Tuumailua vikakoodien suhteen,ei välttämättä totta

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Tuumailua vikakoodien suhteen,ei välttämättä totta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

0102 matala signaalitaso-ilmamäärätunnistin
Ei vaarallinen,moottori toimii epätyydyttävästi?

0103 korkea signaalitaso-ilmamäärätunnisti
Ei vaarallinen moottori toimii epätyydyttävästi?

0117 matala signaalitaso-moottorin lämpötilatunnistin
mootori käy kylmänä,katso termostaatti ym.

0118 korkea signaalitaso-moottorin lämpötilatunnistin
katso veden määrä.Paina äänimerkkiä,jos se ei soi niin jäähdytyspuhaltimen sulake palanut.Jos se soi niin puhaltimessa tai sen sähköpiirissä vika.Sammuta moottori ja tutki vian syy.Älä lisää vettä ennenkuin moottori on jäähtynyt(kansivaurion vaara)Katso onko vuotokohtia tai tuleeko höyryä.Talvella jos tuulilasi huurtuu sisäpinnalta ja suussa on makea maku niin lämmityslaitteen kenno voi olla rikki tai vuoto jalketilaan.Vika ei varsinaisesti vakava,mutta voi aiheuttaa kallita korjauskustannuksia?

0122 matala signaalitaso kaasuläpän asentotunnistin
voikanittaa,käyntihäiriöitä,ei viitsi ajaa ei vaarallinen?

0123 korkea signaalitaso -kaasuläpän asentotunnistin
voi kanittaa,käyntihäiriöitä,ei viitsi ajaa?

0130 puuttuva signaali-lambda anturi
takaisinkytkentätieto ruiskun tietokoneelle puuttuu.Menee asetteluarvoihin.Jos voi ajaa niin pakokaasuarvot nousseet.Katalysaattorin tuhoutumisvaara?Anturin liitin tai johdotus tai maadoitus.Anturi rikki?

01171liian laiha seos
pakokaasusta mitattavissa jäännöshappea Lambda-arvo pienempi kuin 1.
Polttoaineen saantivaikeuksia?suuttimet tukossa ruiskussa häiriöitä,polttoainesuodatin tukossa,jäätä ,häiriö ruiskun tietokoneessa (ECU)?

0130 ei signaalia Lambda-anturi
johto irti?anturi rikki?

0132 singnaalitaso korkea Lambda-anturi
Ruiskutuksessa tai tietokoneessa häiriö?Ilmanpuhdistin tukkeutunut?

0200 ei toimi-ohjaus ruiskusuuttimet.
Moottori ei toimi?

0201 ohjaussulake ruiskusuutin 1.
moottori käy vajaasti kolmella sylinterillä?

0202 ohjaussulake ruiskusuutin2.
moottori käy vajaasti kolmella sylinterillä?

0203 ohjaussulake ruiskusuutin3.
moottori käy vajaasti kolmella sylinterillä?

0204 ohjaussulake ruiskusuutin 4.
moottori käy vajaasti kolmella sylinterillä?

0230 ei toimi ensimmäinen sulake bensapumppu.
moottori sammuu ja auto jää tielle?

jatkuu........
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

0261 sylinteri kosketus maahan (-napa,auton runko)-ruiskusuutin 1
suutin ei toimi,käy kolmella sylinterillä.

0262 sylinteri kosketus + 12V-ruiskusuutin1
suutinei saa ohjausta,käy kolmella sylinterillä

0263 sylinteri kosketus virheellinen-ruiskusuutin 1
sama kuin edellämainittu?

0261,0264,0367,0270-samoja koodeja vain eri sylinteri
0262,0265,0268,0271-samoja koodeja vain eri sylinteri
0263,0266,0269,0272-samoja koodeja vain eri sylinteri

0325- ei toimi,detonaatiotunnistin
korkeiden paineiden ja lämpötilojen aiheuttama detonaatio-hallitsematon palaminen.Koska taloudellisuuden kannalta moottoria käytetään nakutusrajalla anturi tärkeä.Anturi rikki,irti tai vika johdotuksessa.Detonaatio rasittaa moottoria-ei suositeltavaa.

0327 matalataso sytytys
sytytysvirtapiirin ensiöjännite liian matala?

0328 korkeataso sytys
sytytysvirtapiirin ensiöjännite liian korkea?Laturi lataa liikaa?

0335 tunnistinvirhe synkronisoi KV
mikä on KV?

0336 signaali tunnistin virhe-synkronisoi KV
mikä on KV?

0340 tunnistin virhe-"ruiskutus"
???

0043 ei toimi- hiilisäiliötuotoket ohjaajaventtiili.
Katso,että polttoainesäiliön korki on kunnolla kiinni.Venttiili sijaitsee fyysisesti moottorin kallistuksen vakaajan lähettyvilla lohkon päässä.Siitä lähtee nejä johtoa moninapaliittimen välityksellä ruiskun ohjausyksikölle.Koko tulitikkuaski luokkaa.Toinen letku menee aktiivihiilipönttöön ja noinen imukanavaan.Monessa satakympissä,ellei lähes kaikissa aihettanut ongelmia jo takuuaikana.korkin sulkeminen imuvasteen saamiseksi tärkeää.

0444
aina auki(ei toimi tai K3 on +12V)-hiilisäiliötuotokset ventiili
irroita venttiili letkuista ja sähköliittimestä.Kun sähköä ei ole venttiilin pitäisi olla kiinni.Sen voi testata yrittää puhaltaa venttiilin läpi.Jos se onnistuu venttiili on jumissa ja se on vaihdettava tai korjattava?

0445 aina auki(sulake ei ota maahan)-hiilisäiliötuotoket venttiili.
korjaa sähkövika?

0480 ei toimi-jäähdytyspuhaltimen ventiilisulake.Katso sähköliitäntä.Vaihda uuteen tai testaa se kiehuvassa vedessä ohmimittarilla.Toista testi luotettavuuden varmistamiseksi.Uusi maksaa ehkä 4-10€.

0500 ei signaalia-nopeustunnistin
kokeile onko tunnistimen liitos paikoillaan.Autolla voi huoletta ajaa.Matkamittari ja osamatkamittari ei toimi.Vika voi korjaantua itsestään

jatkuu......
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

0501 virhe-nopeustunnistin
lähes sama kuin 0500?

0503 häiriösignaali nopeustunnistin
jostakin tulee häiriötä kun nopustunnistimen analoginen tieto muunnetaan digitaaliseen muotoon?

0505 virhe kylmäkäynnistin säädin
koska riskun kylmäkäynnistyksessä lisätään riskutuksen määärää/aikayksikkö täytyy vika olla ruiskun ohjauksessa,lämpötilanturissa,ruiskun tietokonessa...?

0506 toimii liian matalalla kylmäkäyntikierroksella
sama kuin 0505?

0507 toimii liian korkealla kylmäkäyntikierroksella-kylmäkäyntisäädin
sama kuin 0505?

0560 puuttuva jännite- virtapiirissä
katso sulakkeet.Missä virtapiirissä?

0562 matala jännite
akku hiipuu,lataus ei toimi,akun navat hapettuneet,moottorin ja rungon maadoitus huono

0563 korkea jännite
laturi ylilataa.

0601 ei viestä -ajonestolta
katso toimiiko kuljettajanpuoleinen ovikytkin(syttyykö sisävalo).Ovikytkin voi olla mekaanisesti jumissa tai siinä voi olla hapettuma.Kokeile toista ajonestolaitteen avainta.

0603 virhe -ulkoinen RAM
Random Access Memory.luku- /kirjoitusmuisti.Liittyy ajotietokoneen ja ruiskun muistipiireihin.Voi yrittä resetoida irroittamalla akun kengän tai ajotietokoneesta.Kysymyksessä on auton tietokoneen aivot jota ruokkivat tulo-/lähtöyksikkö,jota taas ruokkivat analogia /digitaalimuuntimet,kohinasuodin,pulssinmuokkaus,suihkutus,sytytys,,pumpun rele ja hännän huippuna kaikki anturit ja tunnistimet.Jos ei ala toimia niin eikun korjaamolle :( .

0604 virhe-sisäinen RAM
ulkoinen RAM antaa tietot sisäiselle RAM:ille.

0607 puuttuva signaali-ohjainventtiili sytytys
moottorin päässä oleva kampiakselin asentokulmatunnistin (Hall-anturi) ei anna signaalia.Katso onko likaa tai johdotus kunnossa.Anturi rikki?

1102 matala-Lambda arvo
matalalla Lambda-arvolla seos muuttuu laihaksi (ilmaa on suhteessa liikaa polttoaineeseen nähden.Koska Lambda jännite vaihtelee 100mVoltista 700mVoltiin seoksen ollessa kutakuinkin ykisi (oikea Lambda-arvo).Pakokaasuista mitattavissa jäännöshappi.Kone ei saa tarpeeksi polttoainetta.Ruiskun ohjaus- tai suutin häiriö.polttoainesuodatin tukossa ,jäätä järjestelmässä,ruiskun korkeapainepumpussa häiriö.korvausilman saanti tankiin estynyt....?

1115 viallinen sulake-Lambda-anturi
vaihda sulake.Resetoi vika.Jos sulake palaa,yritä paikallistaa vika.Lambda säätö ei toimi.Ei varmaan tee hyvää katalysaattorille!

jatkuu......
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Lisää koodeja.....

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

1140 väärä signaali- ilmamääräanturilta
anturissa jotain vikaa katso kontaktit ja läpän liikkuvuus?

1171 matala signaalitaso-CO-säätimeltä.
häkäpitoisuuden mittauslaitteessa jotain vikaa.Mutta missä?

1172 korkea singnaalitaso-CO-säätimeltä
sama kuin edellinen?

1410 hiilisäiliö tuotosventtiili-ei + 12V
venttiili ei avaudu.Syöttämällä 12Voltin jännitettä venttiilin pitäisi naksahtaa.Piuhat menee ruiskun ohjausyksikölle.

1426 hiilisäiliö tuotosventtiili -ei maata.
mittaa tuotosventiilin tuloliittimestä auton ollessa sammutettuna yleismittarilla vastusalueella maadoituksen toiminta.Värin pitäisi olla musta ja resistanssin auton runkoa vasten (akun miinus kenkä) lähes nolla ohmia.Jos näin ei ole eikä vikaa tunnu löytyvän voi liittimeen miinuspuolelle liittää johdon joka menee auton runkoon.

1500 ei toimi-sulake bensapumppuohjainrele.
bensapumpun ohjainrele ei toimi,joten bensapumppukaan ei toimi ja auto sammuu.Polttoainepumpun sulake ja ohjainrele sijaitsevat vierekkäin sulakerasian läheisyydessä -katso käyttöohjekirja.jos sulake palaa voi polttoainepumppu olla rikki.

1501 sulake maa-bensapumppu
bensapumppu ei toimi.vaihda sulake,sama kuin edellä?
Bensapumppu sijaitsee tankin yhteydessä.

1502 sulake +Unit-bensapumppu.
bensapumppu ei saa jännitettä,eikä toimi.Mikä on sulakkeen palamisen syy?

1509 uudelleen kuormitettu-tyhjäkäynti sulake.
???

1513 maadoitus-tyhjäkäyntisulake
maadoitus hukassa?

1514 ei toimi-sulake tyhjäkäyntiohjainsäädin
tyhjäkäynti hukassa.Vaihda sulake,mutta missä sekin on?

1541 ei toimi-sulake bensapumppuohjausrele.
sama kuin vikakoodi 1500?

1570 puuttuva signaali- ajonestolaite
vrt 0601?
1600 puuttuva signaali-ajonestolaite (APS)
Auto Pilot System termiä käyteetään myös automaattisesta navigointijärjestelmästä?

1602 virhe/häiriö-auton virtapiirissä
Missä virtapiirissä,kun alkaa noita johtoja olemaan aika paljon?

1603 virhe-EEPROM
EEPROM-on sellainen musta laatikko "satiainen",monikanta- ohjelmoitava prosessori,jota käytetään muiden mikroprosessoreiden ohjaukseen.Sen keskellä on ohjelmointi-ikkuna,josta UV-säteellä EEPROM voidaan ohjelmida uudelleen.Ikkuna on peitetty käytön ajaksi teipillä hajasäteilyn eliminoimaksi,jottei ohjelma tuhoudu.Jos EEPROM irtoaa kiinnikkeistään niin ohjelmakierto takuulla pysähtyy.Vaihtamalla tämä "palikka" ruiskun ominaisuuksiin ja mootorin luonteeseen saadaan haluttuja muutoksia.Sijaitsee luultavasti ruiskuyksikön yhteydessä.Ei kait mitään muuta tehtävissä kuin resetointi.

1612 virhe prosessorissa
katso edellinen?

1620 virhe PPZY
???

virhe OZU
???

1622 virhe-EEPROM
lähes sama kuin 1603

1689 virhe-kirjatessa virhekoodia kontrollerissa
tiedonkulkuhäiriö ajotietokoneelle,ei pystynyt määrittelemään tullutta tietoa?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Lisäksi satakympissä on EGR-venttiili.Exhaust Gas Recirculation.(pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä).Kun on kysymyksessä Bochin ruiskusysteemi se on luultavasti vesijäähdytetty kuumien pakokaasujen lämpörasituksen takia.Tässä pakokaasun alentamisjärjestelmässä johdetaan putki pakosarjasta imusarjaan.Välissä olevaa venttiiliä ohjaa ruiskun tietokone.Takaisinkierrätyksen määrän ratkaisee moottorin kuormitus.Virta järjestelmässä on otettu yhteiseltä sulakkeelta,jonka takana ovat peruutusvalot,tuulilasin pyyhin,-pesin,takalasin pyyhin/-pesin.Jos nämä ei toimi ei myöskään EGR-venttiili toimi.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

0043 ei tule neljää johtoa,vaan kaksi.Kun vennttiiliin syöttää 12V,niin sen pitäisi olla auki.Kun sähköä ei ole niin sen pitäisi olla kiinni.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Yleistä Boschin ruiskujärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Boschin järjestelmää käyttävät mm.Volkswagen ja Opel,joten niitä on valmistettu miljoonittain.

Polttoaineen siirtopumppu sijaitsee polttoainesäiliön yhteydessä ja se on vain siirtämistä varten.Polttoaine tulee korkeapainepumpulle,jossa se paineistetaan polttoaineen jakajalle.Varsinainen annostelu imusarjaan tapahtuu ruiskusuuttimien kautta,joita ohjaa ruiskun tietokone.Polttoaineenjakajalta on järjestetty paluu paineanturin ohjaamana takaisin korkeapainepumpulle polttoaineen tasaisen paineen saamiseksi ennen ruiskusuuttimia.Paineen vaihtelut heikentävät polttoaineen annostelua ja sylintereiden täyttöä.Imusarjassa sijaitsee alipaineanturi,josta menee sähköinen tieto ruiskun tietokoneelle.Kiertyvässä ilmamäärämittarissa on myös lämpöanturi sen takia että näiden kolmen suureen (imuilman lämpötila,imuilman määrä ja polttoaineen syötön määrä)avulla saadaan aikaseksi moottorin sopiva täyttö kuormituksen,lämpötilan,kierosluvun ym.... mukaan.
Polttoainesäiliöstä lähtee myös putki aktiivihiilisuodattimelle .Tällä estetään haihtuvien bensiinihöyryjen joutuminen luontoon.Se milloin näitä höyryjä imetään määrää ruiskun ohjausyksikkö.Imusarjan alipaine aihettaa imuvaikutuksen silloin kun ruiskun ohjauyksikkö on avannut tankin huohotusventtiilin.

jatkuu....
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Lisäksi ruiskussa on nk. vaiheanturi.Luultavasti sen tarkoituksena on antaa tieto ruiskutus vuoroista kullekkin ruiskusuuttimelle.Kahdella yläpuolisella nokka-akselilla varustetussa moottorissa se sijaitsee nokka-akselin yhteydessä.Yksi anturi hoitelee kaikki sylinterit.Ainostaan vaiheanturin läheisyydessä oleva epämuotoinen kappale antaa induktiivisen tiedon.Koska induktiivisiä pulsseja on neljä erilaista,ruiskun tietokone tietää mikä sylinteri on vuorossa koska tietokoneen muistiin on asennettu vastaavien pulssien muodot.Näitä tietoja vertaamalla tiedetään oikea sylinteri?
Sylinterilohkon kyljessä on kaksi anturia:Lämpötila-anturi ja Nakutustunnistin(käytetty myös termiä
DETONAATIO.Vaikka nakutus ja detonaatio eivät ole aivan samoja,käytän termiä samana).Nakutustunnistin on pietsosähköinen komponentti,jonka tarkoituksena on "haistella" sytytyskilinää,minä tiedon ruiskun tietokone saatuaan muuttaa digitaalista sytytystä aikaisemmalle/myöhäisemmälle?
Anturi voi olla lähinnä rikki,johdotusvika ei siirrä tietoa eteenpäin tai se ei ole kunnolla kiinni lohkossa ,jolloin tämä kilinätieto ei siirry täysmääräisenä ruiskun tietokoneelle.Lämpöanturi antaa tietoa moottorin lämpötilasta ruiskun tietokoneelle.Kylmäkäynnistyken jälkeen moottoria ruokitaan rikkaammalla seoksella katalysaattorin lämpötilan ja samalla sen toimintaedellytysten nopeuttamiseksi.
Elekronisen ohjausyksikön (ECU) tarvitsemia tietoja ovat:
-ilmamäärä ,perusäätösuure
-käyntinopeus,perussäätösuure
-joutokäynti tai täyskuorma (imukanavan alipaineanturi?)
-imuilman lämpötila (mittausyksikkö ilmamääräläpän yhteydessä)
-akkujännite
-käynnistyssingnaali (vrt.ajonesto)
jatkuu......
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Lada 110 16V:n puristusuhde on huomattavan korkea 10,5.Perinteisemmällä 8V koneella se on 9,8,mikä on säilynyt lähes samana koko valmistusaikana ajan (9,1-1100cc-9,9-1500cc).Korkeasta puristussuhteesta on seurauksena hyvä terminen hyötysuhde.Liitettynä hyvin toimivaan moottorielekroniikkaan ja korin edulliseen muotoon Lada 110 on polttoanekulutukseltaan toiseksi pienikulutuksinen bensiiniauto TM:n testin mukaan.Se oli helppo todeta todeksi itse kokemanakin.Viimekesäine lomareissu 1300km:n matkalla antoi keskikulutukseksi maantiellä/moottoritiellä 5,6-6,1l/100km kahden henkilön kuormalla ajettuna jatkuvaa lievää ylinopeutta.Kokemuksesta voin todeta,että huolimatta polttaineiden huomattavasta hinnannoususta ei polttoainekustannukset ole nousseet edelliseen kaasuttimella varustettuun Samaraan verrattuna-pikemminkin päinvastoin!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lisää koodeja.....

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Jaska HKI kirjoitti: 1620 virhe PPZY
???

virhe OZU
???
noi PPZY ja OZU olen suoraa kääntänyt kyrilisistä, nää on jotain niitä ohjainlaitteen muisteja, joita on kai monipisteruiskuissa kolme kappaletta, joku niistä on se vaihdettava siru, joku taas vähän kun RAM ja joku kuin ROM tai jotain sellasta
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin