audiq kirjoitti:Meinaatko, ettei se 10W-30 menetä ominaisuuksistaan mitään kilometrien karttuessa? Täyssynteettinen öljyhän on tavallaan siivilöity mineraaliöljy, josta on parhaat aineet valikoitu. Siinä on jo luonnostaan laajempi viskositeettialue kuin mineraaliöljyssä. 
10w-30 pysyy pidempään 10w-30:senä, kuin 5w-50 pysyy 5w-50:senä, sitä tarkoitin. 5w-50 on niin laaja viskositeetti alue, että siihen on pitänyt käyttää paljon lisäaineita. Itse käyttäisin 5w-50 öljyjä korkeintaa moottorisahan teräketjun voiteluun, mutta moottorisahaa mulla ei ole. Laaja viskositeettialue ei kerro mitään öljyn laadusta, oikeastaan päinvastoin.
Jokin yhteenveto, mitä aiheen aloittaja voisi tehdä seuraavaksi? Ehkä vaihtaa öljynpaineanturin. Tai mitata todelliset öljynpaineet. Tai vaihtaa öljyt 10w-40, tai 5w-40 öljyyn. Tai kokeilla toisen merkkistä suodatinta. Tossa nyt jotain, mitä mieleen tuli.
Niistä suodattimista? Tarkoititko jokari kotimaisella tekeleellä m-filteriä? En ole alan asiantuntija, mutta ehkä juuri siksi haluankin uskoa, että suomalainen suodatin on laatutuote. Mistä sen tietää, että missä maassa muut ns. kansainväliset tuotemerkit on valmistettu? Kun Bosch:in tulpatkin tulee Intiasta. M-Filter ei ole ehkä kovin hienossa paketissa, eikä siinä ole hienoa tuotemerkkiä maalattuna pintaan, mutta kertooko se laadusta. Mutta mitenkäs M-Filter on testeissä pärjännyt, kun en nyt muista yhtään.
Kysytään nyt vielä, että mikä olisi hyvä suodatin ladaan? Ja mistä sen tietää, että se on hyvä? Yleensähän sitä tulee ostettua se suodatin, jota ensimmäiseksi tarjotaan. Sen ihmeempiä miettimättä.