ladan rakennusta...

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Jokari kirjoitti:Kattelin kuvia tuolta sun galleriasta ja huomasin yhden jutun: uuden öljypumpun.
juu niin muistelinkin että väljistä pumpuista on ollut juttua aikaisemminkin, pitänee aukasta ja tsekata välys kuhan tuo ladacd viittis tulla postista...
niin, löysit kai tuolta palvelimen sopukoista tämän muutamaa kaveria varten kasaamani kuva-alpuumin näpräilyistä:
http://korpics.1g.fi/sekalaista/Laatokk ... KORPICS--/
tämäkin foorumitopic alkaa olla niin pitkäveteistä luettavaa että paremmin melkeen selviää jutut tuolta kuvista... mitä mieltä jokari muuten alpuumin kuvista?
Tooberi kirjoitti:jos ei säätövara riitä niin laske nokkapukkia alemmas. järkeen käyvää vai? vipusuhde muuttuu ja nostotki paranee..
nyt puhuttiin nokka-akselin ajoituksesta ja sen säätövarasta, varaa muuttaa ajoitusta molempiin suuntiin hiukan. nokkapukkia on jo 2 milliä laskettu ja ainakin välykset saa oikeiksi, säätövara riittää, jospa keinutkin pysyvät paikoillaan.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

pvdriver kirjoitti: tämäkin foorumitopic alkaa olla niin pitkäveteistä luettavaa että paremmin melkeen selviää jutut tuolta kuvista... mitä mieltä jokari muuten alpuumin kuvista?
Hyvältä näyttää, siis sekä kuvien että kuvattavien kohteiden suhteen...galleriamalli ehkä vähän tönkkö tai sitten en ole tottunut tuohon malliin. Jokatapauksessa :peukkua:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

ok. kalleriamalliin kyllä tottuu, mun mielestä aika jouhevakin sitten kun latailee seuraavia kuvia valmiiksi jos yhtä jää katsomaan... pienemmät kuvat latautuu nopeemmin...

miten sun mielestä nuo fiat tc:n venajouset, sulla kuitenki tc:kokemustakin, varmaan riittävän jämäkät ladaan? asennuspituus kun muuttuu niin ei ladan jousia voi oikeastaan käyttää... tiedätkö/muistatko tc:n asennuspituutta noille jousille?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No TC:n vakiot venttiilinjouset on riittävän jäykät aina 7200 kierrokseen / johonkin vajaa 11 mm nostoon saakka, kovemmissa peleissä käytetään yleensä triplajousia. Ei ne kuitenkaan se ensimmäinen päivityksen aihe ole kun jotain ruvetaan koneelle tekemään. Ei edes lyhytiskuisessa TC:ssä...

Noita vakiojousien pituuksia ja jäykkyyksiä löytyy Croftin opuksesta:

Ulkojousi vapaa/puristettuna: 53,9 / 36 mm
Sisäjousi vapaa/puristettuna 41,8 / 31 mm

Jäykkyydet ulko 54,8 kiloa/tuuma, sisä 34,9 kg/tuuma

Korjausrompun arvoihin aikani vertasin ja ulkojousi on muutaman kilon jäykempi TC:ssä ja sisäjousi samaa luokkaa. TC:n jouset on 3,9 ja 1,44 mm pidemmät kuin Ladan jouset (ulko/sisä)

Jos tarviit jotain arvoja niin voin ettiä, tietoutta näistä on kyllä reilusti saatavilla.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

^ no kun jousi on jäykempi ja pidempi, sille voi asennuspituutta jatkaa... eiköhän se noilla pelaa toivotaan, ja ladan venathan on vielä pienemmät (kevyemmät?) kun fiiatin, ja fiiatissa vielä raskaat paininkupit liikkuvat jousen voimalla...

lämmintä riittää, nyt jo varjossa 22, nyt työhön ja touhuumaan...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

pvdriver kirjoitti:lämmintä riittää, nyt jo varjossa 22, nyt työhön ja touhuumaan...
Täällä varjossa 23, liian kuuma, meinasin jarrujen kanssa touhuta mutta alkaa v*tuttamaan tämä kuumuus! Mitään ei oikein voi tehdä!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada_r
Viestit: 165
Liittynyt: 21.5.2005 10:57
Paikkakunta: Hämeenkoski

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja lada_r »

Mistä moottorista oli se venttiili jolla jyrsit kolot?
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

jonkun fiiatin, mahtovatpa olla tc:n tai en minä tiiä, sehän on melekeen sama mistä ne on kun ne voi pienentää oikeen kokosiksi. nuo pienensin pari milliä vakiovenoja isommiksi...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Tunnistaako joku minkä merkkiset iskarit? Vanhat kisakaasut on, kyljessä kyllä tekstiä vaan ruostetta ja kivenhakkaumia niin että Made In USA vain saa selvää... Katotaan tulisko noista joskus pystyiskareita takapäähän... ;)
Kuva Kuva
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

elmeri racing team kirjoitti:jos on perusympyrä 1,5-2mm vakionokkaa ohuempi ja venat vakimitoilla kannessa niin laittasin vakiopukin koska vipusuhde paranee kun pukki on hiukan korkeempi ainakin meitin labarussa antoi parhaat tehot kun nostettiin hiukan pukkia vaikka perusympyrä oli yli millin vakiota ohuempi
onkos sulla kokemusta noiden keinujen paikaltaanhyppimisestä? mistä se johtuu jos on vakiota pienempi perusympyrä, eli keinun säätö-/nivellettypää ylempänä, kummasta päästä ne keinuvivut sitten alkaa tippuilla? nimittäin nyt joutuu tuosta keinun venttiilin päästä hieman hiomaan noita olakkeita matalammiksi joiden tarkoitus pitää keinut venttiilin päässä, etteivät noston aikana ota lukkoihin kiinni. tulleeko nyt jotakin hyppimisongelmaa se selvii aikanaan vaan miten nuo yleensä on tapahtunut? onhan mullakin laskettu nokkapukki mutta silti perusympyrä jonkunverran alkuperäistä ylempänä, venat silti saman mittaiset...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

se pyörii sittenkin! 8)

ja ihan terveen kuulosesti vieläpä. pikku sytkän pyörittelyllä pensan kanssa lotrailulla lähti loppuenlopuksi melkosen helposti vielä käymään. suuttimiksi arvottiin alkuun 132/170 ja 55. ja sytkä jätettiin kymmenen asteen tietämille, sillä toimii ja siitä hyvä lähteä jatkamaan. vielä on tekemistä, kampiakselin etusteva vuotaa kun saattaa olla ettei ihan kunnolla menny paikalleen, hihnapyörää laittaessa mahollisesti otti ihteensä... :roll: sähkövikoja muutamia, puhallin ei pyöri, kiekkamittari toimi hetken, sitten lopetti toimimasta ja kojetaulun lisä-öljynpainevalo toimii väärinpäin, virrat päälle, pimeenä, auto käyntiin syttyy. mittaritaulun valo pelaa oikeinpäin... vaan enivei, kokonaisuutena pelaa mun mielestä yllättävänkin hyvin vaan sittenhän sen vasta näkee kun ajamaan pääsee. sitäennen yllämainittujen lisäksi lambdan piuhat kuntoon että mittarilla näkee... ja tyhjäkäynti huitelee parissa tonnissa, pitänee seosruuveilla sitten alkaa säädellä kun lambdan saa toimimaan... käy kuitenkin terveen kuulosesti, vastaa kaasuun pikkasen erilailla mitä jollakin ozonilla, venavälykset 0,30 eli ihan äänettömät ei ole mutta haitanneeko mitään, on muutakin ääntä sen verran ettei pienet haittaa... mitähän öljyä noihin putsareihin osais lirutella, varmaan käyntiä muuttavat nekin vielä jonkun verran...
ainiin, ketään tuskin kiinnostaa kuulla miltä se kuulostaa, videota kun ei tullu otettua. no jospa viimestään sitten kun sora lentää... :wink:

isot kiitokset jo tässä vaiheessa kaikille jotka ovat neuvoa ja tietoa jakamalla tai osasia myymällä auttaneet moottoriprojektin onnistumista. tekemistä piisaa vielä mutta tämä oli tärkeä päivä! 8)


se on kyllä melekeen juhlan paikka. 8)

huomenna jojensuun krossiin... 8)
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

dodiin, sähkövikoja etsitty ja karsittu pois, huonoja kosketuksiahan ne kaikki oli. ja lambdamittarin laittelin toimimaan ja ainakin paikallaan pysyy seokset sen mukaan tosi hyvin aisoissa, ehkä hivenen rikkaalla mutta parempi niin. tyhjäkäynnillä vähän seilaa, saattaa johtua osaltaan että lambda aika kaukana moottorista, ehkei pysy riittävän lämpimänä vaikka onkin lämmitetty tai sitten vain johtuu tuosta aavistuksen epätasaisesta tyhjäkäynnistä, kierroksiakin puolitoistatuhatta, seosruuveilla pitäisi yrittää säädellä alemmas kun läpät on jo niin kiinni kun mahdollista... vaan toisaalta kun muuten käy hyvin niin ei välttämättä tarpeen... imuvuotoa ei ainakaan tyhjäkäynnillä pitäisi olla, kaasuttimet jousiprikkojen kanssa kiinni sillä millin raolla, eikä präkliin liitoksessa vaikuta mitenkään... pitänee tuossa tuota seosruuvien pyörittelyä alkaa harrastaa. kaasuun vastaa ihan oikein eli kiihdytyspumputkin toimivat, epäilytti vaan alkuun kun pitkään olleet kuivillaan että onko kalvot hapertuneet, ilmeisesti ei... miten pieneksi noilla kaasuttimilla sitten tyhjäkäynti on mahdollista saada, seosruuveilla kai kuitenkin mahdollista saada kierrokset laskemaan...

edit: kaasuvivustossa pieni geometriavirhe joka estää läppien täydellisen sulkeutumisen, korjautuu parilla uudella kuulanivelellä... nimittäin kun painaa vipua kiinnipäin, laskevat kierrokset tonnin tuntumaan...

entisestään lämmin lada kehittää lämpöäkin taas ihan eri tapaan, mutta kuitenkin paikallaan ainakin lämmöt pysyy aisoissa, flekti hurraa aika tiheeseen ja viisari aavistuksen yli puolenvälin pysyy. ja lämppäri täysillä... ajossahan sen vasta näkee tuonkin lopulta, on siellä uus termostaatti ja tuntusi toimivan että ei pitäsi olla ongelmaa... venavälykset ja ketjun kireys pitää vielä tarkastaa kunhan jonkun aikaa käynyt, öljyvuoto loppui kopan uudelleen tiivistämisellä...

vielä kytkimeen uus pääsylinteri niin voi lähteä vähän sisäänajamaan ja ajossa toimintaa testaamaan... jostakin kumman syystä päästää paineet pois noin puolivälissä polkimen liikettä, onko kellään kokemusta vastaavasta ongelmasta? siis muuten pelaa ok, nopeasti painellessa ja pumpatessa polinta kytkin pelaa, mutta hitaammin nostaessa (ts. liikkeelle lähtiessä) noin puolivälissä liikealuetta kuuluu suhahdus ja kytkin ottaa kiinni, poljin jää siihen paikkaan... :shock: sitten kun polkimen jalalla nostaa ylös toimii taas oikein seuraavaan hitaampaan nostoon asti...? mikälie vikana... päästää paineet pääsylinteristä nestesäiliöön, eli nestesäiliön tulo avautuu jostain syystä liian aikasin... :roll: helpoin taitaa olla kun uuden pääsylkän ostaa...

Kuva
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Onnea, helvetin siisti konehuonekkin 8)
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

oli. joku taulapää meni pääsylkkää vaihtaessa roiskuttelemaan jarrunestettä venakopalle ja huomasi liian myöhään pyyhkiä pois... :roll: no maalataan uusiksi kuhan tässä jonkun ajan päästä samalla tarkastaa venavälykset...
vaan nyt pelaa kytkinkin, ei muutaku ajua...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

no nyt testailtukin kapinetta. alakukankeuksien jälkeen positiivinen yllätys oli menovarat. Lämpöjä katellessa meni vaan sitten hyppäs täyskaasukiihytyksessä punaselle, pelit seis ja pilvi pellinalta... Lohkolämppärihän sieltä oli hypänny omille teilleen... :roll:
ei muutaku uuelleen kiinni ja vettä koneeseen... ja oli tosissaan yllätys miten kulkua riitti. alakaa tuntua jo niiku kilipa-auto...
ainut juttu että herääminen on vähä hidasta, 3500 alkaa kunnolla vetämään, siihen asti rykimistä ja sellasta, tiedä sitten miten tuota osaisi alkaa poistamaan tai vähentämään, sehän juuri tyhjäkäyntisuutinten alueella ilmenee... ja tiedä sitten onko sytkässä vai pensapuolella, vai saattaisiko muuttua nokkaa kääntämällä... :roll: vaan tyytyväinen pitää olla kun pelaa... seuraava rasti sitten renkaat ja alusta oli aika hirvee ajettava katukitkoilla soratiellä, vielä enämpi laakerisoraa...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Vastaa Viestiin