Nyt kun uudelleen mietin, niin eikös kiihdytyspumpun kalvon rikkoutuminen tyhjennä kaasuttimen bensasta? En osannut kaasaria räpeltäessä tätä seikkaa pohdiskella, mutta nyt muistikuvat ovat semmoiset, että saattaa tyhjentyäkin. Sieltä käyttövivun raosta taitaa päästä bensat kadulle. Pitänee siis pitää matkassa ylimääräistä kiihdytyspumpunkin kalvoa.
E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Varapumppu onkin hyvä idea, pitänee hankkia varmuuden vuoksi.
Nyt kun uudelleen mietin, niin eikös kiihdytyspumpun kalvon rikkoutuminen tyhjennä kaasuttimen bensasta? En osannut kaasaria räpeltäessä tätä seikkaa pohdiskella, mutta nyt muistikuvat ovat semmoiset, että saattaa tyhjentyäkin. Sieltä käyttövivun raosta taitaa päästä bensat kadulle. Pitänee siis pitää matkassa ylimääräistä kiihdytyspumpunkin kalvoa.
Nyt kun uudelleen mietin, niin eikös kiihdytyspumpun kalvon rikkoutuminen tyhjennä kaasuttimen bensasta? En osannut kaasaria räpeltäessä tätä seikkaa pohdiskella, mutta nyt muistikuvat ovat semmoiset, että saattaa tyhjentyäkin. Sieltä käyttövivun raosta taitaa päästä bensat kadulle. Pitänee siis pitää matkassa ylimääräistä kiihdytyspumpunkin kalvoa.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
No tuo pumpun heikkous on helppo ohittaa sähköpumpulla, jotka useimmat kestää tietenkin bensaa, etanolia ja metanolia. Mutta tämä ei taas tietenkään sovi pussihousuille...
Melkosta fooliohattumeininkiä oikeasti pitää jotain kiihdytyspumpun kalvoa messissä. Kaasarin huolto huoltosarjalla 5-7 vuoden välein niin taatusti toimii. Tai no originaaliratkaisuista en tiedä, mutta ainakin ison W:n tapauksessa näin.
Melkosta fooliohattumeininkiä oikeasti pitää jotain kiihdytyspumpun kalvoa messissä. Kaasarin huolto huoltosarjalla 5-7 vuoden välein niin taatusti toimii. Tai no originaaliratkaisuista en tiedä, mutta ainakin ison W:n tapauksessa näin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Olet oikeassa! Se kalvohan on niin suuri, ja hankala säilytettävä siellä hanskalokeron pohjalla, tai tuhkakupissa. Lisää vielä painonsa takia polttoaineen kulutustakin. Eihän sitä voikaan pitää mukana.Jokari kirjoitti: Melkosta fooliohattumeininkiä oikeasti pitää jotain kiihdytyspumpun kalvoa messissä.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Hienoa että ymmärsit pointin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
kannattaskohan vaehtaa se tankki tämmöseen, ei tarviis yöuniaan menettää ku oottaa millon se on puhki: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=38-7587
ps. pietään foliohatut tiukasti päässä...
ps. pietään foliohatut tiukasti päässä...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Noita Ladan purkutankkeja saa kyllä yleensä kantaa siinä määrin kaatopaikalle että en pitäisi tuota mahdollista ruostumista kovin kummoisena ongelmana.
Tosin perusladisti tankkaa aina vitosella joten vettä kertyy varmasti vaikka ei viinaa bensassa olisikaan.
Tosin perusladisti tankkaa aina vitosella joten vettä kertyy varmasti vaikka ei viinaa bensassa olisikaan.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Ilmassa on vettä, ainakin teoriassa, opetettiin jo koulussa. Se etanoli osaa imeä sitä kosteutta vaikka ilmasta, ainakin netissä kerrotun mukaan.mush kirjoitti:Mistäs se etanoli sitä vettä kehittää? Se vesi ja kosteus mikä siellä tankissa on kondensoituu tankin pohjalle joka tapauksessa ennen pitkää. Joko etanolin kanssa, tai sitten pelkkänä vetenä. Etanolin kanssa on mahdollisuus että se vesi jopa joskus poistuukin sieltä tankista polttoaineen joukossa.
Tässä ketjussahan on kuvia siitä, miten etanoli vettä saadessaan erkanee bensasta. Ongelma on se, että etanolia näissä nykybensoissa on (mielestäni) turhan paljon. Tai ainakin tieto siitä lisää tuskaa.
Ennen sanottiin, että Masinolia pitäisi käyttää mahdollisimman vähän. Purkin kyljessäkin neuvotaan käyttämään 1% seosta. Se on sopivan pieni siihen, että sitoo kondensioveden itseensä, muttei varsinaisesti ala sitä "imeä" ilmasta.
Enkä mä lähe tästä väittelemään vihreällä kirjoitettujen nimimerkkien kanssa. Enkä pakosti muidenkaan. Kunhan pohdiskelen, ja onhan tämä keskustelupalsta. Kannattaa näitä ehkä muidenkin miettiä. Vaikka tämä tuntuu olevan arka asia tällä palstalla. Taitaa olla joku ongelma joillekin siinä, että ladassa "ei saa" käyttää etanolibensaa.
-
jaketech racinteam
- Viestit: 585
- Liittynyt: 28.9.2010 0:14
- Paikkakunta: Ii
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
tuoha on hellpo ottaa sitte mukaan ku bensa loppuu, laitaa vaan bensa letkuun samalaisen pikaliittimen ku perämoottorissapvdriver kirjoitti:kannattaskohan vaehtaa se tankki tämmöseen, ei tarviis yöuniaan menettää ku oottaa millon se on puhki: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=38-7587
ps. pietään foliohatut tiukasti päässä...
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Sekin tuli vielä mieleen, että silloin kun tuon minunkin ladan tankinluukkuun on se 95E-tarra liimattu vuonna 1993, ei bensaan kai vielä ollut etanolia sotkettu.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Jos Ladan tankinluukussa lukee että vain 95 niin johtuu varmaan siitä että katalysaattori malliin ei saa laittaa esim silloista lyijyllistä 99:siä
Minun Ladani ohjekirjassa lukee vain oktaanin minimivaatimus 92. Siinähän tosin ei ole katalysaattoria.
Minun Ladani ohjekirjassa lukee vain oktaanin minimivaatimus 92. Siinähän tosin ei ole katalysaattoria.
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
voisi lukea nuo aikasemmat jutut tästä, lyijytöntähän se silloin meinasi...E.P. kirjoitti:Sekin tuli vielä mieleen, että silloin kun tuon minunkin ladan tankinluukkuun on se 95E-tarra liimattu vuonna 1993, ei bensaan kai vielä ollut etanolia sotkettu.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Se imee kuitenkin sitää samaa kosteutta, joka on siellä tankissa jo valmiiksi. Sopivalla kelillä suurin osa siitä tiivistyy joka tapauksessa. Kuutioon ilmaa sitoutuva vesimäärä on kuitenkin aika mitätön, eli ilman pitäisi vaihtua yhtenään että etanoli sitä pystyisi ilmasta ryystämään vettä litratolkulla.E.P. kirjoitti:Ilmassa on vettä, ainakin teoriassa, opetettiin jo koulussa. Se etanoli osaa imeä sitä kosteutta vaikka ilmasta, ainakin netissä kerrotun mukaan.
http://www.engineeringtoolbox.com/maxim ... _1403.html
Aika paljon vettä saa olla. Tuossakin erotuskokeessa oli puolet polttoainetta ja puolet vettä.E.P. kirjoitti: Tässä ketjussahan on kuvia siitä, miten etanoli vettä saadessaan erkanee bensasta. Ongelma on se, että etanolia näissä nykybensoissa on (mielestäni) turhan paljon. Tai ainakin tieto siitä lisää tuskaa.![]()
Mitä vähemmän etanolia sen helpommin se erottuu, eli kaksi viimeistä lainausta ovat sen suhteen vähän ristiriitaisia.E.P. kirjoitti: Ennen sanottiin, että Masinolia pitäisi käyttää mahdollisimman vähän. Purkin kyljessäkin neuvotaan käyttämään 1% seosta. Se on sopivan pieni siihen, että sitoo kondensioveden itseensä, muttei varsinaisesti ala sitä "imeä" ilmasta.
No, palataan asiaan kun meiltä tippuu tankista pohja pois.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
No jopas nyt. Mulle se ei ollut epäselvää. Mutta joku kertoi, että ladan tankin luukussa lukee 95E, ja kerroin siksi, että se 95E on muuttunut sitten vuoden -93.pvdriver kirjoitti:voisi lukea nuo aikasemmat jutut tästä, lyijytöntähän se silloin meinasi...E.P. kirjoitti:Sekin tuli vielä mieleen, että silloin kun tuon minunkin ladan tankinluukkuun on se 95E-tarra liimattu vuonna 1993, ei bensaan kai vielä ollut etanolia sotkettu.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
eli ravistettava omskakas ennen käyttöä...
ongelma ei ookkaan kumiset pensaletkut vaan peltiset tankit... just...
ja sun elämä pilalla kun ladan tankkiin kaajetaan etanoolia...
ongelma ei ookkaan kumiset pensaletkut vaan peltiset tankit... just...
ja sun elämä pilalla kun ladan tankkiin kaajetaan etanoolia...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Miksikäs se sinne jäisi? JOS vaikka sinne tankkiin nyt eksyisi niin paljon vettä että erottuminen pääsee tapahtumaan, niin eiköhän sekin korjaudu viimeistään seuraavalla tankkauskerralla. Tilannehan olisi paljon huonompi ilman etanolia, tankin pohjalle tiivistynyt vesi ei lähde minnekkään ennen kuin on lisätty jäänestoa.E.P. kirjoitti:Jääkö se etanolivesilitku sinne tankin pohjalle, kun ei enää sekoitu bensaan?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06