Ketjun kiristys ja kaasarin säätö

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Sladisti

Ketjun kiristys ja kaasarin säätö

Viesti Kirjoittaja Sladisti »

Morjensta!Voisko joku opastaa aloittelevaa ladistia ketjun kiristämisessä ja kaasarin säätämisessä.Eli miten/mistä säädetään ketjua ja mikä on oikea kireys?Entäs kaasarin säätö...mistä löytyy ruuvit ja mitä tapahtuu kyseistä ruuvailemalla.Pomppas päästöistä ja ei kehtais summassa ruveta säätämään.

Kiitos jo etukäteen!! :D
Avatar
jaasu
Viestit: 1055
Liittynyt: 11.9.2007 12:09
Paikkakunta: haapavesi

Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö

Viesti Kirjoittaja jaasu »

auton merkki ja malli? ilmeisesti kyllä lada mutta malli?
autoton.. vielä
Sladisti

Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö

Viesti Kirjoittaja Sladisti »

Merkki:Lada Malli:2105 ja 1200S Vuosimalli:86
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Onko auto muuten huollettu?
Kärjet ja sytytyksenajoitus säätö ja huolto?
Ilmanpuhdistin?
Venttiilinsäätö?
Tulpat?

Kaikki nämä vaikuttavat osiltaan käyntiin ja päästöihin.
Kaasuttimessa ei ole kuin tyhjäkäynnin kaksi säätöruuvia. Niillä säädetään tyhjäkäynnin seosta ja kierroslukua.
Siis ensiksi kaikki muu säätöihin ja sitten vähän kaasaria mahdollisesti.
Käykö kone "nätisti" vaiko kuin joku zetori? Jos on kovin jälkimmäistä, niin säätämään vain kaikkea mainittua.

Autosi on vielä niin sanottua ajatonta tekniikka, jota voi varsin hyvin vielä itsekin huoltaa :D
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Pitäisikö tässäkin ensin viisata katsomaan Usein kysytyistä kysymyksistä ja käyttämään Etsi -toimintoa?

Ketjun kiristys löytynee helposti kohdasta Jakoketjun Kiristys, Ketjun kiristys tai jotakin sellaista.

Minähän tein mahtavat hölmöilyt kiristäessäni 1700i jakoketjua tuossa muutama vuosi sitten. Siksi siis tähän.

Ketjun kiristys lyhyesti: Löysätään 17mm (15mm) kiristinjousenpidinpultti löysähkölle. Pultti sijaitsee jakoketjukopan yläosassa vanttiilikopan alalaidan alapuolella. Pultti sijaitsee moottorin vasemmalla puolella eli apukuskipuolella. Vasenpuoli siis kun moottoria katsotaan edestä päin.

Pultin ollessa löysähköllä, ei siis irti vaan ehkestä käsikireydellä, moottoria pyöritetään puolitoista kierrosta pyörimissuuntaan eli niin että auto kulkee eteen päin.

Moottoria EI pyöritetä startilla, liu'uttamalla autoa mäkeä alas EIKÄ kiristinpidinpultin löysäämistä tehdä auton käydessä. Liian voimakas pyörittäminen voi saada jakoketjun pomppaamaan ja oikea jako menee sekaisin. Näin minulle kävi.

Kun kiristinpidinpultti on löysätty käytetään käynnistyskampea moottorin pyörittämiseen. Nappiksessa voisi olla tuollainen mahdollisuus jo moottorissa on reiällinen jäähdytin. Kampiakselin päässä kiilapyörän ulkopuolella on 32mm (38mm?) pultti, josta moottoria voidaan myös pyörittää.

Mukava tapa on pyytää ystävää apuun. Ystävä työntää autoa ahterista ja itse työnnetään vaikkapa kuljettanan renkaasta pyörittäen siten, että seurataan kiilahihnan pyörimistä. Voidaan yrittää katsoa kampiakselin pään pyörän pyörähtämisestä tuo arvioitu puolitoista kierrosta. Ei se kuitenkaan niin nökönuukaa ole. Kunhan nyt jonkin verran verkkaisesti liikutaan.

Eli työnnellään yhdessä auto vaikkapa 3vaihde kytkettynä jonkin verran. Kiristimen on silloin pitänyt tehdä työnsä. Yksinkin tämän voi tehdä seuraavasti vanhaa TykinTyöntäjän konstia käyttäen:

Esivalmistelut ovat samat kuin aiemmin. Valitaan sopiva paikka. Tasamaa tai aivan loiva alamäki käy hyvin. Kiinteä alusta kuten asfaltti tai kova hiekkatie. Kytketään 3vaihde päälle. Työnnetään autoa kuljettajan ovipielestä työntäen ja renkaasta samalla pyörittäen. Parasta on kuitenkin pyörittää vain renkaasta silloin kulkee. Vaikkapa ratti vähän oikeaan niin rengas tulee hyvin esiin. Sitten pökkimään.

Kun kiristys on tapahtunut, ketjunkiristinjousenpidinpultti kireistetään normaaliin sopivaan järkevään ja luonnolliseen momenttiinsa. Eli sen mitä kohtuudella normaalityökaluilla saa.
Tämmöttiästiästäs tänään. 8)
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

Jos niitä venttilejä innostuu säätämään niin samalla tuon ketjun kiristää, näkee ainakin varmasti että tulee kireälle.
Ja se ketjunkiristimen pultti on ainakin täälläpäin ollut 13mm kannalla, mutta saattaa kymenlaaksolaiset aina leuhkia isommilla :wink:
21013 2300tic
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Hyvä kun saatiin oikea pultinkantakoko. En viitsinyt pimeällä mennä katselemaan joten heitin hatusta jotakin muistamaani. Näin se tietous lisääntyy.

Ja tokihan Meil on tääl kaikki MurhaPaljo isompaa ku muual. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Juu Ketjun kiristelyt voit Unohtaa kun ostat siihen Automaattisen ketjun kiristimem! H:18€
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Sladisti

Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö

Viesti Kirjoittaja Sladisti »

Mistä sen näkee onko automaattinen paikallaan??Siis jos olisivat jo laittaneet? :shock:
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Tuskin on asennettu jos ketju rallattaa?
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö

Viesti Kirjoittaja START »

jep se on hieno laite se kiristin 8)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ketjun kiristys ja kaasarin säätö

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eikö kannattaisi alottelijan ensin opetella normaalikiristimellä ketjukiristys? Sehän nyt ei ole vaiva eikä mikään. Niin ja kuuntelee ensin konetta.

Kiristyksen jälkeen kuuntelee uudelleen. Muuttuiko mikään?

TakaPotkujen koneissa voi rallatta niin moni muukin asia. Vesipumpun laakeri...
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin