Tekniikanvaihto-topic
Tekniikanvaihto-topic
Noniin.
Eli tarkotus olis tohon omaan saada toi tekniikka vaihdettua. Vaihtoehtoja on nyt muutamia ja en oikein osaa päättää mikä olis järkevin/toimivin ratkaisu.
Listataan nyt tähän mitä vaihtoehtoja on.
A) Nykyinen 1.7i nelipisteruiskun ja tehdyn kannen kera. Remmiahdinta (eaton m45) ajattelin tohon kylkiäisiksi, mutta millasia ahtopaineita noi kammet ja männät + kansipahvi kestää? Kansipahveja kun saa melko kehnosti tuohon moottoriin...
Toki turbokin voisi olla vaihtoehto. Ainut vain että ton kannen kanssa tuolla konetilassa on hieman ahdasta.
Millasia tehoja odotettavissa tälläselta paketilta, silleen että kestäisikin jotain? Nokka? Pakosarja? jne. Moottorinohjaus löytyy nyt jo nelipisteruiskulle ja täysin toimiva, saisikohan tohon jonkinsortin map-anturia joka ymmärtäisi ahtojen päälle? MAP-anturi siis täysin samanlainen kuin 1.7i vakio.
B) Nissan ca18det. Saisin moottorin viiteensataan euroon, turbo + kansipahvi rikki. Vakioahdin tohon ei maltaita maksa ja cometin pahvin sais puoleentoistasataan. Potentiaalia riittää varmasti lähemmäs 250hp jo pikkumuutoksilla (esim. isompi puhallin). Tähänkin löytyisi moottorinohjaus (vakio + hestec) ja vaihdelaatikko.
C) Fiat tc. Iskutilavuus hakusessa (1.6 -> 2.0). Miten näiden sopivuus ladaan? Ruiskutekniikalla luultavasti tämäkin rakennettaisiin. Sopiiko Alfa-romeoiden tai lancioiden tc koneet samalla tavalla kuin Fiatin? Koneenkorvat uusiks ja vakiolaatikkoon hieman muutoksia? Miten ladan alkuperäinen vaihdelaatikko kestää, vai saako näihin jotain vahvempia vaihdelaatikoita jostain?
Eli tarkotus olis tohon omaan saada toi tekniikka vaihdettua. Vaihtoehtoja on nyt muutamia ja en oikein osaa päättää mikä olis järkevin/toimivin ratkaisu.
Listataan nyt tähän mitä vaihtoehtoja on.
A) Nykyinen 1.7i nelipisteruiskun ja tehdyn kannen kera. Remmiahdinta (eaton m45) ajattelin tohon kylkiäisiksi, mutta millasia ahtopaineita noi kammet ja männät + kansipahvi kestää? Kansipahveja kun saa melko kehnosti tuohon moottoriin...
Toki turbokin voisi olla vaihtoehto. Ainut vain että ton kannen kanssa tuolla konetilassa on hieman ahdasta.
Millasia tehoja odotettavissa tälläselta paketilta, silleen että kestäisikin jotain? Nokka? Pakosarja? jne. Moottorinohjaus löytyy nyt jo nelipisteruiskulle ja täysin toimiva, saisikohan tohon jonkinsortin map-anturia joka ymmärtäisi ahtojen päälle? MAP-anturi siis täysin samanlainen kuin 1.7i vakio.
B) Nissan ca18det. Saisin moottorin viiteensataan euroon, turbo + kansipahvi rikki. Vakioahdin tohon ei maltaita maksa ja cometin pahvin sais puoleentoistasataan. Potentiaalia riittää varmasti lähemmäs 250hp jo pikkumuutoksilla (esim. isompi puhallin). Tähänkin löytyisi moottorinohjaus (vakio + hestec) ja vaihdelaatikko.
C) Fiat tc. Iskutilavuus hakusessa (1.6 -> 2.0). Miten näiden sopivuus ladaan? Ruiskutekniikalla luultavasti tämäkin rakennettaisiin. Sopiiko Alfa-romeoiden tai lancioiden tc koneet samalla tavalla kuin Fiatin? Koneenkorvat uusiks ja vakiolaatikkoon hieman muutoksia? Miten ladan alkuperäinen vaihdelaatikko kestää, vai saako näihin jotain vahvempia vaihdelaatikoita jostain?
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Tekniikanvaihto-topic
se nissanin kone olisi varmasti paras ratkasu tehojen kannalta. leimaaminen saattaa olla vaan vaikeempaa.
ladan koneesta voi sen liki parisataa saada, kenties jopa vakio männillä. ja kyllä niitä pahveja venäjältä saa, viimeksi makso 30euroa 2kpl
tc padat on tietysti parempia kun ladan kone, kansi virtaa vakiona sen mitä ladan kansi viilattuna. niistä on otettu huimia tehoja iät ja ajat.
kai ne alfan ja lanciankin koneet sinne pienellä modilla menee, alfoissa on alumiinilohkoakin, joten ei tuu paino ongelmaks
mutta itse sanoisin että se 1700 ladan kone on helpoin ratkasu, jos saat jonkun tc padan kilpiin vähäpäästösenä niin on kova juttu. se nissanin kone taas menee sen puolesta heittämällä mutta jos vakiona on 170 heppaa niin poikkeus luvaksi menee. (ellet saa sitä wankkelia vertailumalliks)
ladan koneesta voi sen liki parisataa saada, kenties jopa vakio männillä. ja kyllä niitä pahveja venäjältä saa, viimeksi makso 30euroa 2kpl
tc padat on tietysti parempia kun ladan kone, kansi virtaa vakiona sen mitä ladan kansi viilattuna. niistä on otettu huimia tehoja iät ja ajat.
kai ne alfan ja lanciankin koneet sinne pienellä modilla menee, alfoissa on alumiinilohkoakin, joten ei tuu paino ongelmaks

mutta itse sanoisin että se 1700 ladan kone on helpoin ratkasu, jos saat jonkun tc padan kilpiin vähäpäästösenä niin on kova juttu. se nissanin kone taas menee sen puolesta heittämällä mutta jos vakiona on 170 heppaa niin poikkeus luvaksi menee. (ellet saa sitä wankkelia vertailumalliks)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Tekniikanvaihto-topic
Eipä toi leimaaminen nyt ongelma sinänsä olis.
Vakiokansipahveja löytyy kyllä muutamat mutta lähinnä mietityttää millasia ahtoja ne kestää...
Ja jos nyt vaikka m62:sen eatonin jostain löytäis + kireempi nokka + peltipakosarja, nykysen portatun kannen ja ohennettujen venojen + työstettyjen seetipintojen kanssa, ja nelipisteruiskun, ni minkälaisia tehoja tosta 1.7:sta pitäis saada?
Vakiokansipahveja löytyy kyllä muutamat mutta lähinnä mietityttää millasia ahtoja ne kestää...
Ja jos nyt vaikka m62:sen eatonin jostain löytäis + kireempi nokka + peltipakosarja, nykysen portatun kannen ja ohennettujen venojen + työstettyjen seetipintojen kanssa, ja nelipisteruiskun, ni minkälaisia tehoja tosta 1.7:sta pitäis saada?
Re: Tekniikanvaihto-topic
Lukaisepa Sasu toi läpi, ja ylipäätänsä Turbiinin juttuja. Sil on aika paljon kokemuksia tosta ladan turbottamisesta. Tais ajella välil jopa 1.5 paineilla.
http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic ... nela+turbo
http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic ... nela+turbo
Re: Tekniikanvaihto-topic
ei kait se leimaaminen ole mikään ongelma jos saat vaan sen koneen kuristettua silleen että saat siitä penkitettyä riittävän pienet tehot
Re: Tekniikanvaihto-topic
Ja vähä päästöisenä tekee vtt:n testin, jos ladan omalla moottorilla meinaa tehdä. Korkeapäästöistä tc:tä on varmaa turha edes ajatella, jos ei ole joku vähäpäästöinen malli mistä kone on.
Re: Tekniikanvaihto-topic
Juup.
Eatonin remmiahdin on nyt käytännössä ostettu, joten sellanen tulee kaveriksi.
Vielä yksi välikysymys. Toi vakio kierroslukumittari. Mistä se ottaa sen signaalinsa? Luultavasti jostain suorasyttypuolan johdoista mutta mistä?
Eatonin remmiahdin on nyt käytännössä ostettu, joten sellanen tulee kaveriksi.
Vielä yksi välikysymys. Toi vakio kierroslukumittari. Mistä se ottaa sen signaalinsa? Luultavasti jostain suorasyttypuolan johdoista mutta mistä?
Re: Tekniikanvaihto-topic
^^ Syttypuolan keskimmäisestä liittimestä, liitin A oikeassa reunassa, valkoinen johto. Pikkasen viitseliäisyyttä, onhan sulla tuo 1700i opus minkä lähetin silloin taannoin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Tekniikanvaihto-topic
Eikös se niin mennyt että vähäpäästöiseen autoon ei saa vaihtaa muita moottoreita kuin mitä sinne on tehtaalla asennettu???
500whp.net
Re: Tekniikanvaihto-topic
Ei ainakaan korkeepäästöistä moottoria saa lain mukaan asentaa vähäpäästöiseen. Muun vähäpäästöisen varmaan saa? Jos vaan ladan tapaukses tehot sais pidettyä sopivina.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Tekniikanvaihto-topic
vähäpäästönen menee "heittämällä" eli ei tuota leimalla vaikeeta, mutta jos korkee päästösen, niin pitää käyttää jossain mittauksissa, ja sehän sitten maksaa. tai sitä en tiedä saako vakio moottoria edes mittauttamalla, mutta esimerkiksi turbotettu/muuten muutettu. ja toinen pulma on se että miten sen korkea päästösen saa vähäpäästösen lukemiin
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Tekniikanvaihto-topic
kysympä tässä samassa topicis et onko kukaan miettiny 110:stä 16v konetta takapotkuun? onkos niitä koneita vaan 1.5 vai löytyykö ykskutosena? eikös se periaattees pitäs istua yhtä helpolla kun samaran kasitappinen konekkin? mielessä pyöriny tämmönen homma ja kaveri on samaran koneella ladacuppia ajanu ja auton itte kasannu niin silt sais varmaankin neuvoja jos vaan putoo paikalle yhtä helpolla kun samaran kasitappinen....
ei riemulla rajaa kun ladalla ajaa!!!
Re: Tekniikanvaihto-topic
kyl siin on samat kiinitykset, ja samat laatikot ku samarankin konees.
Re: Tekniikanvaihto-topic
Itellä on menneillään Axtek->samaran nelipisteruisku muunnos, vähäpäästöisenä. Konttorilta kävin kysymässä leimaamista, sanoivat että kone, loota ja jopa perä pitää olla samasta vähäpäästöisestä luovuttajasta. Eli Samaran kone takavetolootalla ei täytä vähäpäästöisen merkkejä(kuulemma onnistuu periaatteessa jos välitykset laatikoissa samat). Niin ja jopa luovuttaja-auton tulisi olla saman painoinen kuin vastaanottajankin. Jos joku kohta ei täyty-> VTT testaa.
Mutta jos Startilla on kokemusta, otan minäkin mielelläni neuvoja vastaan.
ps. Jos tulevassa koneessa ei alunperin ole ollut ahdinta, ei se ole enää vähäpäästöinen jos siihen sellaisen pulttaa->VTT
Mutta jos Startilla on kokemusta, otan minäkin mielelläni neuvoja vastaan.
ps. Jos tulevassa koneessa ei alunperin ole ollut ahdinta, ei se ole enää vähäpäästöinen jos siihen sellaisen pulttaa->VTT
Re: Tekniikanvaihto-topic
Tässä nyt kummiskin se wankkeli larssoni: http://photofile.name/users/spoilt2005/516285/