Takapotkun 5v vaihdelaatikko nivaan
Takapotkun 5v vaihdelaatikko nivaan
Tertse,
Tätä probleemia oli pohdittu aiemminkin. Pohditaanpa uudestaan jotta saadaan selkeä lopputulos aiheelle. Tiputin juuri vanhan 5v lootan vuoden 88 Nivasta irti ja olin laittamassa Pietarista tuotua lootaa kiinni. Totesin juurikin tämän takakopan eroavaisuuden ja kannatinongelman. Onko muuten olemassa suoraan Nivamaista kannatinkumia takapotkun laatikolle?
Nivan lootassa takalohkossa numero 2112-1702015 ja takapotkun loorassa taas 2107-1702015. Takapotkun lootissa tuntuu myös olevan boonuksena kumitulppa siinä pääakselin alapuolella mitä Nivan lootassa taas ei oo.
Voiko nuo takakopat vaihtaa päittään? Onko sisuskalut yhteensopivat? Kuulin Nacolta vinkkiä että sieltä kumitulpan alta pitäisi yksi akseli avata ennenkuin takakopan ottaa irti, mutta eihän tuossa Nivan lootassa semmosta voi tehdä. Hämmentävää.
Keskikopat noissa onkin samalla numerolla, eli 2101-1701015.
Nykyisessä Nivan lootassa laakerivika, kohisee melkoisesti ja kytkinakselin päälaakerihan se taitaa olla mennyt. Yleisissä olevan jutun mukaan siihen pitäisi mennä SKF6306NR kun tähän hätään ei koko laakerisarjaa ole Venäjältä vielä tulossa. Toinen probleemi on että vitosvaihde ei mene päälle. Siirtäjän akseli kyllä vipuliikkeestä liikkuu, mutta ilmeisesti siirtohaarukka ei. Onko nuo siirtohaarukan paikat vain lukittu niillä ruuveilla akseliin? Jos lukitus ei ota, vaihde ei mene päälle.
Kuinkas muuten sen kytkinakselin päälaakerin vaihto? Onnistuuko etukopan irtiotto ilman että pitää laatikko purkaa kokonaan? Pikasesti näyttäis siltä. Kokemuksia?
Tätä probleemia oli pohdittu aiemminkin. Pohditaanpa uudestaan jotta saadaan selkeä lopputulos aiheelle. Tiputin juuri vanhan 5v lootan vuoden 88 Nivasta irti ja olin laittamassa Pietarista tuotua lootaa kiinni. Totesin juurikin tämän takakopan eroavaisuuden ja kannatinongelman. Onko muuten olemassa suoraan Nivamaista kannatinkumia takapotkun laatikolle?
Nivan lootassa takalohkossa numero 2112-1702015 ja takapotkun loorassa taas 2107-1702015. Takapotkun lootissa tuntuu myös olevan boonuksena kumitulppa siinä pääakselin alapuolella mitä Nivan lootassa taas ei oo.
Voiko nuo takakopat vaihtaa päittään? Onko sisuskalut yhteensopivat? Kuulin Nacolta vinkkiä että sieltä kumitulpan alta pitäisi yksi akseli avata ennenkuin takakopan ottaa irti, mutta eihän tuossa Nivan lootassa semmosta voi tehdä. Hämmentävää.
Keskikopat noissa onkin samalla numerolla, eli 2101-1701015.
Nykyisessä Nivan lootassa laakerivika, kohisee melkoisesti ja kytkinakselin päälaakerihan se taitaa olla mennyt. Yleisissä olevan jutun mukaan siihen pitäisi mennä SKF6306NR kun tähän hätään ei koko laakerisarjaa ole Venäjältä vielä tulossa. Toinen probleemi on että vitosvaihde ei mene päälle. Siirtäjän akseli kyllä vipuliikkeestä liikkuu, mutta ilmeisesti siirtohaarukka ei. Onko nuo siirtohaarukan paikat vain lukittu niillä ruuveilla akseliin? Jos lukitus ei ota, vaihde ei mene päälle.
Kuinkas muuten sen kytkinakselin päälaakerin vaihto? Onnistuuko etukopan irtiotto ilman että pitää laatikko purkaa kokonaan? Pikasesti näyttäis siltä. Kokemuksia?
Re: Takapotkun 5v vaihdelaatikko nivaan
Nonii, tarina jatkuu. Nyt on hieman vertailtu nivan ja takapotkun laatikoiden takalohkon eroja. Niiden vaihto käy periaatteessa mutta pieniä eroja on. Ainakin tuon sivuakselin takalaakeri on molemmissa varaosakoodiltaan 2108-1701031 (42205) jota on ainakin neljällä eri loppukoodilla tuoreen Nivan osaluettelossa. Omassa tapauksessa molemmat ovat 42205 mutta niissä on eri etuliitteet ja tämän (kartio?) rullalaakerin (kartio?) vastinkappaleissa on puolen millin ero päästä mitattuna. Toisinsanoen, joko laakerit tai sitten vastinkappaleet sivuakselin takapäästä pitää vaihtaa.
Laakeripesät molemmissa lohkoissa erään venäjänkielisen manuskan mukaan ovat samat. Muuten homma on helppo kun ottaa nivan lootasta pääakselin holkin ja korvaa sillä takapotkun nopeusmittarin spiraalirattaan. Jännä ero oli että nivan lootassa oli takalaakerin tekstit perään päin (laakerin välirengas etupuolella) ja takapotkussa taas tekstit eteenpäin (laakerin välirengas takapuolella). Mitähän ihmettä...
Mitäs olette mieltä paperitiivisteiden korvaamisesta silikoonilla? Vai pitäiskö laittaa vanhat paperit silikoonin kera mikäli ei uusia papereita ole. Teoriassahan pelkät silikoonit menee enempi linttaan kuin paperin millin kymmenykset.
Laakeripesät molemmissa lohkoissa erään venäjänkielisen manuskan mukaan ovat samat. Muuten homma on helppo kun ottaa nivan lootasta pääakselin holkin ja korvaa sillä takapotkun nopeusmittarin spiraalirattaan. Jännä ero oli että nivan lootassa oli takalaakerin tekstit perään päin (laakerin välirengas etupuolella) ja takapotkussa taas tekstit eteenpäin (laakerin välirengas takapuolella). Mitähän ihmettä...
Mitäs olette mieltä paperitiivisteiden korvaamisesta silikoonilla? Vai pitäiskö laittaa vanhat paperit silikoonin kera mikäli ei uusia papereita ole. Teoriassahan pelkät silikoonit menee enempi linttaan kuin paperin millin kymmenykset.
Re: Takapotkun 5v vaihdelaatikko nivaan
Tarina jatkuu jälleen. Uudessa takapotkun laatikossa onkin uudenlainen pääakseli, semmoinen tiheällä urituksella. Eikä lukkolevyä takamutterille, ainoastaan "jousiprikka". Erona mm. vitos- ja pakkikamat noin millin verran lyhyemmin kuin vanhanmallisella pääakselilla. Mielenkiintoista. Tästä seuraa se että pääakselin takalaakeri onkin millin verran enempi ulkona lohkon pesästä. Tämä siis verrattuna Nivan takakopalla. Onko moisella merkitystä, en tiedä. Kasattuna pyörii ihan hyvin. Ja kasattuna koko takalaakerin voi myös painaa vaihdekepin aukosta useamman millin taaksepäin vaikka pääakseli on kiristettynä (tämä myös takapotkun takakopalla). Toisinsanoen, systeemi ei nojaa pitkittäin takakoppaan eli tämän suhteen ei ole merkitystä onko esim. paperitiivistettä välissä vai ei.
Sivuakselin takalaakeri tuntuu olevan samassa kohtaa. Voishan sinne pääakseliin laittaa millin väliholkin ja vastaavasti hioa takamutterista milli pois jotta sen viimeisen kardaanin "hylsyn" saa lukkoprikan taakse. Vanhassa Nivassa myös se kierrejousi ja kumitiivisteviritys pikkukardaania varten. Vaatii omanlaisensa takamutterin. Systeemin voinee korvata uudemmalla versiolla, varsinkin kun tulee uudenlainen pikkukardaani vanhan tilalle.
Summasummarum, käyn jossain vaihdattaa uuden takakopan laakerin vanhaan takakoppaan ja sitten uusi stefa. Eiköhän se sillä sitten.
Sivuakselin takalaakeri tuntuu olevan samassa kohtaa. Voishan sinne pääakseliin laittaa millin väliholkin ja vastaavasti hioa takamutterista milli pois jotta sen viimeisen kardaanin "hylsyn" saa lukkoprikan taakse. Vanhassa Nivassa myös se kierrejousi ja kumitiivisteviritys pikkukardaania varten. Vaatii omanlaisensa takamutterin. Systeemin voinee korvata uudemmalla versiolla, varsinkin kun tulee uudenlainen pikkukardaani vanhan tilalle.
Summasummarum, käyn jossain vaihdattaa uuden takakopan laakerin vanhaan takakoppaan ja sitten uusi stefa. Eiköhän se sillä sitten.
Re: Takapotkun 5v vaihdelaatikko nivaan
Jasso. Huomenna koppia kasamaan paremmalla onnella. Iltasurffailuilla vaan opin että uudemmassa Nivassa on ilmeisesti tuon takakopan tukipalan kiinnitykset lohkossa samalla formaatilla kuin takapotkun laatikossa. Joten jos olisin saanut uuden tukikumin samalla, niin koko rumba olisi vältetty. Äääääh.
Kiinnostuneille uuden nivan kuvaa http://www.autoprospect.ru/vaz/21213-ni ... _05_25.jpg
Ja molemmat vierekkäin omalla kameralla http://kukkuu.homeunix.org/niva88/laati ... alohko.jpg
Kiinnostuneille uuden nivan kuvaa http://www.autoprospect.ru/vaz/21213-ni ... _05_25.jpg
Ja molemmat vierekkäin omalla kameralla http://kukkuu.homeunix.org/niva88/laati ... alohko.jpg
Re: Takapotkun 5v vaihdelaatikko nivaan
VIRHE. Takapotkun laatikon takamutteria sen omalla kumitiivisteellä EI SAA LAITTAA NIVAAN. Oli sitten vanha tai uusi pikkukardaani. kautta profeetan parran sentään. Tulipa kuitenkin testattua. Lopputulos oli kun kiihdytti (eli moottorin asento vääntyi väännöstä) esim. yli kuudesta kympissä niin kardaanin keskitinrengas ilmeisesti holahti ulos pesästään ja koko romu tärisi niin vaan vietävästi ja hakkas ja kolisi myös.
--> Hmm, varaosakatalookeja vertaamalla ja 21213 kuvastoja niin kyllä tuon olisi pitänyt toimia. Takapotkun mutteria, tiivistettä jne. käytetty uuden kardaanin kanssa. TOSIN, uudessa on uudella koodilla tuo keskitinrengas. Pitää tarkistaa juurikin tuo ja hommata sitten se!
----> Vielä kun asiaa pohdin niin muistuupa mieleen muutama yksityiskohta. Delta-autosta saamani uudenmallisen Nivan takamutterin mitat olivat erilaiset kuin pietarinlaatikossa mukana tulleen (jolla siis ensiksi testasin). Sillä mutterilla takatiiviste olisikin mennyt sen pari milliä taaksepäin. Tarkistin vielä mitat laatikon lähtöakselin päästä kolmijalan tyveen. Olivat samat uudessa ja vanhassa laatikossa. Voipi olla että kiristettyäni kumilimpun, se tekikin siksak-kuvion ja jäi kantamaan tuon perhanan tiivisterenkaan varaan sillä seurauksella että keskitinrengas ei ollut pesässään, ainakaan koko aikaa kunnolla.... mutta ei tää perhana voi millistä olla kiinni!
Ei muuta kuin alaosan purku, uudenmallinen pikkukardaani mäkeen, laatikon takamutteri nivamaiseks ja koko komeus taas kasaan vanhanmallisella kardaanilla. Siinä uudessa on jostain syystä se keskitinrenkaan pesä 3-4mm syvemmällä. Nivassa kun on idea että kumilimppu joustaa myös pitkittäin. Uudenmallisen kardaanin jatkotestaus siirtynee hamaan tulevaisuuteen.
Nyt on uudestaan läjässä. Toimii tyydyttävästi muttei hyvin. Jostain syystä tässä vanhassa pikkukardaanissa se keskityspesä ei menekkään perälle saakka vaan sopiva pitkittäisliike onkin vain sentin luokkaa. Kolisee (= jokin rupeaa hakkaamaan kardaanitunnelia ja jakolaatikko väpäjää oikein huolella) todella rääkätessä. Toisella nivalla moista ilmiötä ei koskaan ollut vaikka asemointi ollut todella metsässä. En sitten tiedä voisiko syynä olla jokin muu (esim. moottoriripustukset). Enkä muista tekikö tuo niva sitä ennen purkutoimenpiteitä. Ei mielestäni...
Toinen yksityiskohta mikä ihmetyttää on jakolaatikon takakardaanin lähtöpyörän pitkittäisvälys. Otin sen auki stefan vaihtoa varten (tosin oli väärä stefa) ja kiristin uudestaan kasaan. Sama etukarnaadille (oikea stefa). Pitänee tutkia kuvia.
Ja kaiken vaivan kukkuraksi uuden pietarin laatikon nelosen synkro ei ole ihan niinkuin pitäisi. Neloselle heitto antaa aavistuksen rutinan ellei kaasujalalla synkkaa..... Ääääääh.
--> Hmm, varaosakatalookeja vertaamalla ja 21213 kuvastoja niin kyllä tuon olisi pitänyt toimia. Takapotkun mutteria, tiivistettä jne. käytetty uuden kardaanin kanssa. TOSIN, uudessa on uudella koodilla tuo keskitinrengas. Pitää tarkistaa juurikin tuo ja hommata sitten se!
----> Vielä kun asiaa pohdin niin muistuupa mieleen muutama yksityiskohta. Delta-autosta saamani uudenmallisen Nivan takamutterin mitat olivat erilaiset kuin pietarinlaatikossa mukana tulleen (jolla siis ensiksi testasin). Sillä mutterilla takatiiviste olisikin mennyt sen pari milliä taaksepäin. Tarkistin vielä mitat laatikon lähtöakselin päästä kolmijalan tyveen. Olivat samat uudessa ja vanhassa laatikossa. Voipi olla että kiristettyäni kumilimpun, se tekikin siksak-kuvion ja jäi kantamaan tuon perhanan tiivisterenkaan varaan sillä seurauksella että keskitinrengas ei ollut pesässään, ainakaan koko aikaa kunnolla.... mutta ei tää perhana voi millistä olla kiinni!
Ei muuta kuin alaosan purku, uudenmallinen pikkukardaani mäkeen, laatikon takamutteri nivamaiseks ja koko komeus taas kasaan vanhanmallisella kardaanilla. Siinä uudessa on jostain syystä se keskitinrenkaan pesä 3-4mm syvemmällä. Nivassa kun on idea että kumilimppu joustaa myös pitkittäin. Uudenmallisen kardaanin jatkotestaus siirtynee hamaan tulevaisuuteen.
Nyt on uudestaan läjässä. Toimii tyydyttävästi muttei hyvin. Jostain syystä tässä vanhassa pikkukardaanissa se keskityspesä ei menekkään perälle saakka vaan sopiva pitkittäisliike onkin vain sentin luokkaa. Kolisee (= jokin rupeaa hakkaamaan kardaanitunnelia ja jakolaatikko väpäjää oikein huolella) todella rääkätessä. Toisella nivalla moista ilmiötä ei koskaan ollut vaikka asemointi ollut todella metsässä. En sitten tiedä voisiko syynä olla jokin muu (esim. moottoriripustukset). Enkä muista tekikö tuo niva sitä ennen purkutoimenpiteitä. Ei mielestäni...
Toinen yksityiskohta mikä ihmetyttää on jakolaatikon takakardaanin lähtöpyörän pitkittäisvälys. Otin sen auki stefan vaihtoa varten (tosin oli väärä stefa) ja kiristin uudestaan kasaan. Sama etukarnaadille (oikea stefa). Pitänee tutkia kuvia.
Ja kaiken vaivan kukkuraksi uuden pietarin laatikon nelosen synkro ei ole ihan niinkuin pitäisi. Neloselle heitto antaa aavistuksen rutinan ellei kaasujalalla synkkaa..... Ääääääh.
Re: Takapotkun 5v vaihdelaatikko nivaan
Kommentteja kaipaisin seuraavaan:
1) Olen nyt ajellu jonkin verran uudella lootalla ja kytkimellä. Ihan kuin se kytkin luistaisi aavistuksen verran. Vauhtipyörän pinta oli hieman peilinen, kytkinpaketin ostin Motonetistä koska sieltä löytyi Sachsin tekele. Kytkin tuntuu ihan hyvältä, ei nappaa pam-kiinni kuin edellinen. Mutta eipä taida olla yhtä napakka paineasetelma kuin Nivan oma (siis se edellinen). Pahus.
2) Onkohan tuossa uudessa takapotkun vitoslootassa eri välitykset kuin alkuperäisessä nivalootassa? Lienee mahdollista. Pitää ajella jonkin nopeusmittarin ohi eri pykälillä ja laatia taulukko. Meinaan vanhalla nivalla oli turha puolittaja päällä yrittää pysyä Helsingin vilskeessä mukana, mutta tällä lootalla vitonen sisässä menee reippaasti yli kuuttakymppiä kierrosten ollessa reilu kolme tonnia.
3) Ykkösellä kun lähtee niin kylläpä täräjää/kolisee ilkeesti. Jos tarraa jakolaatikon vivusta kiinni ja kampeaa taaksepäin, niin ei lähde kolisemaan. Puolittajan ollessa päällä ilmiötä ei esiinny. Toisinsanoen, kun vääntöä kohdistuu kumilimppuun enempi, se antaa periksi ja pikkukardaanin keskitys menee paikoiltaan ja homma alkaa vatkaamaan. Vaihdoin myös jakolaatikon kannattimet uusiin joustaviin kumeihin. Oisko parempia teorioita?
---> oliko saatavilla jotain vähemmän joustavaa kumilimppua? esim. propyleenistä tms.?
1) Olen nyt ajellu jonkin verran uudella lootalla ja kytkimellä. Ihan kuin se kytkin luistaisi aavistuksen verran. Vauhtipyörän pinta oli hieman peilinen, kytkinpaketin ostin Motonetistä koska sieltä löytyi Sachsin tekele. Kytkin tuntuu ihan hyvältä, ei nappaa pam-kiinni kuin edellinen. Mutta eipä taida olla yhtä napakka paineasetelma kuin Nivan oma (siis se edellinen). Pahus.
2) Onkohan tuossa uudessa takapotkun vitoslootassa eri välitykset kuin alkuperäisessä nivalootassa? Lienee mahdollista. Pitää ajella jonkin nopeusmittarin ohi eri pykälillä ja laatia taulukko. Meinaan vanhalla nivalla oli turha puolittaja päällä yrittää pysyä Helsingin vilskeessä mukana, mutta tällä lootalla vitonen sisässä menee reippaasti yli kuuttakymppiä kierrosten ollessa reilu kolme tonnia.
3) Ykkösellä kun lähtee niin kylläpä täräjää/kolisee ilkeesti. Jos tarraa jakolaatikon vivusta kiinni ja kampeaa taaksepäin, niin ei lähde kolisemaan. Puolittajan ollessa päällä ilmiötä ei esiinny. Toisinsanoen, kun vääntöä kohdistuu kumilimppuun enempi, se antaa periksi ja pikkukardaanin keskitys menee paikoiltaan ja homma alkaa vatkaamaan. Vaihdoin myös jakolaatikon kannattimet uusiin joustaviin kumeihin. Oisko parempia teorioita?
---> oliko saatavilla jotain vähemmän joustavaa kumilimppua? esim. propyleenistä tms.?
Re: Takapotkun 5v vaihdelaatikko nivaan
1) Moottorihan on ihan yksi ja sama kuin takavedossa joten sen suhteen ei voi olla ongelmia. Meillä on noita Sachsin kytkimiä kahdessa n. 100-110 hepan Ladassa ja ei merkkiäkään luistamisesta. Sen sijaan Sachsin painelaakerit on ihan paskoja, toinen uudesta saakka liian jähmeä ja toinen 10 tkm ajettuna kunnoltaan normaali 150 tkm ajettua painelaakeria vastaava.
Omassa kotterossa on 50€ venäläinen kytkinpaketti, todella jämäkkä kytkin edelleen yli 40 tkm jälkeen ja painelaakerin kanssa ei murheita. Kaksinkertaisella rahallisella sijoituksella ei siis todellakaan saa kaksinkertaista laatua.
2) 5-lovisia on vain yksillä välityksillä.
Omassa kotterossa on 50€ venäläinen kytkinpaketti, todella jämäkkä kytkin edelleen yli 40 tkm jälkeen ja painelaakerin kanssa ei murheita. Kaksinkertaisella rahallisella sijoituksella ei siis todellakaan saa kaksinkertaista laatua.
2) 5-lovisia on vain yksillä välityksillä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Takapotkun 5v vaihdelaatikko nivaan
Täällä samanlaiset vapinat -90 nivassa ja mikään kannatinkumi tai ristikko ei ole väljä/rikki. Tilasin kuitenkin tänään kaikki uudet kannatinkumit vaihteistoon ja jakolaatikkoon sekä sen jakoloovan ja vaihdeloovan välisen pikku gardaanin rätti / kumi limpun kun en muuta selitystä tuolle ravistelulle keksinyt, josko olisivat vain väsähtäneet?
Jonkin verran muilla merkeillä tuota offroadia harrastaneena ja autoja rassailleena ihmettelen suuresti tuota nivan jakolaatikon kiinnitystä ja väligardaanin yhtä ristikkoa. Nähkääs kun yksi ristikko ei itsekseen anna minkäänlaista joustavuutta,.. pitäisi olla vähintään 2 ristikkoa, eli ajaako venäläisten mielestä tuo rättinivel toisen ristikon asian?? minusta ei. Jos tuo ei noilla kumien vaihdolla kummene niin toteutan aikomukseni ja rakennan jakolaatikolle lisätuet ja teen uuden väigardaanin joko pelkästään yhdellä rättinivelellä pelkästään tai sitten 2 ristikolla ja pienellä liu-ulla ilman rättiniveltä niinkun muissakin autoissa on.
Jos keksit jonkun muun vian tuolle ravistelulle niin ilmoittelehan.
Jonkin verran muilla merkeillä tuota offroadia harrastaneena ja autoja rassailleena ihmettelen suuresti tuota nivan jakolaatikon kiinnitystä ja väligardaanin yhtä ristikkoa. Nähkääs kun yksi ristikko ei itsekseen anna minkäänlaista joustavuutta,.. pitäisi olla vähintään 2 ristikkoa, eli ajaako venäläisten mielestä tuo rättinivel toisen ristikon asian?? minusta ei. Jos tuo ei noilla kumien vaihdolla kummene niin toteutan aikomukseni ja rakennan jakolaatikolle lisätuet ja teen uuden väigardaanin joko pelkästään yhdellä rättinivelellä pelkästään tai sitten 2 ristikolla ja pienellä liu-ulla ilman rättiniveltä niinkun muissakin autoissa on.
Jos keksit jonkun muun vian tuolle ravistelulle niin ilmoittelehan.
Re: Takapotkun 5v vaihdelaatikko nivaan
Uusia tuulia aiheesta nro 3. Sain vaihdettua toisen jakarin kannattimen takaisin kovettuneeksi vanhaksi uuden joustavan tilalle. Yritin vaihtaa toisenkin, mutta juuri savetettu pakoputki oli tiellä joten annoin olla. JA KAS! Eipä lähde pirulainen kolisemaan enää. Ei se täydellinen ole vieläkään mutta kyllä sitä uskaltaa jo valoissa kenkiä liikkeelle lähtiessä.
Diagnoosi: uustuotannon mukaisen kumilimpun ja kannattimien kumimateriaali liian lötköä ja tästä syystä vääntäessä homma kampeaa jakarin vinoon joka aiheuttaa pikkukardaanin keskityksen ulospullahtamisen ja tämä taas äänekkään ravistuksen.
Vastaväite jakarin asemoinnista kumoan sillä että asentoja tuli kyllä veivattua vaikka mihin ilman toimivaa asetelmaa.
Diagnoosi: uustuotannon mukaisen kumilimpun ja kannattimien kumimateriaali liian lötköä ja tästä syystä vääntäessä homma kampeaa jakarin vinoon joka aiheuttaa pikkukardaanin keskityksen ulospullahtamisen ja tämä taas äänekkään ravistuksen.
Vastaväite jakarin asemoinnista kumoan sillä että asentoja tuli kyllä veivattua vaikka mihin ilman toimivaa asetelmaa.