köyhiä patentteja?
Re: köyhiä patentteja?
Aivan oikein, sitä kumivasaraa käytettiin vanteelle asetettaessa. vanteeltahan rengas irtosi kantapäällä painamalla. Renkaathan olivat tuolloin lähes aina sisärenkaallisia.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: köyhiä patentteja?
Terve!
Tov. tinuri, en ole ko. tavalla muita kuin henkilöauton pyöriä tasapainottanutkaan; moottoripyörieni pyörät ovat niin kapeita, että niille riittää staattinen tasapainotus, eikä minulla muita kuin henkilöautoja olekaan.
Homma on helppo ja nopea ensimmäisen kerran jälkeen. Suurin työ on tehdä tai löytää vanteen keskiöön sopiva välikappale. Hyviä "välikappaletarjokkaita" ovat laakeri- ja akselitiivistetyökalujen osat sekä pitkät 1/4 in vääntiöllä olevat hylsyt.
En ole älynnyt menetelmää itse, vaan luin sen aikanaan erään tšekkoslovakialaisen oppaan unkarinkielisestä käännöksestä (siis katsoin kuvista).
(Takavuosina olivat tasapainotuskoneet bolševikkien hallitsemissa maissa banaanejakin harvinaisempi ylellisyys. Siksi siellä julkaistiin hyviä kirjoja.)
Menetelmällä pääsee tarkkuuteen, joka vastaa viiden gramman painoa vanteen kehällä.
SvS
PS. Ladan pyöränmutteriavaimen vääntövarren litteä pää on tarkoitettu rengasraudaksi. Toimii siinä hommassa hyvin.
Tov. tinuri, en ole ko. tavalla muita kuin henkilöauton pyöriä tasapainottanutkaan; moottoripyörieni pyörät ovat niin kapeita, että niille riittää staattinen tasapainotus, eikä minulla muita kuin henkilöautoja olekaan.
Homma on helppo ja nopea ensimmäisen kerran jälkeen. Suurin työ on tehdä tai löytää vanteen keskiöön sopiva välikappale. Hyviä "välikappaletarjokkaita" ovat laakeri- ja akselitiivistetyökalujen osat sekä pitkät 1/4 in vääntiöllä olevat hylsyt.
En ole älynnyt menetelmää itse, vaan luin sen aikanaan erään tšekkoslovakialaisen oppaan unkarinkielisestä käännöksestä (siis katsoin kuvista).
(Takavuosina olivat tasapainotuskoneet bolševikkien hallitsemissa maissa banaanejakin harvinaisempi ylellisyys. Siksi siellä julkaistiin hyviä kirjoja.)
Menetelmällä pääsee tarkkuuteen, joka vastaa viiden gramman painoa vanteen kehällä.
SvS
PS. Ladan pyöränmutteriavaimen vääntövarren litteä pää on tarkoitettu rengasraudaksi. Toimii siinä hommassa hyvin.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3660
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: köyhiä patentteja?
Minä kun olen luullut että se on kromikapselin irrottamista vanteelta varten jossa se toimii paremmin kuin hyvin. Työkalusalkussahan on rengasrautakin erikseen jolla taas on hyvä koputella pohjan ruostereikiä...Sdelano v SSSR kirjoitti:PS. Ladan pyöränmutteriavaimen vääntövarren litteä pää on tarkoitettu rengasraudaksi. Toimii siinä hommassa hyvin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: köyhiä patentteja?
Terve!
Näissä uudemmissa Ladoissa ei ole sen enempää kromikapseleita kuin laajoja työkalukokoelmiakaan
SvS
Näissä uudemmissa Ladoissa ei ole sen enempää kromikapseleita kuin laajoja työkalukokoelmiakaan

SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3660
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: köyhiä patentteja?
Eikä kanttilamppuisen pyöränmutteriavaimessa näkynyt olevan tuota litteää päätäkään.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: köyhiä patentteja?
Terve!
Veljemme Ivan on siis yhdistänyt pyöränruuviavaimen ja rengasraudan, ilmeisesti maailmankuulun LUHAn innoittamana.
SvS
LUHA = lusikka-haarukka
Veljemme Ivan on siis yhdistänyt pyöränruuviavaimen ja rengasraudan, ilmeisesti maailmankuulun LUHAn innoittamana.
SvS
LUHA = lusikka-haarukka
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: köyhiä patentteja?
Liimapuupalkkisen,pressutetun kaarihallin lumenpudotus sisältä käsin.Hallin koko 15X80m
Tarvikkeet:2 miestä,trukki,nostokri ja lauta.Laudan terävät nurkat pyöristetään.Toisen ajaessa trukkia ja toisen ollessa nostokorissa lumi pudotetaan siten että korimies hetkuttaa pressuja sisältäkäsin.Työ aloitetaan kaaren jyrkimmältä kohdin hallin laelle siirtyen jotta valuvalle lumelle saataisiiin tilaa.Työn kesto noin 3 miestyötuntia.
Tarvikkeet:2 miestä,trukki,nostokri ja lauta.Laudan terävät nurkat pyöristetään.Toisen ajaessa trukkia ja toisen ollessa nostokorissa lumi pudotetaan siten että korimies hetkuttaa pressuja sisältäkäsin.Työ aloitetaan kaaren jyrkimmältä kohdin hallin laelle siirtyen jotta valuvalle lumelle saataisiiin tilaa.Työn kesto noin 3 miestyötuntia.
Re: köyhiä patentteja?
Pietsosähköistä,kertakäyttöistä kaasusytytintä ei kannata heittää pois.Sitä voi vielä käyttää kaasutohon sytyttämiseen kätevämmin kuin sytkärillä tai tulitikuilla...ei meinaan nakit pala.
Re: köyhiä patentteja?
Päivyrinäytöllä varustetun rannekellon päivyrin siirto eteenpäin nopeasti.
-työnnetään kelloa pöydän reunalla nupin osuessa pödän reunaan.Normaali vältyksillä 80cm työntö siirtää päivyriä vuorokauden eteenpäin.
Parranajokoneen pistokkeen pysyvyyden parantaminen koneen rungossa.
-otetaan töpseli pistorasiasta,pistoke koneesta ja puruhampailla (jos niitä vielä on)purraan pistokeeseen koloja kotka lisäävät tartuntapintaa koneen vastakkeessa.
-työnnetään kelloa pöydän reunalla nupin osuessa pödän reunaan.Normaali vältyksillä 80cm työntö siirtää päivyriä vuorokauden eteenpäin.
Parranajokoneen pistokkeen pysyvyyden parantaminen koneen rungossa.
-otetaan töpseli pistorasiasta,pistoke koneesta ja puruhampailla (jos niitä vielä on)purraan pistokeeseen koloja kotka lisäävät tartuntapintaa koneen vastakkeessa.
Re: köyhiä patentteja?
Ajovalon kivisuojat saa esim. Samarassa jäämään erileen lampunpesimistä laikkaamalla kumiputkesta pätkät ja halkaisemalla sen. Putken pätkä laitetaan sulan "stopparin" kohdalle kivisuojan reunanauhaan jolloin suojan väli sulkaan kasvaa.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: köyhiä patentteja?
Siinä roihussa saa paistettua mustaa makkaraa.Nalle-Offroad kirjoitti:Tuo Niva, joka nyt on Nallen pajassa rojektina, oli vissiin edellisen omistajan mielestä ollut turhan äänekäs.. Enste se oli ruuvannut jotaki haistapaska -huopaa pitkin lattioita..
Ainiin, ja ne matot.. Nistä mää teen nuotion.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: köyhiä patentteja?
Kätevää, saa samalla katsella periä ja kuunnella enganninkielen opetuskasettia.Jaska HKI kirjoitti:kiikarimankka.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Re: köyhiä patentteja?
Tänään töissä paikkasin 1/2 tuuman kylmävesiputken asettamalla letkun pätkän klemmarilla kiinni vuotokohdan päälle,myöhemmin kutsutaan putkimies.
Re: köyhiä patentteja?
Vastaavalla tavalla paikkasin hydraliukkaletkun traktorin peräkärrystä etteivät kaikki liemet valuisi pitkin pihoja. Vanha letku halki puukolla ja haljenneen päälle. Kiristys klemmarilla ja varovaisesti pajalle majakat päällä reilua alinopeutta.
Re: köyhiä patentteja?
Vetohihna hitaasti pyörivään (<500r/min) nestepumppuun.Otetaan 5mm:n paksuista tiivistenauhaa,ympyrä halkaisijaltaan.Leikataan sopivan mittaiseksi.Ruuvipenkissä tähän porataan 2mm:n terällä päihin 2 reikää.Raudoittajan surrilangasta tehdään lenkki jolla päät yhdistetään.Asennetaan hihna paikoilleen.