Autolla on ajettu reilut 89000 kilometriä, eli aika vähän tuon ikäiseksi autoksi. Noin 80000 kilometrin kohdalla autoon oli kuulemma tehty jakopääremontti sekä kytkinremontti. Mitään dokumenttia noista ei ollut, joten tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
Itselläni on ollut noin puolitoista vuotta ajokortti ja sinä aikana olen omistanut Renault Clion, Mitsubishi Lancerin, Skoda 120L:n sekä Suzuki Carry-pakettiauton. Samara taitaa olla noista kolmesta lähinnä Clion kanssa samassa luokassa, mutta mielestäni se on kyllä täysin erilainen auto, kuten varmasti onkin.
Ensimmäinen asia, johon kiinnitin Samarassa huomiota oli sen jämäkkyys ja tietynlainen raskaus. Ohjausta saa kääntää kovemmalla voimalla, jouset eivät lyö pohjaan juuri missään sekä kaikki hallintalaitteet tuntuu melko jämäköiltä. Itse näen nämä positiivisena asiana.
Samara vaikuttaa myös suhteellisen taloudelliselta, keskikulutus on noin 7,5 litraa. Mielestäni Samara vie moottoritiellä enemmän kuin pikkuteillä tai kaupungissa.
Vertailun vuoksi aiempien autojen keskikulutukset:
Renault Clio 1,4: 7,5 litraa
Mitsubishi Lancer 1,5: 6,7 litraa
Suzuki Super Carry 1,0: 8 litraa (talvella käytössä, ei lohkolämm.

Suurin yllätys tuli kuitenkin Samaran voimista: Autolla hinattiin viime viikolla Mazda 323 Sedania noin 5 kilometriä, jolloin yllätyin siitä kuinka vahvalta Samara vetotilanteessa tuntui. Eihän se nyt normaalilta tuntunut, mutta odotin huomattavasti vaikeampaa vetotilannetta.
Ainoana ongelmana on kaupunkiajossa nousevat lämmöt, tuuletin ei ilmeisesti toimi. Myöskään auton torvi ei toimi, joten sähköpuolella lienee jotain häikkää. Pitänee saada tuuletin toimimaan ennen kuin tulee mitään moottorivaurioita lämpöjen hätyytellessä 130 astetta. Lämmöt on kuitekin laskeneet aina kun pääsee ruuhkista pois ja ilmanvirta kasvaa.
Yhteenveto:
+Jämäkkyys, maavara
+Pirteähkö moottori
+Takapenkit kaadettavissa helposti
-Lämpöongelmat
-Penkit hieman kapeat ja pehmeät poiketen auton yleisestä jäykkyydestä


Uploaded with ImageShack.us