
ladan rakennusta...
Re: ladan rakennusta...
pikku soittelukierroksen jälkeen tuloksena jotta limut on hyvä juttu. volvomiehet kuulemma käyttää limuja siellä nokan alla, pitää lähteä katselee josko sopivaa peltiä olis josta milliset korotukset saisi aikaan. jos ei niin käyttöraudan kautta... 

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
jaa, eipä toiminukkaan limut...
0.70 limut tein pukin alle, vieläki prkl pohjaa jouset vaikkei välyksiä saakaan 0.20:tä pienemmäksi kun keinut ottaa pukin helmaan kiinni...
ja vaikka pukkiin tekisikin koloja ei varmaan pohjausongelma häviäis...
mitä nyt keksitään? paljonko nuo ladan jouset ylipäätään sallii nostoa? edellinen omistaja käyttäny omilla jousilla ja isoilla välyksillä (0.35-0.40), ja hyvin toiminut, mietin vaan kun asteet ja nostot häviää tuommosilla...
yks vaihtoehto upottaa jousia syvemmälle kanteen, toinen lyhemmät jouset. mistä saattaisi sopivat jouset löytyä? muuta ei tule itellä mieleen...
ja jos jousi riittäisi tuommosenaan niin pitäisi venttiilivartta jotenkin jatkaa että keinun saisi ylemmäksi inhimilliseen asentoon ja välykset oikeiksi...


mitä nyt keksitään? paljonko nuo ladan jouset ylipäätään sallii nostoa? edellinen omistaja käyttäny omilla jousilla ja isoilla välyksillä (0.35-0.40), ja hyvin toiminut, mietin vaan kun asteet ja nostot häviää tuommosilla...

yks vaihtoehto upottaa jousia syvemmälle kanteen, toinen lyhemmät jouset. mistä saattaisi sopivat jouset löytyä? muuta ei tule itellä mieleen...

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
jahas, jutusteltiin taas asiantuntijan kanssa ja arveli jotta kasaan vaan vaikka tuolla reilulla välyksellä. muistutteli miten historiikkipelitki säklättää, riippuu jotenkin venttiilin nopeuteen jne, joka muuttuu tuon välyksen myötä mutta lopputulos kuulema se että pyttypaineet kasvaa, joka on vain hyvä juttu. eli reiluilla välyksillä kasaan ja ajuun. saattaa tosiaan olla ettei tuosta isosta välyksestä välttämättä mitään haittaa ole. tosiaan "todellisia asteita" onkin silloin vähemmän kuin nokassa itsessään ja nousua joku kymmenys vähemmän, mutta kuulema saattaa hyvinkin toimia noin... kyllä se nyt on niin että jos ei jotakin yksinkertasta ratkasua välysjuttuun keksitä niin tuolla mennään, kasaan vain jne...
muuten, kuinka suuret raot pitää jäädä venajousen kierrosten väliin max.nostolla?
liian tiukkaanhan se ei saa tulla mutta pitäisi mitoittaa nyt ne oikeat välykset...? miten joku 0.20-0.30 liuska jousen kierrosten väliin?
miten paljon sitä varaa pitää olla?
kuitenkin homma TOSI pienestä kiinni, 0.55 välyksellä pyörii ongelmitta. siis, jos vaikkapa jousesta saisi millin pois, voisi välykset säätää pienemmiksi, vaikka 0,2-0,3. ensin pitää selvittää kumpi jousi noista pohjaa. onnistuisiko jousen lyhennys vaikkapa millin verran, hiomalla jousen molemmista päistä puoli milliä tavaraa pois? hitaasti hioen ettei lämpiä liikaa. volkkaripalstalla oli aiheesta jotakin juttuakin...
tuossa: http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... 28&start=0
muuten, kuinka suuret raot pitää jäädä venajousen kierrosten väliin max.nostolla?


kuitenkin homma TOSI pienestä kiinni, 0.55 välyksellä pyörii ongelmitta. siis, jos vaikkapa jousesta saisi millin pois, voisi välykset säätää pienemmiksi, vaikka 0,2-0,3. ensin pitää selvittää kumpi jousi noista pohjaa. onnistuisiko jousen lyhennys vaikkapa millin verran, hiomalla jousen molemmista päistä puoli milliä tavaraa pois? hitaasti hioen ettei lämpiä liikaa. volkkaripalstalla oli aiheesta jotakin juttuakin...

tuossa: http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... 28&start=0
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
no heittäkää jotakin mielipiteitä tuohon pohjaamisjuttuun? onko kellään tiedossa mistä autosta saattaisi löytyä erimallisia jousia/jousilautasia jolla tuon ongelman saisi hoidettua? 

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
mulla samaa ongelmaa että menee putkelle jouset nokka 308 asteinen nostoo mittasin 12,8 nyt tilasin ohut lankaisemmat jouset saan ne maanantaina ni voin ilmotella miten onnistu jaa juu pukkia on laskettu 2,35mm
Re: ladan rakennusta...
mistä tilasit jouset, ja minkä jouset mahtavat olla? saisivathan tietenkin vähintään yhtä jäykät olla kuin alkuperäiset jotta seetipaineet riittää... jos ei hirmu kalliita tuommoset ole niin sitten otan itellekkin, mutta tosiaan mahdollista varmaan on saada vakiojousillakin mulla toimimaan, on niin pienestä kiinni... 

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
ne tuli monen välikäden kautta en kysyny hintaa maanantaina selvii
Re: ladan rakennusta...
Olisko kellään antaa vinkkiä liimanpoistoon? Kattoverhoilun alta paljastui jotakin hemmetin lehmänkarvaäänieristevillalämpöeristemateriaalia ja sen alta vielä sitä kiinni pitänyttä liimaa... Samaa liimaa myös takalokareiden sisäpuolella ja lattiassa... Milläs tuon saisi pois, näes maalausta varten, tulisi ehkä siistimpää jälkeä kun edelliset paskat saisi alta pois... Pystyneekö mikään liotinkaan tuohon?
_________________
KORPICS.webs.com "Moottoriurheilua kuvina
Laatokka Racing
Liimanpoistoa...maalipinnasta jne...
Tuohon liimanpoistoon kannattaa käyttää Ksyleeniä. Nimenomaan tuo liuotin on tarkotettu liiman,rasvan ja vahanpoistoon kaiken maaliman pinnoilta (myöski useimmat muovit kestää). Kärsii poistaa esim maalipinnoilta liimat sun muut ( esim. liimattavat merkit yms) ilman et tulee onkelmia. Ei toki kannata hirmu kauaksi jättää maalipinnalle tai muoville kuitenkaan "lillumaan" ettei tuu niitä ongelmia. Eli mieluummin pyyhkii heti pois. Tehokkaaksi olen todennu itte ainaki tuon. Lopuksi kannattaa pestä jollaki yleispesuaineella alue, varsinki jos siihen aikoo maalia vetää.
_________________
KORPICS.webs.com "Moottoriurheilua kuvina
Laatokka Racing
Liimanpoistoa...maalipinnasta jne...
Tuohon liimanpoistoon kannattaa käyttää Ksyleeniä. Nimenomaan tuo liuotin on tarkotettu liiman,rasvan ja vahanpoistoon kaiken maaliman pinnoilta (myöski useimmat muovit kestää). Kärsii poistaa esim maalipinnoilta liimat sun muut ( esim. liimattavat merkit yms) ilman et tulee onkelmia. Ei toki kannata hirmu kauaksi jättää maalipinnalle tai muoville kuitenkaan "lillumaan" ettei tuu niitä ongelmia. Eli mieluummin pyyhkii heti pois. Tehokkaaksi olen todennu itte ainaki tuon. Lopuksi kannattaa pestä jollaki yleispesuaineella alue, varsinki jos siihen aikoo maalia vetää.
Re: ladan rakennusta...
^kiitos perusteellisesta selvityksestä vaikka omalta kohdalta homma hoituikin apaut vuosi sitten...
no ompahan siinä jälkipolville nähtävänä...
onko tietoa mistä vehkeestä nuo saattas olla ne ohuempilankaset jouset? ja ovatko löysempia / saman mittasia?

onko tietoa mistä vehkeestä nuo saattas olla ne ohuempilankaset jouset? ja ovatko löysempia / saman mittasia?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
hmm. nyt tuli jousia ja aluslautasia lyhennettyä niin että mahtuu nollavälyksellä pyörimään ympäri, miten lie, riittääkö sitten tuo? silloinhan kun välys säädetään sinne 0.30 tienoille niin jouselle jää pohjaamisvaraa... 

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
Kuinkas tuo jousen lämpölaajentuma?? Jääkö silloin toiminta välystä? Vai tarvitseeko ottaa ollenkaan huomiooon...
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: ladan rakennusta...
Terve!
Ei tarvitse ottaa lämpölaajenemista lukuun.
1) on niin vähäistä
2) eri osien lämpölaajenemiset pääosin kumoavat toisensa; jos jousi kasvaa, niin pitenee venttiilin varsikin
Noin äkkiseltä ajatellen olisi 0,2 mm sopiva jousikierteiden minimiväli, kun venttiili täysin auki.
parhain terveisin
SvS
Ei tarvitse ottaa lämpölaajenemista lukuun.
1) on niin vähäistä
2) eri osien lämpölaajenemiset pääosin kumoavat toisensa; jos jousi kasvaa, niin pitenee venttiilin varsikin
Noin äkkiseltä ajatellen olisi 0,2 mm sopiva jousikierteiden minimiväli, kun venttiili täysin auki.
parhain terveisin
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: ladan rakennusta...
jep. lämpölaajentumasta ei pitäisi olla huolta vaan massan hitaudesta enemmänkin kierroksilla...
pitää purkaa ja käyttää yksi jousi kerrallaan paikallaan, ensin sisempi sitten ulompi ja pyörittää max-nostoon. sitten joku 0.2 0.3 liuska kierrosten väliin...
pitää purkaa ja käyttää yksi jousi kerrallaan paikallaan, ensin sisempi sitten ulompi ja pyörittää max-nostoon. sitten joku 0.2 0.3 liuska kierrosten väliin...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... mcode=4047
tällaset jouset kuulemma saattas käydä, onko kokemuksia? onkohan ne tällasia mitä jölpille tulossa?
tuossa lisää:
http://www.hotcars.net/loadframe.asp?pa ... od1118.ASP
tällaset jouset kuulemma saattas käydä, onko kokemuksia? onkohan ne tällasia mitä jölpille tulossa?
tuossa lisää:
http://www.hotcars.net/loadframe.asp?pa ... od1118.ASP
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.