Helmi ja sen ongelmat.

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Heiluuko siinä nyt sitten koko akseli vai pelekkä pyörä?
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Pelkkä pyörä mielestäni. En ole ihan varma. Mutta tuskin koko akseli. Ne puslat näytti ihan hapertuneilta.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pressa
Viestit: 10478
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos pelkkä pyörä heiluu niin laakeri, jos taas koko akseli niin puslat... Eihän ole jäänyt mikään löysälle asennuksen yhteydessä?
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

En ole irroitellut sieltä mitään sellaista että olisi voinut jäädä löysälle. Ilmeisesti koko akseli heiluu.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
AvtoBa3

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Viesti Kirjoittaja AvtoBa3 »

No mikäpä siinä sitten, otat selville mikä siellä on, rauhallisesti mietiskelet ja lopetat "onko helppo tehä ja paljonko maksaa" -kysymykset. Kyllä nuo maalaisjärjellä yleensä on hoidettu, varsinkin Ladojen kanssa. :) Ei näissä mitään avaruustegnologiaa ole :lol:
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Tuo rytinä ja rahina loppui yhtä nopeasti kuin se alkoikin. Ei enää mitään kuulu!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

kummia vikoja kun itsestään hukkuu... mutta tuo tukivarsi setti ei venäjän puolella paljoa maksa, pienempi vaiva kuin ruveta vanhoihin puslia temuamaan, ja saa jäykemillä puslilla kivan keltaisia tukivarsia, mutta taitavat olla liian tuninkia.

mutta pyöränlaakeri on enempi epäiltävä vika jos joku tuolla suunnalla heiluu... vaihto vaati hieman lämmitystä ja prässin, itse en ole mukavuuden haluisena (laiskana) vaivautunut muuta kuin koko vetarin laakereineen vaihtamiseen
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

pressan vinkistä sain sen kuntoon! Pyöränpultit olivat liian pitkät ja hankasivat jarrurumpua! Vika korjaantui pultteja lyhentämällä.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

vastakkaisen puolen rumpuako ne sitten kahnas ku mulla ainaki menee pyöränpultit rummusta läpite... :lol:

millaisillako puslilla se keltanen tukivarsisatsi on varustettu? kovemmat kumipuslat vaiko ihan uretaaniset niiku nuo pöyhösen kauppaamat?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
pressa
Viestit: 10478
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Viesti Kirjoittaja pressa »

pressa kirjoitti:Olisiko sellaista tieheää naputusta?? Silloin syynä useasti ylikireyteen väännetyt pyöränpultit, sen seurauksena pyöränpulttien päät pääsevät hinkkaaman jarrujen tankoihin. Pyöränpultteja voi millin lyhentää...
Tämähn se ongelma on kun samaa asiaa pitää jauhaa useassa topikissa...
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Kyllä se tämä oli ongelma. Johtui tod.näk siitä että aikaisemopi omistaja vanha pappa oli kiristellyt niitä pultteja työkaluihin kuuluvalla orggisavaimella
jolla niitä ei saa riittävän kireällä. Tämän johdosta ne vanteen reiät olivat venyneet ja nyt kun kiristi oikein kunnolla niin meni liian syvälle ja kolisivat.
Ongelma on siis poistettu kivasti! :D

Ps ei kai se maailmaa jos tästä aiheesta on jauhettu täällä sekä "projektitopicissa"?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
össe

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Viesti Kirjoittaja össe »

Miksi ei saisi orkkis avaimella tarpeeks kireälle? Punttisali here i come 8)
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2699
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Kyllä ne on vedetty aikaisemmin liian kireälle ja reiät venyneet. Tai nyt onnistuit pilaamaan ne vanteet liian kovalla kiristämisellä. Ihmisillä on ihmeellinen käsitys että vanteet pitää olla ihan järkyttävässä momentissa. Hypitään ristikkoavaimen päällä että varmasti pysyy kiinni ja pilataan vanteet. Hyvänä yleisohjeena voi pitää että 90 Nm peltivanteille ja 120 Nm aluvanteille.

Itselläni oli kanssa yhdet peltivanteet pilattu liiallisella kiristämisellä ja pultit kolis jarrukenkiin. Vaihtoon ja romuksi meni ne vanteet.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Ei ne onneksi niin huonossa kunnossa ole ne vanteet! En minä niitä niin kamalan kireälle ole koskaan kiristänyt.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pressa
Viestit: 10478
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Viesti Kirjoittaja pressa »

lada.h.s kirjoitti:aikaisemopi omistaja vanha pappa oli kiristellyt niitä pultteja työkaluihin kuuluvalla orggisavaimella
jolla niitä ei saa riittävän kireällä. Tämän johdosta ne vanteen reiät olivat venyneet
Jos vanne laitetaan kiinni eikä se putoa on kireys riittävä, eikä se reikä silloin veny eikä reiän huullos painu. Silloin kun pultit kiristetään jatkovarrenkanssa hullun tiukalle niin reiän huullos painuu ja reikä venyy. Mietippä vielä oikein tarkkaan koska naputus alkoi kuulumaan? Papan orkkiskiristyksen jälkeen vai sinun jatkovarrella vääntämisen jälkeen.

Viimeviikolla muuten törmäsin hulluuden voiman näytteesee. Yritin vaihtaa renkaita autoon ja normaali ristikkoavain (kaytin jatkovartta) katlesi. En luovuttanut ja hain vahvistetun avaimen ja se vääntyi. No lähdin rengasliikkeeseen ja sielläkään ei henkilöautopuolen mutterimopolla auenneet raskaankaluston isolla mutterimyllylä aukesi. Oli muuten vanteen reiät jo hivenen isot sekä huullos aivan painuksissa... Eli vaikkei se renkaanvaihto mitään rakettitiedettä ole, niin joku järki siinäkin tekijällä pitää olla.
Vastaa Viestiin