Satun omistamaan v. 2007 Nivan, jossa on Boschin ruisku.
Kone on mielestäni väännöltään aika aneeminen. Kierroksia pitää olla n. 3000 ennen kuin kone vetää kunnolla.
Onkohan päästöjen välttämiseksi seossuhde asetettu turhan laihalle ?
Onko kellään tietoa miten asiaan saisi parannusta ?
Lisää vääntöä uuteen Nivaan
Re: Lisää vääntöä uuteen Nivaan
Niin, ajoin kanssa uutta Nivaa aika pian esittelyjen jälkeen ja ei todellakaan vakuuttanut moottoriltaan.
Mutta ei se 60-luvun moottori sen kummemmaksi muutu vaikka sitä kuinka kuorrutetaan. Esimerksi uudessa Nivassa on onnistuttu hukkaamaan yli 10 vuoden "kehitystyön" ja NELIPISTERUISKUN avulla 3 hv/9 Nm verrattuna esimerksi surullisenkuuluisaan 1-pisteruisku 1700 takavetoon. Samalla vääntö on siirtynyt ainakin teoriassa 800 kierrosta ylemmäs, samalla kun huipputeho paperilla on tippunut 600 kierrosta alemmas.
Itsessään perusmoottorissa ei ole sen kummempia ongelmia niin kauan kuin se ei ole vähäpäästöinen. Hengetön kylläkin, mutta varsin sitkeä vääntämään.
Vähäpäästöisyys on tappanut monellakin valmistajalla koneiden luonnetta. Siinä vaiheessa yleensä on myös tullut uusia konemalleja vastaamaan koventuneita vaatimuksia.
Nivassa on kylläkin eri nokka kuin takavedossa muttei se selitä kaikkea. Ilman muuta tiukentuneet päästönormit hankaloittaa montaa asiaa. Jossain se näkyy kun 40-vuotiasta moottorikonstruktiota yritetään saada 2000-luvun vaatimuksia täyttäväksi. Se ei vaan onnistu kunnolla. Moottori on pahasti jälkeenjäänyt.
Siinä missä muiden valmistajien konetehot nousee, Ladan tehot tippuu.
Tälläistä on siis venäläinen kehitystyö.
Mutta ei se 60-luvun moottori sen kummemmaksi muutu vaikka sitä kuinka kuorrutetaan. Esimerksi uudessa Nivassa on onnistuttu hukkaamaan yli 10 vuoden "kehitystyön" ja NELIPISTERUISKUN avulla 3 hv/9 Nm verrattuna esimerksi surullisenkuuluisaan 1-pisteruisku 1700 takavetoon. Samalla vääntö on siirtynyt ainakin teoriassa 800 kierrosta ylemmäs, samalla kun huipputeho paperilla on tippunut 600 kierrosta alemmas.
Itsessään perusmoottorissa ei ole sen kummempia ongelmia niin kauan kuin se ei ole vähäpäästöinen. Hengetön kylläkin, mutta varsin sitkeä vääntämään.
Vähäpäästöisyys on tappanut monellakin valmistajalla koneiden luonnetta. Siinä vaiheessa yleensä on myös tullut uusia konemalleja vastaamaan koventuneita vaatimuksia.
Nivassa on kylläkin eri nokka kuin takavedossa muttei se selitä kaikkea. Ilman muuta tiukentuneet päästönormit hankaloittaa montaa asiaa. Jossain se näkyy kun 40-vuotiasta moottorikonstruktiota yritetään saada 2000-luvun vaatimuksia täyttäväksi. Se ei vaan onnistu kunnolla. Moottori on pahasti jälkeenjäänyt.
Siinä missä muiden valmistajien konetehot nousee, Ladan tehot tippuu.
Tälläistä on siis venäläinen kehitystyö.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Lisää vääntöä uuteen Nivaan
Kun saisi Nivan seosta vähän rikkaammalle, niin uskoisin väännön löytyvän uudestaan.
Minulla on pientä kokemusta Boschin ensimmäisen sukupolven ruiskusta ( L-jetronic).
Sitä käytettiin mm. 80-luvun lopun vähäpäästöisessä kahden litran Alfa Romeossa.
Siitä automallista oli myös vääntö ja teho hukassa verrattuna edelliseen kaasariversioon.
Tätä L-jetronic systeemiä sai kuitenkin säädettyä itse, koska anturit olivat yksinkertaisia.
Imusarjassa olevassa ilmamäärän anturissa oli peräti säädettävä "kiekko", joka vaikutti keskusyksikön saamaan ilmamäärätietoon. Se oli tietysti tehtaalla säädetty ja lukittu, mutta sitä oli helppo säätää ja tulos näkyi välittömästi keskialueen väännässä.
Nykyään ei tällaisia ole, joten pitäisi kai päästä vaikuttamaan keskusyksikön bitteihin.
Tietääköhän kukaan osaavaa pajaa ?
Minulla on pientä kokemusta Boschin ensimmäisen sukupolven ruiskusta ( L-jetronic).
Sitä käytettiin mm. 80-luvun lopun vähäpäästöisessä kahden litran Alfa Romeossa.
Siitä automallista oli myös vääntö ja teho hukassa verrattuna edelliseen kaasariversioon.
Tätä L-jetronic systeemiä sai kuitenkin säädettyä itse, koska anturit olivat yksinkertaisia.
Imusarjassa olevassa ilmamäärän anturissa oli peräti säädettävä "kiekko", joka vaikutti keskusyksikön saamaan ilmamäärätietoon. Se oli tietysti tehtaalla säädetty ja lukittu, mutta sitä oli helppo säätää ja tulos näkyi välittömästi keskialueen väännässä.
Nykyään ei tällaisia ole, joten pitäisi kai päästä vaikuttamaan keskusyksikön bitteihin.
Tietääköhän kukaan osaavaa pajaa ?
Re: Lisää vääntöä uuteen Nivaan
Seoksen nopein rikastus tapa on lisätä vastusta lämpötilatunnistimen johtoon, boksi luulee koneen olevan kylmenpi ja seos on rikkaampaa.
Re: Lisää vääntöä uuteen Nivaan
Hyvä vinkki. Tätä täytyykin kokeilla.
Pitää ensin etsiä oikea anturi. Sen pitäisi löytyä sylinterin lohkosta tai kannesta.
Pitää ensin etsiä oikea anturi. Sen pitäisi löytyä sylinterin lohkosta tai kannesta.
Re: Lisää vääntöä uuteen Nivaan
Nivasta tuskin ikinä saa matalalla vääntävää nykyaikaista tieliikenneautoa...
Se nyt vain tarvitsee kierroksia ja sen kanssa opittava elämään tai sitten voi vaihtaa diesel maasturiin
Se nyt vain tarvitsee kierroksia ja sen kanssa opittava elämään tai sitten voi vaihtaa diesel maasturiin

On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610