Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Keskivertoladan budjettiturpon kestoikä 1 päivä - 1 viikko.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Nyt (taas) pitää alkaa pistään kampoihin jokarin kanssa :lol:

Sanoisin että _asiansa osaava_ rakentaja saa myös budjetti turboladan kestämään yllättävän pitkään. Kunhan vain malttaa mielensä ja tekee säädöt hyvin. Kaasariksi joku oikeesti turbokäyttöön soveltuva, ja sytkät turbon kanssa yhteen pelaaviksi, ja pitää paineet n. puolen barin paikkeilla, niin epäilisin että kyllä se menee inhimillisellä tahilla abauttia rallaa yhden kesän per kone tahtia :lol: kunhan vaan sisuskalutkin on kunnossa valmiiksi.

Mutta mutta, nuitten kaasareitten kanssa pelaaminen on monesti hieman arpapeliä, joten edelleen "ylistän" säädettävää ruiskua, jonka rakentaa muutamalla satasella perus ladaankin, tosin helpoimmallahan pääsee jos pitää ruiskun yhen pisteen mallina, ja varmasti saa pelaamaan paremmin kuin kaasarilla. Tosin osaava kaverihan säätää kaasari vehkeenkin pelaamaan lähes yhtä hyvin kuin ruiskun (wink wink, T:kateellinen 8) )

Mutta jos et ole perehtyny ja harrastanu turboja ennen, niin en suosittele ollenkaan. Tai sitten opiskelet teorian viimesen päälle etkä tuhlaa rahojasi tekniikkaan, etkä varsinkaan pety KUN se tekniikka antautuu...
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja Jokari »

IlkkaHe kirjoitti: Sanoisin että _asiansa osaava_ rakentaja saa myös budjetti turboladan kestämään yllättävän pitkään. Kunhan vain malttaa mielensä ja tekee säädöt hyvin. Kaasariksi joku oikeesti turbokäyttöön soveltuva, ja sytkät turbon kanssa yhteen pelaaviksi, ja pitää paineet n. puolen barin paikkeilla, niin epäilisin että kyllä se menee inhimillisellä tahilla abauttia rallaa yhden kesän per kone tahtia :lol: kunhan vaan sisuskalutkin on kunnossa valmiiksi.
Boldasin niitä kohtia joista yleensä oiotaan tai unohdetaan kokonaan. Tuo resepti taas mielestäni ylittää keskivertoturbotuksen. Tälläinen vekotin oli meidänkin kylillä ja toimi melko pitkään, kunnes väkisin piti sitten hajottaa isoilla paineilla. Varmasti olisi toiminut vielä hyvän tovin muuten.

Yleensä kun näitä ruvetaan säätämään jonkun vilkkuvalo-kapeakaistalambdan kanssa ja syttykin on vakio ilman mitään ahtomyöhästyksiä ja toki vielä yleensä pirun aikaisella, niin homma on selvä hyvin nopeasti. Ja se pieninkin cooleri unohtui sinne kaverin tallin nurkkaan.

Ymmärsitkö pointin? :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja START »

kyllä budjetti turbollekkin hintaa kertyy helposti se 1000e :? kaikkee pientä nippeliä kun joutuu ostaan kuitenkin. siis jos ei lasketa näitä viikon juttuja. ja ei niissä viikon turbo myllyissäkään mitään pahaa ole, sillä sitä oppii. ja nimen omaan kuten IlkkaHe laitto, ei kannata pettyä jos tule mäntäpistiäinen :)
ja kaasareitten kanssa pelaamisesta, itse suosisin tuplia jos ei ruisku juttuihin halua puuttua ja se sytty on tärkee, jakaja sytkiin on myös olemassa fiksuja säätö bokseja
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Tässä tosiaan kokematon juippi kun turbottaa, niin mennään liian vähillä tiedoilla värkkäämään. Ja monesti on myös se että kun saadaan auto pelaamaan ajettavalla tavalla, niin ruvetaan kaahaamaan mielin määrin vaikka sytyt ja seokset on päin helvettiä :lol:

Mutta mutta, alle tuhannen euron rakentaa kyllä ihan toimivan turbo ladan, kunhan ostelee osia mahollisimman paljon käytettynä, ja miettii vähän mitä ostaa. Laajakaista lambdakinhan menee monessa autossa, koska riittäähän tuo melkeen että sillä vain säätää seokset kohilleen, ja vetää sen jälkeen ilman lambdaa taikka vaikka kapeakaistan kanssa.

Ja kaasariksi tosiaan tuplakaasari on ihan jees, vaikkapa orggis imusarjan päälle sovitteella kiinni yks tupla pysty weebberi paineistus setillä, niin johan luulisi saavan pelaamaan. Eipähän ainakaan ole synkkausten kanssa ongelmaa 8)

Kuulerinkin hankkii joko käytettynä (sopivan kokoisen, ei 600*300 kennolla :lol: ) ja rakentaa ahtoputket itte vaikka normi pakarin aineista, niin ei niillekään tule järkyttävää hintaa. Näillä setupeilla ja asian tuntemuksella saa suht edullisen toimivan turboladan, jonka kestävyyskin on tommoselle viritelmälle kohtalainen :lol:


Mutta mutta, tämänkin tekstin perusteella alkaa nyt joku väsäämään turboa ittelleen, ja valitettavasti kone tuhoutuu liiallisen innokkuuden ja liian suppean perehtymisen asiaan takia. Eli, pitää tuntea nuo turbon tuovat ongelmat ja tietää mikä tekee, ja edetä rauhallisesti!



Niin ja start, 1000€ turbottaminen on erittäin budjetti ratkasu, melkeempä taskurahalla tommosen tekee :lol:
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja START »

IlkkaHe kirjoitti: Niin ja start, 1000€ turbottaminen on erittäin budjetti ratkasu, melkeempä taskurahalla tommosen tekee :lol:
kyllä joo jos olis vakituisesti töissä eikä tarvis koulun penkillä homehtua. :(
ja siis tuo raha menee helposti konetta avaamatta. vaikka ostaiskin käytettyä ja halpaa. sitten kun ruvetaan kunnolla tekeen niin tuo raha menee kymmen kertasena (helposti) :shock:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
-jusu-
Viestit: 125
Liittynyt: 3.9.2006 19:58
Paikkakunta: Virrat

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja -jusu- »

Nyt tuli lorttoon paineistussarja, voisiko joku kertoa, mihin kaikkialle noita o renkaita oikein pitäisi laittaa? En ole vielä laittanu mihinkään, kun on näköjään valmiinakin jossain. Kumikärkisen neulaventtiilin laitoin. Voisko joku valaista tästä paineistamisesta.
siguli

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja siguli »

-jusu- kirjoitti:Nyt tuli lorttoon paineistussarja, voisiko joku kertoa, mihin kaikkialle noita o renkaita oikein pitäisi laittaa? En ole vielä laittanu mihinkään, kun on näköjään valmiinakin jossain. Kumikärkisen neulaventtiilin laitoin. Voisko joku valaista tästä paineistamisesta.
tyhjäkäynti suuttimet,tyhjäkäyninseos ruuvit niis o ainakin o-renkaita
Avatar
ziguli
Viestit: 100
Liittynyt: 26.7.2011 11:19
Paikkakunta: Somero

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja ziguli »

Minkäs kokoisia suuttimia porukat täällä suosittelis 1500cc ahdettuun nappikseen? Kun nyt paikallaan olis 350cc bosch nro. 0 280 150 431 suuttimet ja duty cycle menee megassa sinne 90% ja ylikin, seosmittarin näyttäessä 13-14 afr lukuja kilon ahdoilla. Eikä tehoja nyt ainakaan 150hv yli tuntuis olevan! Ennakkoa on 25 astetta kilon ahdoilla.

Kokoonpanona olis tämmöinen:

Lohko 2105 hoonattu rengastettu ja laakeroitu.
- Venäläiset takomännät.
- Nivan kiertokanget.
- MS1 v2.2 + 029y4.
- Ladan 60-2 triggeripyörä kampuralla vr-anturilla.
- Vag hukkakipinä puola.
- Bosch 350cc suuttimet turbosaabista.
- Opel omegan imusarja ladan laipoilla.
- Innovaten mtx-l laajakaista.
- Walbro 255l bensapumppu.
- Malpass turbo bensanpaineen säädin (3 kilon paineet joutokäynnillä).
- Switcher s1bg ahdin (~1 kilon ahdot).
- Pro turbon välijäähy.
Lada 1200L -89 -> Lada 1500 InterCoolerTurbo.. =D
Lada 2105 1500 TIC jäärata-auto..
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja START »

eikös noita ole monen laista laskuria niihin.
mut 400cc luulis ainakin piisaavan
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
ziguli
Viestit: 100
Liittynyt: 26.7.2011 11:19
Paikkakunta: Somero

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja ziguli »

Joo esim tässä on yks: http://www.rceng.com/technical.aspx

Tuon mukaan tarttis tosiaan olla noin 400cc 200hp kampiakseli tehoilla.. Mutta kuitenkin saabeissa nuo 350cc suuttimet riittää huomattavasti pidemmälle kuin 200hv kuulemma. Niin luulis ladassakin riittävän?
Lada 1200L -89 -> Lada 1500 InterCoolerTurbo.. =D
Lada 2105 1500 TIC jäärata-auto..
Avatar
ziguli
Viestit: 100
Liittynyt: 26.7.2011 11:19
Paikkakunta: Somero

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja ziguli »

Vanha switcher s1bg ahdin sano ittensä irti. Päittäislaakerit meni.. Nyt pitäis tilalle hommata uus ja olen katsellu tommosta Holsetin HE221w:tä.

Onko kellään ollu ladassa tätä ja mitenkä mahtais pelittää??
Lada 1200L -89 -> Lada 1500 InterCoolerTurbo.. =D
Lada 2105 1500 TIC jäärata-auto..
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Minkäslaisia lambda settejä porukalta löytyy ahdetuissa vehkeissä? Itse mietiskelen tässä mikä setti olis asiansa ajava omaan tulevaan turbo nappikseen..
Ajatuksena olis fmi 1.4, toimii parhaiten verrattuna muihin kapeakaistoihin mutta riittääkö sen tarkkuus kuitenkaan turbo vehkeessä?
myös innovate mtx-l pyörii mielessä kun hinta ei ole kuin parikymppiä fmi:tä kalliimpi, ja olis laajakaistakin...

ehdotuksia
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
speedy
Viestit: 178
Liittynyt: 18.4.2010 13:14
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja speedy »

Jos ei ole kuin parikymppiä hinta eroa,Niin ehdottamasti laajakaista,Tuollainen http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... ts_id=7223 lähtee heti itelle tilaukseen kun saa rahoituksen kuntoon.
Avatar
ChargerSpeed
Viestit: 105
Liittynyt: 4.11.2005 10:18
Paikkakunta: Hämeenkyrö/Nokia

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja ChargerSpeed »

Se on kyllä täysi fakta että kannattaa ostaa suoraan tuo laajakaistalla oleva...
Oma kms setti on itseoppiva... ei kannata ajaa itseään hulluuden partaalle osakaasualueiden säätöjen kanssa kun laitteisto hoitaa sen itse... sitten voi korjailla vain...

kms on vielä tehty käyttöystävälliseksikin eli maallikkokin tajuaa säätämisestä jos vain moottoritekniikka on muuten hallussa...

Jos vielä joku tänäpäivänä pohtii kaasarikonetta niin jos tavotteena yli 200hv niin kannattaa unohtaa...
säästää huomattavasti rahaa kun ei tarvitse vaihdella mäntiä jatkuvasti kun seokset on päin persettä...
Ja muutenkin kun kaasarit ei toimi oikein kokoalueella...
Kun torakatkin kuolevat, ladat ovat vielä jäljellä
Turbopakosarjoja, imusarjoja, painekoteloita ja ahtoputkia
-Lada 1200L ikuisuus projekti
-Bmw e28 524TDst projekti (EvoII)
-vw vento 1.9TD käyttis
-Opel corsa a 3D 1.2n
Vastaa Viestiin