Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

manni kirjoitti:
pressa kirjoitti:Ensin tarkistaa vikakoodit, etenee sitten niiden mukaan.
Miten GM-ruiskusta saa vikakoodit ulos?
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=27955
Ja löytyy tuolta ukk osiosta.
Tässä on mukana ne video-ohjeetkin!
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja manni »

Kiitos vastauksista.

Kävin tänään toverin (automonttööri) kanssa tuota katsomassa, vika löytyi. Akun navasta lähtevä ohuempi johto oli irronnut, liitin oli huono. Tuohon vaihdettiin uusi liitin päähän ja siistittiin päätä, sen jälkeen polttoainepumppu alkoi saada normaalisti virtaa ja kaikki toimii normaalisti.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

manni kirjoitti:Akun navasta lähtevä ohuempi johto oli irronnut, liitin oli huono.
Niin perusvika. Kolme GM ruiskusamaraa on taloudessa ollut, ja kaikissa tota liitosta on saanu pykätä.

Faija vaihtoi nykyiseen Samaraan kesäkummit tossa viikolla, tais olla torstai :) Aika vähän laisesti oli pintaa, mutta kaipa noilla kuulemma vielä tän kesän ajelee :?

Tarkoitus olisi ensi viikolla testata kulutusta. Ajattelin ajella emänän luo menomatkalla rajoitusten mukaan joustavasti ja sitten tulla kotiin 80km/h. Kirjoittelen sitten minkämoisia tuloksia saatiin. Matka on Laihia-Tre-Riiihmäki-Lohja-Karjaa eli kaikenmoista tietä on tiedossa noin 450km siivu.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Saavuin kotiin pieneltä ABC kiertueelta, Samara 1,5i 5-ov vm. 2000 selvitti matkan kunnialla. Yhteensä noin 1200 km tuli ajoa erillaisissa sää ja tieolosuhteissa. Pisimmät yhtäkestoiset ajot oli noin 100 km pitkiä, mutta saman päivän sisään mahtui ajoa peräti 930 km ja ei mitään havaittavaa puutumista kuljettajan kehossa, joten Samara on hyvä matka-auto. 113 tkm ajetussa autossa ei tällä reissulla ilmennyt mitään erityisempiä vikoja. Ainoat viat tähän mennässä onkin ollut huono talvikäynnistyvyys ja korin ruostevauriot.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

THI-900 kirjoitti:
manni kirjoitti:Akun navasta lähtevä ohuempi johto oli irronnut, liitin oli huono.
Niin perusvika. Kolme GM ruiskusamaraa on taloudessa ollut, ja kaikissa tota liitosta on saanu pykätä.
Jaa, mulla taitaa sitten olla poikkeuksellinen yksilö, ei ole koskaan vielä 14v. aikana saanut sitä pykätä. :) Hyvä tietää kuitenkin vastaisuuden varalla.

Omista kokemuksista sen verran, että mitään ei ole tarvinnut Samaraan tehdä joulukuun katsastusremontin jälkeen. Pakoputki tosin on jostain vähän tussuttanut jo pitemmän aikaa. Täytyy joku kaunis päivä katsella sitä samalla kun vetää taas ne jokakeväiset helmaferrexit. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
konkelo
Viestit: 329
Liittynyt: 20.12.2008 0:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja konkelo »

jaa-a tänään sitten kun olin lähössä samaralla pihasta niin huomasin että oikean puolimmainen takarengas oli jumittunut :shock: ei siinä muu auttanut kun nauttia aurinkoisesta päivästä ja lähteä käveleen.

onkos muilla samara kuskeilla käyny samoin :roll:
Lada Samara 1500i 5d vm.2000
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Edellinen Samara teki joskus tuota. Jähmeä käsijarruvaijeri ei aina palauttanut jarrukenkiä. Eestaas vaihteella nytkyttelemällä aina laukesi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja se on aina se Oikeapuoli, joka jumii. Kahvan rumppaaminenkaan ei aina auta, varsinkin jos on seisottu pitkään tai oltu käyttämättä käsijarrua ja sitten vedellään se kunnolla päälle. Käsijarrua pitää näissä käyttää vaikkei olisi tarvekaan, niin säättytään moisilta lukoilta.

Takapotkussa taas käppäri ei usein pidä sillä oikealla puolella.

SÄMIssä piti purkaa lelut pois rummun sisästä että sain sitä Kuusaal siirreltyä. Taisin viskata rummunkin mäkeen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja mush »

Tuohon vammaan yleensä pika-apuna auttaa riuhtaisu käsijarruvaijerin suojakuoresta. Ei ole Samaralla sattunut, mutta muilla merkeillä kyllä.

Eräälläkin toisen suurvallan tekeleellä voitin lautalla kotiinpäin tullessa reissun tulliin tuolla tempulla. Tiesin että vaijeri oli jumissa kun laivalla oli ollut käsijarru päällä pidemmän aikaa, joten tein riuhtaisutempun. Ja eikun ulosajaessa ohjaus tullin halliin ja huumekoira kyseisen takapyörän luokse. Monesti miettinyt että mistä tiesivät - vasikoiko joku :lol: Lautta oli kuitenkin vielä merellä kun kyseisen tempun tein.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Viime viikolla kuskin ovea avatessa säikähdin, kun tuntui että koko kuskin ovi putoaa pois paikaltansa. Saranoita tarkastellessa syyksi selvisi alemman saranan pulttikiinnitys. Pultti kiinnittää oven saranan auton runkoon. Siinä pultin alla on noin 4 mm prikka painamassa saranaa. Nyt paksu prikka on hukkunut/ruostunut pois ja alaosastaan ovi pääsee heilumaan holtittomasti. Heilumisen takia ovea on vaikea sulkea etenkin sisältäpäin. Hätäkorjauksena laitoin hukkuneen prikan tilalle rautalankaa. Tällainen tapaus olisi kai mahdoton, jossa sarana kiinnitettäisiin auton runkoon esim. useammalla pultilla.

Saakohan noita oven kiinnityspultteja helposti käsipelin auki vai onkohan ne tehtaalla tiukattu ylikireälle??
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Viime viikolla kuskin ovea avatessa säikähdin, kun tuntui että koko kuskin ovi putoaa pois paikaltansa. Saranoita tarkastellessa syyksi selvisi alemman saranan pulttikiinnitys. Pultti kiinnittää oven saranan auton runkoon. Siinä pultin alla on noin 4 mm prikka painamassa saranaa. Nyt paksu prikka on hukkunut/ruostunut pois ja alaosastaan ovi pääsee heilumaan holtittomasti. Heilumisen takia ovea on vaikea sulkea etenkin sisältäpäin. Hätäkorjauksena laitoin hukkuneen prikan tilalle rautalankaa. Tällainen tapaus olisi kai mahdoton, jossa sarana kiinnitettäisiin auton runkoon esim. useammalla pultilla.

Saakohan noita oven kiinnityspultteja helposti käsipelin auki vai onkohan ne tehtaalla tiukattu ylikireälle??
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

TakaPotkuista on sen verran kokemusta, että ei kyllä tahdo lähteä välillä millään oviruuvi irti. Ei auta iskumeisseli, muu hammerointi eikä voima, kun sitä ei saa kohdistettua siihen ristipäähän kunnolla.

Lämpö olisi hyvä, mutta kuka viitsii poltella oviruuveja tai pultteja. Poraamalla ne usein on otettava. No, toiset hitsaavat niihin jonkinlaisen mutterin ja sitten niitä voi jo väännelläkin.

Sinne on tungettu melko varmasti väliin jotain Mömmöä, liimaa tai mitä lie eli Kovassa ovat varmaan Samarassakin. En kyllä ole kokeillut. Tuohan on joskus kokeiltava.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Olen kyllä joskus ottanut Samarasta ovia irti ja hyvin ovat lähteneet pultit irti - juuri sen takia, että niissä on "oikea" pulttikanta. Tietysti jos on hitsautunut kierre ruostumalla kiinni, niin ei lähde kun katkeamalla.

Samaran laitettiin pakoputkeen eilen uusi takaosa pönttöineen. Vanha pönttö oli ruostunut päältä puhki.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

samarai kirjoitti:Olen kyllä joskus ottanut Samarasta ovia irti ja hyvin ovat lähteneet pultit irti - juuri sen takia, että niissä on "oikea" pulttikanta. Tietysti jos on hitsautunut kierre ruostumalla kiinni, niin ei lähde kun katkeamalla.
Moi,

Hyvää tietää. Täytyy käydä ostamassa ensin kunnon työkalut ja sitten koettaa varovasti kääntää pulttia auki. Eniten pelottaa juuri että pultti katkeaa kierteisiin. Silloin ei enää rautalanka riitä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Lada-Jussi 24.3.2010 kirjoitti:Vähän tarkennusta, tulikin jo 15 tkm täyteen, muistin mittarin lukemat väärin, autoon siis uponnut rahaa 577,30 euroa, josta hankintahintaa 350 euroa, jos ja kun voidaan olettaa että auton arvo ei putoa, kun sillä on varaosa-arvoakin sen verran, niin auton kuluiksi voidaan laskea 227,30 euroa eli 0,015 euroa/km

noin 5 kk eli 150 päivän ajalta kertyy ajoneuvoveroa vanhalla kaavalla 0,35 euroa/pv eli yhteensä 52,50 euroa, vakuutuksia (ilman alennuksia ja bonuksia) yhteensä noin 232 euroa, näistä kilometrille hintaa kertynyt 0,019 euroa/km

polttoaine kulut eilisen keskimääräisellä hinnalla (polttoaine.net) 1,426 euroa/litra ja keskimääräisellä noin 7 litraa/100 km kulutuksella (mitattu 6,7 - 7,3 kulutuksia) yhteensä 0,100 euroa/km

yhteiskustannukset 2011,80 euroa
Samaran kustannukset:
0,134 euroa/km (15tkm)
13,41 euroa/päivä (5 kk)

käytännössä vakuutuksen alennukset ja bonukset sekä s-bonus kertymä lähes kaikista kuluista vähentää kokonaiskustannusta huomattavasti.

Onko siis halvempaa auto kuin Lada Samara!!??
Nyt on jo yli 20 tkm ajettu ja kuluja ei ole tulut kuin pakollisista vakuutuksista ja veroista ja mitä nyt vähän kuluttaa bensiiniä

Ainoa uhkakuva mitä näistä Bosch ruiskuisista on ollut on toi kylmäkäynnistys ongelma, mutta "change engine" valo ei ole palanut kertaakaan ja auto käy ja kulkee, toisinaan käynti on vähän aaltoilevaa, mutta eipä tota ole liikaa huolletukaan
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin