Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Lada Samarani irtisanoi ystävyys ym. sopimuksen juuri juhannuksen aikaan. Pääsin eilen mökille, jonne se pysähtyi sekuntti pari ennen käskyäni. Tässä mallissa on ohjekirjoihin verrattuna konetilassa oon ylimääräinen rele, jonka sulake paloi aikaisemmin juuri kun olin ostanut Samarani ja auto jätti minut ostoskeskukseen. Vaihdoin myyjän ohjeiden mukaan sulakkeen ja auto toimi tähän asti eli noin 9 kk (talviset ostosmatkat ja muutaman keväisen mökkimatkan) Nytkin syynä oli samainen sulake, mutta se palaa heti kun väännän virtalukosta avainta ja ennen kuin auto pihahtaakkaan. Käytin nyt testaukseen 15, 20 ja 25 amppeerin sulakkeita. Alkuperäinen sulake oli 15A jonka vaihdoin myyjän ohjeiden mukaan 20A:n sulakkeeseen. Onko kenelläkään aavistustakaan syystä miksi sulake palaa eli missä oikea vika olisi vai jääkö Samara mökkipatsaaksi?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mikäs sulake se on joka pimahtaa eli minkä sähkölaittee varokkeesta on kyse?

Sulakkeen numero voi jo auttaa. Monesko Vasemmalta?

Missä se ylimääräinen rele on? Mistä siihen johtimet tulevat? Mihin siitä menevät?

Pelkkä ylimääräinen rele ei kerro mitään eikä ylimääräisen releen sulake. Tutkailepa hieman tarkemmin tapausta. Ei voi edes arvailla noilla tiedoin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Ylimääräinen rele on moottoritilassa keskellä etureunassa "ikkunaa vasten". sulake on releessä kiinni. Johdot lähtevät kaiketi varsinaiselle sulakerasialle , ainakin siihen suuntaan. Mistä tulevat en tiedä varmuudella, yksi johdin on kiinni auton rungossa musta "eli maattoko". Teksti releessä edessä : 12V HELLA 4RA 003 510-36 made in Germany. Toisessa sivussa kaavio. Sulake on kuin "kengurun taskussa".
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Ihan startin herätteen releeltä kuulostaa. Mutta ei sen missään johdossa kuulu olla sulaketta?! Oisko siellä joku temppuillu tai oikosessa ja sen takia laitettu sulake siihen jälkikäteen? Missä johdossa se sulake on? eli kun katsotaan releen pohjasta liitinten suuntaa kohti?
3 liitintä on samaan suuntaan ja yksi poikittain, missä näissä johdoissa sulake on? Tai mikä on releen navan numero jonka johdossa sulake on?

Jos sulake on releen herätepuolella joko maatto 85 tai 86 puolella niin ei pitäisi palaa missään tilanteessa jos rele on kunnossa. Jos sulake on 30 tai 87 navassa ja palaa startatessa niin vika on oikosulku maihin startin herätejohdossa tai käämivika solenoidissa.

Kokeile varovasti starttaako kun ottaa releen liittimen irti ja yhdistää vastakkaiset "eripäin" olevat liittimet.. Jos starttaa normaalisti eikä ala mistään käryämään niin tuo sulake on turha(?)..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

En pysty kertomaan enempää vielä, sain kyydin kaupunkiin takaisin. Mielelläni kuuntelen eri arvailuja sitä ennen, on sitten valmiina eri vaihtoehtoja kun se aika koittaa, kun pääsee takaisin testaileen. Olin "työssä" eli kunnostamassa pihaa ja siivoamassa mökkiä kesän käyttöä varten ja ilman ruokaa ym. varustuksia. Tarkoitus oli palata yöksi ja tuoda sitten valopetroolia, pellettiä, kaasupullo ym, mutta odottamaton yö oli aika ankee siellä, kännykkäkin vajaalla latauksella ja mökki sähkötön retkeilymaja. Ei ollut myöskään työkaluja irroitttamaan relettä, tai ko. systeemiä en olisi yksin uskaltanutkaan. Rele on vielä suojaamatonkin ja aika pahassa paikassa ulkoisiin vaaroihin nähden. Mielestäni siitä lähti useampi johto kuin releestä yleensä. Autossa paloi valot normaalisti ja äänitorvi toimi, eli akku ym olisi kaiketi kunnossa. Juhannuksen joudun nyt viettämään kotona ilman autoa ja pohtimaan auton sähkölaitteita.
On ihana asia että löytyy älykkäitä empaattisia ihmisiä tällä palstalla.
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Lisäisin vielä,että sulakkeet ja kaaviot eivät muutenkaan vastaa toisiaan Samaran käyttöohjeissa lukee, että samaran sulakkeet sijaitsevat moottoritilassa kuljettajan puolella kotelossa, (löytyy) lisäksi Samarassa on erilliset sulakkeet, jotka sijaitsevat auton sisällä "repsikan" puolella kotelossa, jossa pitäisi olla releet ja 15A sulakkeita 3 , sytytysjärjestelmälle, polttoainejärjestelmälle ja happitunnistimelle ym. Sinne en ole katsonut mitä siellä on , mutta edellinen omistaja ei tiennyt siitä (ko. paikasta) mitään (ei tarvetta vaihtaa tai katsoa). Ehkä tämä erillnen moottoritilassa nyt jatkuvasti palava sulake korvaa jonkun niistä tai kaikki.
Ihmettelen myös sitä, että autossani oleva tavallisen sulakekotelon kannessa oleva piirros sulakkeiden sijainnista on ihan erilainen kuin itse kotelon sisällä olevat sulakkeet (poikkeaa sekä järjestys että sijainti ym, sekä sulakkeiden paikat että amppeerimäärät) ja Samaran käyttöohjeissa olevat sulakkeet ja amppeerimäärät puolestaan myös poikkeavat selvästi molemmista edellisistä.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Ruiskuhan tuo Samara oli? Vm.?
Kyllä siellä hanskalokeron alla pitäisi olla nuo ed. mainitut releet ja sulakkeet. Tuo niiden korvaaminen konehuoneessa olevalla tuntuu jotenkin oudolta (toimimattomalta) :?
piiirakka kirjoitti:Ihmettelen myös sitä, että autossani oleva tavallisen sulakekotelon kannessa oleva piirros sulakkeiden sijainnista on ihan erilainen kuin itse kotelon sisällä olevat sulakkeet (poikkeaa sekä järjestys että sijainti ym, sekä sulakkeiden paikat että amppeerimäärät) ja Samaran käyttöohjeissa olevat sulakkeet ja amppeerimäärät puolestaan myös poikkeavat selvästi molemmista edellisistä.
Pitääkö mikään kaavio sulakkeiden tai releiden kohdalla paikkaansa? Jos vain on niin, että sulakkeet on vaan tökitty paikoilleen jos ne on käytetty irtaallaan ja sen takia amppeerimäärät ei pitäisi paikkaansa :roll:
Avensis stw
Ex.21093 -00
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

En osaa enää kotoa käsin tarkkaan kertoa koteloon piirrettyjä sulakkeita, ne oli piirretty yhteen riviin ja autossa todella olevat sulakkeet ovat kolmessa eri rivissä eli kolmella sivulla releiden ympärillä.Piirsin moottoritilassa olevien sulakkeiden paikat ja arvot itselleni, mutta en koteloon piirrettyjä, releitäkin on autossa eri määrä, mutta ne laitteet toimivat, joille kotelossa olevat sulakkeet ovat eli sulakkeet ovat kaiketi kunnossa. Vian suhteen kyseeseen tulee kaiketi ainoastaan se ylimääräinen rele, josta se sulake jatkuvasti heti palaa. Rele on ihan yksinään erossa kaikista muista releistä ja sulakkeista ja ilman koteloa . Onhan sillä merkitystä, kun se paloi jo syksyllä kerran se sulake, ja auto ei sitten lähtenyt käyntiin. Kun laitoin 20A sulakkeen auto käynnistyi heti. Uusi 20A sulake kesti sentään näin monta kuukautta , mutta sulake palaa nyt ihan heti kun avainta kääntää virtalukossa. Nyt ko. releen sulake paloi heti, laitoin järjestyksessä ensin 15A, sitten 20A, ja lopuksi 25A sulakkeen. Missään ei ole mainintaa monenko amppeerin sulake siihen releeseen kuuluu, koska koko releestä ei ole mainintaa missään. Todennäköisesti se korvaa hansikaslokeron alla olevista kolmesta releestä ja sulakkeesta jonkun. Mutta missä sitten oikosulku on ja miksi? Ajoin mökille lopun matkaa yksityistä nurmikkotietä 40m , kuten jo 4-5 kertaa tänä keväänä ja kesänä. Tie ei ole ihan asfalttitien veroinen , ajan ensin tavanomaiselle parkkipaikalleni nokka edellä ja käännän sitten auton valmiiksi lähtöasentoon jo tullessani, moottori kuitenkin pysähtyi ennen auton kääntämistä. Eli autoni jäi mökille ihan oikeaan paikkaan mutta väärin päin sillä siitä se ei enää käynnistynyt. Moottori siis pysähtyi itsellään hieman töksähtäen. Kyllähän sellaista sattuu joskus muutenkin , mutta auto normaalisti käynnistyy heti uudestaan. Tietääkö kukaan missä oikosulku voisi olla? Todennäköisesti tärähdys on sen aikaan saanut, ainakin yksi mahdollisuus. Voiko sulakepesä olla viallinen? Se rele on minun fyysiseen olemukseen nähden muutenkin pahassa paikassa , ylävartalon pituutta saisi olla 10-20cm lisää. Samara on vuoden 2000 mallia Lada vaz 4D HATCHBACK 1,5 i
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

kaiketi siellä on jossakin joku kuorivauriojohto joka on hangannut johonkin pellin reunaan tms. yhtä terävään, kun se joku polttimopää joka on niitä johtoja vedellyt ja releitä asentanut, ei ole huolehtinut tarvittavasta suojaamisesta tai turvallisesta asennuspaikasta. silloin aikaisemmin jo ollut karva näkyvissä niin että on tärinässä kiinni käynyt ja polttanut sulakkeen, nyt lisää tärinää, nirhaantumista ja kunnon oikosulku... ainoa juttu että missä tämä oikosulku on...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja mush »

Vaikuttaa kyllä vähän jonkun omalta viritykseltä, joten hyvin vaikea antaa tarkkoja neuvoja. Kannattaa kuitenkin yrittää seurata johtoja yrittää paikallistaa vikapaikkaa. Varsinkin paikat jossa johdot menee läpi pellista ovat otollisia vikapaikkoja.

Jos oikeasti meinaat että joku kolmesta hansikaslokeron alla olevasta releestä olisi siirretty konetilan puolelle (miksi?!), niin ne jolme relettä taitavat olla jäähdyttäjän puhaltimen, polttoainepumpun ja itse suihkutusjärjestelmän. Kaksi viimeistä varmasti vaikuttavat käyntiin. Polttoainepumpun kyllä kuulee hiljaisena ininänä hetken aikaa kun kääntää virrat päälle, eli tuolta pohjalta voisi yrittää myös vähän eristää vikaa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Löysin netistä täysin oikean releen, joka sinne moottoritilaan keskelle etureunaan on laitettu tästä nettiosoitteesta ja kuvan kanssa , eli sinne kuuluisi se 15A sulake. Tallensin kuvankin, voiko tähän lisätä kuvan suoraan? Ikävä lisä on että vaikka mökkimatka on vain vajaa 30km sinne ei kulje busseja, koululaisvuorot vain koulujen lukukausien aikana.

http://translate.google.fi/translate?hl ... fi___FI354

Tässä tekniset tiedot:
RLYAS7 Relay, w / Blade Fuse, Jokainen

Hella Hella


Mini Relay WITH FUSE Mini rele FUSE
• SPST • SPST
• Pinout A • Pinout
• Bracket • Bracket
• 12V • 12V
HL87108 - 15A, 4RA 003 510-36 HL87108 - 15A, 4RA 003 510-36
HL87204 - 25A, 4RA 003 510-64 HL87204 - 25A, 4RA 003 510-64


Minulla tuo ylimmäinen. eli 15 A
003 510-36
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Lisäisin vielä, että autollani on ajettu noin 95 000km ja myynti-ilmoitusten mukaan myynnissä on saman ikäisiä Samaroita ,joilla on ajettu yli 200 000km. Auto on ollut yhden omistajan auto ennen minua. Auto on melko hiljattain katsastettu. Auton on uutena ostanut keski-ikäinen naishenkilö työmatka-ajopeliksi ja autoa esitteli sukulaismies, joka on autoa viime vuosina huoltanut. Molemmat olivat mukana kauppoja tehtäessä. Otin yhteyttä ko. mieshenkilöön molemmilla kerroilla, kun sulake paloi ja hän on molemmilla kerroilla ihmetellyt myös mitä ko. rele autossa tekee, kun auto poikkeaa sen releen osalta ohjekirjoista. Hän osasi aavistaa vikakohteen silloin syksyllä eli sulakkeen paikan, joka oli palanut. Auto oli tehnyt sen tempun muutaman kerran aikaisemmin. Miksi se paloi silloin ja miksi nyt heti eli välittömästi laitettaessa suurilla amppeerimäärilläkin on edelleen vain arvailtavissa. Varsinaisessa sulakekotelossa oli releitä kahdessa rivissä ylärivissä 3, joista kaksi neliömäistä ja yksi pitkä ja alarivissä 4 suunnillen samankokoista neliömäistä , lisäksi 20 sulaketta, valoille 7,5A , (yhteensä 7) lisäksi 5 x10A sulaketta, 1x15A ja 3x 20A sekä 2x 30A. Muuta en ottanut talteen. Läpivienti saattaa olla ongelmakohta, entä auton alla voiko siellä olla joitain antureita ym. Olen joskus lukenut.Silmämääräisesti johdot näyttivät ehjiltä.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jos vähän lisätietoja saisi, ei asiaan vastaaminen ainakaan vaikeutuisi.

Ks. täältä http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=4&t=23715

***

Pari kysymystä:

Onko autossa lisävaloja, kuten sumu- tai lisäkaukovaloja?

Mitä auto tekee, kun sulake on palanut? Pyöriikö käynnistysmoottori? Kuuluuko moottoritilasta mitään ääntä käynnistysyrityksessä?

Missä oloissa sulake palaa? Käynnistysyrityksessä, ajon aikana, ei tietoa?

Mihin johtimet kulkevat kyseiseltä releeltä? Erityisesti kiinnostavat ehkä paksummat, mahdollisesti punaiset johtimet, jotka ovat releen navoissa 87 ja 30.

***

Jos kyse on käynnistimen apureleestä (mikä on hyvinkin mahdollista), menee releeltä johdin käynnistysmoottorin solenoidille. Solenoidi on moottorin etupuolella, melko alhaalla, ajosuunnassa hieman auton keskilinjan vasemmalla puolen. Solenoidin löytää myös seuraamalla akun plus-navalta lähtevää paksuhkoa (16 mm2 tai tuhdimpaa) johdinta.

Käynnistimen releeseen ei kuulu sulaketta, mutta jos rele on myöhemmin varaosana asennettu ja siinä on sulakkeen tila, niin onhan siihen sulakekin pitänyt laittaa.

En kylmiltään osaa sanoa, paljonko käynnistimen apureleen kautta kulkee virtaa, mutta kyse on kymmenistä ampeereista. Pienehkön sulakkeen palaminen saattaa olla normaalia, varsinkin jos sulake kuumenee huonon kosketuksen vuoksi tavanomaista enemmän.


***

Asiaan voi saada lisäselvyyttä irrottamalla releen napojen 30 ja 87 johtimet ja yhdistämällä ne (vain lyhyeksi hetkeksi). Jos kyse on käynnistimen apureleestä, pitäisi moottorin alkaa silloin pyöriä. Silmä ja nenä tarkkana; kuuluuko ääntä, tuleeko "sähkön hajua"? VAIHDE VAPAALLE, tarkista asia kahteen kertaan. Ei sitten tarvitse lehtien kirjoittaa: Ladisti ajoi itsensä päälle, auto kaatoi talon, joka paloi perustuksiaan myöten.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Autossa ei ole lisälaitteita, valoja ym. ei edes stereoita.

Ajoin mökille vajaat 30km, pysähtymättä asfalttitietä 25km ja loput hyvää soratietä lähes ihanneoloissa yksin ilman kuormaa. Auto lähti heti käyntiin

Sulakkeet palaa heti välittömästi virtalukosta avainta käännettäessä, eli heti kun ajonestolaite on antanut äänimerkillä luvan ajaa.
Koska syksyllä autossa kesti hetken 15A sulake ja 9kk 20A sulake ko. paikassa epäilen kyllä pahaa oikosulkua jossakin päin.

Auto ei pidä mitään ääntä startatessa, koska sulake on HETI POIKKI. Aiemmin muutamissa lähdöissä auto surisi hiljaa tai oli hetken toimimatta, ennen käynnistymistä. Voiko sulakepesässä olla esim. roska. Sijaintinsa puolesta voisi olla vaikka vettä, mutta kuivalta tuntui.

Voinko hankkia jonkun mittarin ennen autolleni menoa , sinne on mentävä taksilla, julkiset eivät aja. Tuskin uskallan tehdä itse mitään kytkentöjä, mutta jos virtajohdin on poikki jostakin ja ottaa kiinni, osaan sen ehkä eristää.

Oletettavasti lähettämäni releen kuvan kaavion mukaan sulake olisi 30 ja 87 välissä.

Olisi hullua hankkia hinaaja ja korjaaja , jos jokin piuha on poikki tai itikka sulakkeessa tai releen sisällä.
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Lisäys edelliseen:
Sulake paloi siis nyt ensin ajaessani mökille loppumatkalla lyhyttä tilustietä (50m) mäkeä ylös 2 vaihteella, eli moottori sammui vähää ennen aiottua pysähtymistä hieman tärähtäen, eikä käynnistynyt uudelleen. Tarkistin sen tietyn sulakkeen ja totesin palaneeksi, vaihdoin sen mutta uusikin paloi. Annoin auton olla rauhassa useita tunteja ja laitoin isomman sulakkeen kun tarkoitus oli palata kotiin, mutta sekin paloi, samoin vielä isompi ja heti välittömästi eli auto ei ehtinyt inahtaakkaan.

Ajoin aamupäivällä ihanneoloissa 100km ja 80km nopeusalueilla lähes koko matkan, ei vielä helle ja yöllä oli ollut viileää. Ajoaika noin 30 min.

En ymmärrä kuka ko. releen autoon olisi asentanut, kun auto on ollut yhdellä omistajalla minua aikaisemmin ja hänen perheenjäsenensä huollossa ja he eivät kumpikaan tienneet miksi rele on autoon laitettu ja koska ja mikä sen tarkoitus on, eli ihmettelivät sitä aiemmin jo ja sen tarkoitusta.
Vastaa Viestiin