Ihanaa, taas pääsee kinaamaan ja off topic.
Silloin, kun minä olin nuori, niin jäälle aurattuja ratoja oli monessa paikassa ja niille pääsi vapaasti ajamaan. Paitsi, jos ne oli varattu esim. jääratakisoihin. Yleensä jäällä ajoa sanottiin liukkaan kelin harjoitteluksi, mutta kyllä siinä oli mukana aimo annos vauhdikkaan ajon hakua ja kisailua itseään ja muita vastaan. Sen ajan normaalit perheautot eivät vain olleet mitään vauhtihirmuja. Huippunopeudet olivat siinä 115 molemmin puolin ja kiihtyvyys nollasta sataan reilusti päälle 20 sek.
Kerran oli radio-ohjelmassa tai lehdessä juttua tuosta jäällä ajamisen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen. Yhden tai useamman kunnan alueella kokeiltiin joskus 80-luvun lopulla pellolle tehtyä jäädytettyä rataa. Se oli suunnattu etupäässä nuorille ajokortin haltijoille. Näin maalaisjärjellä ajatellen tulosten olisi pitänyt olla kannustavia, kun nuoret pääsevät turvallisessa ympäristössä kokeilemaan auton hallintaa liukkaalla. Vaan mikä oli tulos. Ne nuoret miehet, joilla oli tarvetta näyttämiseen muutenkin, tulivat entistä rohkeammiksi, ja ajoivat liikenteenkin seassa aina vaan kovempaa ja agressiivisemmin, entistä enemmän sladissa ja kässäreitä alettiin käyttämään entistä huelettomammin. Rauhallisemmin ajavia nuoria miehiä ei jäällä käynti kiinnostanut juuri lainkaan, vapaaehtoista kun oli. Ainoat, joiden ajotapaan oli positiivista vaikutusta tuolla radalla, olivat nuoret naiset. Heitäkin vain kävi harvakseltaan radalla ajelemassa.
Kokeilu lopetettiin siitä saatujen huonojen tulosten takia. Nyttemminhän on tullut tuo pakollin liukkaan kelin harjoitus autokoulun puitteissa, mutta minulla on sellainen mielikuva, että se on lähinnä rahastusta. Kyllä minusta silti nimenomaan ohjattu harjoitus liukkaalla olisi ihan hyvä, kunhan vaan asenne on oikea. Siellä kokeiluradaoilla ajeltiin omaan tahtiin samalla tavoin, kuin ennen järvenjäällä.