Samaran lämmityslaitteen venttiilin sijainti

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
marttib

Samaran lämmityslaitteen venttiilin sijainti

Viesti Kirjoittaja marttib »

Pyysin korjaamoa (ei Delta-auto) tsekkaamaan, saisiko Samarani lämmitystä tehokkaammaksi. Lopputulos oli se, että kylmemmäksi meni. Epäilen, että vika on venttiilissä, joka säätelee jäähdytysveden virtaustta sisätilan lämmittimen kennoon. Miten tähän kapineeseen pääsee helpoiten käsiksi? Yläkautta/alakautta/sisäkautta? Onko muuten saatavissa Samaralle korjaus/huolto-opasta? Suomeksi/ruotsiksi/englanniksi/venäjäksi/viroksi?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Venttiili sijaitsee auton rintapellissä,kojelaudan alla.Ohjekirja neuvoo vaihtamaan venttiilin jos se on jumissa,tai vuotaa.Kun kysymyksessä on Lada niin kannattaa erityisesti katsoa,että vaijerit toimivat riittävän hyvin ja niiden kiinnikkeet ovat tukevasti paikoillaan.Vaijereita irroittaessa osa kiinnikkeistä voi hajota,korjausoppaassa tiedetään Lämmityslaittteen säätövivun ollessa asennossa "täysin auki",kannattaa katsoa että se myös avaa täysin venttiilin.Näin säästytään turhalta työltä lämmityslaitetta testattaessa.Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää seuraavaan seikkaan.Koska tulo- ja paluuletkuliittimet sijaitsevat rintapellissä hieman eri korkeudella niin syöttöletku lämmityslaitteelle tulee säätöventtiilipaketin (rintapellissä)vasemmanpuoleiseen (alempaan) piippuun ja paluu siihen toiseen.Jos letkut ovat väärinpäin niin syntyy nk.lämpölukko,jonka johdosta veden kierto lämmityslaitteessa heikkenee olennaisesti.Lopuksi täytä järjestelmä ja lisää jäähdytinnestettä niin kauan kuin sitä menee.Seuraa mahdollisia vuotoja.
pekkap

Viesti Kirjoittaja pekkap »

Tuo kyllä kiinnostaisi itseänikin saada lämpöä lissää. Vaikuttaa vaan aika kinkkiseltä operaatiolta tuo venttiilin kanssa kikkailu. Osaako kukaan suositella jotain ukkelia tai korjaamoa, joka homman hoitaisi kokemuksella?
paulipate

Re: Samaran lämmityslaitteen venttiilin sijainti

Viesti Kirjoittaja paulipate »

marttib kirjoitti:Pyysin korjaamoa (ei Delta-auto) tsekkaamaan, saisiko Samarani lämmitystä tehokkaammaksi. Lopputulos oli se, että kylmemmäksi meni. Epäilen, että vika on venttiilissä, joka säätelee jäähdytysveden virtaustta sisätilan lämmittimen kennoon. Miten tähän kapineeseen pääsee helpoiten käsiksi? Yläkautta/alakautta/sisäkautta? Onko muuten saatavissa Samaralle korjaus/huolto-opasta? Suomeksi/ruotsiksi/englanniksi/venäjäksi/viroksi?
:idea: Terve täältä torniosta paulipate mulla oli sama oire kylmä auto ja vit käyrä korkea,1 kenno pois kuparinen tilalle,2 laitoin vielä sähkönen kiertovesipumppu 17 litraa min mallia mersu saa autotarvike liikkeestä.maksoi 70€ ja autosta tuli talvella 35 asteen pakkasessa sauna, kytkin kojelautaan ei saa pitää päällä kun ventiili on kiinni toimii lämpö myös vaikka ei ole pumppu päällä.on ollut jo 3 vuotta epäilin että kenno ei kestä mutta mitä sitä hulluja hyvin pelaa samarassa on muuten omalla vesipumpulla heikko neste kierto,kokeile jos riittää innostusta
paulipate

Re: Samaran lämmityslaitteen venttiilin sijainti

Viesti Kirjoittaja paulipate »

marttib kirjoitti:Pyysin korjaamoa (ei Delta-auto) tsekkaamaan, saisiko Samarani lämmitystä tehokkaammaksi. Lopputulos oli se, että kylmemmäksi meni. Epäilen, että vika on venttiilissä, joka säätelee jäähdytysveden virtaustta sisätilan lämmittimen kennoon. Miten tähän kapineeseen pääsee helpoiten käsiksi? Yläkautta/alakautta/sisäkautta? Onko muuten saatavissa Samaralle korjaus/huolto-opasta? Suomeksi/ruotsiksi/englanniksi/venäjäksi/viroksi?
:idea: Terve täältä torniosta paulipate mulla oli sama oire kylmä auto ja vit käyrä korkea,1 kenno pois kuparinen tilalle,2 laitoin vielä sähkönen kiertovesipumppu 17 litraa min mallia mersu saa autotarvike liikkeestä.maksoi 70€ ja autosta tuli talvella 35 asteen pakkasessa sauna, kytkin kojelautaan ei saa pitää päällä kun ventiili on kiinni toimii lämpö myös vaikka ei ole pumppu päällä.on ollut jo 3 vuotta epäilin että kenno ei kestä mutta mitä sitä hulluja hyvin pelaa samarassa on muuten omalla vesipumpulla heikko neste kierto,kokeile jos riittää innostusta.
olavi2101
Viestit: 165
Liittynyt: 6.5.2004 11:18
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja olavi2101 »

8) mulla oli samarassa myös lämpöa vähän puhelinkin asiasta eräälle
samara kuskille joka kertoi että ei ole samara kylmä auto,sanoi että vaihda uusi termostaatti että se vika on siinä :o tein työtä ja vaihdoin ja :?: niinhän se alkoi lämpönousta
marttib

Viesti Kirjoittaja marttib »

No sitten nousee esiin seuraava kysymys: Miten termostaatti vaihdetaan? Minkäläinen pitäisi hankkia? Ennen vaihdettiin ns. talvitermostaatti syksyisin, mutta ei semmosia enää taida olla?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

ao. venttiili (nro 38. ) nelinuolesta klikkaamalla kuva suurenee.

http://www.tuning.cz/ladaauto/nakresy/2 ... 9/worm.jpg
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Vielä yksi olennainen seikka.

Viesti Kirjoittaja foma »

Itsekin huomasin vähä aikaa sitten ku tutkin asiaa. Silloisilla vaijerikiinnityksillä venttiili ei mennyt täysin auki. Irrtin vaijerin (lukitussakara pois), säädin vaijerin niin että viivusto niin lämpillä ku voi olla ja käänsin venttiili niin auki ku voi olla eli tappiin asti. sitten vaan vaijeri lukitukseen ja nyt aika lämmintä puhaltaa...
Nyt kylläkin "kylmäasennossa" puhaltaa hiukan lämmintä (venttiili jää hiukan auki) joten kesällä sitten taas sama säätö edessä mikä on sisänsä aika yksinkertainen
Vastaa Viestiin