Rumpujarrut

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Rumpujarrut

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Miksiköhän useimmissa autoissa on vieläkin rumpujarrut takana?
Ensimmäisenä jokamiehen autona levyjarrut kaikissa pyörissä oli muistini mukaan 60-luvun Renault Dauphinessa.
Mitkähän olivat viimeisiä 4Xrumpujarrullisia autoja?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Martigan
Viestit: 475
Liittynyt: 26.9.2003 8:24
Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
Viesti:

Re: Rumpujarrut

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Olen antanut ymmärtää, ettei rummut ole niin vikaherkkiä takana, kun ei tarvita niin kovaa jarruvoimaa, kuin edessä. Olisko myös kenties hinta osasyynä?
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Rumpujarrut

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Pavlovits kirjoitti:Miksiköhän useimmissa autoissa on vieläkin rumpujarrut takana?
Rumpujarru on kovin monessa mielessä tavanomaista levyjarrua etevämpi. Kitkapinnat ja työsylinterit ovat melko hyvin suojassa lialta, suolalta ja vedeltä. Edut korostuvat taka-akselilla, jolla jarruvoimat ja siten myös lämpötilat tyypillisesti melko pieniä ja etupyörien nostama vesi ja kura ovat ongelmallisia.

Rumpujarrun kitkapinta-ala on vastaavaan levyjarruun verrattuna suuri, mikä myös vähentää huoltotarvetta.

Seisontajarrun toteuttaminen on rumpujarruun yksinkertaista.

Levyjarru puoltaa paikkaansa taka-akselilla lähinnä vain silloin, kun auton massa ja huippunopeus ovat niin suuria, ettei rumpujarrulla kyetä hallitsemaan useiden perättäisten huippunopeusjarrutusten lämpökuormaa. Näin siis teknisessä mielessä, myynninedistämisteknologian suhteen levyjarru on teknisesti vähemmän sivistyneiden mielestä tietysti ylivoimainen ;).
Pavlovits kirjoitti:Mitkähän olivat viimeisiä 4Xrumpujarrullisia autoja?
Tässä kysymyksessä pitäisi kyllä olla imperfektin asemesta futuuri, sillä autoja, joissa on kaikissa pyörissä rumpujarrut, valmistetaan ainakin ennustettavissa olevan tulevaisuuden ajan.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Rumpujarrut

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuota käsijarruasiaa minäkin epäilin. Sitten muistin entisen Sitikka GS:ni, jossa käsijarru oli toteutettu etu(levy)jarruihin.
Siinä levyjarrut sijaitsivat vetoakseleiden vaihdelaatikon puoleisissa päissä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Re: Rumpujarrut

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Pavlovits kirjoitti:Mitkähän olivat viimeisiä 4Xrumpujarrullisia autoja?
Siis henkilöautojako? Trabantissa vielä 1990 4Xrummut. Onko vieläkin uudempia? Joitain "intian malleja"? Suzuki maastureissa varmaan viimeiset rummut edessä, jos Suomeen tuotuja tarkastellaan.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Rumpujarrut

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuota Trabia vähän minäkin veikkailin. Varmaan joitakin kehitysmaa-autoja on vieläkin. Ajattelin lähinnä meillä myytyjä malleja.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Isän -83 hiluksissa on edessä rumpujarrut ja kengät käsin säädettävät. Piti neljä vuotta sitten säätämistään säätää että kelpasi katsastuksessa, en ole sittemmin kajonnut niihin ettei ala taas puoltaa. Nyt taas piti vähän lähemmäs säädellä kun olivat kuluneet, saapa nähdä mitä sanoo dyno. Samanlaiset stanan hermosahat oli -80 liteacessa.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Rumpujarrut

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tunteeko kukaa mekaanisia jarruja?
Luulin sellaisten kadonneen 40-luvulla, mutta vielä -61 mallin Austin A 40 autossa oli vaijeritoimiset rumpujarrut takana ja hydrauliset edessä.
Itse olen nähnyt oikeat vipu- ja tankovälitteiset mekaaniset jarrut viimeksi 1944 mallisessa Fordson pakussa.
Kuva
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Vastaa Viestiin