Jos pultin ja reiän keskipiste heittää millillä, niin eihän se nyt oikein käy.Kartio kiristää vaan reunasta.Jos keskireikä on suurempi, niin tasapainoa on turha tavoitella.Ja jos pultit pettää ja aiheutuu ulkopuolisia vahinkoja, niin vakuutusyhtiö siirtää vastuun auton käyttäjälle.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
No etunavoissa homma menee seuraavasti: Otat navat irti ja porautat siihen uudet reijät uudella jaolla. Tohon hommaan tarttet jonkun konepajan kalustoa. Tai sitten jonkun ammattikoulun metalliosaston kaverit voi tehdä sen.
Takavetarit: Täytyy irroittaa ja tehdä smanlaiset uudet poraukset ja kierteet. Samoin myös jarrurumpujen reijät on porattava uusiksi.
Näin saadaan jako muuttumaan siihen 100mm ja pulttien kartiot kohdalleen. Aika iso työ muuten muttei mahdoton.
Eikös tähän tarkoitukseen ole olemassa ns. muuntopultit? Ainakin jotkin vannemerkit tarjoavat Ladaan näitä pultteja, jolloin saadaan 98:sta 100-jakoinen. En ole elämänkuuna päivänä nähnyt tällaisia pultteja livenä, mutta kannattaa kysellä rengasliikkeistä. Nimittäin vannevalikoima kasvaisi ihan jonkinverran, mikäli jako muuttuisi 100:ksi...
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver