111 8v vm.2000 lambda-arvo ylhäällä

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
linkkimasto

111 8v vm.2000 lambda-arvo ylhäällä

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

Terve!

Ongelma alkoi katsastuskäynnillä 23.12. Katsastusmies totesi pakoputken vuotavan reilusti ja tästä syystä lambda- arvo oli jotain 1.4... jäännöshappi oli puolestaan yli 6:den. Vaihdoin vuotavan väliputken ja sivumennen myös tulpat, sekä tarkistin sytytysjohtimien liitokset. Vein auton viimetingassa tänä aamuna kats.konttorille, josta tuli jälleen hylkäävä päätös. Arvot tyhjäkäynnillä: co 0, hc 0, lambda 1.12(2000rpm), co2 12.40, o2 3.91. Ajoin Deltaan, jossa vikokoodit luettiin. Ainoa vikakoodi tuli lambda- anturilta. Anturin signaali luettiin myös yleismittarilla, ja todettiin ettei se heilahtele yhtään -> anturi sökö. Vaihdettiin uusi anturi(197€), mutta pakokaasutestiä ei voinut tehdä viallisen analysaattorin vuoksi. Laite ei antanut olleenkaan lambda- arvoa...
Ajoin suoraan Deltasta konttorille, jossa uusintamittaus antoi seuraavat lukemat

joutokäynti
co 0
hc 0
lambda
co2 10.90
02 6.00

2000 rpm
co2 0
hc0
lambda 1.36
co2 11.00
o2 5.70
tulos oli taas hylkäävä... Mitä hiivattia tässä pitäisi tehdä? Mennä valittamaan Deltaan ja vaatia lisätutkimuksia ilmaiseksi,kun aiempi käynti maksoi sentään 284€, vai viedä auto muualle tutkittavaksi ja sanoa ettei vikakoodeja ole (totta)? Autoon on kesällä huoltokorjaamossa vaihdettu kannentiiviste, samalla tarkistettiin pintapuolisesti venttiilikoneiston kunto, joka ok (välykset on pikatarkistettu vuotodiagnoosin yhteydessä Deltassa viime heinäkuussa). Imu- ja pakosarjantiiviste vaihdettiin samalla. Itse ajattelin vielä tarkistaa katin joustoliitoksen kunnon, mutta se tuskin selittää kaikkea. Auto käy hieman raskaasti, kulutus normaalia, vikavalo ei pala enää lambdan vaihdon jälkeen. Onko imusarjassa vuoto vai mitä ihmettä tuolta voi etsiä?
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 111 8v vm.2000 lambda-arvo ylhäällä

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

mutuilua: Jos vuoto olis lambdaa ennen pakoputkessa niin seos rikastuis liikaa. Mutta mitä se tekee sitten, jos se on ennen sylinteriä, ilmamassamittarin ja sylinterin välissä? Rikastaa vissiin silloinkin...

Voisko olla että joku pakoputken liitos vuotaa auton alla ja ja et huomaa sitä. Nimittäin vuoto ei todella tarvi olla suuri, että pk-testistä tulee hylky.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: 111 8v vm.2000 lambda-arvo ylhäällä

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Vuotava putki tulee kanssa mieleen kun hc ja co on nolla.
linkkimasto

Re: 111 8v vm.2000 lambda-arvo ylhäällä

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

No niin, nyt on laatokka kunnossa. Käy kuin kello. Vika oli haljenneessa tk- moottorin rungossa(?), josta vuoti "väärää ilmaa" moottoriin ohi ilmamassamittarin. Myös MAF oli viallinen, olin vaihtanut tarvikeanturin joulukuussa, mutta se ei merkkiliikkeen asentajan mukaan toiminut oikein... moottori ei reagoinut kaasuun kuten pitää. (tämä kyllä osaksi totta) Bosch- MAFfilla toimii moitteetta. Lambda- anturista tuli vikakoodi P0134 (häiriö signaalipiirissä...)eikä signaalijohtimesta mitattu jännite muuttunut mihinkään suuntaan. Eli anturissa oli vikaa. Se vaihdettiin aiemmalla käynnillä. Koko hommaan meni kaksi Delta- käyntiä(vikakoodien luku ei onnistu missä tahansa, vanha OBD- liitin...) ja 680€ riihikuivaa; 1. käynti: MPI- testi ja uusi lambda asennettuna yht.280€, 2. käynti: tk-moottori ja MAF + työt tingattuna 400€. Kallista, sanon minä! Enkä saanut edes mittaustuloksia pakokaasutestistä uusintakatsastusta varten... pitää käydä tinkaamassa huomenna pk- testi ilmaseksi ihan periaatteen vuoksi. Osia vaihdetaan merkkihuollossa lähes puolivängällä, muka testausta varten, jälkeenpäin ehdotellaan uusintakäyntiä takaisinvaihtoa varten, jos osat ja toimiva auto ei miellytä... huh. En tuonne enää Lataa vie, kai ne vikakoodit voi lukea jossain muualla liittimen ohikin...
Mutta nytpä tuo kulkine pelaa kuin ompelukone. Kallis sellainen tosin. Joten, huomenna konttorille jännittämään lisää!
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 111 8v vm.2000 lambda-arvo ylhäällä

Viesti Kirjoittaja Sepi »

[quote="linkkimasto"] En tuonne enää Lataa vie, kai ne vikakoodit voi lukea jossain muualla liittimen ohikin...
quote]

Ei kyllä kannata. Hommaa tuolta kerhon kautta ajotietokone, mikäli niitä vielä sinne ilmaantuu, niin voit itse lukea ne koodit: http://www.kerhotuotteet.fi/product_catalog.php?c=3
BK-10 mallia on helpoin käyttää. Tuolla jotain kuvia niistä: http://translate.google.com/translate?p ... ry_state0=
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Kajtsu

Re: 111 8v vm.2000 lambda-arvo ylhäällä

Viesti Kirjoittaja Kajtsu »

Empä löytänyt BK-10:ä kerhokaupasta. Saakohan näitä vielä jostain ja mihin hintaan. Tulis tossa kellokin Samaraan.
rotsi4

Re: 111 8v vm.2000 lambda-arvo ylhäällä

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Onkos tämä nyt se lada josta oli juttua aikaisemmin, kansivikaa ja siinä samassa vaihdettiin ilmamassamittari.. Luulisi että hajonnut ilmamassamittari menee vielä takuuseen, ja siinä samassa voi menne tuotevastuulain nojalla vianetsintäkulutkin, tosin on tässä muitakin vikoja..mutta koittaa ehkä voi.
Oikean ilmamassamittarin pitäisi kuitenkin kestää muutama vuosi ja useampi 100tkm..
KALERVO 1963
Viestit: 318
Liittynyt: 12.6.2004 14:30
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: 111 8v vm.2000 lambda-arvo ylhäällä

Viesti Kirjoittaja KALERVO 1963 »

Mittautin myös pakokaasut 110 8 v vm 1999 pielessä oli tyjäkäynillä ihan ok mutta kierroksilla reilusti yli sallitun,BK 10 ei ole näyttänyt mitään vikakoodia auto toimii ihan ok tultiin siihen tulokseen että ehkä lambda anturissa vikaa? deltassa anturin hinta 197 € ajattelin kokeilla tarvike anturia NTK Lambda Sensor oza 624-e5 stock no.1919 tälläisia tietoja on laatikon päällä hinta 65 € onkohan kellään kokemusta sopiiko kyseinen anturi ja toimiiko se ja kuinkahan pitkään.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 111 8v vm.2000 lambda-arvo ylhäällä

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Saksalainen NTK-luettelo tuntee Bosch MP7.0 -järjestelmälle happianturin OZA660-EE1 (Stock-numero 5653).

Se ei tietenkään tarkoita, etteikö mainitsemasi anturi sopisi (luetteloni ei sitä tunne lainkaan).

Vastaaminen olisi hieman varmemmalla pohjalla, jos kertoisit, onko autosi GM- vaiko Bosch-ruiskulla. Ja noin yleisestä mielenkiinnosta olisi mukava tietää. millaisia pakokaasumittaustuloksia autostasi on saatu.

***

Noin yleensä ottaen ovat NTK-anturit laadullisesti hyviä. NTK-kauppanimi kuuluu samaan yritysryppääseen kuin NGK, joka tunnetaan meillä mm. sytytystulpista.

parhain terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: 111 8v vm.2000 lambda-arvo ylhäällä

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Minulta hajosi Lada 111 (vm -00, 116 tkm) Bosch lambda-anturi. Ostin tilalle NTK lambdan, joka antoi virheilmoituksen (BK-10), ettei sen lämmitys toimi. Mittasin Ladan lambda-anturin lämmityspuolen vastuksen. Sain vastukseksi 2.6 ohmia. Mittasin myös NTK OZA624-E4 yleislambdan lämmityksen vastuksen – sain arvoksi 6.1 ohmia. Luin ladaboardilta, että Ladaan sopiva lambda ei saa ylittää 4.0 ohmin vastusta. Valitettavasti varaosamyyjät eivät tätä tiedä, ja heidän varaosakirjoissa on paljon virheitä.
KALERVO 1963
Viestit: 318
Liittynyt: 12.6.2004 14:30
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: 111 8v vm.2000 lambda-arvo ylhäällä

Viesti Kirjoittaja KALERVO 1963 »

No nyt taas on päästöt ok oli peräkärryn kanssa ajoa kuormaa oli melkoisesti jonkun 50 km kävin tänään sitten taas mittauttamassa päästöt nyt oli kaikki ok, tulipa sitten käytyä katastuksellakin saman tien,eipä ollut mitään huomauttamista mistään.ps. Bosch ruisku on tuossa minun 110.
Vastaa Viestiin