Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Tere!
Eksyn aiheesta ja kerron tarinan keppivaihteesta (muistui mieleen SvS:n kirjoituksesta).
1990- luvun loppupuolella tutustuin ison veden tuolla puolella varsin hehkeään ladyyn (80+), joka kertoi edesmenneen miehensä (Bill) ajaneen useimmiten keppivaihteista autoa. Kuulemani mukaan Bill oli niin taitava keppivaihteen käyttäjä, ettei hän edes katsonut keppiin vaihtaessaan vaihdetta.
Minä vähän rohkenin epäillä tuollaista taituruutta (jotta ihan keppiin katsomatta).
Lady taisi vähän tuohtua epäilystäni ja tokaisi.. Bill osasi! Sinä et siihen pysty.
Eksyn aiheesta ja kerron tarinan keppivaihteesta (muistui mieleen SvS:n kirjoituksesta).
1990- luvun loppupuolella tutustuin ison veden tuolla puolella varsin hehkeään ladyyn (80+), joka kertoi edesmenneen miehensä (Bill) ajaneen useimmiten keppivaihteista autoa. Kuulemani mukaan Bill oli niin taitava keppivaihteen käyttäjä, ettei hän edes katsonut keppiin vaihtaessaan vaihdetta.
Minä vähän rohkenin epäillä tuollaista taituruutta (jotta ihan keppiin katsomatta).
Lady taisi vähän tuohtua epäilystäni ja tokaisi.. Bill osasi! Sinä et siihen pysty.
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Vielä (tai taas) automaatin taloudellisuudesta.
Kaverina olin männäviikolla, kun entinen esimieheni haki itselleen uutta autoa. Vanhakantaisena hän tyytyi pakkovaihteiseen, mutta sen verran jäi mieleen, että itäauto (Nissan) Kaskas oli automaatilla varustettuna vähemmän kuluttava, kuin pakkolaatikollinen. Toyotalta en lukuja nähnyt, mutta myyjän mukaan olisivat molemmat yhtä taloudellisia. Voisiko muistikuvani kymmenen vuoden takaa olla sittenkin oikea ? Väitin aiemmassa kommentissani automaattia taloudellisemmaksi. Kertokaa, ken paremmin tietää.
Kaverina olin männäviikolla, kun entinen esimieheni haki itselleen uutta autoa. Vanhakantaisena hän tyytyi pakkovaihteiseen, mutta sen verran jäi mieleen, että itäauto (Nissan) Kaskas oli automaatilla varustettuna vähemmän kuluttava, kuin pakkolaatikollinen. Toyotalta en lukuja nähnyt, mutta myyjän mukaan olisivat molemmat yhtä taloudellisia. Voisiko muistikuvani kymmenen vuoden takaa olla sittenkin oikea ? Väitin aiemmassa kommentissani automaattia taloudellisemmaksi. Kertokaa, ken paremmin tietää.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
En tiedä, mutta kysyn: Eikö suurin tekijä kulutuksessa ole siinä Penkin ja Ratin välissä jos autot muuten ovat vertailukelpoisia keskenään?
Automaatilla saa kyllä kamaa kulumaan, mutta kyllä sillä vähälläkin pääsee, jos osaa "vaihdattaa" isommalle heti kun mieli tekee eikä anna "automaatin" hoidella kaikkea. Käsivälitteisellä saa myöskin kulumaan polttoainetta ajelemalla sopivalla tavalla.
Automaatilla saa kyllä kamaa kulumaan, mutta kyllä sillä vähälläkin pääsee, jos osaa "vaihdattaa" isommalle heti kun mieli tekee eikä anna "automaatin" hoidella kaikkea. Käsivälitteisellä saa myöskin kulumaan polttoainetta ajelemalla sopivalla tavalla.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Noissa kulutuserovertailuissa on paljon enemmän muuttujia kuin vaihdelaatikoiden tai bensalaatujen erot.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
No nyt on taas pikkuisen erilaisesta automaatista kokemusta. Nimittäin JCB:n pyöräkuormaajasta ja John Deeren 5620 traktorista. Tai voiko tuota kuormaajaa automaatiksi laskea? Vähän sillä ajoin viikko takaperin ja toivotin sen kikottimen hornankuuseen. Pomolle sanoin jos ei Volvolla saa kuormata, niin kuormien teko loppuu kokonaan omalta kohdaltani. Oli pomo samaa mieltä. Volvo oli huollossa kun alkoi pimputtamaan jotain varoitusta.
Mutta sitten tuohon itse henkilökohtaiseen työkoneeseen. Täysin portaattomalla vaihteistolla varustettuun John Deereen. Hieno kikotin. Kutosessa riittää kivasti paukkua viedä 20 kuution kärriä ja ainoastaan erittäin jyrkissä mäissä huomaa ehkä pienen voiman puutteen. Mutta se vaihteisto!! Jos joskus ostan minkä tahansa traktorin, niin sen on pakko olla portaaton. Suunnan vaihtajasta vain napsauttaa halutun ajosuunnan ja polkee vain kaasua tai jarrua sen jälkeen. Vaihto tapahtuman huomaa vain hyvin vaimeasta hydrauliventtiilin suhahduksesta tai jos jatkaa ajamista vaikkapa 20 km/h, kone itse vaihtaa isoimman ekonomisimman vaihteen. Perjantaina ajoin sitten puoliautomaattisella John Deerellä ja se ei nyt ihan niin mukava ollut ajella. Tietty räyhäkkään kuuloinen dumpin pamahdus toi pienen mitä ihmettä ilmeen ensimmäisen täyskaasu kiihdyksen jälkeen
Casen valmistamaa HydraShift vaihteistolla varustettua traktoria olen sen verran ajanut aikoinaan, että siirsin sitä muutaman kymmenen metriä talliin. Niitä en puolla, koska omakohtaiset kokemukset ovat hieman huonohkoja. Tosin kyseinen yksilö saattoi olla näitä kuuluisia maanantai päivän yksilöjä.
Mutta sitten tuohon itse henkilökohtaiseen työkoneeseen. Täysin portaattomalla vaihteistolla varustettuun John Deereen. Hieno kikotin. Kutosessa riittää kivasti paukkua viedä 20 kuution kärriä ja ainoastaan erittäin jyrkissä mäissä huomaa ehkä pienen voiman puutteen. Mutta se vaihteisto!! Jos joskus ostan minkä tahansa traktorin, niin sen on pakko olla portaaton. Suunnan vaihtajasta vain napsauttaa halutun ajosuunnan ja polkee vain kaasua tai jarrua sen jälkeen. Vaihto tapahtuman huomaa vain hyvin vaimeasta hydrauliventtiilin suhahduksesta tai jos jatkaa ajamista vaikkapa 20 km/h, kone itse vaihtaa isoimman ekonomisimman vaihteen. Perjantaina ajoin sitten puoliautomaattisella John Deerellä ja se ei nyt ihan niin mukava ollut ajella. Tietty räyhäkkään kuuloinen dumpin pamahdus toi pienen mitä ihmettä ilmeen ensimmäisen täyskaasu kiihdyksen jälkeen

Casen valmistamaa HydraShift vaihteistolla varustettua traktoria olen sen verran ajanut aikoinaan, että siirsin sitä muutaman kymmenen metriä talliin. Niitä en puolla, koska omakohtaiset kokemukset ovat hieman huonohkoja. Tosin kyseinen yksilö saattoi olla näitä kuuluisia maanantai päivän yksilöjä.
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
JCB on vähän sellainen omanlaisesa Volvon jälkeen (minkä mallin volvo?) Sen lisäksi hytti hieman sellainen...., no tiedät/olet huomannut sen kyllä kerran tuon vaihteisto asiankin olet pistänyt merkille
Oliko se deerinki sellaisella pikkuvivulla jossa rulla jolla nopeutta säädettiin? Sellaisellakin olen ajanut mallia en muista, mutta olikohan jotain lähemmäs parisataa pollea, vaan ihan älähystihän tuo liikahti ja johan se pitää niillä tehoilla

Oliko se deerinki sellaisella pikkuvivulla jossa rulla jolla nopeutta säädettiin? Sellaisellakin olen ajanut mallia en muista, mutta olikohan jotain lähemmäs parisataa pollea, vaan ihan älähystihän tuo liikahti ja johan se pitää niillä tehoilla

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Mulla on ollut muutaman vuoden automaattivaihteinen auto käytössä. Kyllähän tuolla ajotavalla käsittääkseni on vaikutusta kulutukseen, ennakoivalla tyylillä saattaa jopa litrankin satasella vilkkaassa liikenteessä säästää( kuten käsivaihteisella). Vaivaton ajettava, aina on oikea vaihde päällä. Kilometrejä mittarissa jotakin 292000, tuntuu että tehot ei ole vähentyneet juurikaan...siitä mitä melko uutena ovat olleet.
warre 353w sedan,
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Volvo mallia LD70, jos muistan oikein. Tuo kuormaus homma kun ei oikein kuuluisi meille, vaan ISS:n väen pitäisi kuormaaminen hoitaa. Tosin jannut oli painanu jo viikon 18 tuntista päivää, joten laskettiin ne nukkumaan ja tehtiin muutamat kuormat mitä saatiin siitä läjästä itse.1500i kirjoitti:JCB on vähän sellainen omanlaisesa Volvon jälkeen (minkä mallin volvo?) Sen lisäksi hytti hieman sellainen...., no tiedät/olet huomannut sen kyllä kerran tuon vaihteisto asiankin olet pistänyt merkille![]()
Oliko se deerinki sellaisella pikkuvivulla jossa rulla jolla nopeutta säädettiin? Sellaisellakin olen ajanut mallia en muista, mutta olikohan jotain lähemmäs parisataa pollea, vaan ihan älähystihän tuo liikahti ja johan se pitää niillä tehoilla
Ja ihan samanlaisella lootalla on tuo Deerekin varustettu, millä olet ajellut. Hämynä se rulla siinä vaihteiston päässä. Kerran sitä rullailin kun odotin kuormaa päälle ja kun tarjouduin liikenteen sekaan, ihmettelin että mikäs tähän kikottimeen nyt tuli? Kulki vaan 20 km/h

Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Vaikka mä kovasti "keppimies" oonkin, niin on se automatic kyllä kiva peli.
Tuossa on nyt pihassa ollut kohta 1kk '83 mallin automaatti 900 Saab K-Jet juisku koneella. Bensaa palaa, mutta loota toimii kivasti. Ihan perus momenttimuunin ratkaisu siis kyseessä ja kolme pykälää siinä on. Noinkin vanhaksi autoksi loota toimii kyllä hienosti. Pintakaasulla vaihtaa noin 1500rpm, sitten reilummalla kaasulla noin 3500 rpm ja lappu lattiassa 5800 rpm. Pienemmälle sais vaihtaa ehkä hieman helpommin, hieman turhan herkästi pitää ison vaihteen silmässä. Mutta hyvin se kyllä hukaa koneja, tuossakin pitäis kumminkin olla 120 kaakkia. Kulutus oli tyly 10,4l/100km ja ajoin niin köykäisellä jalalla kuin vain pystyin. Nyt sitten kun ajoin ns. normaalisti meni 12,2l/100km
Sopii hyvin tämmöselle työttömälle. Polo on vain niin tylsä ajaa...
Tuossa on nyt pihassa ollut kohta 1kk '83 mallin automaatti 900 Saab K-Jet juisku koneella. Bensaa palaa, mutta loota toimii kivasti. Ihan perus momenttimuunin ratkaisu siis kyseessä ja kolme pykälää siinä on. Noinkin vanhaksi autoksi loota toimii kyllä hienosti. Pintakaasulla vaihtaa noin 1500rpm, sitten reilummalla kaasulla noin 3500 rpm ja lappu lattiassa 5800 rpm. Pienemmälle sais vaihtaa ehkä hieman helpommin, hieman turhan herkästi pitää ison vaihteen silmässä. Mutta hyvin se kyllä hukaa koneja, tuossakin pitäis kumminkin olla 120 kaakkia. Kulutus oli tyly 10,4l/100km ja ajoin niin köykäisellä jalalla kuin vain pystyin. Nyt sitten kun ajoin ns. normaalisti meni 12,2l/100km

21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
^Mikäli ei vaihda kaasua painettaessa herkästi pienemmälle, niin kiristäpä hieman kick down-vaijeria. Jos tasakaasulla ei tykkää vaihtaa, niin se on ominaisuus. Omassani kyllä vaihtaa todella herkästi myös tasakaasulla jos meinaa kierrokset mennä liian alas.
Mutta niin paljon olen tuosta automaattivaihteistosta tykännyt että omat käyttikset ovat tästä lähtien kaikki automaatteja, harrastepelit ovat sitten asia erikseen.
Mutta niin paljon olen tuosta automaattivaihteistosta tykännyt että omat käyttikset ovat tästä lähtien kaikki automaatteja, harrastepelit ovat sitten asia erikseen.
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Keppivaihteen ja automaagin taloudellisuuskisassa automaatti todellakin menee nykyään jopa edelle. Momentinmuuntimet lukittuvat nykyvehkeissä erittäin herkästi, eli luistot ja siten häviöt ovat vähäisempiä kuin monella jalkakytkimen käyttäjällä. Kaksoiskytkinvaihteistot luonnollisesti pääsevät hyötysuhteessa manuaalin tasolle nekin.
Vaihtokohdat osaa tietokone laskea lähes aina ihmistä paremmin. Tästä syntyy äkkiä pieni säästö. Perstuntuma voi monella rattimiehellä olla muka pettämätön, mutta vaihteistojen ohjauslaitteilla on käytössä ihan kylmiä faktoja moottorin senhetkisestä kulutuksesta.
Omat kokemukset:
2000-luvun alkupuolen Neon. Nelivaihteinen, perinteinen automaatti. Syvältä sieltä jostakin. Vaihtaminen tolkuttoman hidasta, välitysten vähyys teki menosta myös erittäin laiskaa. Käsivaihtomahdollisuus tuntui turhalta, kun laatikko arpoo useamman sekunnin seuraavaa pykälää kepistä käskettäessä. En ostaisi.
Viimevuoden Golf DSG. 6(vai peräti 7)-vaihteinen kaksoiskytkin. Suurimman osan ajasta mukavan helppo. Suorituskyky kunnossa, vaihdot erittäin nopeita. Ylämäkeen peruuttelu tai lähteminen hieman kinkkistä, en haluaisi peruuttaa ylämäessä taskuparkkiin. Hitaasti ruuhkassa mateleminen ei tuntunut luonnistuvan mitenkään kivasti, laatikko otti liian herkästi pienempää pykälää ja ampaisi eteenpäin turhan ripeästi. Tarinoita myös heikosta luotettavuudesta. En ostaisi.
Edellisen korimallin Transporter 6-vaihteisella perinteisellä automaatilla. Erittäin näppärä pakettiautossa kaupunkiajossa. Toimi juuri niinkuin kuski oletti, joka tilanteessa. Tuskin erityisen polttoainepihi. Ostaisin.
Viimevuoden BMW 5-sarjalainen 8-vaihteisella perinteisellä automaatilla. Vaihtoi erittäin nopeasti ja huomaamattomasti. Kulutuslukemat pysyivät erittäin kohtuullisina vaikka ajo oli raskasta. Dieselin kanssa hyvin toimiva, koska välitysten suuri määrä antoi koneen työskennellä koko ajan kapealla tehoalueellaan. Ostaisin
Harrasteautoon en ikinä haluaisi automaattia, käyttöautossa se olisi ehdoton.
Vaihtokohdat osaa tietokone laskea lähes aina ihmistä paremmin. Tästä syntyy äkkiä pieni säästö. Perstuntuma voi monella rattimiehellä olla muka pettämätön, mutta vaihteistojen ohjauslaitteilla on käytössä ihan kylmiä faktoja moottorin senhetkisestä kulutuksesta.
Omat kokemukset:
2000-luvun alkupuolen Neon. Nelivaihteinen, perinteinen automaatti. Syvältä sieltä jostakin. Vaihtaminen tolkuttoman hidasta, välitysten vähyys teki menosta myös erittäin laiskaa. Käsivaihtomahdollisuus tuntui turhalta, kun laatikko arpoo useamman sekunnin seuraavaa pykälää kepistä käskettäessä. En ostaisi.
Viimevuoden Golf DSG. 6(vai peräti 7)-vaihteinen kaksoiskytkin. Suurimman osan ajasta mukavan helppo. Suorituskyky kunnossa, vaihdot erittäin nopeita. Ylämäkeen peruuttelu tai lähteminen hieman kinkkistä, en haluaisi peruuttaa ylämäessä taskuparkkiin. Hitaasti ruuhkassa mateleminen ei tuntunut luonnistuvan mitenkään kivasti, laatikko otti liian herkästi pienempää pykälää ja ampaisi eteenpäin turhan ripeästi. Tarinoita myös heikosta luotettavuudesta. En ostaisi.
Edellisen korimallin Transporter 6-vaihteisella perinteisellä automaatilla. Erittäin näppärä pakettiautossa kaupunkiajossa. Toimi juuri niinkuin kuski oletti, joka tilanteessa. Tuskin erityisen polttoainepihi. Ostaisin.
Viimevuoden BMW 5-sarjalainen 8-vaihteisella perinteisellä automaatilla. Vaihtoi erittäin nopeasti ja huomaamattomasti. Kulutuslukemat pysyivät erittäin kohtuullisina vaikka ajo oli raskasta. Dieselin kanssa hyvin toimiva, koska välitysten suuri määrä antoi koneen työskennellä koko ajan kapealla tehoalueellaan. Ostaisin
Harrasteautoon en ikinä haluaisi automaattia, käyttöautossa se olisi ehdoton.
1500S -91 / 740 -87 / Cooper S -05 / Mondeo -99 / 900 -88 / 156 -99 / RX-8 -04
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Volvon i-shiftiin oon nyt totuttautunut. Maantiellä ja liukkaalla kaipaan vielä manuaalilaatikkoa, laituriin kärryä peruutellessa ja taajamassa tuo on kyllä voittamaton.
Reippaina käymme rekkain alle 
