Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Paljonkos sillä edellisellä kostajan moottorilla tai vaihteistolla oli kilometrejä ennen kuin meni vaihtoon?? Mistä tuollaisia ilmastointilaitteita saa Samaraan?? Onko ladan tekele vai otettu jostain muusta autosta??? Hienoa, että kostaja on taas liikenteessä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Moottori oli 240 (tai 340) tkm ajettu (ei historia tietoa) kun hajosi, eihän se muuten olis edes kokonaan hajonnut, mutta ajoin se loppuun ilman öljynpaineita, kun öljypumppu meni rikki. Öljypumpun rikkoutumisen syitä voi sitten veikkailla. Jakopääremontin jälkeen oli kampiakselin hihnapyörän väliin pudonnut yksi irtopultti ja se oli aiheuttanut kaikkea, sillä ehkä ollut osuutta tähän vaurioon. vaihtokoneella ajettu 107tkm.

Vaihteist oli noin 200 (tai 300) tkm ajettu. Se korkkasi kytkimen vaihdon yhteydessä. Oletettavasti vaihteistoöljyn vaihto putsasi lian liikkeelle vaihteistossa ja laakerit korkkasi. Syynä oli vaihteistoöljyn vaihdon laiminlyönti. Itsekin jäin odottamaan tulossa olevaa kytkin remonttia, mutta tämä väli venyikin noin 60 tkm ja edellisen omistajan öljynvaihdosta ei tietoa, liekö koskaan vaihdettu. vaihtolaatikko oli noin 130 tkm ajettu, eli nyt noin 170 tkm ajettu.

Ilmastointi on Togliatissa Frostin kehitelmä. Lähinnä länsimaisia osia joihin on tehty sovitteet Ladaan. Melkein bolt-on, mutta ei kuitenkaan ihan sitä. Nacon kautta sain paketin Suomeen, mutta kehotan kuitenkin harkitsemaan ennen kuin alkaa itse tilaamaan. Hintaakin hommalle tulee kun itse asentaa parin käytetyn ruiskusamaran verran.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Jouska kirjoitti:Mistä tuollaisia ilmastointilaitteita saa Samaraan?? Onko ladan tekele vai otettu jostain muusta autosta?
Terve!

Tiedossani ei ole, että yksikään autonvalmistaja, sen enempää Lada kuin mikään muukaan, valmistaisi itse ilmastointilaitteita. Aina on kyse alihankinnasta.

Ladan alihankkija lienee

http://www.frost-lada.com/

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kiitos vastauksista. Ilmastointilaite lienee liian kallis Samaraan ja kun laite vaatii myös jonkinlaista huoltoa niin ei taida maksaa vaivaa. Moottorin kilometrit kiinnosti sen takia että on mukava tietää milloin oman Samaran kärsimykset loppuu.

Tuli ajeltua vanhalla Samaralla ketunlenkki: Espoo-veikkola-Vihti-Karkkila-Forssa-Koisjärvi- Urjala-Lempäälä-Tre, Härmälä-Hämeenlinna-Ryttylä-Riihimäki-Hyvinkää-Nurmijärvi-Vantaa-Espoo. Jotain 412 kilometriä kertyi mittariin.

Henkilöitä oli kolme ja kuormaa mukana sen verran kun autoon mahtui. Äkkiseltään arvioiden poltto-ainetta kului vain 26 litraa. Se vaikuttaa tosi vähältä, kun moottoritietäkin tuli ajeltua ainakin 80 kilometrin verran. Täytyy jossain välissä käydä tankkaamassa niin sitten asia selviää.

Mutta jos kulutus on tuota luokkaa, niin oli tosi halpaa matkustaa Samaralla. VR ottaa sentään kolmelta henkilöltä meno-paluuna 150 euroa. Toisaalta en Samaralla mielellään aja yli 110 kilometrin tuntinopeuksia. Mukavuus siinä sitten kärsii jos pitää nopeasti ajaa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja mush »

Lada-Jussi kirjoitti:Huomatkaa sitten, että Motonetista saa vain vääränmallista hihnaa ja vesipumppua noihin uudempiin Ladoihin. Hihnan ja hihnapyörien hammastus vaihtui jo käsittääkseni -89 ja Motonetista saa sitä vanhaa mallia, kuten myös joistain muista varaosaliikkeistä. Heikkoa on Ladan osien saatavuus Suomessa.
Minkälainen hammas niihin oikeasti kuuluu sitten?

Gatesin katalogi tuntee kaksi 111 x 19 hihnaa 8v koneeseen, 5124 ja 5521. Samaroihin tyrkyttää vielä 90-lukuisiinkin molempia rinnan, 110:iin 5521:stä. Ero hihnoissa on juurikin hampaassa, eli 5124 on pyöreähampainen ja 5521 on gatesin katalogin mukaan "Uppohammas (hammas jossa on lovi keskellä)".

Mikä onkaan sitten se oikea? Satakymppiin myivät motonetissä 5124:n.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ei se pyöreä malli, se on vanhoissa samaroissa käytetty. kun vertaa auton hihnapyöriin niin näkee eron helposti
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
konkelo
Viestit: 329
Liittynyt: 20.12.2008 0:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja konkelo »

Missä lie vika kun ei tule pissapojan säiliöstä vettä tuulilasille? :? Letkuissa ei ole havaittavissa vuotoja Ääni kyllä kuuluu ja hyvin vähän tulee vettä mutta ei semmosella paineella millä pitäs tulla. Eikös tää ollu niitä yleisimpiä vikoja samarassa jos oikein muistan?

Tällä hetkellä samara on parkkeerattuna suurimman osan ajastaan katoksessa.
Viimeksi muokannut konkelo, 30.7.2010 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada Samara 1500i 5d vm.2000
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja manni »

konkelo kirjoitti:Tällä hetkellä samara seisoo suurimman osan ajastaan katoksessa.
Miksi näin? Laadukas kompakti edullinen käyttöauto, kuten Samara, tykkää olla liikkeessä.
Avatar
konkelo
Viestit: 329
Liittynyt: 20.12.2008 0:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja konkelo »

tj 161 :shock: Eli intissä menee suurin osa ajasta.sen takia samara seisoo katoksessa.

Olisin saanut vanhemmilta meän vm. 99 toyota corolla farkun mutta en halunnut luopua ladasta :D Sisko saa ajaa toyotalla heti kun saa kortin ja meikäläinen ajelee samaralla kauas tulevaisuuteen ja hommaan intin jälkeen lisää ladoja 8)

Lomilla tulee aina ajettua samaralla ja pitäs käyttää katsastuksessakin kohta
Lada Samara 1500i 5d vm.2000
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja 1500i »

konkelo kirjoitti:Missä lie vika kun ei tule pissapojan säiliöstä vettä tuulilasille? :? Letkuissa ei ole havaittavissa vuotoja Ääni kyllä kuuluu ja hyvin vähän tulee vettä mutta ei semmosella paineella millä pitäs tulla. Eikös tää ollu niitä yleisimpiä vikoja samarassa jos oikein muistan?
Magneettiventtiili tai takaisku voi olla jumissa sen takia ei välttämättä tule kunnolla tai ei ollenkaan nestettä.
Se magneettiventtiili viritys on kyllä sen verta huolimattomasti kyhätty eli letkut jyrkällä mutkalla pienessä alassa kolme magn.venttiiliä letkuineen ei liikoja tiloja sinänsä...
Itselläni oisi uudelleen letkutus tiedossa ennen katsastusta. Nyt ei suihkuta, kun vänkärinpuolelle tuulilasia ja sen lisäksi osa nesteestä vuotaa käytettäessä pissapoikaa korjaus yrityksestä huolimatta magn.venttiilin juuresta maahan :evil: Lähtö vuorossa on näillä näkymin lampunpesimien venttiili joka saa korvata tuon tuulilasin venttiilin jos nyt ei käytettyä nurkista löydy. Joitain niitäkin oli, mutta sekään ei takaa, että nestettä tulisi vaikka se naksuisikin eli kalvo oli tarttunut kiinni runkoon :arrow: liotus yrityksestä/naksuttelusta huolimatta roskiin prkl...
Viimeksi muokannut 1500i, 31.7.2010 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Pissapoikaa korjattu käytetyllä magneetti venttiilillä jonka toiminta oli kanssa aika epävarmaa. Naksuu kyllä hyvin irteellaan, mutta naksuu paikoillaan ollessa milloin naksuu :?
Tuulilasille meneväksi vaihdoin takalasin venttiilin koska toimi noista kolmesta parhaiten. Jos ei toimi niin pitää muuttaa kokonaan erillisille pumpuille ja mahd. karsia lampunpesimet kokonaan pois.
Onko noita vastaavanlaisia magn. venttiileitä muissa autoissa? Jos oisi niin voisihan tuota vielä kokeilla elvyttää :roll:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Muutettu etu-ja takalasi omille pumpuille sekä lampunpesimet poistettu. Nestettä tulee reilusti ainakin näin kesäkelillä ja luulisi tuota tulevan talvellakin vaikka sillon onkin paksummat nesteet.
Oli muuten sellaista sinistä "kalkkeutumaa" magn. venttiileissä joka lienee tullut korrekin valmisnesteestä tai crystallin tiivisteestä molemmat, kun ovat sinisiä :?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
konkelo
Viestit: 329
Liittynyt: 20.12.2008 0:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja konkelo »

Nonniin...nyt tulee taas vettä tuulilasille :) Tein kaikkein yksin kertaisimman ratkaisun eli pissapojan säiliön pumppusta lähtee letku suoraan tuulilasille 8)

Silloin viime vuonna kun vaihdoin uuden ovimoottorin kuskin oveen niin tuli vahingossa väänettyä liianlujaa sitä ikkunaveiviä ja sitä on sen jälkeen liimailtu pariin kertaan kiinni : :roll:

voiko samaraan laittaa lada 110 sähkö ikkunaa tai jotain muuta yleis mallin sähkö ikkunaa?ois se varmaan viisaampi laittaa vaan uus ikkuna veivi :roll: mutta kinnostaisi tietää kuitenkin
Lada Samara 1500i 5d vm.2000
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja manni »

Viikonloppuna tuli Idän ihmeitten reissun keskikulutukseksi 6,04 l / 100 km, vertailujakso 523 km. Mukana maantieajoa Uusikaupunki - Manso Camping - Uusikaupunki ja kokoontumisajo Parkanossa. Varsin taloudellinen menopeli on, tuokin alittaa valmistajan ilmoittaman 6,2 l / 100 km maantiekulutuksen eikä erityisen säästöajoa edes.

Ajonopeutena pidän jatkuvasti suurinta sallittua, GPS:n kanssa tarkistettu vauhdin oikeellisuus.

Mukavasti tuokin matka Samaralla meni, ilmanvaihto on varsin hyvä helteilläkin ja penkki suorastaan hellii selkää.
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja manni »

konkelo kirjoitti:voiko samaraan laittaa lada 110 sähkö ikkunaa tai jotain muuta yleis mallin sähkö ikkunaa?ois se varmaan viisaampi laittaa vaan uus ikkuna veivi :roll: mutta kinnostaisi tietää kuitenkin
Suosittelen veivimekanismin korjaamista ja pitäytymistä alkuperäisyydessä. Samarat on pikkuhiljaa vanhentumassa ja kannattaisi alkaa vaalimaan alkuperäistä tyylikkyyttä. Liiallinen tuning pilaa auton kun auton.
Vastaa Viestiin