Korjaamalla huonommaksi... :(

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Slapa

Korjaamalla huonommaksi... :(

Viesti Kirjoittaja Slapa »

Moi,

Kirjoittelin joskus keväällä tänne juuri ostamani 2104 kombin ongelmista. (http://nanno.homeip.net/ladaboard/viewtopic.php?t=2037)
Nuo ongelmat eivät sinänsä ajamista haitanneet; ryyppyä piti pitää ajaessa hiukan päällä, ettei auto hyytynyt kaasua painettaessa.
Nyt sain lopulta aikaiseksi "korjata" lartsaa, kokemusta takana lähes 0. Kaasarin huoltosarja, uusi bensaletku, tulpat ja tulpanjohdot lähtivät kaupasta mukaan ja hommaan ryhdyttiin.
Kaasari oli todella hurjassa kunnossa. Oli vaikea kuvitella, että auto on voinut käydä! Soraa siellä oli vaikka kuinka paljon, ja jotkut kalvot oli käytännössä liimautuneet kiinni semmoisen vaalean kovettuneen töhnän kanssa, jota piti ruuvimeisselillä varovasti rapsutella seinämistä irti. No, bensiinin ja hammasharjan jälkeen mötikästä saatiin siistin näköinen. Ainoa heikompi puoli oli se, että kun alunperin tuo huoltosarja tuli ostettua siksi, että kauppiaan mukaan kiihdytyspumpun kalvoa ei saanut erikseen, vaan vain tuossa paketissa, niin sitten siellä ei ollut sitä kalvoa... Ja se on vähän railoilla.
Kaasari laitettiin kaikkine uusine tiivisteineen ja suuttimineen kasaan ja paikalleen, bensaletku vaihdettiin uuteen (vanha meni lempeästi nykäisemällä poikki, se oli aivan laho ja vuoti bensaa ulos ja ilmaa sisään), tulpat vaihdettiin uusiin (kaikissa oli kamalasti karstaa ja yhdessä se karsta oli kuronut kärkivälin kiinni) ja tulpanjohdot vaihdettiin seuraavana päivänä, kun havaittiin, että ainakin yhdessä on kenkä rikki.
Pieni koeajo osoitti, että ladasta oli tullut raketti! Lalli kiihtyi kuin unelma ja hyrräsi kuin rukki... kunnes ongelmat alkoivat. Kone alkoi nykiä, tuntui käyvän <4:llä pytyllä, tyhjäkäynti oli ajoittain varmaan lähempänä 5000 kierrosta, mutta laski sitten taas pikkuhiljaa, ryypyllä ei ollut kauheasti vaikutusta... Ryypyn fyysinen toiminta tarkistettiin, eikä siinä ollut mitään vikaa. Pienellä koeajolla taas kakkosella kaasu pohjaan, ja alkoi kauhea nykiminen, kiihtymistä ei havaittu ja takaa puski sellainen musta savu, että takana tulija jättäytyi suosiolla kauas :? Päätin ny'itellä suorinta tietä takaisin pihaan.
Nyttemmin havaittiin, että uudet tulpat ovat mustan noen peitossa (liikaa bensaa), tulpan johtoja irrotellessa havaittiin, että kone kävi itse asiassa vain kahdella pytyllä (yllättävä hyvin siihen nähden) ;) eikä oikein voi ymmärtää mikä mättää. Virranjakajan kansi on ehjän näköinen (vuoden vanha), liekö nokeentuneet tulpat jättävät kipinän luomatta. Milläs niitä pitäisi putsata?
Mikäköhän tuon vian muodostumisen sai aikaan? Kaasari on hiukan erinäköinen kuin Ladan korjausoppaan kuvassa, joten en osannut ihan satavarmasti sanoa, mistä tuota rikkautta säädetään... Lisäksi havaitsin, että niistä neljästä pultista, joilla ilmanputsarikotelohärpäke ruuvataan kaasarin päälle kiinni, kahdesta oli tipahtanut se alapuolen mutteri jonnekin, joten niitä ei saanut sitten kiinni ollenkaan... :oops: Sen siitä saa kun on ensi kertaa pappia kyydissä...
Lisäksi jarruvalot on kateissa, mutta siihen on todennäköisesti syynä hapettuma siinä jarrupolkimen päällä olevassa kytkimessä. Pitää koettaa CRC:n taikaa...
Yksi ärsyttävä piirre on, että nykyään latausmittarin neula soutaa säännöllisesti noin kerran sekunnissa 8:sta 16:een ja takaisin. Ja todellakin, valot kirkastuvat ja himmenevät samaan tahtiin ja vastaantulijat ja etenkin edellä ajavat luulevat että välkyttelen heille koko ajan valoja, ja tahtovat joskus hermostua. Tuo vaihtelu ilmenee myös siinä, että kone reipastuu aina kun se tuottaa vähemmän virtaa, ja selkeästi hyytyy hiukan, kun se tuottaa enemmän virtaa...
Eli jos jollakin on tällaiselle aloittelijalle antaa vähän neuvoja, niin enpä pahastuisi :)

Kiitos ja anteeksi, :oops:

Sami
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

No tässä pieniä vinkkejä.

Todennäköisesti kone saa liikaa bensaa koska kaasarin neulaventtiili vuotaa tai se on säädetty väärin. Neulaventtiilin pitäisi sulkeutua kun koho on noin 10mm etäisyydellä kannesta ja se ei saa vuotaa kun se on ylhäällä. Ja onhan se kaasari kunnolla kiinni ja tiivisteet ehjät (luulis jos on uudet)?

Tuo valojen vilkkuminen on melko varmasti kiinni latauksen sulakkeesta. Eli suosittelen vaihtamaan varmuudeksi kaikki sulakkeet ja samalla kiristelemään kannat.

Ja kannattaa muuten laittaa siihen bensaletkuun suodatin, niin ei tule uudestaan paskaa kaasariin asti.
Slapa

Viesti Kirjoittaja Slapa »

Tuskin se latausjännitteen suorastaan metronomin-omainen heiluminen 8-16 voltin välillä on sulakkeesta kiinni. Eikös silloin kaikki sähköhäiriöt olis epäsäännöllisempiä, suorastaan satunnaisia (tai jatkuvia)?
Anyway, kone tuntuu toimivan paljon paremmin, mutta vaikuttaa siltä kuin kolmospytty olisi pimeänä. Sinänsä outoa, että kipinä kyllä tulee ihan nätisti molempiin päihin tulpanjohtoa, mutta ajaessa on aika selvää, että kolmella ajetaan. Sitten kun ajolenkin jälkeen sammutin moottorin ja yritin hetken päästä käynnistää uudelleen, oli konepellin alla voimakas bensan haju ja akku hyytyi ennen kuin kone käynnistyi...
Jarruvalot löytyivät foorumin aiemmissa viesteissä olleiden vinkkien avulla: otin sulakerasiasta kaikki releet irti vuoron perään ja suihkuttelin voimakkaasti CRC:tä ja laitoin releet takaisin. Jo toimii jarruvalot :)
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Kyllä se latausjännitteen pomppinen yleensä johtuu siitä latauksen sulakkeesta, usko pois! Voihan sieltä kyllä laturikin olla sökö mutta epäilen.

Vielä enemmän vaikuttaa siltä että kaasari tulvii oikein kunnolla jos bensa käryää pahasti. Tutki se neulaventtiili...

Vaihda se tulppa kolmosesta johonkin muuhun sylinteriin ja tutki siirtykö vika siihen sylinteriin. Monet tulpat kun ei siedä juuri lainkaan superrikasta seosta ja menevät tukkoon eivätkä lähde enää toimimaan, paitsi kuumentamalla toholla tai kaasupillillä puhtaaksi...
Slapa

Viesti Kirjoittaja Slapa »

OK, pitää tutkia. Kaikki sulakkeet vaan on vaihdettu muutama kuukausi sitten kun ostin lallin.
Noista tulpista vielä, eli tulpat oli uudet kun kaasari"remppa" tehtiin eka kerran. Nyt vielä vaihdoin tuohon kolmoseen TAAS uuden tulpan, joten ei se nyt enää siinäkään voi olla... En tiedä. Voikohan se kipinä sitten olla sinne jotenkin huono? Kun taas tietämys loppuu niin voi tulla tyhmiä kysymyksiä ;)
Meinaan vaan, että pitäskö virranjakajan sisälle suihkia CRC:tä... tai jotain.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

No varmista se sulakkeen kireys silti mutta eipä siinä todennäköisesti olekaan sitten. Saattaa olla hiiletkin loppu niin tekee myös tuollasta tai säädin hajonnut...

Jos kerran olet koittanut jo uutta tulppaa eikä auttanut niin kyllä sitten vika on jossain muualla kuin kipinässä. Venttiili palanut?
Tietysti kannattaa varmistaa kärjistä että ne aukeaa tasaisesti jokaisen sylkyn kohdalla ja nimeomaan varmistaa siitä jakajasta se kärkien laakeroinnin kunto muutenkin, eli jos heiluu ylösalas niin haittaa ainakin joskus toimintaa.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Slapa kirjoitti:OK, pitää tutkia. Kaikki sulakkeet vaan on vaihdettu muutama kuukausi sitten kun ostin lallin.
Noista tulpista vielä, eli tulpat oli uudet kun kaasari"remppa" tehtiin eka kerran. Nyt vielä vaihdoin tuohon kolmoseen TAAS uuden tulpan, joten ei se nyt enää siinäkään voi olla... En tiedä. Voikohan se kipinä sitten olla sinne jotenkin huono? Kun taas tietämys loppuu niin voi tulla tyhmiä kysymyksiä ;)
Meinaan vaan, että pitäskö virranjakajan sisälle suihkia CRC:tä... tai jotain.
Kun oot revittänyt koneella sen rempan jälkeen, niin voi hyvinkin olla, että on lähtenyt kolmostpytyn jomman kumman venttiilin säätöruuvi auki, jonka seurauksena keinuvipu lähtee pois paikoiltaan, ja putoaa venttiilikoneiston pohjalle. Toi käy helposti, jos niitä lukitusmuttereita ei ole vedetty tarpeeksi kiinni. Näin siis epäilen, vaikka ette nyt olisi venttiilikoneistoon koskenutkaan.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Slapa

Viesti Kirjoittaja Slapa »

Hmm, jos vika olis tollanen, niin kuulusko sieltä jotain ylimäärästä ääntä? Se kun nyt vaan on pimeenä, ei sieltä mitään extraa kuulu.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jeps se venttiilin paininvipu voi tippua jopa sivuun siitä paikaltaan jos kiristys menee löysälle joten ei välttämättä pidä ääntä.
124/2101 practical beauty
Slapa

Viesti Kirjoittaja Slapa »

Jaaha, se vika olikin näköjän kakkospytyssä. Sen tulpan kanta oli hiukan löysä, joten kiersin sen kireälle. Sitten putsasin sen tulpan kärjen ihan vaan paperilla noet pois ja vähän vielä CRC:tä päälle. Sitten vielä virranjakajan kannen käsittelin (onko ne ne katkojan kärjet siellä sisällä?) CRC:llä ja samoin pyörijän. Nyt kehrää! :)
Vaan kun vaihdoin tuossa aiemmin bensaletkun uuteen, niin kävi se klassinen: bensapumpulle tuli lisää painetta ja tiivisteestä ruiskii bensaa pihalle käydessä. Eli bensapumpun tiiviste meni vaihtoon. Sitten ei kun leimaa hakemaan!
Vastaa Viestiin