Jäähdytys järjestelmän ilmaus?!
Jäähdytys järjestelmän ilmaus?!
Elikkäs miten ilmataan jäähdytys järjestelmä, siten ettei varmasti jää ilma taskuja esim lohkoon.
Lada 2104 1700i 96`
Kalleriaan->http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/in ... ?cat=10722
VW Passat 2.5 V6 TDI 4Motion 01'
Kalleriaan->http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/in ... ?cat=10722
VW Passat 2.5 V6 TDI 4Motion 01'
Re: Jäähdytys järjestelmän ilmaus?!
kymenlaaksossahan ne kiehauttaa moottorin, mutta keula ylös ja antaa käydä hetken lämppäri täysillä niin ilmaantuu aika tehokkaasti. Autonhan pitää antaa käydä aina niin kauan että termostaatti aukeaa ja neste kiertää.
- Lesnaja Sobaka
- Viestit: 367
- Liittynyt: 3.7.2008 19:26
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Jäähdytys järjestelmän ilmaus?!
Kiehauttamalla ne ilmataan myös Pohjois-Karjalassa. Se on ainakin varma konsti. Mutta painotettakoon, että menetelmää ei suositella kenellekään. Se tekee ken tekee omille romuilleen ja omalla vastuullaan.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Jäähdytys järjestelmän ilmaus?!
Kymenlaaksossa ei kiehauteta Minä kiehautan jos on tarve.
TakaPotkuissa ilmalukot ovat yleinen ongelma.
Eräs ilman hallittua kiehautusta oleva ratkaisu tähän on seuraava:
Kun jäähdytysjärjestelmä on tyhjä, kaadetaan jäähdytysnestettä lohkoon ylävesiletkun kautta. Vaikkapa 3litraa. Ylävesiletku pidetään irti. Lämmityslaitteen hana pidetään täysin auki.
Ongelma on siinä, että usein ei tiedetä onko lämppärin hana täysin auki. TakaPotkuissa on yleisenä ongelmana lämppärihanan huono liikkuvuus, jumiminen tai vaijerin huono kiinnitys hanan vipuun tai vieläpä hanan säätövipuun panelissa.
Jo ja kun hana on selvästi täysin auki, käynnistetään moottori. Moottorin käydessä lisätään hiljalleen nestettä. Esim. 6litran jälkeen kiinnitetään ylävesiletku jäähdyttäjään. Tämän jälkeen jäähdytysneste lisätään jäähdyttäjän korkin kautta, kunnes jäähdyttäjä on täynnä. Järjestelmään mahtuu 6-9 litraa nestettä riippuen järjestelmän tyhjyydestä tai siitä paljonko siellä on jo valmiiksi nestettä.
Jäähdyttäjän korkki pidetään auki kunnes nähdään että termostaatti aukeaa. Tämän huomaa virtauksesta jäähdyttäjässä. Annetaan moottorin käydä edelleen kunnes nähdään paljonko järjestelmä ottaa kokonaisuudessaan nestettä vastaan.
Jos autossa on sähkötoiminen tuuletin odotetaan ainakin niin kauan että tuuletin käynnistyy, käy ja sammuu. Tarkastetaan vielä jäähdyttäjän nestetaso. Lisätään jos on tarvetta. Jos ei ole tarvetta, suljetaan jäähdyttäjän korkki. Lisätään paisuntasäiliöön riittävä määrä nestettä.
Jos sähkötuuletinta ei ole, annetaan moottorin käydä kunnes virtaus jäähdyttäjässä on erittäin selkeä. Lisätään nestettä tarvittaaessa nestettä. Suljetaan korkki ja lisätää paisuntasäiliöön tarvittava määrä nestettä.
Annetaan auton käydä ja käynnistetään lämmityslaitteen puhallin. Tulevan ilman on oltava todella kuumaa ainakin takapotkuissa. Vanhemmissa Samaroissakin lämmityslaite toimiessaan puhaltaa todella kuumaa ilmaan.
Sitten on tietysti vielä ns. ohjekirjojen mukainen tapa tehdä tämä, mutta en viitsi sitä selostaa, koska se on niin monimutkainen, että sitä ei viitsi kukaan tehdä. Oikoteitä on monia, mutta edellä kuvatulla tavalla homma ainakin onnistuu.
TakaPotkuissa ilmalukot ovat yleinen ongelma.
Eräs ilman hallittua kiehautusta oleva ratkaisu tähän on seuraava:
Kun jäähdytysjärjestelmä on tyhjä, kaadetaan jäähdytysnestettä lohkoon ylävesiletkun kautta. Vaikkapa 3litraa. Ylävesiletku pidetään irti. Lämmityslaitteen hana pidetään täysin auki.
Ongelma on siinä, että usein ei tiedetä onko lämppärin hana täysin auki. TakaPotkuissa on yleisenä ongelmana lämppärihanan huono liikkuvuus, jumiminen tai vaijerin huono kiinnitys hanan vipuun tai vieläpä hanan säätövipuun panelissa.
Jo ja kun hana on selvästi täysin auki, käynnistetään moottori. Moottorin käydessä lisätään hiljalleen nestettä. Esim. 6litran jälkeen kiinnitetään ylävesiletku jäähdyttäjään. Tämän jälkeen jäähdytysneste lisätään jäähdyttäjän korkin kautta, kunnes jäähdyttäjä on täynnä. Järjestelmään mahtuu 6-9 litraa nestettä riippuen järjestelmän tyhjyydestä tai siitä paljonko siellä on jo valmiiksi nestettä.
Jäähdyttäjän korkki pidetään auki kunnes nähdään että termostaatti aukeaa. Tämän huomaa virtauksesta jäähdyttäjässä. Annetaan moottorin käydä edelleen kunnes nähdään paljonko järjestelmä ottaa kokonaisuudessaan nestettä vastaan.
Jos autossa on sähkötoiminen tuuletin odotetaan ainakin niin kauan että tuuletin käynnistyy, käy ja sammuu. Tarkastetaan vielä jäähdyttäjän nestetaso. Lisätään jos on tarvetta. Jos ei ole tarvetta, suljetaan jäähdyttäjän korkki. Lisätään paisuntasäiliöön riittävä määrä nestettä.
Jos sähkötuuletinta ei ole, annetaan moottorin käydä kunnes virtaus jäähdyttäjässä on erittäin selkeä. Lisätään nestettä tarvittaaessa nestettä. Suljetaan korkki ja lisätää paisuntasäiliöön tarvittava määrä nestettä.
Annetaan auton käydä ja käynnistetään lämmityslaitteen puhallin. Tulevan ilman on oltava todella kuumaa ainakin takapotkuissa. Vanhemmissa Samaroissakin lämmityslaite toimiessaan puhaltaa todella kuumaa ilmaan.
Sitten on tietysti vielä ns. ohjekirjojen mukainen tapa tehdä tämä, mutta en viitsi sitä selostaa, koska se on niin monimutkainen, että sitä ei viitsi kukaan tehdä. Oikoteitä on monia, mutta edellä kuvatulla tavalla homma ainakin onnistuu.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Jäähdytys järjestelmän ilmaus?!
Ken on joskus avannut kiehahtaneen koneen, ei varmaankaan ehdoin tahdoin mene konetta kiehauttamaan. Ihmettelen vaan, että edes noin hulluja ajatuksia on tullut mieleen.Lesnaja Sobaka kirjoitti:Kiehauttamalla ne ilmataan myös Pohjois-Karjalassa. Se on ainakin varma konsti. Mutta painotettakoon, että menetelmää ei suositella kenellekään. Se tekee ken tekee omille romuilleen ja omalla vastuullaan.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Jäähdytys järjestelmän ilmaus?!
Kakkaako noita mennä availemaan kun ne ajetaan loppuun ja Paalataan
Edelleen kysyn, että montako konetta olet rikkonut kiehautuksella? Kysyin tätä jo aiemmin.
Edelleen kysyn, että montako konetta olet rikkonut kiehautuksella? Kysyin tätä jo aiemmin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Jäähdytys järjestelmän ilmaus?!
Ei ole tapana kiehautella koneita.
Kaksi kiehahtanutta olen avannut ja molemmat oli romurautaa siinä vaiheessa. Toisessa oli sylinteritkin niin soikeat, että ei tarvinnut tarkemmin niitä enää mitata.
Toinen oli Samaran kone ja siinä oli kannentiiviste palanut, joka pahin vika, mutta koska kiehuminen voi vahingoittaa myös mäntiä ja kantta, niin oli fiksumpaa hankkia toinen moottori.
Siksi tuntuu ihan uskomattomalta, että joku ihan ehdoin tahdoin tuhoaa konetta noin, kun kiehuminen voi aiheuttaa sellaisiakin vaurioita koneelle, että siitä ei enää millään järkevällä koneistuksella saa kelvollista. Esim. nokka-akselin laakerit alkaa olemaan kovilla, kun laakereiden linja on banaanin muotoinen.
Kaksi kiehahtanutta olen avannut ja molemmat oli romurautaa siinä vaiheessa. Toisessa oli sylinteritkin niin soikeat, että ei tarvinnut tarkemmin niitä enää mitata.
Toinen oli Samaran kone ja siinä oli kannentiiviste palanut, joka pahin vika, mutta koska kiehuminen voi vahingoittaa myös mäntiä ja kantta, niin oli fiksumpaa hankkia toinen moottori.
Siksi tuntuu ihan uskomattomalta, että joku ihan ehdoin tahdoin tuhoaa konetta noin, kun kiehuminen voi aiheuttaa sellaisiakin vaurioita koneelle, että siitä ei enää millään järkevällä koneistuksella saa kelvollista. Esim. nokka-akselin laakerit alkaa olemaan kovilla, kun laakereiden linja on banaanin muotoinen.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Jäähdytys järjestelmän ilmaus?!
Et ole nähnyt tätä meidän kiehautustapaa, joten ei kannata siitä kovin suuria johtopäätöksiä tehdä.
Ja kun olet avannut kiehahtaneita niin tiedätkö miten ja miten kauan ne ovat kiehuneet ja kuumenneet? Eli jos et ole itse kiehauttanut ja avannut tällasta vehettä, et voi kovin paljon sanoa erilaisista kiehautuksista ja niiden aiheuttamista vaurioista.
Ja kun TakaPotkun Orggis LämppäriHana leviää hiljalleen niin ne kiehahtavat helposti.
Autot saattavat kiehahtaa paljon pahemmin jonkun vian takia, kuin tämä meidän HALLITTU kiehautus koskaan tekee.
SÄMPYä minä olen vahingossa kuumennellut, mutta se on niitä vehkeitä, jotka ajetaan loppuun ja annetaan jollekin Pojalle vielä parempaan RÄÄKKIIN
Ja kun olet avannut kiehahtaneita niin tiedätkö miten ja miten kauan ne ovat kiehuneet ja kuumenneet? Eli jos et ole itse kiehauttanut ja avannut tällasta vehettä, et voi kovin paljon sanoa erilaisista kiehautuksista ja niiden aiheuttamista vaurioista.
Ja kun TakaPotkun Orggis LämppäriHana leviää hiljalleen niin ne kiehahtavat helposti.
Autot saattavat kiehahtaa paljon pahemmin jonkun vian takia, kuin tämä meidän HALLITTU kiehautus koskaan tekee.
SÄMPYä minä olen vahingossa kuumennellut, mutta se on niitä vehkeitä, jotka ajetaan loppuun ja annetaan jollekin Pojalle vielä parempaan RÄÄKKIIN
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Jäähdytys järjestelmän ilmaus?!
Etelä-Kymenlaaksossa ei kiahautella kuin korkeintaan vahingossa että se siitä yleistämisestä taas. Ei Ladan konetta yleensä tartte ilmata ns. erikseen, aika monesti pieni lukko tulee lämppäriin ja ei tule lämpöä = pari sataa metriä ajoa ja toimii. Nesteet kaadan lohkoon yleensä lämppärin yläletkusta, nopeaa ja helppoa. Ei tästä kannata liian suurta numeroa tehdä eikä varsinkaan keittää konettaan tavalla tai toisella (vaikka ladan kone kestääkin kiehumista varsin hyvin)
Viiatin TC vaatiikin sitten hieman eri otteita, kanteen jää aina ilmataskuja ja lämmöt seilaa kuin hullun m*lkku ja se kiehautus sieltä kyllä tulee jos erehtyy käyttämään liikaa paikoillaan. Tästä selviää kun lämpimäksi käytön jälkeen sammuttaa koneen hetkeksi, odottelee tovin ja sen jälkeen pitää kierroksia paikallaan noin 3000+ rpm 3-5 min, lämmöt tasaantuu ja lämppäri herää taas eloon.
Viiatin TC vaatiikin sitten hieman eri otteita, kanteen jää aina ilmataskuja ja lämmöt seilaa kuin hullun m*lkku ja se kiehautus sieltä kyllä tulee jos erehtyy käyttämään liikaa paikoillaan. Tästä selviää kun lämpimäksi käytön jälkeen sammuttaa koneen hetkeksi, odottelee tovin ja sen jälkeen pitää kierroksia paikallaan noin 3000+ rpm 3-5 min, lämmöt tasaantuu ja lämppäri herää taas eloon.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Jäähdytys järjestelmän ilmaus?!
Etkös Jokari lukenut tuota seikkaperäistä selostustani. Siinähän kerron että ensin kaadellaan ylävesiletkun kautta kamaa lohkoon.
Ja kaikki muukin siellä on tiptop paitsi se, että Lämmityslaitteen PaluuLaippa pitäsi taiteen viimeisimpien ja klassisten sääntöjen mukaan avata. Ja katsoa, että kun sieltä tulee nestettä ulos niin sitten laippa kiinni ja täyttelemään loppuja.
Ja johan tuolla sanottiin, ettei Kymenlaakso kiehu vaan Minä kiehun jos huvittaa.
Ja kaikki muukin siellä on tiptop paitsi se, että Lämmityslaitteen PaluuLaippa pitäsi taiteen viimeisimpien ja klassisten sääntöjen mukaan avata. Ja katsoa, että kun sieltä tulee nestettä ulos niin sitten laippa kiinni ja täyttelemään loppuja.
Ja johan tuolla sanottiin, ettei Kymenlaakso kiehu vaan Minä kiehun jos huvittaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Jäähdytys järjestelmän ilmaus?!
Onko sulle joku maatuska sieltä tiskin takaa tämän neuvonut, sama kun jämäkät iskarit = perämurikat hajoaa? En pienessä mielessänikään keksi, miksi tuo olisi tarpeellista, mutta ennenkaikkea tuo on täysin tarpeetonta ja turhaa.PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Ja kaikki muukin siellä on tiptop paitsi se, että Lämmityslaitteen PaluuLaippa pitäsi taiteen viimeisimpien ja klassisten sääntöjen mukaan avata. Ja katsoa, että kun sieltä tulee nestettä ulos niin sitten laippa kiinni ja täyttelemään loppuja.
Viimeksi muokannut Jokari, 9.12.2009 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Jäähdytys järjestelmän ilmaus?!
Nuo ohjeet ovat OhjeKirjojen ohjeita. En minä niitä käytä. Minähän kiehautan
Ja mikä on maatusta?
Ja mikä on maatusta?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Jäähdytys järjestelmän ilmaus?!
Jo nyt on taas yksinkertaisen asian kanssa... Minä en ole yleensä tehnyt muuta kuin lorottanut jäähdyttimen korkin kautta niin paljon nestettä kun on saanut menemään, välillä termarin letkuista pumpaten että pulputtelee enemmät ilmat takaisin. Sen jälkeen sitten kone käyntiin ja lisää vettä sitämukaa kuin vajuu jos vajuu. Kunhan muistaa että se lämppärinkraana on apposen auki.
Kaipa minä tuon(kin) teen jotenkin väärin kun en yhden ainoata ilmalukkoa ole koskaan saanut aikaiseksi...
Kaipa minä tuon(kin) teen jotenkin väärin kun en yhden ainoata ilmalukkoa ole koskaan saanut aikaiseksi...
Re: Jäähdytys järjestelmän ilmaus?!
Mut en silti ymmärrä miksi pitää kiehauttaa kun sille ei ole mitään järjellisiä perusteita tai tarvetta. Yhdessäkään autossa ei ole niin paska jäähdytysjärjestelmä että se vaatisi noin 120+ C kiehuvan ja kuplivan glykoli/vesiseoksen ilmaantuakseen. Niinkuin sanoin, omien kokemusten mukaan Ladan konetta ei tarvitse ns. erikseen ilmata jos sen täyttää lämppärin letkusta tai ylävesiletkusta. Nesteitä olen vaihdellut ainakin 15 kertaa omaan ropposeen (+lukemattomia kertoja muihin kotteroihin), osittain ja kokonaan, Ladan kanssa 0 kiehautusta, 0 epäonnistumista, useita ilmalukkoja Ladan lämppäriin = ajoa pätkä, lämpöä tulee, kaikki toimii. Missä välissä oli tarve riskeerata koneen yläkertaa?
Mulla on siksi hyvin kielteinen suhtautuminen tälläisten kiehutusneuvojen jakeluun, koska kuitenkin joku perkeleen vähä-älyinen näitä vielä lukee, lähtee ajamaan motarille vajaalla jäähdytysjärjestelmällä ja hajottaa kansipahvinsa + pahimmillaan paljon muutakin. Sitten taas etsitään joku vastuuseen näistä hyvistä vinkeistä.
Minusta kiehutus menee samaa kategoriaan kuin se että vaikka moottorin öljytilavuus on 3,75 l niin 2,75 L tai jopa alle pärjää kunhan ei pahemmin kanttaile Onhan tämäkin oikotie onneen, ei tartte kaataa niin paljon öljyä koneeseen jos laiskottaa
Mulla on siksi hyvin kielteinen suhtautuminen tälläisten kiehutusneuvojen jakeluun, koska kuitenkin joku perkeleen vähä-älyinen näitä vielä lukee, lähtee ajamaan motarille vajaalla jäähdytysjärjestelmällä ja hajottaa kansipahvinsa + pahimmillaan paljon muutakin. Sitten taas etsitään joku vastuuseen näistä hyvistä vinkeistä.
Minusta kiehutus menee samaa kategoriaan kuin se että vaikka moottorin öljytilavuus on 3,75 l niin 2,75 L tai jopa alle pärjää kunhan ei pahemmin kanttaile Onhan tämäkin oikotie onneen, ei tartte kaataa niin paljon öljyä koneeseen jos laiskottaa
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Jäähdytys järjestelmän ilmaus?!
Niin tai se kiinnijuuttuneiden ruuvien kiinnipäinkiertäminen...Jokari kirjoitti:Minusta kiehutus menee samaa kategoriaan kuin se että vaikka moottorin öljytilavuus on 3,75 l niin 2,75 L tai jopa alle pärjää kunhan ei pahemmin kanttaile