Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Aika tärkeä juttu turvallisuuden kannalta on varmistua että näissä noin 15 vuotta vanhoissa Samaroissa poltto-aine tankin metalliset kiinnityspannat ovat vielä metallia. Ne eivät ole aina niin hyvät kuin äkkiseltään näyttää.
Ajattelin herkistää ruostuneita p-a tankin metallipantojen kiinnityspultteja. Pultit aukenivat ihan hyvin mutta toinen metallipanta, alunperin ainakin 2 mm paksu, taittui irroituksen jälkeen kummallisesti kahdesta kohtaa. Heti ymmärsin että tämä on ihan läpiruostunut p***a. Jotta tankki pysyisi jatkossakin kiinni autossa, oli pakko tehdä pellistä korvike osa. Leikasin leveän peltiliuska, jonka reunat ja päädyt taitoin kaksinkerroin. Vanhasta osasta sai otettua ne paksut L-muotoiset kiinnikeraudat joihin oli porattu reiät valmiiksi molemmille puoliskoille. Ne sitten kiinnitin pulteilla tekemääni pantaan. Sitten ei tarvinnut kuin asentaa korvike-osa.
Aika tärkeä juttu turvallisuuden kannalta on varmistua että näissä noin 15 vuotta vanhoissa Samaroissa poltto-aine tankin metalliset kiinnityspannat ovat vielä metallia. Ne eivät ole aina niin hyvät kuin äkkiseltään näyttää.
Ajattelin herkistää ruostuneita p-a tankin metallipantojen kiinnityspultteja. Pultit aukenivat ihan hyvin mutta toinen metallipanta, alunperin ainakin 2 mm paksu, taittui irroituksen jälkeen kummallisesti kahdesta kohtaa. Heti ymmärsin että tämä on ihan läpiruostunut p***a. Jotta tankki pysyisi jatkossakin kiinni autossa, oli pakko tehdä pellistä korvike osa. Leikasin leveän peltiliuska, jonka reunat ja päädyt taitoin kaksinkerroin. Vanhasta osasta sai otettua ne paksut L-muotoiset kiinnikeraudat joihin oli porattu reiät valmiiksi molemmille puoliskoille. Ne sitten kiinnitin pulteilla tekemääni pantaan. Sitten ei tarvinnut kuin asentaa korvike-osa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Eilen töihin mennessä kuului kovaa pellin resonanssia Samarasta jollakin moottorin kierrosalueella. Kotiinpäin tullessa kuului sama resonanssi vieläkin kovempana. Ihmettelin että mistä ääni nyt lähtee kun olin vasta huoltanut auton.
Kotiparkkiruutuun auto ja sitten kurkkasin auton alle. Katalysaattorin suojapeltihän se siellä oli putoamaisillaan. Ainoastaan yhdestä kulmastaan se roikkui siellä auto alla. Pelti irtosi pienellä voimalla ja totesin että melkein kaikki kiinnityspokkaukset olivat ruostuneet pois. Otin pellin talteen, kaipa sillä jokin merkitys on siellä suojana. Lomalla askartelen sitten uuden kiinnityksen peltiin.
Eilen töihin mennessä kuului kovaa pellin resonanssia Samarasta jollakin moottorin kierrosalueella. Kotiinpäin tullessa kuului sama resonanssi vieläkin kovempana. Ihmettelin että mistä ääni nyt lähtee kun olin vasta huoltanut auton.
Kotiparkkiruutuun auto ja sitten kurkkasin auton alle. Katalysaattorin suojapeltihän se siellä oli putoamaisillaan. Ainoastaan yhdestä kulmastaan se roikkui siellä auto alla. Pelti irtosi pienellä voimalla ja totesin että melkein kaikki kiinnityspokkaukset olivat ruostuneet pois. Otin pellin talteen, kaipa sillä jokin merkitys on siellä suojana. Lomalla askartelen sitten uuden kiinnityksen peltiin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Laihian suunnalla kaikki hyvin. Eilen sai faijan samara vanhat uudet nakit alle ja kyllä tuli mukava ajettava nyt. 185/70R13 aurorat. On ne hiljaiset ja tukevan tuntuiset pakko se on todeta näin.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Samara Sedan on nyt katsastettu. Auto on totaalisesti pilalle tuunattu, koneena -00 110 Lada 8-venttiilinen 107 tkm ajettu, joka muutettu boschista GM:ksi (Samara siis alunperin GM, jonka saa myös talvella käyntiin), vaihdoin myös matalan kojetaulun korkeaan ja näyttää pelaavan sekin. Vaikeaa on tollaseen saada osia, mm. katin pultit löytyi motonetista Opel Astra F:n luettelosta.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Tänä aamuna viideltä Samara järjesti herätyksen koko naapurustolle. Joskus pikkurattia asennettaessa meinasi töötti alkaa soimaan rattia sopivasti käännellessä. Äänimerkin virtajohto on varmuuden vuoksi ollut irrallaan, enkä muistanut sitä edes katsastukseen panna paikoilleen-. Merkintähän siitä otteeseen tuli. Viikonloppuna konetilaa pestessä laitoin piuhan taas paikoilleen eikä töötissä ollut mitään vikaa, vaikka sillä parina päivänä ajettiinkin. Kunnes tänä aamuna omia aikojaan. Olin pyöräyttänyt äänimerkin sellaiseen asentoon, jossa johdot oivat hyvin näkyvissä ylhäällä, joten helpohan se oli käsin nyppäistä.
Seuraavaan katsastukseen täytyy tutkia se keskiön ainut piuha ja putsailla ne messinkirenkaat tai sitten vaihtaa katsastukseen tuunaamaton ratti.
Seuraavaan katsastukseen täytyy tutkia se keskiön ainut piuha ja putsailla ne messinkirenkaat tai sitten vaihtaa katsastukseen tuunaamaton ratti.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
mulla oli Samara Sedania kasatessa samaa ongelmaa, torvi alkoi soimaan lähes poikkeusetta aina kun virta-avain oli virtalukossa. ratissa olevat piuhat kun vaihtoi toisin päin niin sitten alkoi toimia normaalisti. Vähän aikaa kesti tajuta, että se olisi siitä kiinni.
Tänään kävin hakee ton myydään puolella olleen 1,3 5-door -89:n. Ihan asiallinen peli, käyntihäiriön lisäksi kaikkea pientä harmittavaa, katkenneita vipuja, jumissa oleva takaovi, latauksen valo palaa, mutta mittari näyttää normaalia latausta. On koriltaan kuitenki sen verran hyvä, että kannattanee säilöä ja saahan sen 10 vuoden päästä "jo" museorekisteriin
Tänään kävin hakee ton myydään puolella olleen 1,3 5-door -89:n. Ihan asiallinen peli, käyntihäiriön lisäksi kaikkea pientä harmittavaa, katkenneita vipuja, jumissa oleva takaovi, latauksen valo palaa, mutta mittari näyttää normaalia latausta. On koriltaan kuitenki sen verran hyvä, että kannattanee säilöä ja saahan sen 10 vuoden päästä "jo" museorekisteriin

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Käyt jostain takapihan romusta nyysimässä vipstaakeja.Lada-Jussi kirjoitti:katkenneita vipuja
Niimpä näkyy, minäkin tuosta haaveilin kun näkyi olevan siisti peli ja vielä kaiken lisäks aika hyvällä hinnalla. Älä mäännytä heinikossa.Lada-Jussi kirjoitti:On koriltaan kuitenki sen verran hyvä, että kannattanee säilöä ja saahan sen 10 vuoden päästä "jo" museorekisteriin
Mitä sitten, pistä kyltti "mäne toisesta".Lada-Jussi kirjoitti:jumissa oleva takaovi

Lada - Lähtöö ku talakkari liukkaalta katolta
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Jaccez kirjoitti: minäkin tuosta haaveilin

Paljainpäinkö sie siellä helteessä niitten romujes kanssa höyryät kun tuommoisia jo hourit, hattu piähän prkele!

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Käböy käböy
Suattanu lippa olla hieman takakenossa, ei kuitenkaan vinossa
Koitetaan kuiteskin pysyä tolkuissaan ja unohutetaan mokomat matolootat 
Suattanu lippa olla hieman takakenossa, ei kuitenkaan vinossa


Lada - Lähtöö ku talakkari liukkaalta katolta
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Bosch ruiskuisella on ajettu jo 29 tkm, ainoa ongelma (tosin aika paha ongelma) on ollut se, että auto ei lähde talvella käyntiin, muita boschilaisen ikävyyksiä ei ole havaittu. Ostaessahan auto oli käyntivikainen, mutta ilmamääräanturin vaihdon jälkeen auto on toiminut ja hintaa autolle korjauksen jälkeen tuli 400 euroa.
julle-sedälle hankittiin seinäjoelta saman hintainen Eurosamara, hienossa kunnossa päälle, mutta teknisten vikojen takia saatiin tingittyä hintaa. ite laitettuna osakustannusten kanssa auton hinta jää reilusti alle 1000 euron, halpaa lähes uuden veroiseksi katsastetuksi autoksi. Harmittavia vikoja mm. vesipumppu ja vetonivel, mutta Samara on todella helppo hoitoinen.
julle-sedälle hankittiin seinäjoelta saman hintainen Eurosamara, hienossa kunnossa päälle, mutta teknisten vikojen takia saatiin tingittyä hintaa. ite laitettuna osakustannusten kanssa auton hinta jää reilusti alle 1000 euron, halpaa lähes uuden veroiseksi katsastetuksi autoksi. Harmittavia vikoja mm. vesipumppu ja vetonivel, mutta Samara on todella helppo hoitoinen.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Tuo eurosamara näyttää hienolta. Taidettu säilyttää aiemmin autotallissa.
Munkaan samarassa ei ole ollut aikoihin mitään teknistä vikaa, ei tarvitse kuin ostaa bensiiniä tankkiin. Moni tuttu on sanonut, että "älä vaan hukkaa autoa enää. Noita näkee enää niin harvoin".
Tuo eurosamara näyttää hienolta. Taidettu säilyttää aiemmin autotallissa.
Munkaan samarassa ei ole ollut aikoihin mitään teknistä vikaa, ei tarvitse kuin ostaa bensiiniä tankkiin. Moni tuttu on sanonut, että "älä vaan hukkaa autoa enää. Noita näkee enää niin harvoin".
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Bosch-Samara kesti Jurvan reissun ja on nyt mun käytössä nähnyt 30 tkm, kustannukset on ollut minimissä, sillä autoon ei ole tehty oikeastaan mitään, ei ole edes huollettu mitenkään. Jäähdytinnesteet ei oikein pysy sisällä, kaikki joka on vesipumpun yläpuolella tulee ulos itekseen sekä vesipumpulta, että jostain termarin tienoolta, lämmöt pysyy kuitenkin kurissa kovemmallakin helteellä. Johtuisiko pakkasen ja helteen käynnistysongelmat siitä, että lämpötila-anturilla ei ole nestettä mistä mitata lämpötilaa, eli olisko Bosch-Samaran kylmäkäynnistymis ongelmakin käyttäjän vika, kuten Ladan viat yleensä. Jäähdytysjärjestelmän kestävyys (tai siis tiiviyden kestämättömyys) johtunee siitä, että autossa ei ole käytettyä aitoa oikeaa Lada jäähdytin nestettä.

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Terve!
Lada-Jussi, jos vesipumppu vuotaa, suosittelen vaihtoa heti.
Pumppu saattaa rikkoutua perusteellisesti hyvinkin pian vuodon alkamisen jälkeen.
Vaikka 2111-moottori ei rikkoudukaan pumppu/nokkahihnavauriosta, pysähtyy matka siihen paikkaan.
Vuodon mahdollinen syy on pumpun laakeroinnin suuri välys, jolloin tiiviste ei pysy epäkeskeisesti pyörivän pumpun akselin mukana.
menestystä
SvS
Lada-Jussi, jos vesipumppu vuotaa, suosittelen vaihtoa heti.
Pumppu saattaa rikkoutua perusteellisesti hyvinkin pian vuodon alkamisen jälkeen.
Vaikka 2111-moottori ei rikkoudukaan pumppu/nokkahihnavauriosta, pysähtyy matka siihen paikkaan.
Vuodon mahdollinen syy on pumpun laakeroinnin suuri välys, jolloin tiiviste ei pysy epäkeskeisesti pyörivän pumpun akselin mukana.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Vesipumpun vaihtohan ei kuulu huolto-ohjelmaan joten kannattaa ajaa niinkauan että matka katkeaa, kun ei konekaan siitä hajoa...tulee halvaksi hakea hinurilla 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
ku sais sedanin pois huollosta niin voisi siirtää ton auton eläkkeelle, kyllä se on nyt palvellut tarpeeksi ja voi väistyä
