Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jusu kirjoitti: Ransitti ilmataan sahaamalla akku halaki? :idea:
Nyt voitaisiin puolestaan puhua monikossa :wink: - Ransitti ilmataan sahaamalla molemmat akut halki.
mush kirjoitti:Ainakin tuo Portteri (Bosch VE jakajapumppu) lähtee aika pienellä sahaamisella tankkauksen jälkeen vaikka olisi päässyt löpö loppumaan.

Suodattimen vaihtokaan ei ole ongelma kun täyttää uuden suodattimen ensin, ei tule kuin pieni notkahdus tyhjäkäyntiin startin jälkeen. Jos pistää tyhjän filtterin, niin ei siinäkään akkua halki tarvitse sahata.
Juu nimenomaan näin on toimittukin täyttämällä suodatin etukäteen. Muistini mukaan, en saanut tuota Transittia joskus alkuvuosina käyntiin pitkällä sahauksellakaan putsarin vaihdon yhteydessä ennen esitäyttöä. Pieni ongelma on ainoastaan se, että mistä löytää ne parikolme desiä naftaa siihen hätään, kun muistaa putsaria asennettaessa, että eihän tässä romussa ollutkaan sitä siirtopumppua.. :)


Toinen juttu mikä tuli mieleen, että tuossa Transitissa on jo ne "kertakäyttösuuttimet" - eli ei erillisiä suutinkärkiä. Yhden kerran olen ne 21v. aikana vaihtanut. Se suutinrunko/kärkipaketti maksoi joskus vuosia sitten Klaukkalan dieselissä n. 400mk/kpl.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Pavlovits kirjoitti:Suora tuulilasi. Kuplassa aina malliin -64 asti.
Tässä Brasilian kuplassa on avattavat takasivulasit.
Onko kukaan tavannut sellaisia Suomeen tuoduissa?
http://www.youtube.com/watch?v=9-Vw3EyQ ... n-1r-57-HM
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re:

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Pavlovits kirjoitti:Bensan täyttöaukko rekisterikilven (Moskvitsh) tai takavalon (Peugeot) takana.
Telkusta tuli juuri pätkä elokuvasta, jossa tankataan Hannes Häyrisen Pösöä takavalon taakse
Kuva
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Malli on 403.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Pavlovits kirjoitti:
Pavlovits kirjoitti:Suora tuulilasi. Kuplassa aina malliin -64 asti.
Tässä Brasilian kuplassa on avattavat takasivulasit.
Onko kukaan tavannut sellaisia Suomeen tuoduissa?
http://www.youtube.com/watch?v=9-Vw3EyQ ... n-1r-57-HM

Moi,

Tuskin Suomessa sellaisia oli.

Omassa Nissanissa oli tuon kaltaiset lähes 20 vuotta sitten. Takasivulasit sai siis takareunoistaan auki jotain 5 senttiä. Olivat pirun hyvät kesän kuumimpina päivinä. Se oli aikaa ennen ilmastoinin laajempaa käyttöä autoissa. Kattoluukku olisi ehkä ollut vielä parempi.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

1600 TL Volkkarissa tuo takasivulasi aukesi ilman saranoita. Pitkä lasi taipui sen verran, että takareuna raottui pari kolme senttiä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Äidillä oli myös -84 Cherry vuonna 2001 jossa oli tuollaiset raotettavat takasivulasit ja niissä oli käyttöhanikat etupenkkien välissä joten niitä pystyi käyttämään sekä etu- että takapenkiltä. Tuo oli kätevää. Mullakin oli ensimmäisessä Saabissa -87 900:ssa mutta niissä ei ollut "kaukosäätöä". Saabissa tuo on lisävaruste. Nykyisessä Saabissa nuo takasivulasit on kiinteät.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
pavlik morozov
Viestit: 1149
Liittynyt: 11.3.2013 22:00
Viesti:

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja pavlik morozov »

gazeissa tuulilasin yläreunassa saranta että saa alaosaa ravottamalla raitista ilmaa...

mersun hanikkastartti hehku sammutin.

liuku sivuikkunat mersu tipparenu. etuovissa tai sivuliukuovessa/kyljessä (liteace)
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Viimeisin liukuikkunainen lienee ollut Mini.
Jokohan oli mainittu kaksitahtimoottori, kaasutinmoottori, vapaakytkin tai etupyörien rumpujarrut?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

vanhassa mossessa ilmanotto rappana vivulla suljettavissa talvella.... taitaa olla elitessa vielakin...ei ime lunta lampparin kautta ja aiheuta kosteutta ikkunoihin...voi olla jossakin muussakin merkissa .mutten tieda..... jotkut noitunut kovasti etta kaukalo taynna lunta.....Mina esim .Lada nivassa. kymmenen sentin kakku ilman otossa....pitaa laittaa suoja jos talvella meinaa ajella..jos ei halua lusikoida lunta myrakan jalkeen.
Jossain vehkeissa tuulilasin pyyhkimetkin lipan alla suojassa kun sellainen menee lunta tayteen ja sopivasti pakastaa niin aika v.ttumaista kaivella jaan ja sohlon keskelta pyyhkimia. jos viela kiire lahto.. ja suolapaska lentaa motarilla. etta pyyhkimia tarvii....
Avatar
pavlik morozov
Viestit: 1149
Liittynyt: 11.3.2013 22:00
Viesti:

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja pavlik morozov »

pyyhkijöiden pyöritysakselit :? apumiehen puolella. skoda vanha kupla saab...

volgassakin on tuo ilmaräppänä. mullahan on jopa liekkihehku ollu siinä.

24 volgassa on merkillinen tuo jarrutehostin systeeemi. muistaako kukaan?

mossessa oli komiat äärivalot siinä katon takanurkassa. lakia piti oikein muuttaa tuon takia. ennen sitä autoissa ne piti kytkeä toimimattomaksi.

jenkeissähän on etulokarin etu nurkassa ns ojavalot . jossain mun gm farkussa tais jopa toimia.

niissähän oli jalalla poljettava tunkki joka nostaa runkopalkin alta. itte oon käyttäny japsipickupeista rohmuttuja mekaanisia pullotunkkeja ja 10e hallitunkkeja jotka on kyl vaarallisia.
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuota pyyhkijöiden pyöritysakselia jäin vähän miettimään. Ainakaan -51 Kuplassa sekä -61 malleista eteenpäin en sellaista muista.
Vähän sama homma Skodan kohdalla. Niistäkin on 50-60 lukuisista kokemuksia, olisiko vanhemmissa?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
pavlik morozov
Viestit: 1149
Liittynyt: 11.3.2013 22:00
Viesti:

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja pavlik morozov »

Pavlovits kirjoitti:Tuota pyyhkijöiden pyöritysakselia jäin vähän miettimään. Ainakaan -51 Kuplassa sekä -61 malleista eteenpäin en sellaista muista.
Vähän sama homma Skodan kohdalla. Niistäkin on 50-60 lukuisista kokemuksia, olisiko vanhemmissa?
Kuva

Kuva

skodan muistin väärin kun mietin sitä mutapaininystävät tv sarjan serbiyhtye slutkahuja tms sketsiä kun ne kävi valintatalossa ja jättiit skodan pyyhkijät täysillä kaupan eteen.

ennen 90 lukua keskeltäpyyhkivät pyyhkijät oli vaan 115 mesessä ja hirvivolgassa ja vanhoissa jenkkiautoissa. nythän niitä on ranskan kötöstyksissäkin... :?

volgassahan oli keskuspainevoitelu joissain vuosimalleissa. kytkinpolkimestako se käyttö oli?
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Nyt kyllä ymmärsin väärin tuon pyöritysakselin. Ajattelin sitä joksikin auton sisältä käsin pyöritettäväksi jutuksi, joita sellaisiakin oli. Alempi Kupla on vuosimallia 1964.
Ensimmäinen näkemäni yksipyyhkiminen oli Citroën CX
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
pavlik morozov
Viestit: 1149
Liittynyt: 11.3.2013 22:00
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja pavlik morozov »

Jaska HKI kirjoitti:Pistääkö joku vielä paremmaksi??

Karbiidivalot.Karbiidi on graniitin näköistä hohkakiveä,jota saa maaperästä louhimalla.Kun se reagoi veden kanssa niin syntyy asetyleenikaasua,joka on palavaa.Valaisimen pohjalla on karbiidia.Yläpuolella on vesiastia,josta tiputetaan määrätty määrä vettä alapuoleiseen astiaan ja palavaa kaasua alkaa kehittyä.Kokoojan kautta kaasu johdetaan ylös josta valaisin sytytetään.Liekki palaa niin kauan kuin kaasua kehityy (karbidia on ja vettä saadaan)Liekin lähellä oleva heijastin ja linssi kohdistaa valon haluttuun suuntaan.Jos vettä joutuu likaa karbiidiin niin räjähdysvaara ilmeinen ja saufööri pelastaa matkustajat pakenemalla matkustajien kanssa nopeasti paikalta.
tutun isä oli 60 luvulla loukkaantunu pahasti tuota kaasua hitsauskaasuna käyttäessään kun systeemi oli räjähtäny. jostain sirpaleesta oli aivokalvontulehdus tullut joka vei sit hengen. oisko pikkumossea hitsaillu.

jalkastartti oli gaz 69:ssä ja pobedassa mutta missäs muissa itäautoissa?
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Vastaa Viestiin