Kokemukseni Samarasta, 1500i '95.

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Red Zhiguli
Viestit: 211
Liittynyt: 5.7.2006 18:39

Kokemukseni Samarasta, 1500i '95.

Viesti Kirjoittaja Red Zhiguli »

Jep eli reilun kuukauden verran olen ajellut otsikon mukaisella Samaralla ja ajattelin hiukan raapustaa kokemuksiani autosta.

Autolla on ajettu reilut 89000 kilometriä, eli aika vähän tuon ikäiseksi autoksi. Noin 80000 kilometrin kohdalla autoon oli kuulemma tehty jakopääremontti sekä kytkinremontti. Mitään dokumenttia noista ei ollut, joten tiedä sitten pitääkö paikkaansa.

Itselläni on ollut noin puolitoista vuotta ajokortti ja sinä aikana olen omistanut Renault Clion, Mitsubishi Lancerin, Skoda 120L:n sekä Suzuki Carry-pakettiauton. Samara taitaa olla noista kolmesta lähinnä Clion kanssa samassa luokassa, mutta mielestäni se on kyllä täysin erilainen auto, kuten varmasti onkin.

Ensimmäinen asia, johon kiinnitin Samarassa huomiota oli sen jämäkkyys ja tietynlainen raskaus. Ohjausta saa kääntää kovemmalla voimalla, jouset eivät lyö pohjaan juuri missään sekä kaikki hallintalaitteet tuntuu melko jämäköiltä. Itse näen nämä positiivisena asiana.

Samara vaikuttaa myös suhteellisen taloudelliselta, keskikulutus on noin 7,5 litraa. Mielestäni Samara vie moottoritiellä enemmän kuin pikkuteillä tai kaupungissa.
Vertailun vuoksi aiempien autojen keskikulutukset:
Renault Clio 1,4: 7,5 litraa
Mitsubishi Lancer 1,5: 6,7 litraa
Suzuki Super Carry 1,0: 8 litraa (talvella käytössä, ei lohkolämm. :lol: )

Suurin yllätys tuli kuitenkin Samaran voimista: Autolla hinattiin viime viikolla Mazda 323 Sedania noin 5 kilometriä, jolloin yllätyin siitä kuinka vahvalta Samara vetotilanteessa tuntui. Eihän se nyt normaalilta tuntunut, mutta odotin huomattavasti vaikeampaa vetotilannetta.

Ainoana ongelmana on kaupunkiajossa nousevat lämmöt, tuuletin ei ilmeisesti toimi. Myöskään auton torvi ei toimi, joten sähköpuolella lienee jotain häikkää. Pitänee saada tuuletin toimimaan ennen kuin tulee mitään moottorivaurioita lämpöjen hätyytellessä 130 astetta. Lämmöt on kuitekin laskeneet aina kun pääsee ruuhkista pois ja ilmanvirta kasvaa.

Yhteenveto:
+Jämäkkyys, maavara
+Pirteähkö moottori
+Takapenkit kaadettavissa helposti
-Lämpöongelmat
-Penkit hieman kapeat ja pehmeät poiketen auton yleisestä jäykkyydestä

Kuva

Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Pahoittelut vuosina 2006-2008 kirjoittamistani lapsellisista ja asiasisällöttömistä viesteistä, jotka poistin yksitellen. Nykyisin aikuistunut, joten mitäpä noita lähes vuosikymmenen takaisia juttuja murehtia enempää.
-Red Zhiguli 26.1.2015
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Kokemukseni Samarasta, 1500i '95.

Viesti Kirjoittaja manni »

Onnea komeasta sporttisesta kolmiovisesta. Toivottavasti olet myös liittynyt Kerhoon, ympäri vuoden mukavia tapahtumia ja kerholehti Pravda on erittäin hyvää luettavaa.

Sähköongelmat kuulostavat sulakkeiden kontaktiongelmalta. Sulakerasia on, kun avaat konepellin, siinä kaukalon kuskin puoleisessa päädyssä. Tarkista että kaukalon vedenpoistoreiät ovat avoinna ettei sinne jää makaamaan vettä.

Olen ollut onnellinen Samara-kuski parisen vuotta ja voin allekirjoittaa samat väitteet kun sinäkin. Ajettavuus miellyttää ja se, että jousitus pysyy tehtäviensä tasalla vaikka autoa kuormaisi reilumminkin. Peräkärrynkin hinaus onnistuu yllättävän hyvin voimakkaan moottorin ansiosta.
Red Zhiguli
Viestit: 211
Liittynyt: 5.7.2006 18:39

Re: Kokemukseni Samarasta, 1500i '95.

Viesti Kirjoittaja Red Zhiguli »

manni kirjoitti:Onnea komeasta sporttisesta kolmiovisesta. Toivottavasti olet myös liittynyt Kerhoon, ympäri vuoden mukavia tapahtumia ja kerholehti Pravda on erittäin hyvää luettavaa.

Sähköongelmat kuulostavat sulakkeiden kontaktiongelmalta. Sulakerasia on, kun avaat konepellin, siinä kaukalon kuskin puoleisessa päädyssä. Tarkista että kaukalon vedenpoistoreiät ovat avoinna ettei sinne jää makaamaan vettä.

Olen ollut onnellinen Samara-kuski parisen vuotta ja voin allekirjoittaa samat väitteet kun sinäkin. Ajettavuus miellyttää ja se, että jousitus pysyy tehtäviensä tasalla vaikka autoa kuormaisi reilumminkin. Peräkärrynkin hinaus onnistuu yllättävän hyvin voimakkaan moottorin ansiosta.
Okei, pitänee tsekata noi sulakkeet. Minkä ampeerin sulake kuuluu tohon flektiin? Autossa kun ei tullut ohjekirjaa mukana eikä nykyisissä sulakkeissa ole merkintää.

Voiko muuten siinä flektin releessä olla vikaa?

Kerhoonkin liittymistä voisi harkita :)
Pahoittelut vuosina 2006-2008 kirjoittamistani lapsellisista ja asiasisällöttömistä viesteistä, jotka poistin yksitellen. Nykyisin aikuistunut, joten mitäpä noita lähes vuosikymmenen takaisia juttuja murehtia enempää.
-Red Zhiguli 26.1.2015
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kokemukseni Samarasta, 1500i '95.

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Sulake 8, 16 ampeeria ja sen saman sulakkeen takana on myös töötti.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kokemukseni Samarasta, 1500i '95.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Edelliseen:

"Vertailun vuoksi aiempien autojen keskikulutukset:
Renault Clio 1,4: 7,5 litraa
Mitsubishi Lancer 1,5: 6,7 litraa
Suzuki Super Carry 1,0: 8 litraa
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
mikko853
Viestit: 2661
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Kokemukseni Samarasta, 1500i '95.

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Edelliseen:

"Vertailun vuoksi aiempien autojen keskikulutukset:
Renault Clio 1,4: 7,5 litraa
Mitsubishi Lancer 1,5: 6,7 litraa
Suzuki Super Carry 1,0: 8 litraa
Nämä siis aloittajalla, ei mannilla ;)
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Kokemukseni Samarasta, 1500i '95.

Viesti Kirjoittaja manni »

Lattarauta kirjoitti:Mikä auto sul on ollu enne saranaa, vai onko mitään?
Samara on ensimmäinen autoni. Kortti on ollut noin 18-vuotiaasta lähtien (vuosimallin -82 kansalainen) mutta Samara vasta pari vuotta taloudessani. Ajanut toki monia uudempia ja kalliimpia autoja jatkuvasti.
Red Zhiguli
Viestit: 211
Liittynyt: 5.7.2006 18:39

Re: Kokemukseni Samarasta, 1500i '95.

Viesti Kirjoittaja Red Zhiguli »

Pavlovits kirjoitti:Sulake 8, 16 ampeeria ja sen saman sulakkeen takana on myös töötti.
Ainakin töötti tuli kuntoon, kun vaihdoin tänään kyseisen sulakkeen.

Toivottavasti myös flekti, sen näkee seuraavalla kaupunkireissulla.
Pahoittelut vuosina 2006-2008 kirjoittamistani lapsellisista ja asiasisällöttömistä viesteistä, jotka poistin yksitellen. Nykyisin aikuistunut, joten mitäpä noita lähes vuosikymmenen takaisia juttuja murehtia enempää.
-Red Zhiguli 26.1.2015
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Kokemukseni Samarasta, 1500i '95.

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Hittojako sitä pitää kylälle lähtee keittämään, eikö sitä vältä käyttää kotipihassa lämpösex että näkis lähteekö se flekti käyntiin?
Red Zhiguli
Viestit: 211
Liittynyt: 5.7.2006 18:39

Re: Kokemukseni Samarasta, 1500i '95.

Viesti Kirjoittaja Red Zhiguli »

Jusu kirjoitti:Hittojako sitä pitää kylälle lähtee keittämään, eikö sitä vältä käyttää kotipihassa lämpösex että näkis lähteekö se flekti käyntiin?
Turhaa bensantuhlausta :wink:

Mutta tänään olin kaupungissa ajamassa ja lämmöt pysyi hyvin aisoissa. Siispä vika oli sulakkeessa. :)
Pahoittelut vuosina 2006-2008 kirjoittamistani lapsellisista ja asiasisällöttömistä viesteistä, jotka poistin yksitellen. Nykyisin aikuistunut, joten mitäpä noita lähes vuosikymmenen takaisia juttuja murehtia enempää.
-Red Zhiguli 26.1.2015
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Kokemukseni Samarasta, 1500i '95.

Viesti Kirjoittaja Marko »

Jossei siin oo lattasulakerasiaa,nii jossai sopivas vaihees sen vois vaihtaa.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Kokemukseni Samarasta, 1500i '95.

Viesti Kirjoittaja manni »

Marko kirjoitti:Jossei siin oo lattasulakerasiaa,nii jossai sopivas vaihees sen vois vaihtaa.
Miten iso homma se on?
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Kokemukseni Samarasta, 1500i '95.

Viesti Kirjoittaja Marko »

Sulakerasian kulmista konehuoneesta mutterit auki ja nostaa rasiaa ja irrottaa pohjasta liittimet.Jos ei niin mahdu,on ne irrotettava kuskin jalkatilasta.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kokemukseni Samarasta, 1500i '95.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Lattasulakkeetkaan ei pelasta tuon sulakerasian älykästä sijoituspaikkaa...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kokemukseni Samarasta, 1500i '95.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja joitainha on kiukuttanut, kun Lattasulakerasia ei ole suoraan toiminutkaan Samarassa, vaikka näin pitäisi kai olla.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin