Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?
-
PeteH75
Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?
Mulle huomautettiin että tuossa mun 1200 orkkis nappiksessa ei oo tehorajaa... Onko noi miten harvinaisia tuommoset? Arvelin varmistella asiaa kun esittivät, että oon myymässä sitä nyt pahasti alihinnalla
Neuvokaas tietämätöntä 
Re: Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?
Siis mitä tehorajaa?? Lukeko papereissa että rajoittamattomalla teholla?? 1200 koneen teho on 44 kW eli 60 hv on sitä otteehin merkitty tai ei. Toki jos olet myymässä aitoa konela turboa jossa lukee tiedoissa vain ahdettu, silloin sinne voi vaihtaa "melkein" mitä vain koska muutoksia ei ole yksilöity.
-
PeteH75
Re: Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?
Ei lue sellasia... Teho kohdat on ihan tyhjät. Kyselin ihan sillä että saisin vähän selvennystä tuohon käsitteeseen kun puhutaan tehorajattomista. Eikös a-paperit ole jos on ahdettu ja silloin ei olis merkitty mitään teholukemaa paperiin vaan lukisi vaan a siinä tehokohdassa. Sillon sais rakentaa vapaasti. Elikkä jos tuota nyt turbottais niin meniskö se sen vertailu moottorin (1700i) ja tehon kasvu prosenttien mukaan. Luin niistä täältä jostain vanhasta ketjusta...
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?
Vanhoissa rekisteriotteissa oli tuo A kirjain, uusissa ei ole. Ilman mainintaa tehosta olevat
on tosiaan aika vanhoja muutoksia. Esim katsastuksessa
kuitenkin koneelta näkyy onko ahdettu vai ei. Joskus voi olla erikoisehdoissa lisäselvityksiä
esim välijäähdytykseen liittyen.
on tosiaan aika vanhoja muutoksia. Esim katsastuksessa
kuitenkin koneelta näkyy onko ahdettu vai ei. Joskus voi olla erikoisehdoissa lisäselvityksiä
esim välijäähdytykseen liittyen.
-
PeteH75
Re: Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?
Mutta onko tuon paperit nyt sitten mitenkään kummalliset tai erikoiset? Onko tuota helpompi esim rakennella kun tuossa ei tehoista mitään merkintää ole... Ei ole koskaan mikään turbo ollut, ei vaan ole tehomerkintää 
Re: Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?
Ei ole mitään erikoista noissa papereissa vaikkei tehoja olekaan merkattu.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
-
PeteH75
Re: Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?
Niis minäki arvelin mutta piti varmistella ku muuta väittivät... 
Re: Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?
tehorajattomat paperit
toi on kyllä niin vanha läppä kun olla ja voi. vaikkei tehoja oo merkittykkään niin ei siinä saa sen enempää olla kuin muissakaan..
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
-
Kelju.K
Re: Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?
Vähän OT mutta tehorajaton "suomeksi" tarkoittanee suurinpiirtein seuraavaa:
Otteessa lukee tehon kohdalla "A" (=ahdettu) eikä missään ole mainintaa teho- tai ahtopainerajoituksista.
Välijäähdytin / kieltovälijäähystä voi olla mainittuna otteessa. (Vanhaan "hyvään aikaan" kun turbot tehtiin ake:n luvilla välijäähdytin oli sallittu jos sitä ei erikseen luvissa mainittu kielletyksi).
Jos esim. ahdintyyppi on mainittuna otteessa niin ahtimen vaihto johtaa muutoskatsastukseen, samoin koneenvaihto isompaan tai kaasuttimien vaihto suihkutukseen (teholisä +10%).
Tämä tarkoittaa sitä että vanha "tehorajaton" lupa mitätöityy ja muutoskatsastus tapahtuu nykyisten pykälien mukaan eli tehoraja (mallisarjan tehokkain +20%) ja vaaditut jarrumuutokset yms. ja otteeseen mahdollisesti merkintä max. ahtopaineesta.
Jostain 90-luvun alkupuolelta lähtien koneen ahtaminen on rinnastettu koneenvaihtoon (12%) tosin eipä noita prossia juuri taida olla otteisiin merkitty, pääsääntöisesti kuitenkin löytyyvät tietokoneelta mikäli katsuri vain malttaa etsiä.
Kaikki vanhat lupahakemukset löytyvät
ake:n arkistosta
ja hakemuksissa on asian käsittelijöiden teholaskelmia ymym...
tehothan laskettiin seuraavasti: ahdin +40% ja ahdin + välijäähdytin +60%. eli esim. mun Chevy Astro alunperin 150 hp, ahdin ja cooleri +60% eli yhteensä 240 kaakkia / Nykypykälillä 150 hp +20% =180 hp.
periaatteessa nämä vanhatkaan rakennelmat eivät ole tehorajattomia mutta käytännössä ovat koska aikanaan ei vaadittu todistusta tehoista.
Epäilijät voivat soittaa ajoneuvohallintokeskukseen ja varmistaa asian.
Joku viksumpi korjatkoon, jos kirjoitin silkkaa tuubaa
Otteessa lukee tehon kohdalla "A" (=ahdettu) eikä missään ole mainintaa teho- tai ahtopainerajoituksista.
Välijäähdytin / kieltovälijäähystä voi olla mainittuna otteessa. (Vanhaan "hyvään aikaan" kun turbot tehtiin ake:n luvilla välijäähdytin oli sallittu jos sitä ei erikseen luvissa mainittu kielletyksi).
Jos esim. ahdintyyppi on mainittuna otteessa niin ahtimen vaihto johtaa muutoskatsastukseen, samoin koneenvaihto isompaan tai kaasuttimien vaihto suihkutukseen (teholisä +10%).
Tämä tarkoittaa sitä että vanha "tehorajaton" lupa mitätöityy ja muutoskatsastus tapahtuu nykyisten pykälien mukaan eli tehoraja (mallisarjan tehokkain +20%) ja vaaditut jarrumuutokset yms. ja otteeseen mahdollisesti merkintä max. ahtopaineesta.
Jostain 90-luvun alkupuolelta lähtien koneen ahtaminen on rinnastettu koneenvaihtoon (12%) tosin eipä noita prossia juuri taida olla otteisiin merkitty, pääsääntöisesti kuitenkin löytyyvät tietokoneelta mikäli katsuri vain malttaa etsiä.
Kaikki vanhat lupahakemukset löytyvät
ake:n arkistosta
ja hakemuksissa on asian käsittelijöiden teholaskelmia ymym...tehothan laskettiin seuraavasti: ahdin +40% ja ahdin + välijäähdytin +60%. eli esim. mun Chevy Astro alunperin 150 hp, ahdin ja cooleri +60% eli yhteensä 240 kaakkia / Nykypykälillä 150 hp +20% =180 hp.
periaatteessa nämä vanhatkaan rakennelmat eivät ole tehorajattomia mutta käytännössä ovat koska aikanaan ei vaadittu todistusta tehoista.
Epäilijät voivat soittaa ajoneuvohallintokeskukseen ja varmistaa asian.
Joku viksumpi korjatkoon, jos kirjoitin silkkaa tuubaa
