Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Takavedon loota oksensi mm. tuollaisia ja reilusti metallisälpää, mittarissa 243 tkm. Ajoin niin kauan ettei enää uskaltanut Eli pääsinpäs itsekin lootanhajottajien kerhoon...
Kojautin naapurissa kunnostetun lootan paikoilleen ja ajattelin muutaman tonnin päästä kokeeksi heittää rvs:t sekaan. Ei noita kyllä joka viikko jaksa olla vaihtelemassa eikä nuo kunnostetut lootatkaan ilmaisiksi irtoa. Käytettyjä aika turha enää tohon rahaan kuitenkaan laittaa...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Ongelma. Tarkoitus on vaihtaa vaihteistoöljyt synteettisiin joka tapauksessa. Nyt vaihteistossa on mineraaliöljyt. Laitanko uudet synteettiset öljyt ja rvs-aineen, ja toivon äänien katoavan. Vai laitanko rvs-aineen nyt laatikossa oleviin öljyihin, ajelen jonkin aikaa, ja vaihdan uudet synteettiset öljyt lootaan. Entä laitanko uusien öljyjen sekaan rvs-aineen. Ei tuo rvs ilmaista ole, meinaa käsi turvota taskuun, kun ajattelee paljonko kalleimman kaavan mukaan tulee maksamaan. No, pitänee käydä tutustumassa jälleenmyyjän valikoimiin ainakin.
Muokkauksen syy: Kirjoitusvirheen korjaus. Sanan "synteettiset" tilalla oli virheellisesti sana mineraali.
Viimeksi muokannut E.P., 21.4.2011 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos luottaisin siihen, että kertakäsittely riittää, niin sitten tietenkin laittaisin suoraan ensimmäisellä kerralla jo synteettiset. Jos käsittelykertoja tarvitaan kaksi, niin ensimmäisen olisi voinut tehdä nyt laatikossa olevilla alle puoli vuotta vanhoilla öljyillä. Jostain luin kokemuksia, että rvs kannattaisi laittaa vanhojen öljyjen sekaan. Perusteluita en tosin löytänyt, enkä itse ymmärrä miksi. Taidan siis laittaa uudet öljyt ja rvs:n. Jos ei auta, niin toinen annos rvs:ää, kuten tuotteen kotisivuilla neuvotaan.
Eipä ollut ohjeissakaan otettu kantaa siihen, että pitäisi vanhoihin öljyihin aine sotkea. Ohjeet tosin on tehty niin, että aine lisätään laatikossa jo olevan öljyn sekaan. Kai siitä joku on saattanut päätellä, että se olisi ainoa vaihtoehto. Ajatuksena on se, että lootasta imaistaan öljyä pakkauksen mukana tulleeseen ruiskuun, jossa aine sekoitetaan öljyyn, ja soosi ruiskautetaan takaisin vaihteistoon. Nähdäkseni mikään ei estä lisäämästä ainetta uuteen öljyyn öljynvaihdon yhteydessä.
Mutta litrahinta tällä maailman mullistavalla aineella on kohdillaan. Paketissa on pieni 10ml putkilo ainetta. Kun hintaa tuolla määrällä on n. 40 euroa, niin litrahinnaksi tulee kohtuulliset 4000euroa/litra. Toivotaan, että hinnassa olisi tässä tapauksessa muutakin kuin katetta.
Jokari: Pitikö laatikko pahaa ääntä ennen antautumistaan? Entä kuinka kauan valitteli oloaan etukäteen?
Itse sain vihdoin eilen uudet synteettiset öljyt (Teboil GL-4 EP tietenkin) ja RVS:n lootaan. Tekisi mieli kehua, mutta en toisaalta halua valehdella. Otin kepin juuresta keinonahka pussukan ja päällimmäisen kumin irti jo lämmittelyajon ajaksi, siis ennen öljynvaihtoa. Alin kumi olikin jo kappaleina, joten vaihteiston äänet kuuli aika selvästi. N. 5km lämmittelyn jälkeen marraskuussa laitetut mineraaliöljyt ulos. Jo tuolla 5km matkalla oli öljy vaahtoutunut, ehkäpä siksi että olin laittanut vaihteistoon liikaa öljyä tältä palstalta lukemieni ohjeiden mukaan. No, oli se öljy muutenkin aika hirveässä kunnossa. Uutta öljyä laitoin n. 1.5 litraa, eli aika tarkalleen niin että öljyä alkoi valua tarkastusreiästä kun auton laski pyörilleen.
Ajolenkki taisi kestää lähemmäs kaksi tuntia. Ensimmäinen tunti kaikilla vaihteilla kiihdyttelyä ja moottorijarruttelua. Välttelin yli 3000 kier./min. moottorin kierroksia, kuten ohje neuvoo. Toinen tunti vähän normaalimpaa ajoa koneen kierroksiakin käyttäen, mutta pitkiä vedätyksiä erityisesti vitosella, 60->130km/h, ja sitten moottorijarrutuksia.
Lopputulos: Tuntuma olisi, että äänet/vollotus väheni ainakin jonkin verran. Vaihdekepin liikkeet ainakin parani/helpottui. Johtuuko sitten synteettisistä öljyistä, jota on oikea määrä, vai RVS aineesta. Varmaksi en uskalla sanoa. Ohjeen mukaan aineen auheuttama eheytyminen kestää kaikkiaan tuhat kilometriä. Jos äänet eivät vähene, pitäisi uusi annos laittaa lootaan 400km jälkeen. Katsellaan ja kuunnellaan.
Kyllä tuo on äännellellyt jonkin verran varmasti jo kymmenien tuhansien kilsojen ajan, mutta noin kolmessa viikossa ääni muuttui epämääräisestä jurinasta 1-3 vaihteilla täydeksi rouskeeksi. Ääni oli aika miehekäs, sivuakselilla oli kuitenkin pari milliä sivuttaisvälystä kun laakeri hajosi lopullisesti.
Kaikki muut laakerit lootassa vaikutti käytetyiltä, mutta kelvollisilta.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Kyllä vaihteiston äänet ovat vähentyneet huomattavasti. Jopa niin paljon, että kävin ostamassa uuden annoksen tätä ihme ainetta. Ykkösellä ja kakkosella kuuluu hiukan vielä ääniä, jospa nekin saisi lisäannoksella loppumaan. Seuraavaksi odotellaan, että kauanko aineen vaikutus kestää. 1000km, vai 10000km. Sitä mukaan kun aine kuluu pois metallipinnoilta, äänet todennäköisesti palaavat pikkuhiljaa. Mahdollisesti niin, ettei sitä käyttäjä itse niin huomaa, kun meteli lisääntyy hissuksiin.
Ainiin, nyt kun vaihteisto on hiljainen, niin perän äänet on alkanut kuulua entistä selvemmin.