Kiitos jo etukäteen!!
Ketjun kiristys ja kaasarin säätö
-
Sladisti
Ketjun kiristys ja kaasarin säätö
Morjensta!Voisko joku opastaa aloittelevaa ladistia ketjun kiristämisessä ja kaasarin säätämisessä.Eli miten/mistä säädetään ketjua ja mikä on oikea kireys?Entäs kaasarin säätö...mistä löytyy ruuvit ja mitä tapahtuu kyseistä ruuvailemalla.Pomppas päästöistä ja ei kehtais summassa ruveta säätämään.
Kiitos jo etukäteen!!
Kiitos jo etukäteen!!
Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö
auton merkki ja malli? ilmeisesti kyllä lada mutta malli?
autoton.. vielä
-
ladamaster
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö
Onko auto muuten huollettu?
Kärjet ja sytytyksenajoitus säätö ja huolto?
Ilmanpuhdistin?
Venttiilinsäätö?
Tulpat?
Kaikki nämä vaikuttavat osiltaan käyntiin ja päästöihin.
Kaasuttimessa ei ole kuin tyhjäkäynnin kaksi säätöruuvia. Niillä säädetään tyhjäkäynnin seosta ja kierroslukua.
Siis ensiksi kaikki muu säätöihin ja sitten vähän kaasaria mahdollisesti.
Käykö kone "nätisti" vaiko kuin joku zetori? Jos on kovin jälkimmäistä, niin säätämään vain kaikkea mainittua.
Autosi on vielä niin sanottua ajatonta tekniikka, jota voi varsin hyvin vielä itsekin huoltaa
Kärjet ja sytytyksenajoitus säätö ja huolto?
Ilmanpuhdistin?
Venttiilinsäätö?
Tulpat?
Kaikki nämä vaikuttavat osiltaan käyntiin ja päästöihin.
Kaasuttimessa ei ole kuin tyhjäkäynnin kaksi säätöruuvia. Niillä säädetään tyhjäkäynnin seosta ja kierroslukua.
Siis ensiksi kaikki muu säätöihin ja sitten vähän kaasaria mahdollisesti.
Käykö kone "nätisti" vaiko kuin joku zetori? Jos on kovin jälkimmäistä, niin säätämään vain kaikkea mainittua.
Autosi on vielä niin sanottua ajatonta tekniikka, jota voi varsin hyvin vielä itsekin huoltaa
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö
Pitäisikö tässäkin ensin viisata katsomaan Usein kysytyistä kysymyksistä ja käyttämään Etsi -toimintoa?
Ketjun kiristys löytynee helposti kohdasta Jakoketjun Kiristys, Ketjun kiristys tai jotakin sellaista.
Minähän tein mahtavat hölmöilyt kiristäessäni 1700i jakoketjua tuossa muutama vuosi sitten. Siksi siis tähän.
Ketjun kiristys lyhyesti: Löysätään 17mm (15mm) kiristinjousenpidinpultti löysähkölle. Pultti sijaitsee jakoketjukopan yläosassa vanttiilikopan alalaidan alapuolella. Pultti sijaitsee moottorin vasemmalla puolella eli apukuskipuolella. Vasenpuoli siis kun moottoria katsotaan edestä päin.
Pultin ollessa löysähköllä, ei siis irti vaan ehkestä käsikireydellä, moottoria pyöritetään puolitoista kierrosta pyörimissuuntaan eli niin että auto kulkee eteen päin.
Moottoria EI pyöritetä startilla, liu'uttamalla autoa mäkeä alas EIKÄ kiristinpidinpultin löysäämistä tehdä auton käydessä. Liian voimakas pyörittäminen voi saada jakoketjun pomppaamaan ja oikea jako menee sekaisin. Näin minulle kävi.
Kun kiristinpidinpultti on löysätty käytetään käynnistyskampea moottorin pyörittämiseen. Nappiksessa voisi olla tuollainen mahdollisuus jo moottorissa on reiällinen jäähdytin. Kampiakselin päässä kiilapyörän ulkopuolella on 32mm (38mm?) pultti, josta moottoria voidaan myös pyörittää.
Mukava tapa on pyytää ystävää apuun. Ystävä työntää autoa ahterista ja itse työnnetään vaikkapa kuljettanan renkaasta pyörittäen siten, että seurataan kiilahihnan pyörimistä. Voidaan yrittää katsoa kampiakselin pään pyörän pyörähtämisestä tuo arvioitu puolitoista kierrosta. Ei se kuitenkaan niin nökönuukaa ole. Kunhan nyt jonkin verran verkkaisesti liikutaan.
Eli työnnellään yhdessä auto vaikkapa 3vaihde kytkettynä jonkin verran. Kiristimen on silloin pitänyt tehdä työnsä. Yksinkin tämän voi tehdä seuraavasti vanhaa TykinTyöntäjän konstia käyttäen:
Esivalmistelut ovat samat kuin aiemmin. Valitaan sopiva paikka. Tasamaa tai aivan loiva alamäki käy hyvin. Kiinteä alusta kuten asfaltti tai kova hiekkatie. Kytketään 3vaihde päälle. Työnnetään autoa kuljettajan ovipielestä työntäen ja renkaasta samalla pyörittäen. Parasta on kuitenkin pyörittää vain renkaasta silloin kulkee. Vaikkapa ratti vähän oikeaan niin rengas tulee hyvin esiin. Sitten pökkimään.
Kun kiristys on tapahtunut, ketjunkiristinjousenpidinpultti kireistetään normaaliin sopivaan järkevään ja luonnolliseen momenttiinsa. Eli sen mitä kohtuudella normaalityökaluilla saa.
Tämmöttiästiästäs tänään.
Ketjun kiristys löytynee helposti kohdasta Jakoketjun Kiristys, Ketjun kiristys tai jotakin sellaista.
Minähän tein mahtavat hölmöilyt kiristäessäni 1700i jakoketjua tuossa muutama vuosi sitten. Siksi siis tähän.
Ketjun kiristys lyhyesti: Löysätään 17mm (15mm) kiristinjousenpidinpultti löysähkölle. Pultti sijaitsee jakoketjukopan yläosassa vanttiilikopan alalaidan alapuolella. Pultti sijaitsee moottorin vasemmalla puolella eli apukuskipuolella. Vasenpuoli siis kun moottoria katsotaan edestä päin.
Pultin ollessa löysähköllä, ei siis irti vaan ehkestä käsikireydellä, moottoria pyöritetään puolitoista kierrosta pyörimissuuntaan eli niin että auto kulkee eteen päin.
Moottoria EI pyöritetä startilla, liu'uttamalla autoa mäkeä alas EIKÄ kiristinpidinpultin löysäämistä tehdä auton käydessä. Liian voimakas pyörittäminen voi saada jakoketjun pomppaamaan ja oikea jako menee sekaisin. Näin minulle kävi.
Kun kiristinpidinpultti on löysätty käytetään käynnistyskampea moottorin pyörittämiseen. Nappiksessa voisi olla tuollainen mahdollisuus jo moottorissa on reiällinen jäähdytin. Kampiakselin päässä kiilapyörän ulkopuolella on 32mm (38mm?) pultti, josta moottoria voidaan myös pyörittää.
Mukava tapa on pyytää ystävää apuun. Ystävä työntää autoa ahterista ja itse työnnetään vaikkapa kuljettanan renkaasta pyörittäen siten, että seurataan kiilahihnan pyörimistä. Voidaan yrittää katsoa kampiakselin pään pyörän pyörähtämisestä tuo arvioitu puolitoista kierrosta. Ei se kuitenkaan niin nökönuukaa ole. Kunhan nyt jonkin verran verkkaisesti liikutaan.
Eli työnnellään yhdessä auto vaikkapa 3vaihde kytkettynä jonkin verran. Kiristimen on silloin pitänyt tehdä työnsä. Yksinkin tämän voi tehdä seuraavasti vanhaa TykinTyöntäjän konstia käyttäen:
Esivalmistelut ovat samat kuin aiemmin. Valitaan sopiva paikka. Tasamaa tai aivan loiva alamäki käy hyvin. Kiinteä alusta kuten asfaltti tai kova hiekkatie. Kytketään 3vaihde päälle. Työnnetään autoa kuljettajan ovipielestä työntäen ja renkaasta samalla pyörittäen. Parasta on kuitenkin pyörittää vain renkaasta silloin kulkee. Vaikkapa ratti vähän oikeaan niin rengas tulee hyvin esiin. Sitten pökkimään.
Kun kiristys on tapahtunut, ketjunkiristinjousenpidinpultti kireistetään normaaliin sopivaan järkevään ja luonnolliseen momenttiinsa. Eli sen mitä kohtuudella normaalityökaluilla saa.
Tämmöttiästiästäs tänään.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
-
ralli lada
- Viestit: 848
- Liittynyt: 12.4.2005 20:38
- Paikkakunta: jämsä�
Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö
Jos niitä venttilejä innostuu säätämään niin samalla tuon ketjun kiristää, näkee ainakin varmasti että tulee kireälle.
Ja se ketjunkiristimen pultti on ainakin täälläpäin ollut 13mm kannalla, mutta saattaa kymenlaaksolaiset aina leuhkia isommilla
Ja se ketjunkiristimen pultti on ainakin täälläpäin ollut 13mm kannalla, mutta saattaa kymenlaaksolaiset aina leuhkia isommilla
21013 2300tic
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö
Hyvä kun saatiin oikea pultinkantakoko. En viitsinyt pimeällä mennä katselemaan joten heitin hatusta jotakin muistamaani. Näin se tietous lisääntyy.
Ja tokihan Meil on tääl kaikki MurhaPaljo isompaa ku muual.
Ja tokihan Meil on tääl kaikki MurhaPaljo isompaa ku muual.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö
Juu Ketjun kiristelyt voit Unohtaa kun ostat siihen Automaattisen ketjun kiristimem! H:18€
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
-
Sladisti
Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö
Mistä sen näkee onko automaattinen paikallaan??Siis jos olisivat jo laittaneet? 
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö
Tuskin on asennettu jos ketju rallattaa?
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö
jep se on hieno laite se kiristin 
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö
Eikö kannattaisi alottelijan ensin opetella normaalikiristimellä ketjukiristys? Sehän nyt ei ole vaiva eikä mikään. Niin ja kuuntelee ensin konetta.
Kiristyksen jälkeen kuuntelee uudelleen. Muuttuiko mikään?
TakaPotkujen koneissa voi rallatta niin moni muukin asia. Vesipumpun laakeri...
Kiristyksen jälkeen kuuntelee uudelleen. Muuttuiko mikään?
TakaPotkujen koneissa voi rallatta niin moni muukin asia. Vesipumpun laakeri...
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?