Helmi ja sen ongelmat.

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Helmi ja sen ongelmat.

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

1 virranjakaja väljä, paljastui jo kerran vaihdetuksi. Tämän jakajan lupasi isäni laakeroida ja holkittaa uudelleen.
2 seosruuvi ei pysy aloillaan, ruuvaantuu itsestään rikkaammalle. Millä konstin sen saisin pysymään paikallaan? Weberin vaihtaminen ei ole tässä
tapauksessa sitten mikään vaihtoehto.
Venttiilinvälyksetkin voisi säätää nyt kun virranjakaja ei ole edessä. Tässäpä hommaa pääsiäispyhiksi!
Viimeksi muokannut lada.h.s, 22.5.2010 20:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Ongelmaa "Helmen" kanssa!

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Itse rakensin letkusta seosruuvin ympärille "tiivisteen" jolla se pysyy paremmin aloillaan. Aika useasti se ruuvi on sinne reikään aika kammottavan väljä. Vjakajaa muuten ei tarvi ottaa pois tarkistaa venavälyksiä.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ongelmaa "Helmen" kanssa!

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Tuo letkuidea on aika hyvä täytyypä kokeilla! Olen ollut aina sitä mieltä että jos virranjakajaa ei ota pois niin venavälykset on ainakin tavallisilla
työkaluilla aika vaikeaa saada säädettyä? Nyt kun pihatiekin on märkä ja pehmeä niin voisi tehdä yhtäsuntoista näpertelyä autoon kun ei oikein voi ajakaan.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ongelmaa "Helmen" kanssa!

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

En ainakaan tänään jaksanut niitä venavälyksiä säätää, katotaan joku toinen päivä.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ongelmaa "Helmen" kanssa!

Viesti Kirjoittaja Jokari »

lada.h.s kirjoitti: Olen ollut aina sitä mieltä että jos virranjakajaa ei ota pois niin venavälykset on ainakin tavallisilla
työkaluilla aika vaikeaa saada säädettyä?
Eikä ole. Jakajan kansi vaan sivuun sen verran ettei ole tiellä. Hieman voi ahdistaa 1.pytyn kohdalla muttei mitään ylitsepääsemätöntä.

Venttiilien lukitusmuttereiden avaamisessa käytä vain hyvälaatuista 17 mm kiintolenkkiä, kiinalaisella tuhoaa vain kulmat. Itse ostin vain tuota tarkoitusta varten Stahlwillen avaimen kympillä, ei mene kulmat. Vasaraa kannattaa myös käyttää apuna lukitusmutterien avaamisessa, turha vääntää otsasuoni punaisena. Varo vääntämästä venttiilikopan pinnapultteja lenkkiavaimella. Muuten ok.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ongelmaa "Helmen" kanssa!

Viesti Kirjoittaja lada combi »

Itse olen aina kaivellut vesikourun alta orkkis korikittiä (sellaista purkkaa mitä on vedetty saumojen päälle) ja työntänyt mällin sitä ruuvin päälle (tulpannut). On ainakin tähän mennessä pysynyt aloillaan... Näin kun yksi vanha Konela asentaja teki näin, ja sen jälkeen olen itsekkin käyttänyt sitä 8) :lol:
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Ongelmaa "Helmen" kanssa!

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

lada combi kirjoitti:olen aina kaivellut vesikourun alta orkkis korikittiä ja työntänyt mällin sitä ruuvin päälle
...purukumi käy kans...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ongelmaa "Helmen" kanssa!

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Tätä korikittipurkka linjaa oli ilmeisesti käytetty aikaisemminkin mutta ne oli lähtenyt menemään. Täytyypä nuo venat joskus säätää , sitten ku jaksaa.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ongelmaa "Helmen" kanssa!

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jos käytät edes 10% tuosta turhasta pisteosien hieromisesta tekniikkapuolen kunnossapitoon, niin pienet mahikset ajella joskus kohtuullisen luotettavalla vekottimella. Se ei vaan kiiltävillä pölykapseleilla liiku, usko tai älä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ongelmaa "Helmen" kanssa!

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Jokari kirjoitti:Jos käytät edes 10% tuosta turhasta pisteosien hieromisesta tekniikkapuolen kunnossapitoon, niin pienet mahikset ajella joskus kohtuullisen luotettavalla vekottimella. Se ei vaan kiiltävillä pölykapseleilla liiku, usko tai älä.
Kyllä uskon. Ja kyllä siihen on tekniikkakin huollettu. Kaasaria putsailtu myös sisäisesti, just tänään virranjakajaa roplattu, kytkimen vapaaliikettä
säädetty. Öljyjä vaihdeltu, pakoputken takapätkä vaihdettu, tulpat vaihdettu ( NGK BP6ES ) virranjakajan kansi ja pyörijä.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ongelmaa "Helmen" kanssa!

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Jokarin kanssa meillä on harvoin yhteneväisiä mielipiteitä. Tuosta yllolevasta asiasta on pakko olla samaa mieltä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
AvtoBa3

Re: Ongelmaa "Helmen" kanssa!

Viesti Kirjoittaja AvtoBa3 »

Pavlovits kirjoitti:Tuosta yllolevasta asiasta on pakko olla samaa mieltä.
+1

Noh, alkuhuumaa pojalla. Saa sitä ollakin.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ongelmaa "Helmen" kanssa!

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Ihmiset ovat saaneet täällä selvästi aivan väärän kuvan minusta ja tekimistäni huolloista. Kyllä minä tekniikkaakin huollan mutta teen siitä vain
vähemmän yksityiskohtaisia selostuksia. Totta on kyllä että olen myös keskittynyt enemmän kiilloitteluun.

Mistä reiästä sitä koritöhnää saisi? Mitä vesikourua tarkoitat?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ongelmaa "Helmen" kanssa!

Viesti Kirjoittaja lada combi »

lada.h.s kirjoitti:Mistä reiästä sitä koritöhnää saisi? Mitä vesikourua tarkoitat?
Sitä löytyy melkein joka saumasta (ainakin omassa). Pyörittele kunnon pallo sitä ja paina tiukastin ruuvin koloon, omassa ainakin pysynyt ruuvi paikoillaan

Katsohan löytyykö konehuoneen vesikourun kulmasauman "katosta"

Katso tuolta kulmasta mihin pyyhkijänmoottori osoittaa...
Kuva
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ongelmaa "Helmen" kanssa!

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Aivan! Siis tuolta, ja taitaa sitä olla takakontissakin, ainakin näytti siltä.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Vastaa Viestiin