Minun molemmissa Samaroissa on ajoittain lämppärin moottori lakkoillut. Aina ovat samanaikaisesti olleet myös pyyhkijät pois pelistä. Sulakkeen liikuttelulla/rapsuttelulla on aina korjaantunut.manni kirjoitti:Tänään töistä kotiin lähdettäessä sisäilman puhallin ei suostunut kanssani yhteistyöhön. Oli aika ikävää kotiin matkata. Pitää launtaina katsoa mahdollisesti päivänvalossa onko sulakkeet OK ja miltä tuuletin näyttää. Tuulettimen säätönappulalla ei ollut vaikutusta pyörimiseen, kuolleelta vaikutti.
Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
eilen kun tarkistin nesteitä samarasta huomasin että pissapojan säiliöstä on hävinnyt ainakin litran verran lasinpesu nestettä viikon aikana enkä ole kertaakaan käyttänyt lasinpesintä
Liekö säiliössä sitten joku pieni reikä/halkeama vai lieneekö vanhat letkut jo niin haurastuneita (onneksi löytyy yli metrin verran uutta letkua liiteristä
)
jäähdytys nestettä olen joutunut silloin tällöin lisäämään ja kannen tiivistekkin pitäisi vaihtaa kun näyttäisi öljy vähän vuotavan moottorin vasemmasta laidasta läheltä jakopäätä
paljonko suomessa muuten maksaa uusi kannentiiviste ja eroaako hinta paljoa venäjän hinnoista? aattelin vaan että tuleeko mitenkään huimaa säästöä jos ostaisin tiivisteen joltain venäjän matkaajalta 


jäähdytys nestettä olen joutunut silloin tällöin lisäämään ja kannen tiivistekkin pitäisi vaihtaa kun näyttäisi öljy vähän vuotavan moottorin vasemmasta laidasta läheltä jakopäätä


Lada Samara 1500i 5d vm.2000
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Todennäköisesti pissapojan säiliö on halki/viassa kiinnitysraudan luota. Öljyistä muovia ja helv.ohutta ei voi oikein "hitsata" ainakaan tinakolvilla ei ihme jos puhkeaa kun muovin paksuus on mitä on
hyvä ettei päivä paista läpi parraalta kohtaa. Voihan ne letkutkin vuotaa yhtä mahdollista ainain tuosssa omassa on saanut uusia noita letkuja sinne solenoidien alle tulevat niin jyrkälle mutkallekkin että voi jestas.
Oisi tuohon koko pissapoika viritykseen voinut käyttää vähän järkeä eikä hutaista kuhan on hänessä periaateella
Vähän kun nostaa sitä telinettä missä ne solenoisit on niin kulma muuttuu loivemmaksi ja letkujen kesto ja nesteen virtaus muuttuu paremmaksi.
Mistä aattelit että kannentiiviste kannattaa vaihtaa?
Voi se öljyvuoto tulla nokkaakselin stefasta tai vent.kopan tiivisteestä itellä on kanssa hieman kostea ollu joskus sieltä mutta on kyllä sellainen paikka ettei tule pyyhittyä jos muualta on hionnut (vent.koppan tiiv.huohot.letku.). Pientä kosteutta oli ja se oli juuri tuosta nokkaakselin stefasta tullutta mutta oli niin pientä ettei voi edes vuodoksi laskea rehellisesti (öljyä ei tarv.lisätä vaihtoväl.)
Vuotaako muuten vent.kopan tiivisteestä? Oletko kokeillut kiriä venttiilikopan muttereita jos vuotaa sieltä.
Tuota jäähdytysnestettä se voi hävittää muuallekkin esim. vuotavat letkut termostaattikotelon luona ym. Oleko tarkistanut ettei vuoda niistä tai lämppärin putkista sisällä?
Tuo pissapojan säiliö kannattaa kysyä mihin hintaan tuovat miksi ei kannentiivistekkin mutta jos muuta vikaa ei ole kuin öljyn tihmiminen niin kannattaako sillä perusteella vaihtaa
.
Itsellänikin on vanhemman mallin pissapojan säiliö isommalla hellan vai mikä se oli letkuun tulevalla pumpulla(hieman ahdas asennus valon ja säiliön välissä) ja 2-piste suuttimet tuulilasille.
Eikä tuotakaan kannata täytää yli puolenvälin
hyvä ettei päivä paista läpi parraalta kohtaa. Voihan ne letkutkin vuotaa yhtä mahdollista ainain tuosssa omassa on saanut uusia noita letkuja sinne solenoidien alle tulevat niin jyrkälle mutkallekkin että voi jestas.
Oisi tuohon koko pissapoika viritykseen voinut käyttää vähän järkeä eikä hutaista kuhan on hänessä periaateella

Vähän kun nostaa sitä telinettä missä ne solenoisit on niin kulma muuttuu loivemmaksi ja letkujen kesto ja nesteen virtaus muuttuu paremmaksi.
Mistä aattelit että kannentiiviste kannattaa vaihtaa?
Voi se öljyvuoto tulla nokkaakselin stefasta tai vent.kopan tiivisteestä itellä on kanssa hieman kostea ollu joskus sieltä mutta on kyllä sellainen paikka ettei tule pyyhittyä jos muualta on hionnut (vent.koppan tiiv.huohot.letku.). Pientä kosteutta oli ja se oli juuri tuosta nokkaakselin stefasta tullutta mutta oli niin pientä ettei voi edes vuodoksi laskea rehellisesti (öljyä ei tarv.lisätä vaihtoväl.)
Vuotaako muuten vent.kopan tiivisteestä? Oletko kokeillut kiriä venttiilikopan muttereita jos vuotaa sieltä.
Tuota jäähdytysnestettä se voi hävittää muuallekkin esim. vuotavat letkut termostaattikotelon luona ym. Oleko tarkistanut ettei vuoda niistä tai lämppärin putkista sisällä?
Tuo pissapojan säiliö kannattaa kysyä mihin hintaan tuovat miksi ei kannentiivistekkin mutta jos muuta vikaa ei ole kuin öljyn tihmiminen niin kannattaako sillä perusteella vaihtaa

Itsellänikin on vanhemman mallin pissapojan säiliö isommalla hellan vai mikä se oli letkuun tulevalla pumpulla(hieman ahdas asennus valon ja säiliön välissä) ja 2-piste suuttimet tuulilasille.
Eikä tuotakaan kannata täytää yli puolenvälin

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
TakaPotkujen pissasäiliössä on sama ongelma.
Ja ongelmaa pahentaa se, että jos säiliössä on välillä vähän jähmeät nesteet. Se laajenee kun auto ei ole ajossa. Sitten lähdetään kiihdyttelemään, tulee tärinää ja säiliön nesteet lämpenevät. Kiinnitysrauta elää eritahtiin kun säiliö lämmön vaikutuksesta.
Tämä yhtälö aiheuttaa sen, että kiinnitysrauta "hankaa" säiliön taitteita ja puhkihan ne menevät. Pahinta on tietenkin se, että neste pääsee laajenemaan paljon jäätymisen myötä. Tätä on joskus vaikea havaita. Ajossa ja huoltoasemalla kun tarkistaa neteen, se on sulaa, koska moottori ja varsinkin syylärin läpi tuleva kuuma ilma pitävät nesteen sulana paljon kylmemmässä ulkolämmössä kuin mitä se toisiasiassa pysyy kun tätä moottorilämpöä ei tule säiliölle.
Eli ei ole ihme että nämä säiliöt ovat järestään halki jostain.
Ja ongelmaa pahentaa se, että jos säiliössä on välillä vähän jähmeät nesteet. Se laajenee kun auto ei ole ajossa. Sitten lähdetään kiihdyttelemään, tulee tärinää ja säiliön nesteet lämpenevät. Kiinnitysrauta elää eritahtiin kun säiliö lämmön vaikutuksesta.
Tämä yhtälö aiheuttaa sen, että kiinnitysrauta "hankaa" säiliön taitteita ja puhkihan ne menevät. Pahinta on tietenkin se, että neste pääsee laajenemaan paljon jäätymisen myötä. Tätä on joskus vaikea havaita. Ajossa ja huoltoasemalla kun tarkistaa neteen, se on sulaa, koska moottori ja varsinkin syylärin läpi tuleva kuuma ilma pitävät nesteen sulana paljon kylmemmässä ulkolämmössä kuin mitä se toisiasiassa pysyy kun tätä moottorilämpöä ei tule säiliölle.
Eli ei ole ihme että nämä säiliöt ovat järestään halki jostain.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Se mitä olen takavetoi nähnyt kyllä ne kärsii laittaa täyteen
Se jos siellä pitää vain vettä syksylläkin on oma häppee.

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Kiitoksia vastauksista
myönnettäköön että oon vielä sen verran nuori ja kokematon auto asioissa etten tiedä kaikkea ladan tekniikasta
vaikka oonkin paljon oppinut vuoden aikana niin koin viisaaksi kirjoitella tänne .kannentiivisteen vaihto tuli nyt ensimmäisenä mieleen vaikka öljyn tihkuminen on hyvin vähäistä eikä tosiaan muuta vikaa ole havaittavissa
empä ole kokeillut kiriä venttiilikopan muttereita mutta pitääpä kokeilla.

myönnettäköön että oon vielä sen verran nuori ja kokematon auto asioissa etten tiedä kaikkea ladan tekniikasta

empä ole kokeillut kiriä venttiilikopan muttereita mutta pitääpä kokeilla.
Lada Samara 1500i 5d vm.2000
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Sain lämmittimen puhaltimen korjattua. Vika oli sulakkeissa, puhaltimen sulaketta pyörittelemällä sai taas kontaktin ja toimii normaalisti. Tulipa samalla avattua puhaltimen kotelo ja poistettua puiden lehdet.
Tyhjäkäynninkin säädin pienemmälle. Isä oli joskus laittanut kovemmalle kun epäili sitä syynä käyntihäiriöihin, syynä oli tuolloin akun napojen huonot kontaktit. Nyt tyhjäkäynti on taas factory defaulteilla ja oikein nätisti tuntuu käyvän kylmällä että ajolämpöisellä koneella.
Tyhjäkäynninkin säädin pienemmälle. Isä oli joskus laittanut kovemmalle kun epäili sitä syynä käyntihäiriöihin, syynä oli tuolloin akun napojen huonot kontaktit. Nyt tyhjäkäynti on taas factory defaulteilla ja oikein nätisti tuntuu käyvän kylmällä että ajolämpöisellä koneella.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Kannattaa varmaan sitte vaihtaa uusmallisilla sulakkeilla oleva rasia,kun niitä joutuu enemmän pyörittelemää kontaktin löytämiseks.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Pitää katsoa jos alkaa tehdä useamminkin tuota. Eka kerta kun itse törmäsin sähköhäröön autossa.Marko kirjoitti:Kannattaa varmaan sitte vaihtaa uusmallisilla sulakkeilla oleva rasia,kun niitä joutuu enemmän pyörittelemää kontaktin löytämiseks.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
No hyvin on toiminu,sillähän ajelee mutkasta tietä näkymätömiin.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Tutun 02:seen Samaraan helmaan paikka ja oikean takajarrun herkistelyä katsastuksessa tulleen kehotuksen johdosta. Ei hyvältä näytä aika paljon ruoste pisamaa havaittavissa 
Mutta kun ottaa huomioon ettei pestä eikä putsata ja ajetaan sorateitä niin senhän tietää...

Mutta kun ottaa huomioon ettei pestä eikä putsata ja ajetaan sorateitä niin senhän tietää...

Viimeksi muokannut 1500i, 6.12.2009 23:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Omassa Samarassa taitaa termari vuskata oon pistänyt merkille jo pitemmän aikaa ettei lämpeä kovin nopeasti. Tuskin se tuosta kaasun käytöstäkään johtuu pitäisi sen lämmetä ilman huudatustakin/veättelyä.
Auttaisikohan tuohon jos kokeilisi puhdistaa jäähd.järjestelmää vesip.vaihdon yhteydessä onko kokemuksia? Vai suosiolla uutta termaripakettia?
Normaali lämmötkin on hieman alle mittari 90 norm. hieman yli.
Toisaalta nykyään lämppäri pauhaa täysillä pikkupakkasellakin matkaajossa ja sehän jäähdyttää kyllä
Vai olenkohan turtunut jo kuumuuteen ettei enää tunnekkaan
Auttaisikohan tuohon jos kokeilisi puhdistaa jäähd.järjestelmää vesip.vaihdon yhteydessä onko kokemuksia? Vai suosiolla uutta termaripakettia?
Normaali lämmötkin on hieman alle mittari 90 norm. hieman yli.
Toisaalta nykyään lämppäri pauhaa täysillä pikkupakkasellakin matkaajossa ja sehän jäähdyttää kyllä


Vai olenkohan turtunut jo kuumuuteen ettei enää tunnekkaan

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Oikein koville pakkasille auttaa, kun laittaa hiukan pahvia jäähdyttimen säleikön eteen. Ainakin Euron keulaan saa hyvin pahvia jäämään eteen piiloon maskin taakse. Täällä ei ole vielä tänä talvena ollut alle kymmentä astetta pakkasta, hyvin pärjännyt ilman pahviakin.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Jos termostaatti on kunnossa, se pitää lämmöt oikeina olkoon sitten pakkasia eli ei.
Auttavathan ne pahvit ja etusäleikköjen tai aukkojen peitot tietenkin nopeuttaen lämpenemistä, mutta kyllä kunnollinen termostaatti ajaa saman asian.
Ja toki lämppärinkenno jäähdyttä, mutta kun neste on sopivan lämpötistä, lämmityslaitekierto ei enää vaikuta kovinkaan paljon. Termostaatti ja jäähdytin sekä jäähdyttäjän puhallin pitävät lämmöistä huolta.
Jos lämppäri huutaa täysillä eikä ohjaamossa pää kiehu, silmät kuivu ja huulet halkeile, niin lämmitykierrossa on vikaa, ilmanotossa on ongelmia tai lämmistylaiteen vivustot eivät toimi kunnolla.
Suosittelen oikein toimivaa termostaattia. Ja jäähdytysjärjestelmän ilmalukkojen oikeaa poistoa sekä ilmanottokanavan imurointia. Tulee imuroitua myös kennon päällinen. Suulakkeiden ja kanavien puhdistus on myös tärkeää jos ilmanottokanavassa on paljon kamaa.
Samara on oikeasti KUUMA Talviauto, jos kaikki edellämainittu on kunnossa. Itse nuo toimenpiteet tein ja sain SÄMPYstä juuri tuollaisen tarvittaessa KUUMAN auton.
Auttavathan ne pahvit ja etusäleikköjen tai aukkojen peitot tietenkin nopeuttaen lämpenemistä, mutta kyllä kunnollinen termostaatti ajaa saman asian.
Ja toki lämppärinkenno jäähdyttä, mutta kun neste on sopivan lämpötistä, lämmityslaitekierto ei enää vaikuta kovinkaan paljon. Termostaatti ja jäähdytin sekä jäähdyttäjän puhallin pitävät lämmöistä huolta.
Jos lämppäri huutaa täysillä eikä ohjaamossa pää kiehu, silmät kuivu ja huulet halkeile, niin lämmitykierrossa on vikaa, ilmanotossa on ongelmia tai lämmistylaiteen vivustot eivät toimi kunnolla.
Suosittelen oikein toimivaa termostaattia. Ja jäähdytysjärjestelmän ilmalukkojen oikeaa poistoa sekä ilmanottokanavan imurointia. Tulee imuroitua myös kennon päällinen. Suulakkeiden ja kanavien puhdistus on myös tärkeää jos ilmanottokanavassa on paljon kamaa.
Samara on oikeasti KUUMA Talviauto, jos kaikki edellämainittu on kunnossa. Itse nuo toimenpiteet tein ja sain SÄMPYstä juuri tuollaisen tarvittaessa KUUMAN auton.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Tänään säädin pakoputkea niin ettei se enää ajossa kolahda.rautalangalla vain kiristin ja autto asiaa
kävin ostamassa moottoriöljyn ja suodattimen kun edellisestä vaihdosta kohta 9000km ja pitäs vaihtaa ennen armeijaa

kävin ostamassa moottoriöljyn ja suodattimen kun edellisestä vaihdosta kohta 9000km ja pitäs vaihtaa ennen armeijaa
Lada Samara 1500i 5d vm.2000