Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Tässä seisonta-aikana olen nyt kaksi kertaa täräyttänyt tämän käyntiin ja vähän veivannut edestakaisin pihassa. Eihän se perhana nyt mistään jäähdytysnestettä vuoda kun olisi sellainen ilma että sitä voisi korjata! Kai se on varuilta tuo lähes satasen letku ostettava ja jossain vaiheessa vaihdettava kun 25 asteen pakkasessakaan ei moinen homma kiinnosta.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Isänikin osti tälläisen Mesen iteselleen käyttikseksi. 3 litranen diiseli on meilläkin, eli 6 pyttynen. Ja manuaalilootalla.
Vuosimalli on 1990.
Varuisteina on lähinnä ilmastointi, viherpipertäjien sydämiä lämmittävällä R12 kylmäaineella.... :lol:

Minua ja kavereitani hieman huvitti takapenkin päänojat jotka saa kaatumaan kojelaudassa olevasta nappulasta! :D
Ja keskiaurinkolippakin siinä taustapeilin yläpuolella on varmasti todella tarpeellinen varuste... :D

Mutta onhan Mersu mukava ja ennenkaikkea hiljainen matkustettava! Todella miellyttävä pitkälläkin matkalla!

Nyt alkaa olemaan sitten meidän perheen autotilanne taas astetta paremmalla tasolla, 5 autoa joista 4 on oikeita eli takavetoisia!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2699
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

lada.h.s kirjoitti:Ja keskiaurinkolippakin siinä taustapeilin yläpuolella on varmasti todella tarpeellinen varuste... :D
On muuten oikeasti hyödyllinen varuste, kuinka monta kertaa se aurinko häikäisee juuri siintä peilin yläpuolelta jota ei tavallisilla lipoilla saa piiloon. Ymmärrät kyllä kun saat ajokortin ja rupeat liikenteessä ajelemaan vasta-aurinkoon. Olisipa Volvossakin tuollainen...
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Marko »

Pitää vissii vaihtaa Ladat johonkin keskieurooppalaisee paskaa,et saa sen keskihäikäsysuojan.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
pressa
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Henkilökohtaisesti en käytä missään autossa aurinkolippoja, autolla (kesäaikaan) ajaessa minulla on lippalakki jonka lippa suojaa häikäisyltä.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kuva

Yo!
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Lainaan hieman tätä ketjua mannelavetin kytkinmurheisiin. Kopioin suoraan tähän kirjoitukseni mese-foorumilta (en malta odottaa sieltä vastauksia ;) ):

Potilas on mannelavetti 300TD -91 ja siinä kytkin. Ostin auton helmikuun lopulla ja jo silloin kytkin tuntui oudolta, otti turhan alhaalta ja etenkin pakki rutisi. Nyt pakki rutisee entistä pahemmin eikä muidenkaan vaihteiden kytkeytymisessä kehumista ole. Eli vaikuttaa siltä ettei kunnolla irrota - ilmaa järjestelmässä? Nesteet eivät ole katoilleet.

Nyt kun kesäloma alkoi, otin kytkimen ilmaamisen työn alle. Ensialkuun piti leikellä puskurin muoveja, että sai mokoman sportlinen keulan rampeille... Sitten ilmaamaan etujarrun avituksella. No eihän siitä tullut hittoakaan, kaikki nesteet kusi letkusta karkuun. Otin tippakannun käyttöön, vähemmän paikallaan pideltäviä letkun päitä. Sama tulos, työsylinteriin ei mennyt mitään, vaan kaikki neste kusi jostain muusta välistä vaikka letku oli tiukka. Irrotin ilmausruuvin ja puhaltelin paineilmalla - kulkureitti oli komeasti auki, ei tukosta. Vielä pari uusintayritystä kunnes luovutin. Kytkimeen ei kertakaikkiaan saa menemään nestettä.

Voiko siellä nyt olla jompikumpi sylinteri sökö minkä takia neste ei kulje? Kumpikohan ensisijaisesti, tai onko mitään tapaa sen toteamiseen?

Ja millä hemmetillä sen työsylinterin sieltä ylipäätään saa irti purkamatta koko autoa?? Pääsylinterin sijaintia en ole uskaltanut edes tutkailla.

Korjauskäsikirja sivuaa kytkimen hydraulipuolta korkeintaan sivulauseessa eli siitä ei ole vähäistäkään apua.

Onneksi on Lada joten mannelavetti joutaa mätänemään rampeilla

edit: Lisäksi perästä kuuluu nopeasti vaihdettaessa tai äkkiä kaasu nostettaessa kolahdus, mutta perä/kardaani taitaa sitten olla oma murheensa.....
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Marko »

Ei lähetä liian vauhikkaast liikkeelle Mersun huollois,asia kerrallaa,muuten tääl ei pysytä vauhis.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Siirsin mersua että mahduin kesärenkaat vaihtamaan alle. Käynnistäessä jäi syylärinkuva palamaan mittariin eli kyllä se kesälläkin nestettä vuotaa. Renkaat sain vaihdettua ja nyt hoksasin miksi tuon C-mersun takakontissa oli keskitystappi, eihän noita aluvanteita ilman sitä meinaa millään paikoilleen saada! Takaoven suoristin, purin sisäverhouksen pois ja potkaisin lommon suoraksi, viimeistely puunuijalla ja sorkkaraudalla. Listaa ei saanutkaan noilla kiinnitysnippeleillä paikoilleen kun jokaisesta oli lohjennut kynnet pois. Tein reiät ja vedin ruuveilla kiinni. Tuli "melko hyvä". Renkaita vaihtaessa kun auto oli vähän ylempänä koputtelin pohjaa, kuskin oven alta oli jonkin kumitulpan reikä päättänyt kasvaa suuremmaksi sekä oikeanpuoleisen etummaisen tunkinpaikan ympäristöön oli tullut pari reikää. Muistinkin että edellinen omistaja oli toista korjannut ja ennusti että jossain vaiheessa toistakin pitää korjata. Ladan rengasraudalla mätkin alustaa ja helmoja ympäriinsä mutta ei sieltä muuta pehmeää paikkaa löytynyt. Oikeaa etulokaria ehkä pitää vähän paikata, oli jo ostaessa pehmeä. Takalokaria luulin joutuvani hitsauttamaan mutta ei siihen reikää saanut aikaiseksi vaikka pahalta näyttää. Jos noilla remonteilla katsastuksesta läpi menee niin ei ollenkaan paha. Ainakaan pariin viikkoon ei nyt kerkiä eikä kiinnosta tuota nestevuotoa alkaa etsimään, onhan tässä koko kesä aikaa (ja syksyllä huomaa että kesä menikin jo...).
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Nonnis kirjoitti:Lainaan hieman tätä ketjua mannelavetin kytkinmurheisiin. Kopioin suoraan tähän kirjoitukseni mese-foorumilta (en malta odottaa sieltä vastauksia ;) ):

Potilas on mannelavetti 300TD -91 ja siinä kytkin. Ostin auton helmikuun lopulla ja jo silloin kytkin tuntui oudolta, otti turhan alhaalta ja etenkin pakki rutisi. Nyt pakki rutisee entistä pahemmin eikä muidenkaan vaihteiden kytkeytymisessä kehumista ole. Eli vaikuttaa siltä ettei kunnolla irrota - ilmaa järjestelmässä? Nesteet eivät ole katoilleet.

Nyt kun kesäloma alkoi, otin kytkimen ilmaamisen työn alle. Ensialkuun piti leikellä puskurin muoveja, että sai mokoman sportlinen keulan rampeille... Sitten ilmaamaan etujarrun avituksella. No eihän siitä tullut hittoakaan, kaikki nesteet kusi letkusta karkuun. Otin tippakannun käyttöön, vähemmän paikallaan pideltäviä letkun päitä. Sama tulos, työsylinteriin ei mennyt mitään, vaan kaikki neste kusi jostain muusta välistä vaikka letku oli tiukka. Irrotin ilmausruuvin ja puhaltelin paineilmalla - kulkureitti oli komeasti auki, ei tukosta. Vielä pari uusintayritystä kunnes luovutin. Kytkimeen ei kertakaikkiaan saa menemään nestettä.

Voiko siellä nyt olla jompikumpi sylinteri sökö minkä takia neste ei kulje? Kumpikohan ensisijaisesti, tai onko mitään tapaa sen toteamiseen?

Ja millä hemmetillä sen työsylinterin sieltä ylipäätään saa irti purkamatta koko autoa?? Pääsylinterin sijaintia en ole uskaltanut edes tutkailla.

Korjauskäsikirja sivuaa kytkimen hydraulipuolta korkeintaan sivulauseessa eli siitä ei ole vähäistäkään apua.

Onneksi on Lada joten mannelavetti joutaa mätänemään rampeilla

edit: Lisäksi perästä kuuluu nopeasti vaihdettaessa tai äkkiä kaasu nostettaessa kolahdus, mutta perä/kardaani taitaa sitten olla oma murheensa.....
Toistakymmentä vuotta eri ikäisillä Mersuilla ajaneena, olen todennut, ettei kannata ostaa manuaali-Mersua, automaatti on se ainoa oikea, sillä kytkimen ilmaus on yhtä helvettiä Mersussa oli vuosimalli mikä tahansa. Lisäksi Sportline alusta tarkoittaa myös = ei sovellu Suomen olosuhteisiin :lol:

Perän kolahdus voi olla myön vetarin päät väljistyneessä navassa... W123 oli ainakin kuuluisa tästä, tiedä sitten tuosta satalankusta.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Onko tämä kaikki siis sitä laatua? :shock:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

1500i kirjoitti:Onko tämä kaikki siis sitä laatua? :shock:
On, esim. näissä vanhemmissa Mersuissa ylensä alkuperäinen kytkin alkaa olemaan lopussa siinä 300-400 tkm:n tienoilla (levy saattaa kulua jo aiemminkin) ja pääsylkkäkin voi olla vainaja jo alle 500 tkm:n jälkeen. Vetarit alkavat klonksumaan kun 500 tkm:n sisäänajo on suoritettu, uudemmissa jo ehkä 400 tkm:n kohdalla :lol:

P.S olen muuten omistanut vanhan taksi-Mersun jolla oli ajettu 1,5 milj km. Kone oli ollut vainaa 1,2 milj. kohdalla, jonka jälkeen keulille nostettiin uusi pata. Hyvin muuten kulki vielä, oli jämäkkä peli.

Kyllä mun mielestä MB-laatu on nimenomaan LAATUA. Ja jos aletaan katsomaan hinta/laatusuhdetta, niin vanhat Ladat ovat suhteellisesti yhtä hyviä kuin vanhat Mersut.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
HavanaClub

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja HavanaClub »

Marko kirjoitti:Pitää vissii vaihtaa Ladat johonkin keskieurooppalaisee paskaa,et saa sen keskihäikäsysuojan.
No tämähän se on itsellänikin haaveena, mutta vielä ei fyrkat riitä kovin hääppöiseen menopeliin, joten odotellaan tovi. Toivottavasti sinua lykästää jo aiemmin :?
pressa kirjoitti:Henkilökohtaisesti en käytä missään autossa aurinkolippoja, autolla (kesäaikaan) ajaessa minulla on lippalakki jonka lippa suojaa häikäisyltä.
Toimii kai tuokin, mutta itse käytän auton vaihtoa odotellessa näitä;

Kuva

Linssit ovat saranoidut joten näin ollen ne voi pimeällä nostaa kätevästi ylös.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Nuohan on kätevät :D ja ajohanskana on varmaan hitsarin hanskat :wink:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Tuli alkuviikosta taas sitten ostettua ittelle kanssa vanha diisseli Mersu, tällä kertaa 250D vm-92 ja tietennii automaatilla, kun ilman osannu olla. Eipä tuo ole yhtä kiihtyvä eikä joutuisa kun tuo AI:llä oleva tämän topicin aloittanut Mese, mutta kulkee yhtä nätisti ja siististi ja on hiljainen. Erona myös se että tuolla mun Mersulla on ajettu 300 tkm enemmän kun AI:n vekottimella eli näyttäisi tuossa mittarissa olevan lukema 629600 ja rapiat. On nää vaan upeita pelejä. :D
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Vastaa Viestiin