottoreiden kierrosnopeuden synkronointi.
http://www.ultimatecarpage.com/car/1870 ... ahara.html
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Vielä muutama sana AWZ:n ja AWE:n P100:sta.

Eipä ihme, ettei P100 ole kovin tunnettu, sillä en ole kirjallisuudessakaan huomannut siitä montaa mainintaa.

Aikanaan huomasin ko. mallin Werner Oswaldin kirjasta Kraftfahrzeuge der DDR, jossa siitä on noin 60 palstamillimetriä tekstiä ja kuva (keskimoottorinen AWE-malli).

Olin kysymystä varten jo skannaamassa kirjan kuvaa, mutta googlettaminen toi sitten ratkaisun kuva-asiaan.

SvS

Kuva
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja samarai »

Veikataanpa tuon veturin tyypiksi: VL23-100.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Jos tuon tyyppinen veturi on olemassa, niin hyväksytään sekin vastaus.
Hakemani vastauksen numismaatikko saattaisi säveltää ihan keskinkertaisilla yleistiedoilla.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kyse on siis Sibelius-junasta Helsingin ja Pietarin välillä.

Ja Jean Sibeliushan oli kuvattuna 100 markan seteliin.

***

Minäkin ehdin tov. samarain lailla tutkia muutaman venäläisen veturin, mutten siten hoksannut ratkaisua.

SvS

PS. Kyllä Sibelius savutti enemmän kuin P100, kova sikarimies kun oli.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja samarai »

Pavlovits kirjoitti:Jos tuon tyyppinen veturi on olemassa, niin hyväksytään sekin vastaus.
Veturityyppi on kyllä olemassa, mutta ei ole sama kuin kuvassasi. :)
http://trainshistory.ru/media/vl23-100.html
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

101

Kuva

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja jonir »

Rakkauden ministeriössä sijaitsee pelätty huone 101 Orwellin romaanissa 1984.

Itse ajattelin lähteä seuraavanlaisella kuvalla liikenteeseen:

102

Kuva
Viimeksi muokannut jonir, 30.8.2011 17:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Vastaa Viestiin