Järjestö-, etenkinLada Kerho ry- toiminnasta, Toimikunnista

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Re: Järjestö-, etenkinLada Kerho ry- toiminnasta, Toimikunnista

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Niin mistä asioista? En löytänyt sitä konkreettista kysymystä.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Lue nuo neljä kohtaa tuolta aiemmin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Nonnis
Lada kerhon jäsen

1. Voitaisiko Lada Kerho ryn organisaatiorakenne saada jotenkin vaikka tänne Voorumille esiin? Tai jos se jo jossain on, voitaisiinko tämän systeemikaavion paikka kertoa selvästi?

2. Voitaisiko Ladaboard -keskustelufoorumin toimintarakenne tuoda selkeasti esiin? Tämä sisältäisi tietoa päätöksenteosta, eri toimijoista, vallankäytöstä ja vastuualueista. Tämä auttaisi uusien ideoiden kohdentamisessa, rakenteellisten ja sääntöihin liittyvien kysymysten ja ehdotelmien esittämisestä.

3. Voitaisiinko jossakin ilmaista aina selkeasti tarve avusta, jota joko Kerho-organisaatiolla tai Voorumiylläpidolla on tiettyjen tapahtumien tai yleensä toiminnan yhteydessä esiintyy? On helpompi ilmottautua mukaan, kun tietää spesifin tarpeen. Tämä olisi hyvä olla kaikkien näkyvillä, jottei mentäisi siihen, että toisilta tietämättä sovitaan "Meidän kesken".

4. Voitaisiinko edes jotenkin kertoa kaikille Lada Kerho ryn ja tämän Ladaboard -keskustelufoorumin päätöksenteosta ja päätöksentekoprosesseista? Tällä vältettäisiin moni hankala tilanne, jossa kukaan ei tiedä miten pitää toimia tai mihin olla yhteydessä ongelmatilanteissa. Prosessi- ja päätöksentekotietämys auttaisi siinä, ettei asioita tulkittaisi henkilöön kohdistuvina moitteina tai ajojahtina. Jonkinlainen avoimuus saattaa kuulua nykyiseen päätöksentekojärjestelmäämme.
No mä oon aika huono vastaamaan koska oon hallituksen nukkejäsen, mutta menköön ;)

1. Vuosikokous valitsee hallituksen.
2. Foorumin toimintarakenne: Foorumin käyttäjät käyvät keskustelua eri osastoilla. Pressa ja Aki moderoi. Tais olla joku muukin.
3. Varmaan voitaisiin.
4. Ladakerhon asioista päättää vuosikokous ja kokousten välillä tarpeen tullen kerhon hallitus. Foorumista päättävät diktatorisesti ylläpitäjät.
PöyhöinKuusaalt

Kiitos Nonnis. Odotetaan kuitenkin paljon yksilöidympää selvitstä. Nämä asiat täytyy olla julkisia.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
PöyhöinKuusaalt

Nonnikselle ja muulle Lada Kerho ry. Hallitukselle kysymys: Mitä tarkoittaa Hallituksen Nukkejäsenyys? Onko hallituksessa muita Nukkejäseniä? Ketkä muut kuuluvat Lada Kerho ryn hallitukseen?

Jos kysymyksiini ei haluta vastata tässä ilmoittakaa minulle muuten haluamani tiedot. Olen Kerhon Jäsen ja minulla on oikeus tietää ketkä hallinnoivat jäsenmaksuani eli rahojani ja miten.

Jos Yhdistyksen säännöt kieltävät näitä tietoja antamasta, niin se on kerrottava selvästi. Jos näin on, haluan nähdä Yhdistyksen, johon kuulun Säännöt. Tämän lisäksi tietenkin toimintakertomukset.

Nyt ei enää riitä se, että vedotaan siihen, että olen sanonut ettei kirjoituksiani tarvitse lukea. Jonkun Moderoijan on luettava kaikki tekstit, joten tämäkin tulee siis luettua. Jos Pressa ei tätä lue niin sitten Veli Aleksein on tämä luettava ja välitettävä tieto sinne, mistä tätä tietoa voidaan minulle antaa.

Kysymyksissäni ei ole mitään kohtuuttomia vaatimuksia, ne on esitetty hyvän tavan mukaisesti ja avoimesti. Jos nämä asiat ovat salaisia tai ei julkisia perustelut tälle salaamiselle on oltava julkiset elleivät Yhdistyksen säännöt kiellä tätäkin.

Laitetaanhan nyt näitä oikeita asioita kuntoon, kun kerran kaikesta muusta epäoleellisuudesta täällä niin paljon huudeltiin. Tämä ei ole mikään kosto, vaan aktiivisena Kerholaisena tarvitsen näitä tietoja osatakseni toimia oikein. Ja jos haluan toimintaan mukaan, minulla on oltava mahdollisuus arvioida sitä, onko minulle mitään paikkaa tarjolla.

Kukaan ei tarttunut ideointeihini enkä saanut niistä kerhon johdolta juurikaan palautetta. En väitä että vaikutti siltä, että ideat vaietaan kuoliaaksi, muttei niistä kyllä kiinnostuttukaan.

On aika puhua perustavaalaatua olevalla tasolla Lada Kerho ryn toiminnasta, sen dynamiikasta ja rakenteista. Vuosikokoukseen ei voi tulla vaikuttamaan, jos ei tiedä yhtään mitään. Eikä muutenkaan voi vaikuttaa muuta kun huutelemalla älyttömyyksiä, jos ei ole perustietoja käytettävänään.

Eli vastauksia Hyvät Tietäväiset pyydän.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

hallituksen jäsenet voisi esittäytyä Lada Pravdassa. Itse olen aina ollut vuosikokouksessa, mutta en koskaan muista ketkä kaikki on hallituksessa, näkyvin on vain pressa, en muuten tiedä kuka nykyään on sihteerikään, vaikka sihteeri ja pressa taitaa kyllä olla mainittuna joka pravdassa. Äiti oli joskus hallituksessa, mutta on luopunut paikastaan, eikä hänellä tainnut olla mitään tekoa hallituksessa, oli vain nimi jossain paperissa, mitä ei koskaan kukaan ole nähnyt, toki valinta kyllä on kuultu vuosikokouksessa. Valtaosa kerholaisista on tavallisia tallaajia, joilla ei ole suurempia intohimoja itse autoon, ehkä siksi myös kerholaiset on valinnut tällaisen maltillisen hallituksen. Sama kuin maan hallinnossa, jossa ei hirveästi ole esillä mitään ääriaineksia (vertaa kommunistit-äärikapitalistit -> orkkistelijat-tuunaajat) se voi tehdä menosta turhankin rauhallista, mutta kuitenkin hillitysti hallittua.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
PöyhöinKuusaalt

Mutta Kerho hallinoi Rahojamme. Siis ainakin minun jäsenmaksuani. Minulla on oltava oikeus tietää ketkä tätä tekevät ja miten. Jos tällaisia ei ole ollut tapana kysellä niin nyt kysellään.

Tämä on kuitenkin iso kerho. Nytkin 700jäsentä tai yli. Meillä esimerkiksi Joensuun Yliopiston Kuorossa on 60jäsentä tai yli ja siellä kaikki toiminta on läpinäkyvää, siitä tiedotetaan jatkuvasti ja Sivustoilla on jatkuvasti kaikki uusi kaikille julkisesti esillä.

700 x 12e on jo jonkinlainen summa sentään. Lisäksi Kerholla voi olla muutakin varainhankintaa koska se on rekisteröity yhdistys.

Kun kerran epäselvyyksiä esiintyy, ne on saatava selvitettyä. Uskon että tällaiset asiat kiinnostavat muitakin. Ihmettelen jos tieto ei tule pian esiin. Ja mitä kauemmin tietoa pantataan sitä kummallisemman näköiseksi toiminta muuttuu ja epäilykset vain lisääntyvät.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Kun kerran epäselvyyksiä esiintyy, ne on saatava selvitettyä.
Mitäs epäselvyyksiä tässä on nyt sitten esiintynyt?
Martigan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Nyt menee jo siinä mielessä pitkälle, että jos vuosikokouksissa kun kai käy 100-200 henkilöä, niin ei se ny hirveen salaseura voi olla. Sisäänpäin kääntynyt se kyllä voi olla, kuten useimmat suomalaiset yhdistykset muutenkin. Tietääkseni kerhon taloudessa ei ole mitään epäselvyyksiä Tilitkin tarkistettu ihan ammattivoimin, kuten pitääkin. Hallituksen jäsenvalinnoista sen verran että, jäsenethän valitaan vaaleilla, kuten kai kaikissa vastaavissa yhdistyksissä. Itsellä jopa kokemusta yhden yhdistyksen "kaappaamisesta", joka onnistuu omalla olemuksella ja ihmisten kainokäyttäytymisellä em. kokouksissa. Että kokeile kuule sama temppu seuraavassa.

Mutta tuosta läpinäkyvyydestä sen verran ettei kai olisi hirveän vaikea asia laittaa kaikki kokouksiin liittyvä materiaali kerhon sivuille. Vähintään vuosikertomus.

Mutta "Pöyhis" yritä ny olla vähemmän vainoharhainen, älä mene henkilökohtaisuuksiin, äläkä ota kaikkea negatiivista palautetta itseesi. Kyllähän tänne kirjotella saa. Lada-Jussihan taitaa olla boardin historian kovin "kynämies", eikä kukaan kai koskaan kieltänyt häntä kirjoittelemasta. Sisältö ratkaisee.

Nukkejäsenyys Lada Kerhon hallituksessa ei taida olla mahdollista nykyisillä säännöillä.

Ymmärtääkseni Lada Kerho on tavallinen suomalainen yhdistys, eikä tavallisessa suomalaisessa yhdistyksessä ole mitään erikoista

ps. en kuulu hallitukseen enkä ole koskaan kuulunutkaan, enkä varmaan koskaan tule hakeutumaankaan
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
PöyhöinKuusaalt

On epäselvyyttä siitä miten Voorumin ja Lada Kerho ryn organisaatiot toimivat ja millaisia ne ovat. Tämä on pidempi keskustelu kuin vain tuo edellinen viesti. Tuolla on selkeitä kysymyksiä useita. Niihin ei ole vastattu juuri mitenkään.

Myös kirjoitusmääristä, kirjoituksen tasosta, asiasisällöstä ja tekstin laadusta yleensäkin oli polemiikkia. Esitin selkeät kysymykset tähän liittyen, joihin ei myöskään vastattu.

Tässä toiminnassa näyttää olevan paljonkin epäselvyyksiä. Niin Voorumissa kuin Kerhossakin. Tai ainakin moni asia on minulle epäselvä. Ovatkohan selviä sitten kaikille muille, sitä en tiedä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
PöyhöinKuusaalt

Yrittäkää ymmärtää että minä en ota täällä mitään muuta itseeni kuin suoran Vhithuilun ja totaaliset Henkilökohtaisuuksiin menevät kommentit. Missä minä menen henkilökohtaisuuksiin? Siinä, että vastaan samalla mitalla jos nimimerkkiäni ei käytetä oikei. Huomioi tämä Määrtikääni.

Siis minä en täällä mitenkään koe saaneeni kovinkaan paljon henkilökohtaisia loukkauksia. Nämä ovat kovaa ja yleistä Asiaa, joita peräänkuulutan. Onko se niin kummallista, että tällaisia haluaa tietää? Miten voi yritää olla aktiivinen kun ei tiedä systeemistä mitään? Kovin on erikoista palautetta selkeään asialliseen asiaan ja sen selville saamiseen.

Ei tässä mitään väärinkäytöksiä epäillä, mutta halutaan tietää miten systeemi toimii. Jos ei sitä tiedä ei voi edes yritää vaikuttaa. Voihan täällä huudella kaikkea ihan epäoleellista kuten kirjoitusmääristä, mutta on se jo aika pelleilyä Voorumilla joka toimii kirjoittamalla ja lukemalla. Sitten kun mennään lähemmä asioiden ydintä niin jo ihmetellään, että miten joku tuollaisia nyt kyselee ja on kiinnostunut. Kaikkihan on kuten aina ennenkin eli Hyvin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Martigan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Pitäisköhän tämä nimimerkeillä leikkiminen lopettaa PöyhöinKuusaalt, ettei mentäisi taas lapsellisiin henkilökohtaisuuksiin. Itsellä ei ollut tarkoitusta loukata tuolla lyhennyksellä, vaan ihan lyhentää. En tiennyt sen loukkaavan.
Mutta tuosta yhdistyksen toiminnasta: Toistan, että Lada Kerho Suomi ry. on normaali suomalainen yhdistys, joka toimii lakien ja säädösten mukaan. Sillehän ei voi mitään, että meillä on Pressa "diktaattorina" niin kauan, kuin jäsenet niin haluaa ja näyttää vuodesta toiseen haluavan.
Pakko sanoa että Pressa on aika helkkarin hyvin paikkansa ansainnut, vaikka minäkin sitä joskus kännipäissään olen arvostellut ja vielä takanapäin. Aika helkkarin hyvin on mies tapaamiset ja muut järjestelyt tietääkseni hoitanut ja ilman palkkaa. Ilmeisesti ei ole edes juurikaan kulukorvauksiakaan nostellut En tiedä viimeaikaista tilannetta, kun en kokouksessa ollut.

Foorumin toiminnasta Nonnis Nukkejäsen taisi jo kertoakin tärkeimmät.
Veikkaisin tuota nukkejäsenyyttä oman aktiivisuuden laiminlyönniksi tai ajanpuutteeksi.
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Jep. Ja tosiaan olen vain varajäsen.
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ompas tullut tekstiä muutaman tunnin aikana.
Vuosittain jäsenistölle esitetään vuosikokouksessa, tilinpäätös, vuosikertomus, tilintarkastajien lausunto, vahvistetaan tilinpäätös, annetaan vastuuvapaus, vahvistetaan toimintasuunitelma, tulo-/menoarvio ja vahvistetaan jäsen- ja liittymismaksu. Vuosikokouksen aikana kaikki asiakirjat ovat jäsenistölle nähtävillä ja siellä voi esittää kysymyksiä. Lada Kerhon asoita hoitaa hallitus. Lada Kerhon hallitukseen kuuluu puheenjohtaja ja viisi varsinaista sekä kaksi varajäsentä. Kerhon tilit tarkastaa ulkopuoliset palkatut koulutuksen saaneet henkilöt. Kerhon tileissä ei koskaan sen toiminnan aikana ole ollut mitään epäselvyyksiä. Se että kerho asiakirjoja ei ole netissä ei tee siitä mitään salaseuraa.
PöyhöinKuusaalt

Liian yleisluontoinen vastaus Pressalta. Kaikki tuo on tiedossa sellaisella joka tietää rekisteröityjen yhdistysten toiminnasta jotakin. Valitettavasti tuo vastaus ei vastannut juurikaan kysymyksiini.

Pyydän Lada Kerho ryn Hallitusta perehtymään kysymyksiini tarkemmin ja vastaamaan niihin. Jos vastausta ei voi esittää täällä kerrottakoon missä se voidaan esittää ja miten saan tiedon kysymyksiini.

Kysymykset ovat selkeitä, yksilöityjä ja perusteltuja. Ne on esitetty kaikkien hyvien tapojen mukaan. Jäsenellä täytyy olla oikeus saada tietää noista asioista muulloinkin kuin vain vuosikokouksessa. Kaikilla ei ole mahdollisuutta osallistua sääntömääräiseen vuosikokoukseen, mutta heillä on oltava silti mahdollisuus tutustua tehtyihin päätöksiin, vuosikertomuksiin, organisaatioon, sen jäseniin, valtasuhteisiin, toimenkuviin ja vastuualueisiin.

Näillä perusteilla pyydän edelleen Lada Kerho ryn Hallitusta ja Puheenjohtajaa vastaamaan kysymyksiini muodossa tai toisessa, kuitenkin muistaen että vastaukset ovat julkista tietoa ellei yhdistyksen säännöstö toisin määrää.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin