Kirjoittelin joskus keväällä tänne juuri ostamani 2104 kombin ongelmista. (http://nanno.homeip.net/ladaboard/viewtopic.php?t=2037)
Nuo ongelmat eivät sinänsä ajamista haitanneet; ryyppyä piti pitää ajaessa hiukan päällä, ettei auto hyytynyt kaasua painettaessa.
Nyt sain lopulta aikaiseksi "korjata" lartsaa, kokemusta takana lähes 0. Kaasarin huoltosarja, uusi bensaletku, tulpat ja tulpanjohdot lähtivät kaupasta mukaan ja hommaan ryhdyttiin.
Kaasari oli todella hurjassa kunnossa. Oli vaikea kuvitella, että auto on voinut käydä! Soraa siellä oli vaikka kuinka paljon, ja jotkut kalvot oli käytännössä liimautuneet kiinni semmoisen vaalean kovettuneen töhnän kanssa, jota piti ruuvimeisselillä varovasti rapsutella seinämistä irti. No, bensiinin ja hammasharjan jälkeen mötikästä saatiin siistin näköinen. Ainoa heikompi puoli oli se, että kun alunperin tuo huoltosarja tuli ostettua siksi, että kauppiaan mukaan kiihdytyspumpun kalvoa ei saanut erikseen, vaan vain tuossa paketissa, niin sitten siellä ei ollut sitä kalvoa... Ja se on vähän railoilla.
Kaasari laitettiin kaikkine uusine tiivisteineen ja suuttimineen kasaan ja paikalleen, bensaletku vaihdettiin uuteen (vanha meni lempeästi nykäisemällä poikki, se oli aivan laho ja vuoti bensaa ulos ja ilmaa sisään), tulpat vaihdettiin uusiin (kaikissa oli kamalasti karstaa ja yhdessä se karsta oli kuronut kärkivälin kiinni) ja tulpanjohdot vaihdettiin seuraavana päivänä, kun havaittiin, että ainakin yhdessä on kenkä rikki.
Pieni koeajo osoitti, että ladasta oli tullut raketti! Lalli kiihtyi kuin unelma ja hyrräsi kuin rukki... kunnes ongelmat alkoivat. Kone alkoi nykiä, tuntui käyvän <4:llä pytyllä, tyhjäkäynti oli ajoittain varmaan lähempänä 5000 kierrosta, mutta laski sitten taas pikkuhiljaa, ryypyllä ei ollut kauheasti vaikutusta... Ryypyn fyysinen toiminta tarkistettiin, eikä siinä ollut mitään vikaa. Pienellä koeajolla taas kakkosella kaasu pohjaan, ja alkoi kauhea nykiminen, kiihtymistä ei havaittu ja takaa puski sellainen musta savu, että takana tulija jättäytyi suosiolla kauas

Nyttemmin havaittiin, että uudet tulpat ovat mustan noen peitossa (liikaa bensaa), tulpan johtoja irrotellessa havaittiin, että kone kävi itse asiassa vain kahdella pytyllä (yllättävä hyvin siihen nähden)

Mikäköhän tuon vian muodostumisen sai aikaan? Kaasari on hiukan erinäköinen kuin Ladan korjausoppaan kuvassa, joten en osannut ihan satavarmasti sanoa, mistä tuota rikkautta säädetään... Lisäksi havaitsin, että niistä neljästä pultista, joilla ilmanputsarikotelohärpäke ruuvataan kaasarin päälle kiinni, kahdesta oli tipahtanut se alapuolen mutteri jonnekin, joten niitä ei saanut sitten kiinni ollenkaan...

Lisäksi jarruvalot on kateissa, mutta siihen on todennäköisesti syynä hapettuma siinä jarrupolkimen päällä olevassa kytkimessä. Pitää koettaa CRC:n taikaa...
Yksi ärsyttävä piirre on, että nykyään latausmittarin neula soutaa säännöllisesti noin kerran sekunnissa 8:sta 16:een ja takaisin. Ja todellakin, valot kirkastuvat ja himmenevät samaan tahtiin ja vastaantulijat ja etenkin edellä ajavat luulevat että välkyttelen heille koko ajan valoja, ja tahtovat joskus hermostua. Tuo vaihtelu ilmenee myös siinä, että kone reipastuu aina kun se tuottaa vähemmän virtaa, ja selkeästi hyytyy hiukan, kun se tuottaa enemmän virtaa...
Eli jos jollakin on tällaiselle aloittelijalle antaa vähän neuvoja, niin enpä pahastuisi

Kiitos ja anteeksi,

Sami