Missä on jännitteensäädin??

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
markop

Missä on jännitteensäädin??

Viesti Kirjoittaja markop »

Kuka osaa sanoa missä ja minkänäköinen on Nivan vm -87 jännitteensäädin? laturi on muistaakseni G-221 mallia eli siinä on erillinen jännitteen säädin. vai olisiko muita hyviä vinkkejä kun latauksen merkkivalo palaa ja ei lataa, laturi on uusittu talvella. 8)
Pulteri

Re: Missä on jännitteensäädin??

Viesti Kirjoittaja Pulteri »

Jännitteensäädin on siinä ilmanputsarin imutorven alla semmoinen kännykänkokoinen ja 3 kännyn paksuinen musta mötikkä kiinni ruuveilla pellissä (made in poland tai jotain). Sulla on väärä laturi (mulla myös) mutta jos säätimen irrottaa laturista ja laittaa hiilet tilalle ni pitäis pelittää, tosin mulla latauksen valo palaa vaikka mittari näyttää latausta, oisko menny systeemi sekaisin kun oli 2 säädintä vähän aikaa. On siinä vieläkin ongelmia sillä isoilla kierroksilla lataus näyttää yli 16 volttia mikä kyllä tappaa tuon akun pian. Vikaa paikallistellaan ja saattaa olla että tuo puolan tekele taisi häiriintyä tai sitten akussa on vikaa...
Tuolta ladainfosta löytyi oikeat laturivaihtoehdot eri vuosimalleille mutta minäkin löysin sen liian myöhään, varaosamyyjien ja asentajien ammattitaito ladoista on kovin vaihtelevaa...
Myöskin räjäytyskuvat sun muut löytyy ladaboardilta ja ladakerhon ladainfosta ( tekniikka, korjaus, huolto) kun jaksaa vaan etsiä...minä löysin myöhässä=)

PS tolloilin, sulla on oikea laturi mulla väärä..., no jännitteensäädin on kuitenkin siinä
markop

yhä palaa.....

Osaako joku sanoa onko laturissa jossa on erillinen jännitteensäädin niin vielä joku ohjausrele? Nyt on jännitteensäädin vaihdettu mutta ei lataa vieläkään latauksen merkkivalo palaa kun majakka. Laturi on uusittu noin vuosi sitten, sulake on katsottu että on ok. Onko mitään kotikonstia jolla voisi tutkia että pelaako itselaturi?
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Ei ole mitään releitä, herätevirta tulee järjestyksessä virtalukko -> sulake -> säädin -> laturi.
Katso tuleeko laturin perään tulevaan harmaaseen johtoon virta kun sytytysvirta on kytketty.
Jos ei tule niin kokeile vaikka tönätä laturille herätettä jollain hyppylangalla suoraan akulta, pitäisi ladata jos laturi on ehjä.
markop

Vika korjattu, laturi rikki. En tutkinut lähemmin mikä siinä on vikana (ei aikakaan juuttuneet tai kuluneet hiilet) kun tehdaskorjatun sai 68 eur:lla.
Vastaa Viestiin