Nivan jarrut?

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
MH86

Nivan jarrut?

Viesti Kirjoittaja MH86 »

joo eli hyviä vinkkejä kaivataan nivan jarrujen suhteen eli tuntuu niin kuin järjestelmässä olisi ilmaa. poljin painuu melkein lattiaan ennen kuin ottaa kiinni ja silloinkin vain vähän. olen vaihtanut pääsylinterin ja taakse uudet kengät. jarrut on ilmattu kahteen kertaan.ennen sylinterin vaihtoa ja sen jälkeen.ei juurikaan mitään vaikutusta. kengät kyllä asennutin korjaamolla että olisiko että kengät ovat jääneet liian kauas vai onko rummut kuluneet??no pitää vielä purkaa noi rummut pois ja tarkastaa niiden kunto. edessä on kyllä kaikki ok, kun levyjä on palojakin vielä. silmin nähtävät vuotopaikat olen myös tarkastanut?
Avatar
punanenä
Viestit: 316
Liittynyt: 19.3.2008 20:05
Paikkakunta: toijala

Re: Nivan jarrut?

Viesti Kirjoittaja punanenä »

jos en aivan väärin muista niin jarrujen ilmauksessa on tietty järjestys,joku viisaampi korjatkoon jos muistan väärin..
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
MH86

Re: Nivan jarrut?

Viesti Kirjoittaja MH86 »

punanenä kirjoitti:jos en aivan väärin muista niin jarrujen ilmauksessa on tietty järjestys,joku viisaampi korjatkoon jos muistan väärin..
joo, ilmeisesti järjestys on.mutta ilmasin niin että ensin edestä kuljettajan puoli ja sitten apumiehen puoli.sen jälkeen siirryin taakse ja sama järjestys.en tiedä onko se väärä mutta näin tein?
Avatar
Lesnaja Sobaka
Viestit: 367
Liittynyt: 3.7.2008 19:26
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nivan jarrut?

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

Zipi kirjoitti:En kyllä ymmärrä ollaanko tuon auton jarrujärjestelmää suunniteltu Vodkan voimalla vai miksi ihmeessä apparin etujarrun toinen jarruputki on haaroitettu takajarrujen kanssa? En kyllä yhtään ihmettele että apparin puolen jarrupalat on kuluneet kolmioiksi kun kuskin puolella on kunnossa. Meinaan vaan että tuleepa kyllä melkoisen epätasainen puristus pitkän takajarruputken sun muiden peräpään jarruhilujen takia toiseen mäntään etujarrussa. Moinen systeemi ei tule enää takaisin, vaan haaroitan etujarrut ristiin molemmin puolin ja taakse oma linjansa. Jos tulee persiihin liikaa tehoa, niin sillä kuorman mukaan säätyvällä venallahan sitä voi sitten säätää.
En tunne Nivean jarrusysteemejä, mutta Zipi oli tuolla omassa projektissaan tehnyt tämmöisen havainnon. Voisiko ilmiöllä olla tämän kanssa jotain tekemistä?
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
MH86

Re: Nivan jarrut?

Viesti Kirjoittaja MH86 »

Lesnaja Sobaka kirjoitti:
Zipi kirjoitti:En kyllä ymmärrä ollaanko tuon auton jarrujärjestelmää suunniteltu Vodkan voimalla vai miksi ihmeessä apparin etujarrun toinen jarruputki on haaroitettu takajarrujen kanssa? En kyllä yhtään ihmettele että apparin puolen jarrupalat on kuluneet kolmioiksi kun kuskin puolella on kunnossa. Meinaan vaan että tuleepa kyllä melkoisen epätasainen puristus pitkän takajarruputken sun muiden peräpään jarruhilujen takia toiseen mäntään etujarrussa. Moinen systeemi ei tule enää takaisin, vaan haaroitan etujarrut ristiin molemmin puolin ja taakse oma linjansa. Jos tulee persiihin liikaa tehoa, niin sillä kuorman mukaan säätyvällä venallahan sitä voi sitten säätää.
En tunne Nivean jarrusysteemejä, mutta Zipi oli tuolla omassa projektissaan tehnyt tämmöisen havainnon. Voisiko ilmiöllä olla tämän kanssa jotain tekemistä?
joo, meinaatko että tuo kuorman mukaan jarruja säätävä paineenrajoitusventtiili vaikuttaisi jarruihin?onpas mielenkiitoista??
Avatar
Lesnaja Sobaka
Viestit: 367
Liittynyt: 3.7.2008 19:26
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nivan jarrut?

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

Ymmärsin Zipin kirjoituksen niin, että purkamassaan yksilössä takajarrupiiriltä lähti haaroitus etuhidastimelle ennen paineentasausventtiiliä. Visualisoin homman näin, että jos etu- ja takajarrupiirit ovat yhdessä jossain välissä, niin sinne voisi teoriassa jäädä huonolla säkällä kupla lillumaan: kun kuvittelee ilmanneensa koko jarrupiirin, niin siellä voikin olla lähellä haaroitusta ilmaa, joka paineen laskiessa luiskahtaa "väärälle" puolen putkea.

Voipi olla että olen aivan pusikossa tämän tuumailuni kanssa.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Patu925
Viestit: 177
Liittynyt: 18.5.2005 21:31

Re: Nivan jarrut?

Viesti Kirjoittaja Patu925 »

Kannattaa kokeilla semmoista että takaa ilmausruuvit löysälle ja odotella vaan... Sillätavoin sain itseltäni ilmat pois jarruputkiremontin jäljiltä, kun ei normaalipolkeminen auttanut.
Takajarrukenkien säätö pitää olla kohdallaan, muuten poljin painuu lähelle lattiaa vaikka ilmaa ei ole järjestelmässä.
Käsijarruvaijeri pitää olla löysällä kun jarrukenkiä säädetään lähelle rumpuja muuten säätö saattaa olla hankalaa...
Ohessa kuva jarruista niin ei tartte arvuutella rakennetta enää...

Kuva

PS. Ladainfossa on pikkuvirhe:
"LADA NIVA 1600 (VAZ-2121)
käyttöjarru, takana rummut, automaattisäätöiset"
Eipä taida olla Nivassa automaattisäätöä takana...
rysykkä

Re: Nivan jarrut?

Viesti Kirjoittaja rysykkä »

No johan nyt myrkyn lykkäs,nimittäin katsastusinsinööri.Jarrunynamometri antoi NIVAn jarruille erinomaiset arvosanat,heitto edessä sekä takana 0%.Mutta,mutta, insinööri keksi että jarrupoljin painuu liikaa ja on muka pehmeä.Eihän siinä muute mitään mutta kun se on joka perhanan edellinen vuosi ollut ihan samanlainen.Yritin selitellä mutta sain vastaukseksi,VALITAN.Nyt olen koko päivän tehnyt remonttia,ilmannut ilmannut ilmannut jne.Vaihdoin pääsylinterin,työsylinterit sekä pari letkua.Ei toivottua tulosta.KYLLÄ JURPPII NIIN P....LEESTI.
Jokohan pitäis alkaa harkita NIVAsta luopumista....ai perrrr ku nyppii...
Nyt ois hyvistä neuvoista huutava puute..auttakaa miestä jyrkässä ylämäessä..
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nivan jarrut?

Viesti Kirjoittaja Zipi »

rysykkä kirjoitti:No johan nyt myrkyn lykkäs,nimittäin katsastusinsinööri.Jarrunynamometri antoi NIVAn jarruille erinomaiset arvosanat,heitto edessä sekä takana 0%.Mutta,mutta, insinööri keksi että jarrupoljin painuu liikaa ja on muka pehmeä.Eihän siinä muute mitään mutta kun se on joka perhanan edellinen vuosi ollut ihan samanlainen.Yritin selitellä mutta sain vastaukseksi,VALITAN.Nyt olen koko päivän tehnyt remonttia,ilmannut ilmannut ilmannut jne.Vaihdoin pääsylinterin,työsylinterit sekä pari letkua.Ei toivottua tulosta.KYLLÄ JURPPII NIIN P....LEESTI.
Jokohan pitäis alkaa harkita NIVAsta luopumista....ai perrrr ku nyppii...
Nyt ois hyvistä neuvoista huutava puute..auttakaa miestä jyrkässä ylämäessä..
Säädäppä takajarrut silleen että on riittävän lähellä kengät rumpua. Ja muista että säädön aikana tarttee skägän vaijeri olla riittävän löysällä... Tuskin siinä mitään muuta on. Riittää että toisellakin puolella on kengät liian etäällä, niin tulee heti ylimääräistä väljää polkimeen. Jos kaikki muut kujeet olet jo tehnyt niin tuskin se vika missään muualla on. Itseasiassa takajarruja kantsii aina epäillä ensiksi tälläisessa tilanteessa vaikka ois automaattisäädötkin (sillä nekin voi kulua ja jäkittää).

Nimimerkillä kokemusta on, vaikkakin tosin Sierran kanssa mutta eipä noi rumpujarrusysteemit niin erilaisia ole. Meni itselläkin ihmetellessä tovi ennen kuin hiffasin miten noi pitää oikeesti säätää (ja Sierrassahan oli automaattisäätö kulahtanut miulla).
rysykkä

Re: Nivan jarrut?

Viesti Kirjoittaja rysykkä »

Zipi kirjoitti:Säädäppä takajarrut silleen että on riittävän lähellä kengät rumpua.
Tämä on muuten ensimmäinen asia mitä pitää tehdä AINA kun NIVAn jarruja laittelee.

Otin kumimatot ja äänieristeet sieltä jarrupolkimen takaa pois ja vein auton uusintakatsastukseen.Ja niin sanoi inssi että nyt on jarru hyvä....Niin on ihmeellistä tää NIVAlismi.

Mutta sattuisko joku tietämään että käykö uudemman NIVAn ohjaustehostimen pannu näihin vanhempiin(1980) Nivoihin?
Siinä ois etuna se että siinä käytetään sitä paljon järeämpää jarrupääsylinteriä.Ajattelin tässä vaan kun niitä tuosta Viipurista saisi kohtuu hintaan.
Vastaa Viestiin