Nivan ohjausvaihde
Re: Nivan ohjausvaihde
Mulla oli ainakin varsi todella tiukassa, ei kyllä ulosvetäjäkään ollut paras mahdollinen. Semmonen halpa rimpula.
Näppärästi vaihto käy myös varsi paikallaan, ainakin minun tapauksessani raidetangonpäiden irrottaminen oli lastenleikkiä sektorivarren irroitukseen verrattuna. Mutta kokeile, sillä se selviää.
Näppärästi vaihto käy myös varsi paikallaan, ainakin minun tapauksessani raidetangonpäiden irrottaminen oli lastenleikkiä sektorivarren irroitukseen verrattuna. Mutta kokeile, sillä se selviää.
On tuo sektorivarren kiinnitysmutteri kyllä varsin tiukassa. Ostin Biltemasta puolituumaisella karalla olevan paineilmakäyttöisen mutterivasaran, mutta ei se sitä auki saa. Lainaan huomenna kaverilta Bilteman isompaa mallia, toivottavasti sillä saan sen auki.
Millä te olette tuon kiinnistysmutterin avanneet? Ohjausvaihde sektorivarresta ruustukkiin kiinni ja raakaa voimaa, vaiko mutterinavauspyssyllä?
Millä te olette tuon kiinnistysmutterin avanneet? Ohjausvaihde sektorivarresta ruustukkiin kiinni ja raakaa voimaa, vaiko mutterinavauspyssyllä?
Mutterimopo on jees jos on kunnon paineet linjassa ja ennenkaikkea kunnon mopo 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Joo, päädyin sitten irrottamaan raidetangon päät. Ei muuten avautunut suoraan Motonetin työkalulla, siinä oli liian lyhyt liikerata. Täytyi laittaa yksi mutteri väliin painoksi. Sain lopulta kuitenkin ohjausvaihteen irti.

Nyt pitää vaan hankkia jostain tiiviste valmistekoodilla 2121-3401165-10.
Kun vertasin sitä varaosana saapunutta yksilöä Nivassa olleeseen, nehän olivat identtiset. Sektorivarretkin olivat täysin samanlaiset. Tuohan oli hyvä homma. Mutta turhaan tappelin sektorivarren mutterin kanssaFullTime4WD kirjoitti:Takavetoisessa on muuten samanlainen, ainoastaan sektorivarsi(liekkö oikea nimi) on erilainen. Eli siis se ohjausvaihteen pohjassa oleva varsi johon raidetangonpäät tulevat kiinni. Saattaa raidetankoja säätämällä passata.

Nyt pitää vaan hankkia jostain tiiviste valmistekoodilla 2121-3401165-10.
Mukava kuulla että oli samanlaiset. Liekkö sitten vuosimalleilla eroja?
Mulla oli nivassa sektorivarren reiät eri kohdissa, eli varsi vähänniinkuin mutkalla, takavetosesta otetussa varsi ja siinä olevat reiät olivat suorassa.
Hmm... näyttää luettuna todella epäselvältä
Mulla oli nivassa sektorivarren reiät eri kohdissa, eli varsi vähänniinkuin mutkalla, takavetosesta otetussa varsi ja siinä olevat reiät olivat suorassa.
Hmm... näyttää luettuna todella epäselvältä

Joo, tuo Nivan varsi on mutkalla, mutta niin on myös se 2107:sta otetun vaihteen varsi. Nähtävästi ne ovat jossain vaiheessa muuttaneet takavetoisten vaihteita.
kannattaa ensin kokeilla lähteekö sektorivarsi irti helposti,se nimittäin ei monestikkaan ole kovin lujassa
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Ei tosiaankaan lähtenyt helposti irti. Minulla oli kaksi yksilöä ruuvipenkissä kiinni ja kummastakin yritin voimalla vääntää mutteria auki, mutta ei lähtenyt. Olisi varmaan pitänyt lämmittää mutteri asetyleenillä, ei ollut pulloja tällä kertaa lähellä. Onneksi nuo vaihteet ja sektorivarret tosiaan olivat identtiset, sain uuden vaihteen (ja itse korjatun tiivisteen) paikalleen sunnuntaina illalla.punanenä kirjoitti:kannattaa ensin kokeilla lähteekö sektorivarsi irti helposti,se nimittäin ei monestikkaan ole kovin lujassa
Kuinkas muutenkaan, ohjausvaihteen öljyt tuli ulos. Ja jotain kummaa klappia myös. Pitää mönkiä digikameran kanssa alle ja tutkasta onko käsissä vastaavanlainen rungon murtuma kuin edellä. Vai voisiko pystyliukulaakeri+stefa olla sökönä. Mulla on kyllä yksi takatuupparin mötikkä varaosana, vaan ennenkuin lähen sitä sovittamaan - arvioita kaipaisin kuinka pitkä on niva85-1600 olevan mallin akseli (se rattiinpäin tuleva). Varaosassa muistaakseni jotain 25cm luokkaa.
-88 Nivan ohjausvaihteesta löytyi klappia jota ei saatu säätämällä pois. Ohjausvaihde näyttää ulkopuolisesti olevan kunnossa, t.s., rungossa ei murtumia. Mikäs virka tällä säätölevyllä (fig 5-5, osa nro 4) on? Liekköhän nuihin ohjausvaihteisiin saatavilla jonnin asteista korjaussarjaa? Tuntuu hölmölle vaihtaa koko ohjausvaihde jos pelkästään jokin sisällä oleva mukava on tiensä päässä.
Jos välys on akselissa 11 (samassa kuvassa) niin levyn 4 paksuntaminen auttaa. Mikäli välystä taas kääntäessä (akselien 11 ja 7 välissä) niin voit yrittää säätää siitä yläruuvista niiden keskinäistä asentoa. Toki mahdollista on kun välyksen keskialueelle säätää minimiin niin päissä on jäykkä.
Simpukka on suunniteltu niin, että keskellä on tiukimmillaan ja päitä kohti löystyy. Säätö siis pitää tehdä pyörät suorassa.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75