Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Tällaisen ominaisuuden olen havainnut puhaltimen toiminnassa.Kun autolla ajaa reunakiven yli tai joku sulkee nopeasti HB:ssä peräluukun niin lämmityslaitteen puhaltimen pyörimisnopeudessa tapahtuu havaittava muutos,joka palaa ennalleen.Tuli mieleeni,että lämmityslaitteen ilmansäätöläpän asento muuttuu tärähdyksestä tai peräluukun sulkiessa muodostuvasta vastapaineesta,mikä hiukan säätää ilmaläppää eri asentoon?
Venttiili vaihdettiin perjantaina, ruuvikin oli laitettu ventiilin ja tän "telineen" väliin. Huomasin sen sen verran myöhään, etten kerinnyt kysyä sen merkitystä. Venttiilillä on ainakin minulla ollut taipumus irrota telineestä, nyt se pysyy ruuvin avulla kiinni. En tiedä olisiko jotain merkitystä sillä että nyt ei mahdollisesti moottorin tärinät siirry niin voimakkaasti venttiiliin,,, taitaa olla melko tuulesta temmattu ajatus.
Vaikea ajatella ruuvin lisäävän venttiilin tuuletusta, koska se on ventiilin ulkopuolella ventiilin ja venttiiliä paikallaan pitävän telineen välissä.
Soitan huomenna huoltoon ja kysyn mistä on kyse, ehkäpä nuo osaaavat sanoa, kun ruuvin lisäsivätkin.
Jaskalle terveisiä, minulla on se vanha venttiili tallessa, joten kun ilmoittelet mihin sen voin lähettää, niin lähetän sen preparoitavaksi. Itse en sillä mitään tee, mitään siitä tajua, koruksi se on kohlo, koriste-esineeksi ruma. Tosin hinnaltaan (110euroa) se on sen verran tyyris että on siitä vähän haiku luopua.
Tietääkö kukaan että Motonetti myy 110:iin osia. Ostin sieltä tänään takapöntön. Hinta oli asennussarjan kanssa 52,82 euroa, josta sarjan hinta noin 5 euroa.
Vaikea ajatella ruuvin lisäävän venttiilin tuuletusta, koska se on ventiilin ulkopuolella ventiilin ja venttiiliä paikallaan pitävän telineen välissä.
Soitan huomenna huoltoon ja kysyn mistä on kyse, ehkäpä nuo osaaavat sanoa, kun ruuvin lisäsivätkin.
Jaskalle terveisiä, minulla on se vanha venttiili tallessa, joten kun ilmoittelet mihin sen voin lähettää, niin lähetän sen preparoitavaksi. Itse en sillä mitään tee, mitään siitä tajua, koruksi se on kohlo, koriste-esineeksi ruma. Tosin hinnaltaan (110euroa) se on sen verran tyyris että on siitä vähän haiku luopua.
Tietääkö kukaan että Motonetti myy 110:iin osia. Ostin sieltä tänään takapöntön. Hinta oli asennussarjan kanssa 52,82 euroa, josta sarjan hinta noin 5 euroa.
Minä oletan, että tällä lisä ruuvilukituksella varmistetaan vain venttiilin (vai onko se anturi?) paikallaan pysyminen. Minusta tuntuu, että moottorin tärinä sekoittaa tän venttiilin/anturin. Parhaassa tapauksessa siinä osassa ei ole mitään vikaa, vaan tärinä on aiheuttanut turhan vikailmoituksen. Minun autossa tää lisäruuvin laittaminen poisti vaivat ja sehän ei tee muuta, kuin pitää sen osan paremmin paikallaan.
60tuhatta ilman huoltoa
joo totta on, nyt yli 60tuhatta ja kertaakaan en ole ratsuani lämmittänyt vieraassa maksullisessa tallissa 30tuhannen huollon jälkeen jonka oli tehnyt autokauppa. vähän vioista, mulla kans hikoilee kuskin puolen vilkku. vielä en ole tehnyt sille mitään mutta tarkoitus on ennen talvea, kuten myös repsikanpuolen keskuslukon solenoidin pärinän korjaus.
tiedän kokemuksesta että solenoidin mikrokytkimet hapettuvat ja täten aiheuttavat sen tärräämisen. levyjarrut vääntyivät hieman joka tuntui jarruttaessa ratin tärinänä, sipasin silloin tällöin hiovaa tahnaa levyihin ja tärinä loppui kuukauden kuluttua, seurauksena oli että vanteet olivat hiontapölyn mustaamat mutta jarrut rupes toimimaan loistavasti. jarrulevyt ovat myös sileät eikä niissä näy enää hiekan ja kiven aiheuttamia uurteita. levyjen halkaisija ei operaatiossa kaventunut juuri lainkaan, syynä oli maltillinen hiontatahnan lisääminen vanhojen poistuttua sateen jälkeen. virhekoodit 134.132.176. ilmestyivät ajotietokoneen näyttöön ja joutokäynti huojui 500-1500 välillä, ajo oli nykivää ja kaasua sai painaa tosissaan jos halusi päästä eteenpäin. nokkapelti auki ja pieni vasara oikeaan käteen ja eiku kilkuttelemaan, koska mitään simämääräisesti irronnutta tavaraa ei näkynyt. kopauttaessani ruiskun oikealla puolella kiini olevaa vettiiliä, siis sitä mistä lähtee yläpuolelta valkoinen letku imusarjaan ja sen alapuolelta metallinen putki ilmeisesti tankkiin, niin käyntiääni muuttui hetkellisesti hyväksi. nippusiteellä vakoinen letku umpeen ja ajotietokoneelta vikakoodien nollaus joka samalla myös ilmeisesti vaikuttaa ohjausyksikön resetoinnilta. takana 12tuhatta kilometriä nippusiteen avulla mutta jos otan siteen pois ajo loppuu siihen. en tiedä mitä telttaauto kilsahuolloissa autolleni tekee muutakun antaa lämpöisen tallin hetkeksi, ainakaan mitään hyvää perustelua kilometrihuolloille he eivät osanneet kertoa miehelle jolla on ennenkin ollut lada
tiedän kokemuksesta että solenoidin mikrokytkimet hapettuvat ja täten aiheuttavat sen tärräämisen. levyjarrut vääntyivät hieman joka tuntui jarruttaessa ratin tärinänä, sipasin silloin tällöin hiovaa tahnaa levyihin ja tärinä loppui kuukauden kuluttua, seurauksena oli että vanteet olivat hiontapölyn mustaamat mutta jarrut rupes toimimaan loistavasti. jarrulevyt ovat myös sileät eikä niissä näy enää hiekan ja kiven aiheuttamia uurteita. levyjen halkaisija ei operaatiossa kaventunut juuri lainkaan, syynä oli maltillinen hiontatahnan lisääminen vanhojen poistuttua sateen jälkeen. virhekoodit 134.132.176. ilmestyivät ajotietokoneen näyttöön ja joutokäynti huojui 500-1500 välillä, ajo oli nykivää ja kaasua sai painaa tosissaan jos halusi päästä eteenpäin. nokkapelti auki ja pieni vasara oikeaan käteen ja eiku kilkuttelemaan, koska mitään simämääräisesti irronnutta tavaraa ei näkynyt. kopauttaessani ruiskun oikealla puolella kiini olevaa vettiiliä, siis sitä mistä lähtee yläpuolelta valkoinen letku imusarjaan ja sen alapuolelta metallinen putki ilmeisesti tankkiin, niin käyntiääni muuttui hetkellisesti hyväksi. nippusiteellä vakoinen letku umpeen ja ajotietokoneelta vikakoodien nollaus joka samalla myös ilmeisesti vaikuttaa ohjausyksikön resetoinnilta. takana 12tuhatta kilometriä nippusiteen avulla mutta jos otan siteen pois ajo loppuu siihen. en tiedä mitä telttaauto kilsahuolloissa autolleni tekee muutakun antaa lämpöisen tallin hetkeksi, ainakaan mitään hyvää perustelua kilometrihuolloille he eivät osanneet kertoa miehelle jolla on ennenkin ollut lada
[quote="Jaska HKI"]Entäs sitten kun tankin korkki on kierretty liian tiukkaan.Ohjekirjan mukaan korkkia sulkiessa kaksi naksahdusta riittää.
Mites tärkeä tämä korkkiasia on. Itse otin Samarasta lukittavan korkin uuteen 110: iin. Siis neljä vuotta sitten jo. Ei täysin istunut, mutta vähän vääntämällä meni jengoilleen. Nyt tuntuu, että tankkaamisen jälkeen bensa haisee jonkin kilometrin. Onkohan ongelma juuri tuossa korkissa ja tässä pöntössä, jota en tiennyt autossa olevankaan.
Alan olla sitä mieltä, että vanhan ajan Ladoista uusiin siirtyville pitäisi järjestää kurssi aiheesta "uutta tekniikkaa autossasi". Myyjä aikoinaan varoitti pysäköimästä kuumaa kattia kuivaan ruohikkoon ja ettei autoa saa työntää käyntiin, muttei sanonut mitään kaikista näistä ihme vempaimista, jotka antavat erilaisia vikakoodeja.
Voi kun sais vanhan kunnon combin takaisin, niin kyllä hioisin kaikki ruosteet pois ja maalaisin entistä kauniimmaks. Olis kuitenkin vähemmän huolia tekniikan kanssa. Tai sitten sen sinisen "nappisilmän" 70 -luvulta. (Tuo nappisilmä sanonta on opittu tältä sivustolta. Kun sanoin tuttaville, että näin ne asianharrastajat Ladaa nimittävät, niin olivat ratketa silkasta riemusta.)
Jos vielä purnaisin lisää, niin se vanha käsisäätöinen lämmitin oli hyvä. Nyt kun on olevinaan jonkinlainen termostaattiohjattu automatiikka niin toimiikos se. Pari vuotta toimi, nyt puhaltaa kuumaa milloin sattuu huvittamaan.
Silti: that´l be the day kun minä merkkiä vaihdan.
PS. Tarkkaavainen lukija huomasikin jo, että 110 on neljäs Ladani.
Mites tärkeä tämä korkkiasia on. Itse otin Samarasta lukittavan korkin uuteen 110: iin. Siis neljä vuotta sitten jo. Ei täysin istunut, mutta vähän vääntämällä meni jengoilleen. Nyt tuntuu, että tankkaamisen jälkeen bensa haisee jonkin kilometrin. Onkohan ongelma juuri tuossa korkissa ja tässä pöntössä, jota en tiennyt autossa olevankaan.
Alan olla sitä mieltä, että vanhan ajan Ladoista uusiin siirtyville pitäisi järjestää kurssi aiheesta "uutta tekniikkaa autossasi". Myyjä aikoinaan varoitti pysäköimästä kuumaa kattia kuivaan ruohikkoon ja ettei autoa saa työntää käyntiin, muttei sanonut mitään kaikista näistä ihme vempaimista, jotka antavat erilaisia vikakoodeja.
Voi kun sais vanhan kunnon combin takaisin, niin kyllä hioisin kaikki ruosteet pois ja maalaisin entistä kauniimmaks. Olis kuitenkin vähemmän huolia tekniikan kanssa. Tai sitten sen sinisen "nappisilmän" 70 -luvulta. (Tuo nappisilmä sanonta on opittu tältä sivustolta. Kun sanoin tuttaville, että näin ne asianharrastajat Ladaa nimittävät, niin olivat ratketa silkasta riemusta.)
Jos vielä purnaisin lisää, niin se vanha käsisäätöinen lämmitin oli hyvä. Nyt kun on olevinaan jonkinlainen termostaattiohjattu automatiikka niin toimiikos se. Pari vuotta toimi, nyt puhaltaa kuumaa milloin sattuu huvittamaan.
Silti: that´l be the day kun minä merkkiä vaihdan.
PS. Tarkkaavainen lukija huomasikin jo, että 110 on neljäs Ladani.
Kyllä sen lämmityslaitteen säädön pysähdyttyä viime talvena "lehmän henkäys"-asentoon tuli vähän miettineeksi,miten olisi käynyt jos pakkasta olisi -30 ja ilmaläppä ohjaa raakaa ilmaa sisälle vaikka vesi kiertäisikin lämmityslaitteen kennossa.Tällaista tapausta varten pitäisi olla käsisäätövipu.Entä sähköikkunat?Jos ne jää auki niin silloin ongelmana on sisälle tuleva lumi/vesi tai ilkivalta/varkaus.Jos kuljettajan ovi jäätyy kiinni tai joku parkkeeraa kuljettajan oven lähelle niin että ovea avattaessa ei sisävalo syty niin silloin ajonestolaitetta ei saa pois päältä-eikä auto käynnisty
.Juuri sammutetun auton katalysaattori saattaa olla pintalämpötilaltaan 600 astetta,mikä saattaa aiheuttaa maastopalon.Ladan etuna on kuitenkin suuri maavara moniin muihin malleihin verrattuna.

Pierekää verta oi kohtalotoverit, alkuperämaan autotorilla se venttiili-
motikkä oli 400 rbl.
Olenkin epäillyt, että moottorin tärinällä saattaa olla vaikutusta venttiiliin.
Ajattelinkin jopa siirtää sen etuseinään.
Voisiko joku piirtää jotain kuvaa siitä ruuvin paikasta ?
Ilmastointi automatiikka työntää joskus vain kylmää lämpötilan säätämisestä huolimatta,
silloin on auttanut se, että pistää säätimen hetkeksi täysin kylmälle.
Jarrulevyt alkoivat kanssa täristään n. 15000 km, takuu oli silloin
vielä voimassa ja vaihdatin levyt ja itse vaihdoin jarrupalat tarvike
sellaisiin (Samaran) ja porasin niihin sen kulumavaroittimen reijät.
Muistaakseni joku ehdotti jollain palstalla jarrupalojen vaihtoa
tehtäväksi heti uutena.
motikkä oli 400 rbl.

Olenkin epäillyt, että moottorin tärinällä saattaa olla vaikutusta venttiiliin.
Ajattelinkin jopa siirtää sen etuseinään.
Voisiko joku piirtää jotain kuvaa siitä ruuvin paikasta ?
Ilmastointi automatiikka työntää joskus vain kylmää lämpötilan säätämisestä huolimatta,
silloin on auttanut se, että pistää säätimen hetkeksi täysin kylmälle.

Jarrulevyt alkoivat kanssa täristään n. 15000 km, takuu oli silloin
vielä voimassa ja vaihdatin levyt ja itse vaihdoin jarrupalat tarvike
sellaisiin (Samaran) ja porasin niihin sen kulumavaroittimen reijät.
Muistaakseni joku ehdotti jollain palstalla jarrupalojen vaihtoa
tehtäväksi heti uutena.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Hyvinkään merkkihuollossa neuvoivat kyllä että jarrulevyjä ei kannata vaihtaa uusiin vaan koneistaan. niillä oli kokemusta että levyt alkoi täristää ja kun vaihtoi uuteen pian nekin alkoi täristää, vanhojen levyjen uudelleen työstäminen korjasi vian. mutta jokohan uusissa varaosissa olisi valmiita jarrulevyjä

-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Laitoin lämmityslaitteen ilmanottoaukon päälle mustaa nailonverkkoa,jonka silmäkoko on noin 6mm.Homma onnistuu siten että leikkaa sopivan palan,taittaa sitä keskeltä ja asentaa mustilla nippusiteillä paikoilleen.Nippusiteen laitto onnistuu kun nippusiteen kärkiosaan pokkaa kaksi 90 asteen mutkaa lähekkäin ja näin pujottamalla saa nippusiteen pään kiertymään alimmaisena olivan harvan ritilän tukirankojen alapuolelta.Nyt kun nippusidettä nostetaan niin sen kärki tulee ulos ja näin voi sen lopuksi kiristää.Asennuksesta tuli lähes tehdas asennuksen tasoinen kun alkuperäinenkin ritilä on musta.Nyt koivunlehdet ja vastaavat jäävät 100%:sesti ilmanottoaukon ulkopuolelle ja männyn neulasista varmaan melkein kaikki.Lumenkin meno aukosta sisään vähenee talvella.
Jarrupaloista on alkanut kuulua vinkunaa.Levyt ovat kuluneet tasaisesti eikä naputusta esiinny.Asia on lähinnä "kosmeettinen".
Jarrupaloista on alkanut kuulua vinkunaa.Levyt ovat kuluneet tasaisesti eikä naputusta esiinny.Asia on lähinnä "kosmeettinen".
Sivulaseja puhdistaessani havaitsin että lasin toleranssi urissaan on yllättävän suuri.Kun lasin ollessa puoliksi auki kokeilee sen liikkuvuutta mielestäni ainakin 3mm klappia löytyy helposti.Takalasissa sama heilunta tekee huomattavasti suuremman vaikutuksen suhteutettuna lasin kokoon.Jos lasinnostimen nostaessa lasia ylöspäin lasi hieman kallistuu eteenpäin niin lasi kulkee urassaan hieman poikittain,mikä aiheuttaa kitkaa.Tämän vuoden malleissa on sähköisistä ikkanannostimista takana luovuttu kokonaan.Minulla ne ovat kun auto on v. 2003 mallia.Takana lasinnostimista molemmat menivät takuuseen edestä vain yksi.Jokin mekaaninen häiriö takalaseissa oli koska auton käydessä tyhjäkäyntiä auton tyhjäkäyntikin pieneni sähkömoottorin yrittäessä avata laseja.Lisäksi hamastangon liikkuvuus urassaan vaikuttaa moottorin ottamaan virtaan.
Ensin pieni korjaus aiemmin esitettyihin tietoihin.
Jaska HKI kirjoitti
Entäs sitten kun tankin korkki on kierretty liian tiukkaan.Ohjekirjan mukaan korkkia sulkiessa kaksi naksahdusta riittää.Lisäksi korkissa lukee englanniksi,että jos korkki kiristetään liian tiukkaan niin se voi aiheuttaa "check the engine"-valon suttymisen,eli polttoainejärjestelmä ei saa tarpeeksi korvausilmaa ja sotkee aktiivihiilipöntön ja sen ventiilin toiminnan?
Korkissa lukee "A LOOSE CAP MAY TURN ON SERVICE ENGINE LIGHT" eli vapaasti suomennettuna LÖYSÄLLE JÄTETTY KORKKI VOI AIHEUTTAA VAROITUSVALON SYTTYMISEN. Käsittääkseni 110:in tankissa pitää olla pieni alipaine, jotta bensahöyryjen talteenotto toimisi??
Käyttöohjeissa lukee: "Kaikki korkit on varustettu rajoittimella, joka estää liiallisen kiristyksen. Korkki on sulkeutunut , kun vähintään kaksi naksahdusta on kuulunut." Eli muovinen korkki on varustettu mekanismilla, joka estää muoviosien hajottamisen liiallisella kiristämisellä.
Tausta tietoja: LADA tuo autoista luotettavin on ollut pääasiallisin kulku välineeni vuodesta 1980. Ensin isän 1200L vuoteen 1985, jolloi ostin oman 1200 vuosimallia 1975 sillä vuoteen 1990 jolloin sain isältä tuon edellä mainitun 1200L:än. Sen veli venäläinen osti minulta väkisin vuonna 1992 jolloin ostin viimeisen nappikseni 1200L 1989, jonka vaihdoin vuonna 1995 saatuani silloiselta Konelalta tarjouksen josta ei voinut kieltäytyä 2104 1700i:hin eli kombiin. Nyt ajellaan heinäkuusta lähtien 110 HB 16V:llä. Pihassa seisoo nyt lähes käyttämättömänä yksi hiivat punto v2000 kun vaimo ei enää suostu ajamaa sillä, kun laatu auto LADA on paljon parempi ajaa. Ladalla on ajettu ensimmäisen kolmen kuukauden aikana yli 5000 km ja hiivatilla alle 400km.
Että tällaista tällä kertaa.
Jaska HKI kirjoitti
Entäs sitten kun tankin korkki on kierretty liian tiukkaan.Ohjekirjan mukaan korkkia sulkiessa kaksi naksahdusta riittää.Lisäksi korkissa lukee englanniksi,että jos korkki kiristetään liian tiukkaan niin se voi aiheuttaa "check the engine"-valon suttymisen,eli polttoainejärjestelmä ei saa tarpeeksi korvausilmaa ja sotkee aktiivihiilipöntön ja sen ventiilin toiminnan?
Korkissa lukee "A LOOSE CAP MAY TURN ON SERVICE ENGINE LIGHT" eli vapaasti suomennettuna LÖYSÄLLE JÄTETTY KORKKI VOI AIHEUTTAA VAROITUSVALON SYTTYMISEN. Käsittääkseni 110:in tankissa pitää olla pieni alipaine, jotta bensahöyryjen talteenotto toimisi??
Käyttöohjeissa lukee: "Kaikki korkit on varustettu rajoittimella, joka estää liiallisen kiristyksen. Korkki on sulkeutunut , kun vähintään kaksi naksahdusta on kuulunut." Eli muovinen korkki on varustettu mekanismilla, joka estää muoviosien hajottamisen liiallisella kiristämisellä.
Tausta tietoja: LADA tuo autoista luotettavin on ollut pääasiallisin kulku välineeni vuodesta 1980. Ensin isän 1200L vuoteen 1985, jolloi ostin oman 1200 vuosimallia 1975 sillä vuoteen 1990 jolloin sain isältä tuon edellä mainitun 1200L:än. Sen veli venäläinen osti minulta väkisin vuonna 1992 jolloin ostin viimeisen nappikseni 1200L 1989, jonka vaihdoin vuonna 1995 saatuani silloiselta Konelalta tarjouksen josta ei voinut kieltäytyä 2104 1700i:hin eli kombiin. Nyt ajellaan heinäkuusta lähtien 110 HB 16V:llä. Pihassa seisoo nyt lähes käyttämättömänä yksi hiivat punto v2000 kun vaimo ei enää suostu ajamaa sillä, kun laatu auto LADA on paljon parempi ajaa. Ladalla on ajettu ensimmäisen kolmen kuukauden aikana yli 5000 km ja hiivatilla alle 400km.
Että tällaista tällä kertaa.
LOOSE tarkoittaa:irtonainen,vapaa irrallaan oleva,löyhä,höllä väljä,Vrt."luuseri".näinhän se tietenkin on.Oli vain sanan merkitys kääntynyt väärinpäin.Lisäksi korkissa varoitetaan bensiiniroiskeiden mahdollisesta vahingoittavasta vaikutuksesta.Ei mahda olla bensiini enää sitä vanhan ajan "luomubensaa",jolla ennen pestiin osat ja sitten kädet ja eikun eväitä syömään
Asiasta toiseen.Tänään päivällä mennessäni autolle ihmettelin kun avain kyllä kääntyy lukkopesässä mutta mitään ei tapahdu.Täytyi mennä sisään apukuskin puolelta.Lukkotapista nostamalla (MASTER)avautuu muutkin lukot.Ovet saa taas kiinni avaamalla takaoven ja painamalla lukkotapista painamalla(master)niin ovet lukiittuvat ja takaovenkin voi sulkea.
Näin alustavasti ajatellen on lukkosylinteristä lähtevä mekaaninen yhteys irronnut,eikä avain ohjaa lukkoa,mistä johtuu taas keskuslukon toimimattomuus.Seuraavaksi pitäisi kait alkaa purkamaan oven toppauksia,jotta paikkoihin pääsisi käsiksi.Asialla ei ole tulenpalava kiire,joten katellaan....

Asiasta toiseen.Tänään päivällä mennessäni autolle ihmettelin kun avain kyllä kääntyy lukkopesässä mutta mitään ei tapahdu.Täytyi mennä sisään apukuskin puolelta.Lukkotapista nostamalla (MASTER)avautuu muutkin lukot.Ovet saa taas kiinni avaamalla takaoven ja painamalla lukkotapista painamalla(master)niin ovet lukiittuvat ja takaovenkin voi sulkea.
Näin alustavasti ajatellen on lukkosylinteristä lähtevä mekaaninen yhteys irronnut,eikä avain ohjaa lukkoa,mistä johtuu taas keskuslukon toimimattomuus.Seuraavaksi pitäisi kait alkaa purkamaan oven toppauksia,jotta paikkoihin pääsisi käsiksi.Asialla ei ole tulenpalava kiire,joten katellaan....
Kuten arvelinkin mekaaninen kontakti oli irronnut.Lukkopesän päässä on olake,jossa on josta niveltyy lyhyt tanko lukon avausta/sulkemista toimittavaan vipuun.Tämän lyhyen tangon päässä on muoviholkki,joka yhdistää nämä kaksi tankoa toisiinsa.Olakkeesa on pallonivel,mistä tämän lyhyen tangon voi napsauttaa irti.Muuten sen kiertäminen muoviholkkiin ei käy päinsä.Jos holkin tilalla olisi ollut metallia,vikaantumista ei ollut tapahtunut.Koska liitoskohta vaikutti hieman epäilyttävältä puristin holkkia kasaan siirtopihdeillä paremman kontaktin saamiseksi.Lukkopesä on helppo vaihtaa:poistetaan lukitussokka työntämällä alhaalta ylöspäin ja irroittamalla em. pallonivel.Ikkunanavausmekanismissa oli apuna käytetty vaijeria ja kiilahihnapyörää.Äänieristysmateriaaliakin oli oveen laitettu jonkinlainen pala.Samoin näkyi oven "turvapalkki",pyöreä putki joka oli lytätty päistään ja hitsattu päistään oven sisäkehykseen kiinni.Lisäksi oven välistä löytyi venjänkielinen asennusmanuaali,jonka mukaan ovi oli asennettu 17/12 2002.Otin sen talteen kosteutta keräämästä.Asiakirjan mukaan auto oli ollut valmis 8kk,kunnes ostin sen Deltasta 28/8 2003.Korjaustoimenpiteeseen meni noin puoli tuntia.
Asensin ajotietokoneen BK-10:n 110 festivaliin vm. 2003.Tein seuraavia huomioita:
-kuljettajan istuin kannattaa vetää ääriasentoon taakse ja ratti ylös.
-poista kello ja kytkinvaraus nappulat .
-kontrollipanelia voi liuttaa sivusuunnassa kun etsitään liitintä poistetun kellon takaa johtonipusta.Se saattaa olla syvälläkin.
-2003 mallissa diagnoosipistoke löytyy aivan ohjausakselin läheltä kojelaudan alareunasta.Siinä on 16 varausta ohjausliittimille,joista vain osassa on vastake.
-helpoiten liittimeen pääsee käsiksi irroittamalla se kiinnikkeestään ristipääruuvitaltalla.
-minun tietokoneen liitin ei mennyt vastakkeeseen ,vaan se oli liian suuri.Ratkaisin asian poistamalla koko liittimen jä työntämällä kuparipunoksen liittimeen.Liittimen voi jälkiasentaa,jos se tuntuu tarpeelliselta.
-tämän johtimen sain työnnnettyä konsolin läpi teippaamalla se puutikkuun.Konsolista löytyy sellainen kanava.Taskulamppu palamassa jalkatilassa helpottaa reitin etsimisessä.
-ohjeiden mukaan irroitin akun kengän staattisten varauksien ym. jännitepiikkien eliminoimiseksi.
-tietokoneen moninapaliitin on kellotettu siten,että sitä ei voi laittaa väärinpäin.
-kun kaapelit on kytketty kannattaa kiinnittää suraavaksi akunkenkä niin näkee,että homma toimii.
-etsin lämpötila-anturille reittiä rintapellin läpi sitä löytämättä.Konehuoneen puolella on joustava vaalea tulppa joka on aika ylhäällä kojelaudan alla.Ratkaisin asian niin,että uitin anturin kojelaudan päädyn kautta oven ylimmäisen saran yläpuolelta lokasuojaan.
-havaitsin,että paneelissa on valot silloin kun ajovalot tai parkit ovat päällä.Näin vähenee vaara jättä parkit päälle vahingossa .Panelin taustavalon on portaallisesti säädettävissä.
-yritin perehtyä nappulatekniikkaan siinä paremmin onnistumatta.Perehdyn panelin "sielunelämään"ehkä huomenna.
-kuljettajan istuin kannattaa vetää ääriasentoon taakse ja ratti ylös.
-poista kello ja kytkinvaraus nappulat .
-kontrollipanelia voi liuttaa sivusuunnassa kun etsitään liitintä poistetun kellon takaa johtonipusta.Se saattaa olla syvälläkin.
-2003 mallissa diagnoosipistoke löytyy aivan ohjausakselin läheltä kojelaudan alareunasta.Siinä on 16 varausta ohjausliittimille,joista vain osassa on vastake.
-helpoiten liittimeen pääsee käsiksi irroittamalla se kiinnikkeestään ristipääruuvitaltalla.
-minun tietokoneen liitin ei mennyt vastakkeeseen ,vaan se oli liian suuri.Ratkaisin asian poistamalla koko liittimen jä työntämällä kuparipunoksen liittimeen.Liittimen voi jälkiasentaa,jos se tuntuu tarpeelliselta.
-tämän johtimen sain työnnnettyä konsolin läpi teippaamalla se puutikkuun.Konsolista löytyy sellainen kanava.Taskulamppu palamassa jalkatilassa helpottaa reitin etsimisessä.
-ohjeiden mukaan irroitin akun kengän staattisten varauksien ym. jännitepiikkien eliminoimiseksi.
-tietokoneen moninapaliitin on kellotettu siten,että sitä ei voi laittaa väärinpäin.
-kun kaapelit on kytketty kannattaa kiinnittää suraavaksi akunkenkä niin näkee,että homma toimii.
-etsin lämpötila-anturille reittiä rintapellin läpi sitä löytämättä.Konehuoneen puolella on joustava vaalea tulppa joka on aika ylhäällä kojelaudan alla.Ratkaisin asian niin,että uitin anturin kojelaudan päädyn kautta oven ylimmäisen saran yläpuolelta lokasuojaan.
-havaitsin,että paneelissa on valot silloin kun ajovalot tai parkit ovat päällä.Näin vähenee vaara jättä parkit päälle vahingossa .Panelin taustavalon on portaallisesti säädettävissä.
-yritin perehtyä nappulatekniikkaan siinä paremmin onnistumatta.Perehdyn panelin "sielunelämään"ehkä huomenna.