Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Niistä 110:n vedoista: ne eivät tulleet takaisin kun vaihdoin aikaisemmin mainitsemani anturin. Sen lisäksi vaihdoin vielä ilmamassa-anturin äidin autosta ja vedot olivat edelleen kateissa! Tämän jälkeen päästelin irti kaasuläppäanturin alla olevan jonkin anturin irti ja totesin siinä olevan jotakin epämääräistä töhnää. Puhdistin anturin pään ja pesän, mihin anturin pää menee. Toiveikkaana anturi paikoilleen ja kokeilemaan, eihän se prkl toiminut vieläkään!!
Sitten, viime viikon perjantaina sain auton kuntoon kun vein sen Autokaxiin tarkastettavaksi. Rapiat parin tunnin kuluttua auton viennistä paikan omistaja soitti auton olevan kunnossa. Syy: jako ei ollut kohdallaan ! No, nyt auto vetää niinkuin pitää ja on mukavaa taas päästellä kuten ennen vanhaan.
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver
Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, minä en vaihtanut sitä hihnaa, vaan eräs kyseisen merkin huoltokurssin käynyt. Syynä jaon sekaisinmenoon oli kampiakselin jakopäänrattaan poisluistanut kiila, jolloin hihnapyörä liikkui vapaasti akselilla... Tuuria todellakin oli sikäli, ettei kone särkynyt tässä häsmäkässä.
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver
Tuli kokeiltua pitstoppia vesisateessa, kun jollain ilveellä kytkinvaijerin lenkki oli irronnut vivustansa konehuoneen puolella. Poljin heilui kuin makaroni. Onneksi sopii kädet laittaan takaisin.
Itseasiassa tosi hyvä ajaa nyt, kun tullut pari tuhatta ajettua tällä pelillä.
Joskus tulee kyllä vieläkin kaiholla katseltua toisten samaroita
Löysin tavaroitteni joukosta tiheäsilmäistä nailonverkkoa,jonka alkuperäisenä tarkoituksena on lisätä kitkaa vetävän pyörän alla auton juututtua kiinni.Sen silmäkoko on noin 7mm.Siitä aion tehdä suojan ilmanottoaukon päälle ettei lehdet ja muut roskat pääse ilmakanavaan.Kiinnitykseen aion käyttää mustia pieniä nippusiteitä niin asennuksesta tulee huomaamaton.Auto on toiminut toista kuukautta moitteetta vaikka välillä meinasi usko mennä.Alan pikkuhiljaa uskoa erään tutun väitteeseen Ladan omistamisen luonnetta jalostavasta vaikutuksesta.
Niin se luonne kyllä lujittuu, kaiketi. Itse käyn harva se päivä sotaa itseni kanssa. Välillä olen taipuvainen ajattelemaan ostokseni olevan onnistunut, välillä en. Olisinko saanut uuden 110 hinnalla luotettavamman käytetyn eurooppalaisen, japsin tai jenkin. Luultavasti en vikojen suhteen, mutta noiden helvetin nitinöitten, äänien, huonojen tiivisteiden, surkeiden liittimien ja väärällä kädellä silmät kiinni tehtyjen osien ja asioiden suhteen olisin saattanut saada.
On ihanaa hypätä appiukon Opeliin (saman verran ajettu, viisi vuotta vanha), käynnistää se (hörähtää kivasti), lähteä ajamaan (kytkin ottaa kiinni tasaisesti ja alhaalta, jarrut ottaa napakasti kiinni, mukavan hiljainen ääni) ilman että tuntuu kuin istuisi laatikossa joka on vuorattu sadalla tuhannella osalla jotka melkein istuvat yhteen.
HoHoo, kuulen älähdyksiä, ymmärrän itsekin olevani melkoisen väärässä. Autoihin pätee myös sanonta vihreämmästä ruohosta siellä aidan toisella puolella, takiaiset ja muut vastaavat eivät sieltä näy. Ei appiukko ole minulle tehnyt listaa oman autonsa vioista, joten minulle siinä autossa ei vikoja ole, omani viat tiedän liiankin hyvin, se on psykologiaa se.
Nyt autostani menee vaihtoon takaäänenvaimentaja, höyryventtiili (se joka on hiilipöntön ja pyttyjen välissä ja sekä etu että takajarrut syynätään kunnolla täristämisen vuoksi. Kuluvia osia siis, tosin se venttiili vaihdettiin reilu vuosi sitten. Rahaa menee ja vaivaa on. Keksin tavan säästää työkuluissa viemällä 110:ni Pirkanmaan taitokeskukseen oppilastyöksi noiden jarrujen ja pöntön osalta. Venttiili maksaa hunajaa, vaihto vähän, ilmaa hinnassa on varmaan melkoisesti. Mutta ei auta, itä on liian kaukana enkä viitsi alkaa mitään järjestelemään.
Olen ajellut 110:llä viimeisen kolmen kuukauden aikana reilut 7000 kilometriä, kyllä tuossa käytössä alkaa jossain jo tuntuakin.
Onhan se ruoho vihreämpää, mutta toisaalta autoilija puolustaa sitä omaa hankintaansa siihen asti, kunnes vaihtaa sen pois. Sen jälkeen siitä saattaa tulla täysi paska, kun pitää alkaa puolustelemaan vaihtoa. Tämä ei tietenkään päde kaikkiin.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Kyllähän sitä auton omistamista voi verrata vaikka koiran pitoon.Meneppä julkisesti moittimaan jonku koiraa tyhmäksi,niin samalla moitit omistajaakin! Uutisissa oli juttu kuinka Volvo joutuu ottamaan korjaukseen 460 000 autoa ilmeisen palovaaran takia joka johtuu viallisesta jäähdytyspuhaltimesta.Pian asiasta virisi keskustelu netissä,jossa Volvon omistajat rupesivat kilvan haukkumaan muita automerkkejä omaa valintaansa puolustellakseen.En tiedä miten kävi sen metallimiehen palkkakehityksen kun hän firman juhlissa rupesi julkisesti kritisoimaan (kännissä )työnjohtajansa vaimovalintaa ja varsinkin naamavärkkiä!
juu, toi olis kiva tietää. Kaverillakin on 16V:ssä joku vikakoodi haihdutuksesta tms. ja pakarista tulee jonkin verran vesitippoja. Pakokaasuarvot on kuitenkin kohdallaan. Onkohan niillä jotain tekemistä ton höyryventtiilin kanssa?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Oliskohan kyseessä hiilivetyjen kierrätysventtiili? Mulla meni takuuaikana niitä kolme vaihtoon. Se on helppo vaihtaa, mutta kun se venttiilinpirulainen maksaa noin 100€ Deltassa. Huomasin, että takuuukorjauksissa oli tehty pieni modifikaatio: Venttiilin kiinnitystä telineeseensä oli panannettu kiertämällä pieni ruuvi väliin. Sen jälken vaivat loppui. Veden tulosta pakoputkesta ei tarvii huolestua. Se johtuu nykyisestä bensiinistä.
Se "höyryventtiili" on bensahöyryjen huuhteluventtiili. Näin minulle huollossa kerrottiin. Moottoritilassa vasemmassa etreunassa on mustassa pöntössä suodatin, siitä menee putkia pyttyihin, välissä on musta noin parin tikkuaskin kokoinen möhkäle johon littyy muutama ohut johto.
Sen läpi menee bensahöyryt, ei kuulema muuta. Kun se ei toimi, tulee virheilmoitus. Vaihtamatta jättäminen ei ainakaan heti aiheuta ongelmia, kukaan ei huollon tietojen mukaan ole kokeillut vaihtamatta jättämistä, eli pitkän ajan seurauksista eivät tietäneet.
Samasta venttiilistä taitaa olla puhe. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin se pönttö on aktiivihiilisuodatin. Moottori imee se pötön löpi bensahöyryjä tankista ja tekee pienen alipaineen tankkiin. Tää on saasteenpoisto systeemi. Tällä estetään bensa (hiilivety)höyryjen karkaaminen luontoon tankin huohotuksen kautta. Tässä myöskin syy, miksi katti-autoa ei saa ylitankata: Höyryjen keräys putkistoon menee bensaa ja voi häiritä systeemiä. Se anturi on, niin kuin sanoin, helppo vaihtaa. Muista lisätä se lukitusruuvi, jos sitä sinulla ei vielä ole. Huono homma on se anturin kova hinta. Vikalampun saat kuitattua irroittamalla akunkengät hetkeksi. Tää vian kuittaus helpottuu, kunhan saadaan ne kaivatut ajotietokoneet. Niin ja lopuksi: Oletan tietenkin, että autosi takuuaika on jo ummessa.
Entäs sitten kun tankin korkki on kierretty liian tiukkaan.Ohjekirjan mukaan korkkia sulkiessa kaksi naksahdusta riittää.Lisäksi korkissa lukee englanniksi,että jos korkki kiristetään liian tiukkaan niin se voi aiheuttaa "check the engine"-valon suttymisen,eli polttoainejärjestelmä ei saa tarpeeksi korvausilmaa ja sotkee aktiivihiilipöntön ja sen ventiilin toiminnan?Minullakin on kyseinen venttiili kerran mennyt takuuseen.Olisi kiva saada rikkinäinen venttiili talteen ja halkaista se ja katsoa mitä se on "syönyt".Aiheuttaako lisätty ruuvi sen että venttiili saa lisää tuuletusta,eikä aiheta vikahälytystä niin herkästi?