Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Farmarimallin takaluukussa ovat toimineet pitkään biltemasta ostetut himpun originaalia pitemmät kaasujouset. Alkuperäiset konepellin kaasupumput ovat nyt kovemmilla pakkasilla alkaneet näyttämään luovuttamisen ensimerkkejä.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Eka kerran 6 vuoden sisään takajarrukenkä/kengät jäätyivät rumpuun kiinni.Edestaa rytkyttämällä irtosivat.Ajoin jonkun matkaa käsijarru päällä,jospa kosteus poistuisi.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tervehdys!
Pojan Lada 112 takaluukun kaasujouset väsyivät tuossa kesällä. Täällä meidän kulmilla näytti Delta olevan ainoa vaihtoehto löytää passelit jouset.. hintaan reilu 66 euroa kappale (huh). Farkkuun löytyy kyllä, mutta HB:n jouset olivat kortilla.
Mitta käteen ja tonkimaan Bilteman antia.. Toyota Avensis farmarissa vm. 1998-2000 on jokseenkin samanmittainen jousi, puhtia 600 N eli 150 N enemmän kuin alkuperäisessä. Eipähän ole otsanahka vaarassa näilläkin pakkasilla.. pönäkästi pysyy ylhäällä. Ja hinta tietenkin vain n. kolmasosa merkkiliikkeen hinnasta.
Pojan Lada 112 takaluukun kaasujouset väsyivät tuossa kesällä. Täällä meidän kulmilla näytti Delta olevan ainoa vaihtoehto löytää passelit jouset.. hintaan reilu 66 euroa kappale (huh). Farkkuun löytyy kyllä, mutta HB:n jouset olivat kortilla.
Mitta käteen ja tonkimaan Bilteman antia.. Toyota Avensis farmarissa vm. 1998-2000 on jokseenkin samanmittainen jousi, puhtia 600 N eli 150 N enemmän kuin alkuperäisessä. Eipähän ole otsanahka vaarassa näilläkin pakkasilla.. pönäkästi pysyy ylhäällä. Ja hinta tietenkin vain n. kolmasosa merkkiliikkeen hinnasta.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Kiitos tiedosta,säästää noin 80€.Venäläistä laatua...130€ maksavat kaasupumput toimivat 3kkLatikka kirjoitti:Tervehdys!
Pojan Lada 112 takaluukun kaasujouset väsyivät tuossa kesällä. Täällä meidän kulmilla näytti Delta olevan ainoa vaihtoehto löytää passelit jouset.. hintaan reilu 66 euroa kappale (huh). Farkkuun löytyy kyllä, mutta HB:n jouset olivat kortilla.
Mitta käteen ja tonkimaan Bilteman antia.. Toyota Avensis farmarissa vm. 1998-2000 on jokseenkin samanmittainen jousi, puhtia 600 N eli 150 N enemmän kuin alkuperäisessä. Eipähän ole otsanahka vaarassa näilläkin pakkasilla.. pönäkästi pysyy ylhäällä. Ja hinta tietenkin vain n. kolmasosa merkkiliikkeen hinnasta.


Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Possussa ei ole ollut ongelmia paksin pumpuissa pakkasella vaikka meinasi hirvittää eilen kun takaluukussa kiinni useampi kilo umpijäätä höystettynä lumella. Hyvin pysyi ylhäällä ja öljynvaihdon aikana tallissa suli sen verran että sai muutenkin autoa peittäneen jääkuoren (1-2 cm paksu) rapsittua irti. Lukot tuppaa jäätymään kiinni mutta ei vielä kertaakaan niin pahasti etteikö sisälle olisi päässyt parissa minuutissa (aikoinaan omistin Fiatin johon pääsi pakkasilla sisälle vain paksin kautta niin tämähän on luksusta).
Hyvä vehje, pitäisi vain vaihtaa termari niin jos vaikka saisi kabiinin lämmöt kohdillet (muut lämmitykseen vaikuttavat elementit on jo vaihdettu). Nyky säädöt kun on niin perus Ladaa, vaihtoehoja on kaksi Kylmää tai Kuumaa.
Hyvä vehje, pitäisi vain vaihtaa termari niin jos vaikka saisi kabiinin lämmöt kohdillet (muut lämmitykseen vaikuttavat elementit on jo vaihdettu). Nyky säädöt kun on niin perus Ladaa, vaihtoehoja on kaksi Kylmää tai Kuumaa.
Nykyinen ajopeli: Manteli
Aikaisemmat: Vanha rouva, Veden vihreä romu, Helmi Ruostekukka, Patarouva, Igor ja Possu
Aikaisemmat: Vanha rouva, Veden vihreä romu, Helmi Ruostekukka, Patarouva, Igor ja Possu
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Aikoinaan sedan Samarassa pääsi kovimmilla pakkasilla takaboksin kautta sisään. Ei kovin mukavaa kun myöskin kesärenkaat siellä boksissa asusti. Niitä kun ei millään saanut varastoon vietyä. Onneks sentään takapenkin selkänojan lukitus oli rikki, että helpotti hieman sisään pääsyä.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Melkeinpä heräteostoksena tuli hommattua 2112 16v vm.2002. On paljon hyvää ja vähän huonoa sanottava autosta. Ajettu alle 40tkm, mutta on saanut kolhuja sitäkin enemmän. Menee hienosti tiellä, on lämmin ja kohtalaisen hiljainen. Huonoa on edellisen omistajan "korjaukset", etenkin sähkökorjaukset: mm. yksi sulake (mittaristovalot, parkki, rek.kilven valo) oli korvattu langalla
Pitäis tutkia minkä takia palaa. Toinen asia on CE-valo palaa ja syynä on ilmeisesti kaasuläpän asentotunnistin (P0123 vikakoodi). Uusi anturi on tilattu jo. Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen hankintaan emäntäkin tykkää kun on taas Ladakyyti 


From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä
, 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä

Galleriassa
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Omassa pyydyksessäni takaluukun kansi ei meinaa vuorostaan auveta talvikelillä, eikä kesä kelilläkään(vm 2007 1.6 8v). Suurimmaksi syyksi epäilen takaluukun lukon huonoa paikoitusta. Pitää katsella kunhan menen vaihteisto-öljyn vaihtoon lämpimään talliin. Mutta ainakin tässä mallissa myös kaasujouset ovat erilailla kuin veljen (khj-582 nikki) ja isän farkuissa. Eli en ole perehtynyt siihen, mistä lähtien nämä jouset on asennettu erilailla.
Pikkupäivityksiä myös omaan maantienielijääni olen tehnyt. Velipojan hyvällä opastuksella lisävalot tuli asennettua keulille (Hellan 200 Comet) ja vaihdettua vakio polttimot Nightbreakkereihin. Nyt näkee paljon paremmin. Mutta myös negatiivisia taphtumia sattunut eli pitkienrele napsahti jumiin ja annoin sille hieman napsautus hoitoa. Eli toimii tällä hetkellä vielä, mutta hanskalokerossa on nyt kaksi vara relettä irtaallaan jos vielä alkaa toiminta takkuamaan.
Muuten kelläan tietoa mitä tehostinöljyä ohjaustehostimeen laitetaan??? Kyllähän se mainitaan ohjekirjassa, mutta sitä laatuluokitus lähinnä vailla olisin.
Pikkupäivityksiä myös omaan maantienielijääni olen tehnyt. Velipojan hyvällä opastuksella lisävalot tuli asennettua keulille (Hellan 200 Comet) ja vaihdettua vakio polttimot Nightbreakkereihin. Nyt näkee paljon paremmin. Mutta myös negatiivisia taphtumia sattunut eli pitkienrele napsahti jumiin ja annoin sille hieman napsautus hoitoa. Eli toimii tällä hetkellä vielä, mutta hanskalokerossa on nyt kaksi vara relettä irtaallaan jos vielä alkaa toiminta takkuamaan.
Muuten kelläan tietoa mitä tehostinöljyä ohjaustehostimeen laitetaan??? Kyllähän se mainitaan ohjekirjassa, mutta sitä laatuluokitus lähinnä vailla olisin.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Yksi mahdollinen:tinuri kirjoitti: ............................................
-------------------------------
Muuten kelläan tietoa mitä tehostinöljyä ohjaustehostimeen laitetaan??? Kyllähän se mainitaan ohjekirjassa, mutta sitä laatuluokitus lähinnä vailla olisin.
Pentosin CHF 11S
Quality Level
DIN 51 524T3 and ISO 7308
Lisäysmuokkaus:
Pentosin CHF 11 S
Synteettinen öljy keskuspainejärjestelmiin, tason säätöön,
neste/ilmajousitukseen, heilahduksenvaimentimiin ja
ohjaustehostimeen. Pentosin CHF 11S toimii erittäin laajalla
lämpötila-alueella. Käyttölämpötila: -40 – 130 °C.
Toimii poikkeuksellisen hyvin kylmässä.
ISO 7308, MAN 3623/93, Daimler Chrysler MB 345.0,
Opel B 040 0070, VW TL 52146
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tervehdys.
Hatturasian takaluukun avautumisvaikeus johtui luukussa olevan avaajakoneisto oli kiinni yhdellä ruuvilla sekin vain parilla kierteellä. Verhous on helppo irroittaa ja puuttuvat ruuvit löytyvät luukun sisältä.
Hatturasian takaluukun avautumisvaikeus johtui luukussa olevan avaajakoneisto oli kiinni yhdellä ruuvilla sekin vain parilla kierteellä. Verhous on helppo irroittaa ja puuttuvat ruuvit löytyvät luukun sisältä.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Sama juttu minullakin jokunen aika sitten. No näinhän se vaan on.Ukki kirjoitti:Tervehdys.
Hatturasian takaluukun avautumisvaikeus johtui luukussa olevan avaajakoneisto oli kiinni yhdellä ruuvilla sekin vain parilla kierteellä. Verhous on helppo irroittaa ja puuttuvat ruuvit löytyvät luukun sisältä.
" Taatusti kestää, kun on tehty ilman motivaatiota". Sanoi muinoin Konelan varaosamyyjä, kun osia häneltä ostin.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tervehdys.kv60 kirjoitti:Sama juttu minullakin jokunen aika sitten. No näinhän se vaan on.Ukki kirjoitti:Tervehdys.
Hatturasian takaluukun avautumisvaikeus johtui luukussa olevan avaajakoneisto oli kiinni yhdellä ruuvilla sekin vain parilla kierteellä. Verhous on helppo irroittaa ja puuttuvat ruuvit löytyvät luukun sisältä.
Deltta-auton varaosamyyjän vakiolause on nykyisin: "Näytöllä kyllä näyttäisi olevan, mutta laatikko oli tyhjä. Tilataanko? Tulee luultavasti ensiviikolla"
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Apparin puolimmainen oven syrjässä oleva lukkomekanismi oli jäätynyt siten että ovi ei lukittunut vaan jäi auki.Vaimon hiustenkuivaaja sulattamalla sain sen toimivaksi.Samalla laitoin silikonispräytä ovien tiivisteisiin.Pakkasta -18 ja lämmöt nousee esilämmityksestä huolimatta 5km:n matkalla mittarin mukaan 70:iin.Jos pakkaset jatkuu pitää keulamaskia topata.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Katsokaapa että sattuu vaihteistoöljyn viskositeetti kohdalleen. Itse vaihdoin eilen omaan kulkimeeni oikeat vaihteistoöljyt ja olin tyytyväinen, seuraavaan aamuun asti. Mittarissa vajaa 25 miinus celciusta ja Lada roikanpäästä käyntiin ja jätin vähäksi aikaa lämpiämään. Menin autolle lähteäkseni paikallisen huoltoaseman aamukokoukseen. No nousin Ladaan ja peruutin pikkuisen matkaa ja mitä vattua??!!??!?!?! Siinä missä auto oli seissyt pieni keltainen läikkä ja autosta salamana ulos. Pohjatulppa kiinni eli ei vuoda sieltä vaan öljy tulee laatikon päältä?? Nyt alkoi olla hyvät neuvot tarpeen. Pelti auki ja katselemaan laatikon ympärystää. Mittatikku oli paikoillaan eli eipä ollut vika sielläkään. No mikäs kumma se tämä tulppa on (siinä kytkimen vivunvieressä)? No nyt tiedän että Ladan vaihdelaatikossa on huohotustulppa. Eli olin laittanut laatikkoon öljyä joka on väärällä viskositeetillä ja tämä alkoi siitä hyvästä vaahtoamaan. No laatikossa tälle "partavaahdolle" tuli ahdasta ja sehän päätti tulla vilkaisemaan Pohjois-Savolaista pakkasaamua vaihteiston huohottimen kautta. Että tämmöstä tänään.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Mitä öljyä laitoit?
Itselläni oikea 10W-30 GL4 laatikkoöljy mielestäni turhan ohutta. Jos vaihdan vielä öljyjä tuon niin laitan 80W-90 tai 75W-90:piä voisi olla parempaa
paksumpaa.
Itselläni oikea 10W-30 GL4 laatikkoöljy mielestäni turhan ohutta. Jos vaihdan vielä öljyjä tuon niin laitan 80W-90 tai 75W-90:piä voisi olla parempaa

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00