moottoriöljystä
Re: moottoriöljystä
Mulla menee pakki sekaisin näistä jutuista.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Tere!
Mulla auttaa varsin usein mahavaivoihin ja monesti jopa yleiseen v*tukseenkin.
Kokeilepa tarjoilla pakille Fernet Brancaa.. josko massu tulisi tolkkuunsa.Jokari kirjoitti:Mulla menee pakki sekaisin näistä jutuista.

Mulla auttaa varsin usein mahavaivoihin ja monesti jopa yleiseen v*tukseenkin.

Eli juuri kun luuli tietävänsä kaiken, tuleekin jotain uutta asiaa. Vai, mitä tarkoitit?Jokari kirjoitti:Mulla menee pakki sekaisin näistä jutuista.

Suora lainaus korjausoppaasta: " Siten ne laakerit jotka saavat painevoitelun, ovat runkolaakerit, kiertokangen alapään laakerit,E.P. kirjoitti:Melkein jo uskoin juuri koneremontin tehnyttä.
nokka-akselin laakerit ja keinuvivut" Ja kyllä niissä nokissakin on öljyreiät. Voin tarkistaa jos joku ei usko!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
2000-luvulla ajetaan täyssynteettisillä öljyillä! Jos sinä ajat hyllyn halvimmalla kuralla, jonka luokitukset on 70-luvulta, niin se öljy nyt vaan häviää kaikissa ominaisuuksissaan nykyöljyille.virtain kirjoitti:Tänä päivänä on kaikissa moottoriöljyissä niitä puhdistavia ainesosia....Elämme kuitenkin reilusti JO 2000-lukua...Väittäkööt muut mitä lystää,mutta näin se kuitennii on
...Pätee myös mineraaliöljyihin tämä puhdistavien ainesosien vaikutus
...
Ja tuokin kertoo paljon, että öljy on edelleen täysin kirkasta.
Laita sinne seuraavalla kerralla kunnon öljyt, niin eivät taatusti pysy enää kirkkaana. Öljyn yksi tärkeä tehtävä on sitoa epäpuhtauksia itseensä ja kuljettaa ne suodattimeen. Nykyiset öljysi eivät selvästikään siinä hommassa ole kovin tehokkaita.
Lähinnä siks ajanut jo vuoskaudet näissä vanhoissa autoissa tuolla Teboilin 10W/30 öljyllä,mulla on hyvä esimerkki siitä,kun vanhaan autoon laittaa täyssynteettistä...Eli laitoin muutama vuosi sitten meidän VW kuplaan öljynvaihdossa täyssynteettiset...OK kuullostaa viel täs vaiheessa hyvältä ajatukselta....Noh kone käyntiin,paineet nous ihan niinkuin pitikin,mutta esim käyntiääni/tämän vaihdon jälkeen ilmenneet öljyvuodot...Riittivät minun hermoilleni....Eipä tainnut silloin kun nämä vanhat autonmoottorit on suunniteltu...Edes olla näitä NYT MAAILMAN PARHAITA TÄYSSYNTEETTISIÄ
...Eikä nämä Ladan koneetkaat nyt niin viimeisintä ykkösluokkaa välyksiltään ole uutenakaan olleet
...Ja ei tuo Teboilin 10w/30 ole todellakaan halvin öljy kaupan hyllyssä
...Sit viel sellain juttu...Tuo minun Ladan kone kun oli taannoin täysin levällään,ja näinollen myös tuli se putsattua joka paikasta,ennen kasausta...Ei siel voi edes olla koneen sisäl mitään,mikä sen öljyn mustais 

Minkähän valmistajan synteettisestä mahtoi olla kyse?virtain kirjoitti:Lähinnä siks ajanut jo vuoskaudet näissä vanhoissa autoissa tuolla Teboilin 10W/30 öljyllä,mulla on hyvä esimerkki siitä,kun vanhaan autoon laittaa täyssynteettistä...Eli laitoin muutama vuosi sitten meidän VW kuplaan öljynvaihdossa täyssynteettiset...OK kuullostaa viel täs vaiheessa hyvältä ajatukselta....Noh kone käyntiin,paineet nous ihan niinkuin pitikin,mutta esim käyntiääni/tämän vaihdon jälkeen ilmenneet öljyvuodot...Riittivät minun hermoilleni....Eipä tainnut silloin kun nämä vanhat autonmoottorit on suunniteltu...Edes olla näitä NYT MAAILMAN PARHAITA TÄYSSYNTEETTISIÄ![]()
Kyllä se on tiivisteissä vika, jos ei öljy koneessa pysy. Toki se vuotava kone voi vuotaa vähemmän, jos sinne kaataa paksut vaseliinit sisään, mutta se on sitten taas eri juttu ja eihän sellainen öljy mene muihinkaan väleihin silloin ja voiteluhan siinä kärsii. Samoin se paksu vaseliini voi hiljentää koneen mekaanisia ääniä, mutta edelleenkään se ei tarkoita sitä, että öljy hoitaa tehtävänsä kunnialla.
Se on totta, ettei joskus muinoin ollut vielä synteettisiä öljyjä. Jostain syystä kehityssuunta on kuitenkin synteettisiin päin ollut jo kymmeniä vuosia. Samalla on koneiden eliniät kasvaneet melkoisesti. Ja se johtuu puhtaasti siitä, että öljyt ovat kehittyneet.
Kyseessä oli Teboilin täyssynteettinen öljy...Eikait ne nyt huonoja ole? 

Kyllä ne Teboilin täyssynteettiset öljyt, joita olen käyttänyt, ovat olleet ihan kelvollista tavaraa. Nyttenkin Belaruksen ilmajäähdytteisessä dieselissä 5W-40 Diamondia on.
Millä sen muuten pystyy toteamaan, että jokin öljy on kelvollista tavaraa? Tavallinen ihminen ei millään. Tarkoitan nyt yleisemmin sitä, että kun kuulee milloin mistäkin että se ja se öljy on hyvää. Miten se on tutkittu? Ei tavallisen kuluttajan auta muu kuin katsella niitä laatuluokituksia siitä purkin kyljestä. Kunhan ne ylittävät moottorin valmistajan vaatimukset, niin ollaan jo aika hyvällä mallilla. Parempaakin saa laittaa, mutta valmistajan suosittamista viskositeettiluvuista ei pidä poiketa, ainakaan paljoa.audiq kirjoitti:Kyllä ne Teboilin täyssynteettiset öljyt, joita olen käyttänyt, ovat olleet ihan kelvollista tavaraa. Nyttenkin Belaruksen ilmajäähdytteisessä dieselissä 5W-40 Diamondia on.
Sitten siellä on virhe, tai jätit jotain lainaamatta. Sinähän niitä keinuvipuja olet hiljattain käsissä pidellyt. Mistä kohtaa paineistettu öljy pääsee keinuvipuun, ja mitä kohtaa se paineistettu öljy voitelee siinä keinuvisussa? Mun mielestä ei mistään, eikä mitään.lada.h.s kirjoitti:Suora lainaus korjausoppaasta: " Siten ne laakerit jotka saavat painevoitelun, ovat runkolaakerit, kiertokangen alapään laakerit,
nokka-akselin laakerit ja keinuvivut" Ja kyllä niissä nokissakin on öljyreiät. Voin tarkistaa jos joku ei usko!

Ne nokka-akselin reiät ovat juuri roiskevoitelua varten.
Laaja käsite tuo tavallinen ihminen, mutta jos samojen koneiden kanssa puuhaa vuosia, niin oppiihan ne tuntemaan.E.P. kirjoitti:
Millä sen muuten pystyy toteamaan, että jokin öljy on kelvollista tavaraa? Tavallinen ihminen ei millään. Tarkoitan nyt yleisemmin sitä, että kun kuulee milloin mistäkin että se ja se öljy on hyvää. Miten se on tutkittu? Ei tavallisen kuluttajan auta muu kuin katsella niitä laatuluokituksia siitä purkin kyljestä. Kunhan ne ylittävät moottorin valmistajan vaatimukset, niin ollaan jo aika hyvällä mallilla. Parempaakin saa laittaa, mutta valmistajan suosittamista viskositeettiluvuista ei pidä poiketa, ainakaan paljoa.
On monia seikkoja, mistä pystyy päättelemään öljyn kelvollisuutta. Mutta se on totta, että aivan varmahan ei koskaan voi olla, kun aistien ja tuntuman mukaan kuitenkin mennään.
Voisi myös kääntää niin päin, että huonolaatuinen öljy on helpompi tunnistaa. Kun jossain se huono laatu tuppaa näkymään. -Hyvä laatu kun ei taas jätä niinkään jälkiä.
Mutta jos ostaa tunnetun öljy-yhtiön täyssynteettistä öljyä, joka sopii luokituksensa mukaan huollettavaan koneeseen, niin kyllä silloin voi olla hyvin varma, että koneessa on hyvälaatuista öljyä.
Niimpä...kokemuksen perusteella olen käyttänyt minäkin tuota jo monta kertaa mainitsemaani Teboilin 10w/30 öljyä näissä meidän autoissa (vanhoja autoja kaikki,muutama kymmenen kipaletta tälläkin hetkellä)....Ja hyvin on koneet kestäneet....tosin minä vaihdan öljyt autoon,kuin autoon n.2500-3000km välein+suodatin joka kerta (tämä voi olla syy kestävyyteen)...Meillä uusin käyttöauto on tällä hetkellä 1990-mallinen Toyota Corolla 1,6XSI Liftback...Ja siihenkin tulee vaihdeltua öljyjä noilla kilometrimäärillä (meillä kun ei ole öljyjen vaihto rahasta kiinni)....Jokatapauksessa aion ajella tulevaisuudessakin tuolla 10w/30:llä 

- PöyhöinKuusaalt
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Onpas öljynkäryistä keskustelua. No, autovoorumillahan niin pitää ollakin. 

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
No et ainakaan liian pitkään niillä öljyillä ajavirtain kirjoitti:Niimpä...kokemuksen perusteella olen käyttänyt minäkin tuota jo monta kertaa mainitsemaani Teboilin 10w/30 öljyä näissä meidän autoissa....tosin minä vaihdan öljyt autoon,kuin autoon n.2500-3000km välein+suodatin joka kerta (tämä voi olla syy kestävyyteen)...Meillä uusin käyttöauto on tällä hetkellä 1990-mallinen Toyota Corolla 1,6XSI Liftback...

Sekin miten laskee sen kannattavuuden tuollaista "ohutta lurua" vähän väliä vs. joku merkki 5W-40 tai 50 öljy ja suosituksen mukanen tai jopa hieman alle olevat kilometrit

Meillä on (nyt) mobilit carinassa ja samarassa on vielä diamontit vaihtovälillä nuo ei öljyä hävitä, kun toiseen teki merkin vaihdon. Lievä kulutus alkoi, kun tuli se uusirakenne tjs. teksti siiden tb:n purkkiin

Riippuu merkistä ei nämä niitä pahimpia taida olla mitä täällä/liikenteessä "haistelee"PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Onpas öljynkäryistä keskustelua. No, autovoorumillahan niin pitää ollakin.

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00