Mielenkiintoisesti toimivat jarrut lämpötilan mukaan...
Mielenkiintoisesti toimivat jarrut lämpötilan mukaan...
Nivassa ollut jonkin aikaa jännä jarruongelma, johon en ole kokenut tarpeelliseksi perehtyä, mutta nyt sitä voisi... eli jarrut käyttäytyvät, kuin pääsylkkä olisi mennyt tai jarruissa ilmaa. Poljin painuu lähes pohjaan, paranee pumppaamalla. Nesteet ei katoa. MUTTA, mennääs pakkaselle = jarrut toimivat hyvin (no, ehkä hieman herkästi vetää lukkoon, mutta ei tarvi pumppailla). Plussakeli, heti oireet alkaa. Tietysti nyt tulisi mieleen nesteiden jäätyminen, mutta jarrunesteet on vaihdettu pari vuotta sitten.
Nesteet siis vaihdoin pari vuotta sitten ja samalla tuli ilmattua jarrut. Ilmaus poisti ongelman joksikin aikaa, mutta se tuli takasin. Tosin ilmausaikaan oli talvikeli, joten saattoivathan ne pakkasenkin takia "toimia". Ajattelin tässä kevään nurkilla vaihtaa sinne pääsylkän, josko se toisi ratkaisun.
Nesteet siis vaihdoin pari vuotta sitten ja samalla tuli ilmattua jarrut. Ilmaus poisti ongelman joksikin aikaa, mutta se tuli takasin. Tosin ilmausaikaan oli talvikeli, joten saattoivathan ne pakkasenkin takia "toimia". Ajattelin tässä kevään nurkilla vaihtaa sinne pääsylkän, josko se toisi ratkaisun.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: Mielenkiintoisesti toimivat jarrut lämpötilan mukaan...
Kokeile kuitenkin ensin nesteiden vaihtoa ja ilmausta.
Joka toinen vuosi ne nesteet kuuluisi joka tapauksessa vaihtaa, ajoi päkätillä eli ei.
(Eipä sillä, enpä ole itsekkään vaihdellut...)
Joka toinen vuosi ne nesteet kuuluisi joka tapauksessa vaihtaa, ajoi päkätillä eli ei.
(Eipä sillä, enpä ole itsekkään vaihdellut...)
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Re: Mielenkiintoisesti toimivat jarrut lämpötilan mukaan...
Ihan uudessakin nivassa samantyyppistä asiaa.. Kovassa pakkasessa jarrut ovat herkät ja lämpösessä taas pitää paljon raskaammin painaa poljinta
..Eikä kaikenjärjenmukaan voi olla vettä nesteen seassa...Tai pirustako senkin tietää 


On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Re: Mielenkiintoisesti toimivat jarrut lämpötilan mukaan...
No niin, tänään tutkiskelin vähän lähemmin...takajarrut "kuivat" eli ilmausnipat irtiauki, vain pikku pihauksia tulee ulos, edes pumppaamalla saati ilmauslaitteella ei parempaa saa. Ei oo näemmä ollut takajarruja enää hetkeen. Olisko tässä nyt se kuuluisa jarrupaineensäädin, joka falskaa vai tukos jossain? Taitaa mennä putkien uusimiseksi...
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: Mielenkiintoisesti toimivat jarrut lämpötilan mukaan...
Tarkista ensin se joustava letku taka-akselin tyköä, sen sisuskerros on voinut turvota eikä mikään mene läpi.Yogi kirjoitti:No niin, tänään tutkiskelin vähän lähemmin...takajarrut "kuivat" eli ilmausnipat irtiauki, vain pikku pihauksia tulee ulos, edes pumppaamalla saati ilmauslaitteella ei parempaa saa. Ei oo näemmä ollut takajarruja enää hetkeen. Olisko tässä nyt se kuuluisa jarrupaineensäädin, joka falskaa vai tukos jossain? Taitaa mennä putkien uusimiseksi...
(oli itsellä joskus tuo vikana)
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Re: Mielenkiintoisesti toimivat jarrut lämpötilan mukaan...
Joustava letku takaa vaihdettu = ei tulosta. Uusi jarrupääsylkky on valmiina vaihtoon, mutta tarviiko se jotenkin järkevästi ilmata ensin? Tämä siksi, etten ole jarrupääsylinteriä aiemmin ilmannut ja haulla ei oikein löytynyt vinkkiä. Ilmausruuvejahan tuossa ei ole. Mulla on paineilmakäyttöinen jarrujen ilmauslaite, joka itsessään on älyttömän kätevä vehje. Jos sillä tuhauttaisi koko järjestelmästä nesteet läpi, niin eikö ne ilmat sieltä pääsylkästäkin tule samalla?
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: Mielenkiintoisesti toimivat jarrut lämpötilan mukaan...
samallahan ne sieltä pääsylkästä tulee kun jarrusylkistä laskee, ei mulle ainakaan oo muuta konstia vielä selvinny ees alan koulutuksessa.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Re: Mielenkiintoisesti toimivat jarrut lämpötilan mukaan...
Sylkkä vaihdettu ja ilmat imetty (etujarruista). Ei takajarruja edelleenkään, ei tuu neste...taitaa olla paineentasaaja takana rikki. Tulipahan ainakin pääsylkkä vaihdettua, on sitten varmemmat jarrut ens talvena, ei ainakaan tuosta jää kiinni. Nyt tarvii ottaa taa joksikin aikaa ajoon, korjataan "tulevaisuudessa".
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: Mielenkiintoisesti toimivat jarrut lämpötilan mukaan...
Yseita päiviä korjailtu; uusi paineensäädin, uusi putki edestä säätimelle, uusi ja vanha pääsylkkä paikallaan käyneenä, ilmattu kahteen kertaan koko järjestelmä = ei takajarruja, poljin painuu melkein pohjaan, eikä parane pumppaamalla. Lisäksi toi lähes pohjaan painuva tunnoton poljin tuli "uutena" vikana korjauksen yhteydessä. Vuotoja ei näy, jarrulla saa kyllä etupyörät lukkoon eli ihan kaputt ei ole, mutta takajarrut edelleen pois pelistä.
Ajattelin, että siellä voisi olla kummatkin takajarrusylkät jumissa, mutta eikö sen pitäisi aiheuttaa päinvastoin kovan polkimen. Neste menee kyllä läpi ilmatessa. Uutta Pääsylkkää ilmatessa ei tahtonut tulla kunnon paineita, mutta tuli kyllä lopulta painetta kehiin. Onko muilla ollut tällaista?
Ajattelin, että siellä voisi olla kummatkin takajarrusylkät jumissa, mutta eikö sen pitäisi aiheuttaa päinvastoin kovan polkimen. Neste menee kyllä läpi ilmatessa. Uutta Pääsylkkää ilmatessa ei tahtonut tulla kunnon paineita, mutta tuli kyllä lopulta painetta kehiin. Onko muilla ollut tällaista?
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: Mielenkiintoisesti toimivat jarrut lämpötilan mukaan...
Painaakos se jarrusäätimen käyttötanko sitä mäntää minkälaisella momentilla?
Kiilaa se mäntä pohjaan jollain pelillä ja kokeile tuleeko sitten painetta.
Kiilaa se mäntä pohjaan jollain pelillä ja kokeile tuleeko sitten painetta.
Re: Mielenkiintoisesti toimivat jarrut lämpötilan mukaan...
Ongelmaan löytyi korjaus: pumppasin oikein kunnolla jarruja, kunnes kuulin pientä sihinää takaa. Se putki, joka lähtee paineensäätimeltä letkulle, josta eteenpäin takajarruille, vuosi nestettä ja imi ilmaa. Vanha putki ei enää kireälle menemisestä huolimatta hämäävästi pitänyt, vaan sieltä valui neste. Teetin uuden putken ja vaihdoin sen. Ilmauksen jälkeen jarrut alkoi heti pelaamaan.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62