Lada Samara, kysymyksiä ja kokemuksia

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Brauer

Lada Samara, kysymyksiä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Brauer »

Moro kaikille.

Uutena ihmisenä Ladoihin ja tälle foorumille olisi kysymyksiä Samarasta. Olen
etsinyt internetistä ongelmiini vastauksia mutta hiukan heikoin tuloksin.

Tarkoitus olisi muutaman vuoden takkuilun jälkeen vaihtaa pois ranskalaisista autoista, on ollut 306 Peugeot,Picasso ja Megane, ja pitkään harkinneena Samara vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta.

En tarvitse niitä hajoavia herkkuja yms...
Ja rahaa ei ole maksaa ylenkalliita korjaamo huoltoja vaan tahto on tehdä itse kun paikkakin löytyy.

Ilmeisesti helppo korjattava? Ei ylimääräisiä kommervekkejä yms? Kuten esim Picassossa jossa jakopäänhihna piti sähköisellä laitteella kiristää.Lada varaosien saatavuus on hyvä ainakin Motonetistä :) Onko Suomessa muita toimittajia?

Onko Lada Samara todella kestävyydeltään niin arvaamaton kuin väitetään? Tietystihän auto haluaa tietyt huollot ja nämä kun tekee ja ajaa kohtuudella niin kestääkö se?

Tarkoitus on hankkia 5d Samara. Onko näissä kääntyvät takapenkit?

Eroaako Euro Samara (1998) tekniikaltaan saman vuotisesta Samarasta?

Kumpi ruisku järjestelmä on parempi, Bosch vai GM? Ilmeisesti Bosch on toimivampi.


Kiitoksia jo ennakkoon. Kyselen lisää / selvitän jahka kerkiän
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Lada Samara, kysymyksiä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja manni »

Iltapäivää.

Samaraa pidetään yieisesti jopa takavetomalleja helpompana korjata. Tekniikka on yksinkertaista ja tehty huoltoystävällisesti. Jakopään hihnat ovat helppoja ja halpoja vaihdettavia eikä tarvitse erikoistyökaluja. Varaosien saatavuus on varsin hyvä, Motonetin kautta saa yleisimmät kulutusosat hyvin. Myös muiden varasaosaketjujen kautta saa hyvin. Deltassa asiointia kannattaa välttää, kokemus on osoittanut, ettei niitä kiinnosta Lada-asiat.

Samara on kestävyydeltään hyvä. Auton perustekniikka on koeteltua ja varmaa. Heikon maineen saanut korkeintaan siksi, ettei halpoja autoja viitsitä ylläpitää, vaan on muka helpompi hakea toinen auto tilalle. Venäläisissä yksilöissä suurin ongelma on ruostuminen, Eurosamaroissa tämäkin ongelma on huomattavasti pienempi. Pienellä ajolla, huolto-ohjelman mukaan huoltaen Samara on hyvin pitkäikäinen auto.

Kaikissa Samaroissa on takapenkki kääntyvä, myös istuinosa kääntyy pois tieltä jolloin tilasta tulee täysin tasainen.

Eurosamaran eroavuudet näkyy helpoiten esitteestä. Myös tässä vuoden 1996 Tuulilasin artikkelissa lukee hyvin eroista juttua.

GM-ruiskua pidetään yleisesti varmatoimisempana. Euroissa on kaikissa GM-ruisku. Boschin ruiskut tuli vasta uusimpiin Samaroihin. Boschin ruiskullisissa on muutama heppa enemmän ja lisää mahdollisesti vikaantuvia antureita.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada Samara, kysymyksiä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Onko totta että Samaraa pidetään helpompana korjata kuin TakaPotkuja? Olisiko kyse siitä että keneltä asiaa kysyy? Ei nuo TakaPotkut aivan mahdottomia tuon remontoinnin suhteen ole ja joku voisi pitää niitä melko helppoina tapauksina.

Laitetaan tähän tämä eräs venäläinen arvio näistä vekottimista:

Lada eli TakaPotku Venäjällä = 10Vuotta
Samara mallista riippumatta (yleensä Bosch) Venäjällä = 5Vuotta
211x -sarja Venäjällä = 2Vuotta.

Tietysti tuo ei ole Objektiivinen arvio, mutta erään varaosakauppiaan kuitenkin, joka aiemmin on ollut korjaamopuolella rasvamontussa katselemassa näitä vekottimia.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Joen musikka
Viestit: 2021
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Lada Samara, kysymyksiä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Kolmekohan vuotta sitten ostin 60 tkm ajetun vm.-95 Samaran hintaluokassa 500-600.Silloinen rouva tykkäsi ja itsekin ajelin sitä silloin tällöin.Jakohihnan(ja vesipumpun) vaihdoin suosituksen mukaan,helposti ja halvalla.
Jarrupolkimen käytös kiusasi ajoittain kunnes tov.Sdelanon vihjeen pohjalta vaihdoin tehostimen.Helppoa ja halpaa(käytetty osa).N.80tkm kohdalla vaihdatin kytkimen ja asetelman Sortavalassa.Alle satasen jäi kustannukset.Kuulemma on helpompi homma kuin takavedon vastaava.Muut ongelmat ovat lähinnä lasinpesimen letku/pesusäiliö tai vikkuviiksen palautumattomuus jne.
Kuskin penkki oli kylläkin surkeassa jamassa jo ostettaessa.Sen irrottaminen on työlästä.Hajoittamolta ei saa juurikaan parempia,paitsi turhan kalliilla ja kuten Joensuussa,ruikutuksen säestäminä :lol: .
Nykyinen ex-rouva ajelee sillä edelleen,epäilee sen hajoavan tai muuten olevan epäluotettava;uudet ja entiset poikaystävät tarkastelevat öljyjä ym.
Tulos:ajovalopolttimo ja takaparkki on uusittu,öljyäkin on lisätty(turhaan!)
Kaikkiaan:hyvä ostos!
2112,-04,hopea
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lada Samara, kysymyksiä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Takavetoisista en omasta kokemuksesta tiedä juuri mitään, mutta muiden kokemuksista ja omien kokemuksieni perusteella sanoisin:

Mitä uudempi konstruktio, sen vähähuoltoisempi ja parempi.

Olen esimerkiksi kaikilla 8-venttiilisillä etuvedoilla ajanut paalausikään venttiileitä säätämättä.

Etuvedoista on omaa kokemusta n. 500 Mm:n matkalta kaasutin-Samaroista, GM-Samarasta, Bosch-Euro2-2111:stä ja Bosch-Euro3-2111:stä. Mitä uudempi vehje, sen parempi, varmatoimisempi ja vähätöisempi. Olen samaa mieltä kuin tov. manni: "Tekniikka on yksinkertaista ja tehty huoltoystävällisesti". Joskaan tässä yksinkertainen ei tarkoita vanhanaikaista tai muuten taantumuksellista. Myynninedistämistekniikka - johon kovin monet ovat ihastuneista - on sitten asia erikseen.

Omien tuttavieni kokemukset lukuisista Ladoista ovat samansuuntaisia.

Ongelmia syntyy, kun katkojankärki-sukupolven osaamisella, sirppi- ja vasaramenetelmillä, yritetään omin toimin huoltaa nykyvehkeitä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Brauer

Re: Lada Samara, kysymyksiä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Brauer »

Kiitoksia vastauksista

Kuullostaa Samara ihan asialliselta peliltä.
Voi olla että käännyn tuon EuroSamaran suuntaan, on se hiukan siistimmän oloinen.

Pitää tutkia ennen kuin rupeaa tosissaan hutkimaan.

Saako enään nykyään mistään muualta kuin Venejän maalta vanhoja kunnon "huollettavia" lyijyakkuja uutena.
Kuullemma perhanasti parempia
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Lada Samara, kysymyksiä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja manni »

Miksi olisi? Kyllä monia kunniallisia kansalaisia kiinnostaa kustannustehokas ja luotettava käyttöauto.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lada Samara, kysymyksiä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kyllä Samara on hyvä ja edullinen auto käyttää kunhan osaa vähän korjatakin niitä pikkuvikoja joita joskus ilmaantuu. Samara myös ruostuu helposti joten kannattaisi varmaan katsoa joko Euro-Samaraa tai viimeisimpiä vähän ajettuja Samaroita Suomesta. Samara on myös vanhanaikainen auto nykymittapuun mukaan.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada Samara, kysymyksiä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eipä olen minun VäliPalani -95 pahemmin ruostunut täällä Pohjois-Karjalassa.

Tosin pikkuvioista voi lukea sieltä Kokemuksia -osiosta.

Mitä sanotte siitä öljyvuodosta, johon kukaan ei vielä ole keksinyt kunnon ratkaisua.

Vaihtoehtoja: Öljypumpun vaihto kokonaan, öljynylipaineventtiilin vika ja vaihto tai tukos jossain kampikammiossa joka estää huohotuksen.

Kyllähän siellä viestiketjussa Tietäjien kommentteja oli, mutta eivätpä monetkaan niistä auttaneet. Ja ne parhaat tietäjät sanoivat vaan että Ota Silmä Käteen ja Katso.

Helppohan se Samara on, mutta riippuu taas mihin vertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jämä

Re: Lada Samara, kysymyksiä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Jämä »

Minun -96 Samara on ruostunut vaikka on ruosteeton lapin auto. Massaa oli mutta pelti puuttui alta helmojen takaosasta. :-?
Muuten perustoiminnot erittäin luotettavia.
s1g

Re: Lada Samara, kysymyksiä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja s1g »

Itellä ollut -96 Samara käytössä kohta vuoden eikä mitään muita vikoja, kuin akkulaturin hajoaminen. Tietty jotain pieniä juttuja esim. pyyhkijän moottori toimii jotenkin oudosti eikä palauta pyyhkijää takasi normaalii asentoo hitaimmalla pyyhkimisnopeudella.

Kilometrejä tullut siis 8 kuukauden aikana n. 20 tuhatta, kerran on öljyt vaihdettu ja se akkulaturi.
Kheldaur

Re: Lada Samara, kysymyksiä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Kheldaur »

Hei,

Noistetaan nyt hieman vanhaa ketjua, kun en nopealla etsinnällä löytänyt muuta.

Kokemuksia Samarasta löytyy, sillä kaksi vuotta kerkesin -99 vuosimallin euroSamaralla ajella. Yhteensä kilometrejä tuli kahden vuoden aikana n. 21tkm. Nykyinen mittarilukema hieman yli 62tkm.

Kahden vuoden aikana auto toimi lähes moitteetta. Korjauksia ko. vekottimeen tehtiin alle 200 eurolla, mukaanlukien öljynvaihdot, remontit muutenkin suoritettu itse, koska onhan tuo todella helppo huoltaa itse. Huoltaminen tarkoittaakin lähinnä "ota vanha osa pois ja uusi tilalle- tyyppistä toimintaa.

Vikoja ko. autossa oli, ja on, jonkin verran. Nykyisellään kuskin oven ikkuna aukeaa muutamia senttejä, kunnes etureuna valahtaa oven sisään ja menee jumiin, vaikea saada takaisin kiinni. Sisävalossa jonkinsortin kosketushäikkää ja näin ollen valo ei meinaa mennä pois päältä. Vilkkuviiksi ei palaudu itsekseen ja osa mittarivaloista on pimeänä, mukaan lukien valo joka kertoo valojen olevan päällä.

Ajomukavuudella Samara ei loista, joskin on tilava kokoisekseen ja takapenkit kaatamalla mukaan mahtuu käytännössä mitä vaan. Tehoa riittää normiajoon mukavasti, joskin ohituskiihtyvys ei ole mitään huippuluokkaa. korkean maavaransa ansiosta Samaralla ajelee vaikka kuinka huonolla mkkitiellä tahansa, eikä tuolla jää runsaankaan lumisateen vangiksi. Onpa tuolla pelastettu muutamia kavereiden autoja lumisilta teiltä kun ovat kiinni jääneet.

Kulutus tuntuu olevan melko runsasta 1.5 litraiseksi, varsinkin talvella. ljyjä ei ole tarvinnut lisäillä ollenkaan, ei sitä tunnu syövän.

Kokonaisuudessa ollut hyvin luotettava menopeli ja talvella todella lämmin. Kesäkuumalla kaipailee ilmastointia, varsinkin ikkunaongelman takia. Hyvin työkalumainen ajettava ja sisämelua on melkoisesti. Kuskin penkki on varsin mukava ja kehta tuolla ajella pitkiäkin matkoja.
Vakuutukset Samarassa oavt todella kovat, omassani 45% bonuksilla lähemmäs 400e, pelkkä liikennevakuutus siis. Ajoneuvovero taitaa olla jossain parin sadan paremmalla puolella.

Oma Samarani jäi tänään ilman käyttöä, koska satuin ostamaan itselleni toisen auton, josta löytyykin ilmastointi, ohjaustehostin ja keskuslukko.

Vaikka Samara onkin varusteidensa puolesta kovin asteekkinen ja hyvin työkalumainen kulkine, on se todella luotettava. Jos ostohinnaltaan ja varaosiltaan halpaa autoa kaipaa, niin Samara on kyllä melkoisen lyömätön peli.
Kaksi vuotta sitten maksoin omastani 500e ja kahdesta katsastuksesta tuo rakkine on mennyt hyvin läpi maltillisin korjauksin.

Vaikka uudempi autoni onkin vallan mahtava, niin Samarassa on kyllä sellaista henkeä, että jään tuota kaipaamaan kun sen onnistun myymään eteenpäin.

Ja täytynee vielä sanoa, että kavereiden ja puolituttujen pottuilusta päätellen Ladan omistajalla täytyy olla kookoksen kokoiset kivekset. Sen verran juttua autovalinnastaan kuulee
Anttilainen6

Re: Lada Samara, kysymyksiä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Anttilainen6 »

Moikka. Mulla olis kans muutamia kysymyksiä, kun eilen tollasen häkkyrän ostin. Kuskin Pekki aika huon, joten ajattelin sen vaihtaa. Onko jonkun muun auton penkit helposti sovitettavissa? Mulla on kyllä tossa toisetkin penkit, että jos jollain on purkusamara, mistä sais penkin rungot, niin mulla olis tossa toiset penkit, mitkä voisin muokkaa vakio runkoihin.

Sitten seuraava. Aika lötkö on ajella. Milläs ootte jäykistäny tai madaltanu? Käykö iskarit ja jouset jostain toisesta autosta missä olis lyhyemmät iskarit ja jäykemmät jouset? Jos joku muu helpohko askartelu keino, niin sekin kiinnostaa.

Sitten ratti. Mulla menny ratti möhnäseks. Ootteko päällystäny niitä jollain, tai vaihtoehtoisesti jos on tarjota toista rattia, niin sekin käy. Sisältä multa puuttuu myös hattuhylly ja tuhkis. Nämäkin hakusessa. 3ovinen auto siis. Lisäksi jakohihnan yläkoppaa joku nirhassut, joten sellasenkin tarviin jossain vaiheessa.

Siinäpä nyt tämmöset, missä ensihätään apua tartteisin.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lada Samara, kysymyksiä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ostin pari vuotta sitten heräteostona Annen Prismasta nahkaisen ratinpäällisen, taisi olla puolalaisvalmiste. Olen ollut tyytyväinen, sehän toi autoon aivan uutta luxusta, pysyy hyvin paikallaan ja ratista saa tukevan otteen. Aikaisemmin oii joku kangaspintainen viritys. joka pyöri kämmenissä, ei tullut ikävä heittää se menemään.

Jos vasta eilen ostit, niin olisko siinä on jotain häikkää ohjauksessa /jousituksessa tai muuten vielä hakemista ajokokemuksessa? Itse olen kohta 22v. ajellut vakiokuntoisella Samaralla, niin kaikki muut sen jälkeen on tuntunut jo hirveiltä ajettavilta. En ole tosin päässyt AMG Mersun rattiin tai jonkun sellaisen esim. mitä Markku Alen testailee siinä tv-ohjelmassa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lada Samara, kysymyksiä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Monesti niistä takaiskareista on nesteet hukkuneet jossain 90 tkm kohdalla. Tällöin auton takaiskunvaimennus perustuu pelkille jousille. Eli ne eivät ole välttämättä laadukkaat. Eurosamaran penkit ovat tukevat ja hyvät. Jos niitä jostain purkuautoista vielä saa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin