Etupyörän laakeri ala Niva-88

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
messmer

Etupyörän laakeri ala Niva-88

Viesti Kirjoittaja messmer »

Kuuma kesäpäivä ja Nivan mittarissa yli 120. Se tiesi sitten oikean etupyörälaakerin loppua. Onneksi ei ollut kuin alta 5km matkaa jäljellä kun vikinä alkoi. Hävisi aina kun jarrulla käytti jalkaa. Perillä sitten tunnustelu ja polttavan kuumahan koko napa oli.

Mitäs ootte mieltä - saiskos tuota pikaeltytettyä räkimällä spray-vaseliinia sopivaan kohtaan? Tarviiko muuta hankkia kuin laakerisarja, stefa (vai kaksi) ja kiristysmutteri? Onko kokemuksia Motonetin satsista? Vai mielummin Venäjältä? Ylimääräisiä kellään nurkissa?

t.willi
Avatar
Nivaismi
Viestit: 174
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Re: Etupyörän laakeri ala Niva-88

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Spray-vaseliini on kyllä jo aika epätoivoista. . . En muista Nivan etupyödänlaakerin rakennetta (1 vai 2 laakeria ym.). Jos laakerin saa helposti irti etkä pysty uutta heti tilalle laittamaan, niin putsaa rasvat pois ja laita sopivan astian pohjalle reilusti tärpättiä ja laakeri sinne yöksi. Illalla ja vielä aamulla uudelleen pyörittelet laakeria. Astian pohjalle jää enemmän kuin uskotkaan metallihiutaleita. Huolellisen kuivauksen ja vielä huolellisemman rasvauksen jälkeen laakeri kestää käyttöä hiukan pitempään kuin vaseniini-metallimuruseosta täynnä olevana.

Itse en Motonetistä laakeria ostaisi. Kysy mistä tahansa muusta varaosaliikkeestä LAADUKASTA laakeria. Jos tyrkyttävät sulle jotain Italiassa tehtyä, älä ota vaikka saisit ilmaiseksi. Vaihtamisessa on kuitenkin hiukan työtä (tai paljon jos osat jumissa). Huonon laakerin saat hetken päästä vaihtaa uudelleen. Sitä et halua tehdä. Venäjältä saat varmasti laadukkaampia osia kuin Motonetista, mutta et kovin nopeasti.

Jonkin aikaa ääntävä laakeri käyttöä kestää, mutta välysten kasvaessa tuho nopeutuu ja mahdollista on myös että osat alkavat väärästä kohtaa pyörimään. Silloin et enää pelkällä laakerin vaihdolla selviä, vaan remontille tulee hintaa paljon enemmän.

Älä kaahaa! Jos laakerin jämät hirttää kiinni 120 km/h nopeudessa, niin en halua edes miettiä missä asennossa Nivan akselivälillä varustetu maastoauto sekunnin kuluttua etenee. Tuskin laakeri (ja yksi pyödä) kokonaan hirttää kiinni, mutta mahdollista se on. Todennäköisesti (jos ajoa jatkat) alat tuntea nytkähdyksiä kun laakeri menee epäjärjestykseen ja jokin hauli/rulla vuorollaan pettää tilan ahtaudessa. Siinä vaiheessa Motonetin laakerikin kelpaa, mutta osta ensitilassa myös se laadukas ja vaihda se käyttöön kun pääset hyvään paikkaan. Huono laakeri kuitenkin hajoaa puolen vuoden sisällä reissun päällä. Testattu on satunnaisessa käytössä, jos paljon tulee kilometrejä niin viikoissa tai parissa kuukaudessa Italian osat hajoaa.

Jos Nivassa yli 120 km/h nopeudessa aloit kuulla laakerin ääntävän, niin ei laakeri voi olla kaksisessa kunnossa enään! Jos taas ajot vain 5 km vähän ääntävällä laakerilla ja laakeri on laadukas, niin sitten sillä ajaisi vielä useamman sata km. Tai sitten ei.

Ai niin, uusi myös jarrupalat. Ne kuluu nyt vinoiksi kun jarrulevykin on vinossa väljän laakerin takia.
Vastaa Viestiin