Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Otsikointi vapaamuotoinen.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3661
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Tässä seisonta-aikana olen nyt kaksi kertaa täräyttänyt tämän käyntiin ja vähän veivannut edestakaisin pihassa. Eihän se perhana nyt mistään jäähdytysnestettä vuoda kun olisi sellainen ilma että sitä voisi korjata! Kai se on varuilta tuo lähes satasen letku ostettava ja jossain vaiheessa vaihdettava kun 25 asteen pakkasessakaan ei moinen homma kiinnosta.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Isänikin osti tälläisen Mesen iteselleen käyttikseksi. 3 litranen diiseli on meilläkin, eli 6 pyttynen. Ja manuaalilootalla.
Vuosimalli on 1990.
Varuisteina on lähinnä ilmastointi, viherpipertäjien sydämiä lämmittävällä R12 kylmäaineella....
Minua ja kavereitani hieman huvitti takapenkin päänojat jotka saa kaatumaan kojelaudassa olevasta nappulasta!
Ja keskiaurinkolippakin siinä taustapeilin yläpuolella on varmasti todella tarpeellinen varuste...
Mutta onhan Mersu mukava ja ennenkaikkea hiljainen matkustettava! Todella miellyttävä pitkälläkin matkalla!
Nyt alkaa olemaan sitten meidän perheen autotilanne taas astetta paremmalla tasolla, 5 autoa joista 4 on oikeita eli takavetoisia!
Vuosimalli on 1990.
Varuisteina on lähinnä ilmastointi, viherpipertäjien sydämiä lämmittävällä R12 kylmäaineella....

Minua ja kavereitani hieman huvitti takapenkin päänojat jotka saa kaatumaan kojelaudassa olevasta nappulasta!

Ja keskiaurinkolippakin siinä taustapeilin yläpuolella on varmasti todella tarpeellinen varuste...

Mutta onhan Mersu mukava ja ennenkaikkea hiljainen matkustettava! Todella miellyttävä pitkälläkin matkalla!
Nyt alkaa olemaan sitten meidän perheen autotilanne taas astetta paremmalla tasolla, 5 autoa joista 4 on oikeita eli takavetoisia!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
On muuten oikeasti hyödyllinen varuste, kuinka monta kertaa se aurinko häikäisee juuri siintä peilin yläpuolelta jota ei tavallisilla lipoilla saa piiloon. Ymmärrät kyllä kun saat ajokortin ja rupeat liikenteessä ajelemaan vasta-aurinkoon. Olisipa Volvossakin tuollainen...lada.h.s kirjoitti:Ja keskiaurinkolippakin siinä taustapeilin yläpuolella on varmasti todella tarpeellinen varuste...
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Pitää vissii vaihtaa Ladat johonkin keskieurooppalaisee paskaa,et saa sen keskihäikäsysuojan.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Henkilökohtaisesti en käytä missään autossa aurinkolippoja, autolla (kesäaikaan) ajaessa minulla on lippalakki jonka lippa suojaa häikäisyltä.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Yo!
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lainaan hieman tätä ketjua mannelavetin kytkinmurheisiin. Kopioin suoraan tähän kirjoitukseni mese-foorumilta (en malta odottaa sieltä vastauksia
):
Potilas on mannelavetti 300TD -91 ja siinä kytkin. Ostin auton helmikuun lopulla ja jo silloin kytkin tuntui oudolta, otti turhan alhaalta ja etenkin pakki rutisi. Nyt pakki rutisee entistä pahemmin eikä muidenkaan vaihteiden kytkeytymisessä kehumista ole. Eli vaikuttaa siltä ettei kunnolla irrota - ilmaa järjestelmässä? Nesteet eivät ole katoilleet.
Nyt kun kesäloma alkoi, otin kytkimen ilmaamisen työn alle. Ensialkuun piti leikellä puskurin muoveja, että sai mokoman sportlinen keulan rampeille... Sitten ilmaamaan etujarrun avituksella. No eihän siitä tullut hittoakaan, kaikki nesteet kusi letkusta karkuun. Otin tippakannun käyttöön, vähemmän paikallaan pideltäviä letkun päitä. Sama tulos, työsylinteriin ei mennyt mitään, vaan kaikki neste kusi jostain muusta välistä vaikka letku oli tiukka. Irrotin ilmausruuvin ja puhaltelin paineilmalla - kulkureitti oli komeasti auki, ei tukosta. Vielä pari uusintayritystä kunnes luovutin. Kytkimeen ei kertakaikkiaan saa menemään nestettä.
Voiko siellä nyt olla jompikumpi sylinteri sökö minkä takia neste ei kulje? Kumpikohan ensisijaisesti, tai onko mitään tapaa sen toteamiseen?
Ja millä hemmetillä sen työsylinterin sieltä ylipäätään saa irti purkamatta koko autoa?? Pääsylinterin sijaintia en ole uskaltanut edes tutkailla.
Korjauskäsikirja sivuaa kytkimen hydraulipuolta korkeintaan sivulauseessa eli siitä ei ole vähäistäkään apua.
Onneksi on Lada joten mannelavetti joutaa mätänemään rampeilla
edit: Lisäksi perästä kuuluu nopeasti vaihdettaessa tai äkkiä kaasu nostettaessa kolahdus, mutta perä/kardaani taitaa sitten olla oma murheensa.....

Potilas on mannelavetti 300TD -91 ja siinä kytkin. Ostin auton helmikuun lopulla ja jo silloin kytkin tuntui oudolta, otti turhan alhaalta ja etenkin pakki rutisi. Nyt pakki rutisee entistä pahemmin eikä muidenkaan vaihteiden kytkeytymisessä kehumista ole. Eli vaikuttaa siltä ettei kunnolla irrota - ilmaa järjestelmässä? Nesteet eivät ole katoilleet.
Nyt kun kesäloma alkoi, otin kytkimen ilmaamisen työn alle. Ensialkuun piti leikellä puskurin muoveja, että sai mokoman sportlinen keulan rampeille... Sitten ilmaamaan etujarrun avituksella. No eihän siitä tullut hittoakaan, kaikki nesteet kusi letkusta karkuun. Otin tippakannun käyttöön, vähemmän paikallaan pideltäviä letkun päitä. Sama tulos, työsylinteriin ei mennyt mitään, vaan kaikki neste kusi jostain muusta välistä vaikka letku oli tiukka. Irrotin ilmausruuvin ja puhaltelin paineilmalla - kulkureitti oli komeasti auki, ei tukosta. Vielä pari uusintayritystä kunnes luovutin. Kytkimeen ei kertakaikkiaan saa menemään nestettä.
Voiko siellä nyt olla jompikumpi sylinteri sökö minkä takia neste ei kulje? Kumpikohan ensisijaisesti, tai onko mitään tapaa sen toteamiseen?
Ja millä hemmetillä sen työsylinterin sieltä ylipäätään saa irti purkamatta koko autoa?? Pääsylinterin sijaintia en ole uskaltanut edes tutkailla.
Korjauskäsikirja sivuaa kytkimen hydraulipuolta korkeintaan sivulauseessa eli siitä ei ole vähäistäkään apua.
Onneksi on Lada joten mannelavetti joutaa mätänemään rampeilla
edit: Lisäksi perästä kuuluu nopeasti vaihdettaessa tai äkkiä kaasu nostettaessa kolahdus, mutta perä/kardaani taitaa sitten olla oma murheensa.....
Reippaina käymme rekkain alle 

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Ei lähetä liian vauhikkaast liikkeelle Mersun huollois,asia kerrallaa,muuten tääl ei pysytä vauhis.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3661
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Siirsin mersua että mahduin kesärenkaat vaihtamaan alle. Käynnistäessä jäi syylärinkuva palamaan mittariin eli kyllä se kesälläkin nestettä vuotaa. Renkaat sain vaihdettua ja nyt hoksasin miksi tuon C-mersun takakontissa oli keskitystappi, eihän noita aluvanteita ilman sitä meinaa millään paikoilleen saada! Takaoven suoristin, purin sisäverhouksen pois ja potkaisin lommon suoraksi, viimeistely puunuijalla ja sorkkaraudalla. Listaa ei saanutkaan noilla kiinnitysnippeleillä paikoilleen kun jokaisesta oli lohjennut kynnet pois. Tein reiät ja vedin ruuveilla kiinni. Tuli "melko hyvä". Renkaita vaihtaessa kun auto oli vähän ylempänä koputtelin pohjaa, kuskin oven alta oli jonkin kumitulpan reikä päättänyt kasvaa suuremmaksi sekä oikeanpuoleisen etummaisen tunkinpaikan ympäristöön oli tullut pari reikää. Muistinkin että edellinen omistaja oli toista korjannut ja ennusti että jossain vaiheessa toistakin pitää korjata. Ladan rengasraudalla mätkin alustaa ja helmoja ympäriinsä mutta ei sieltä muuta pehmeää paikkaa löytynyt. Oikeaa etulokaria ehkä pitää vähän paikata, oli jo ostaessa pehmeä. Takalokaria luulin joutuvani hitsauttamaan mutta ei siihen reikää saanut aikaiseksi vaikka pahalta näyttää. Jos noilla remonteilla katsastuksesta läpi menee niin ei ollenkaan paha. Ainakaan pariin viikkoon ei nyt kerkiä eikä kiinnosta tuota nestevuotoa alkaa etsimään, onhan tässä koko kesä aikaa (ja syksyllä huomaa että kesä menikin jo...).
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Toistakymmentä vuotta eri ikäisillä Mersuilla ajaneena, olen todennut, ettei kannata ostaa manuaali-Mersua, automaatti on se ainoa oikea, sillä kytkimen ilmaus on yhtä helvettiä Mersussa oli vuosimalli mikä tahansa. Lisäksi Sportline alusta tarkoittaa myös = ei sovellu Suomen olosuhteisiinNonnis kirjoitti:Lainaan hieman tätä ketjua mannelavetin kytkinmurheisiin. Kopioin suoraan tähän kirjoitukseni mese-foorumilta (en malta odottaa sieltä vastauksia):
Potilas on mannelavetti 300TD -91 ja siinä kytkin. Ostin auton helmikuun lopulla ja jo silloin kytkin tuntui oudolta, otti turhan alhaalta ja etenkin pakki rutisi. Nyt pakki rutisee entistä pahemmin eikä muidenkaan vaihteiden kytkeytymisessä kehumista ole. Eli vaikuttaa siltä ettei kunnolla irrota - ilmaa järjestelmässä? Nesteet eivät ole katoilleet.
Nyt kun kesäloma alkoi, otin kytkimen ilmaamisen työn alle. Ensialkuun piti leikellä puskurin muoveja, että sai mokoman sportlinen keulan rampeille... Sitten ilmaamaan etujarrun avituksella. No eihän siitä tullut hittoakaan, kaikki nesteet kusi letkusta karkuun. Otin tippakannun käyttöön, vähemmän paikallaan pideltäviä letkun päitä. Sama tulos, työsylinteriin ei mennyt mitään, vaan kaikki neste kusi jostain muusta välistä vaikka letku oli tiukka. Irrotin ilmausruuvin ja puhaltelin paineilmalla - kulkureitti oli komeasti auki, ei tukosta. Vielä pari uusintayritystä kunnes luovutin. Kytkimeen ei kertakaikkiaan saa menemään nestettä.
Voiko siellä nyt olla jompikumpi sylinteri sökö minkä takia neste ei kulje? Kumpikohan ensisijaisesti, tai onko mitään tapaa sen toteamiseen?
Ja millä hemmetillä sen työsylinterin sieltä ylipäätään saa irti purkamatta koko autoa?? Pääsylinterin sijaintia en ole uskaltanut edes tutkailla.
Korjauskäsikirja sivuaa kytkimen hydraulipuolta korkeintaan sivulauseessa eli siitä ei ole vähäistäkään apua.
Onneksi on Lada joten mannelavetti joutaa mätänemään rampeilla
edit: Lisäksi perästä kuuluu nopeasti vaihdettaessa tai äkkiä kaasu nostettaessa kolahdus, mutta perä/kardaani taitaa sitten olla oma murheensa.....

Perän kolahdus voi olla myön vetarin päät väljistyneessä navassa... W123 oli ainakin kuuluisa tästä, tiedä sitten tuosta satalankusta.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
On, esim. näissä vanhemmissa Mersuissa ylensä alkuperäinen kytkin alkaa olemaan lopussa siinä 300-400 tkm:n tienoilla (levy saattaa kulua jo aiemminkin) ja pääsylkkäkin voi olla vainaja jo alle 500 tkm:n jälkeen. Vetarit alkavat klonksumaan kun 500 tkm:n sisäänajo on suoritettu, uudemmissa jo ehkä 400 tkm:n kohdalla1500i kirjoitti:Onko tämä kaikki siis sitä laatua?

P.S olen muuten omistanut vanhan taksi-Mersun jolla oli ajettu 1,5 milj km. Kone oli ollut vainaa 1,2 milj. kohdalla, jonka jälkeen keulille nostettiin uusi pata. Hyvin muuten kulki vielä, oli jämäkkä peli.
Kyllä mun mielestä MB-laatu on nimenomaan LAATUA. Ja jos aletaan katsomaan hinta/laatusuhdetta, niin vanhat Ladat ovat suhteellisesti yhtä hyviä kuin vanhat Mersut.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
No tämähän se on itsellänikin haaveena, mutta vielä ei fyrkat riitä kovin hääppöiseen menopeliin, joten odotellaan tovi. Toivottavasti sinua lykästää jo aiemminMarko kirjoitti:Pitää vissii vaihtaa Ladat johonkin keskieurooppalaisee paskaa,et saa sen keskihäikäsysuojan.

Toimii kai tuokin, mutta itse käytän auton vaihtoa odotellessa näitä;pressa kirjoitti:Henkilökohtaisesti en käytä missään autossa aurinkolippoja, autolla (kesäaikaan) ajaessa minulla on lippalakki jonka lippa suojaa häikäisyltä.

Linssit ovat saranoidut joten näin ollen ne voi pimeällä nostaa kätevästi ylös.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Nuohan on kätevät
ja ajohanskana on varmaan hitsarin hanskat 


Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Tuli alkuviikosta taas sitten ostettua ittelle kanssa vanha diisseli Mersu, tällä kertaa 250D vm-92 ja tietennii automaatilla, kun ilman osannu olla. Eipä tuo ole yhtä kiihtyvä eikä joutuisa kun tuo AI:llä oleva tämän topicin aloittanut Mese, mutta kulkee yhtä nätisti ja siististi ja on hiljainen. Erona myös se että tuolla mun Mersulla on ajettu 300 tkm enemmän kun AI:n vekottimella eli näyttäisi tuossa mittarissa olevan lukema 629600 ja rapiat. On nää vaan upeita pelejä. 

* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -