Niva -88 1,6 ilman tyhjäkäyntiä

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
cicero

Niva -88 1,6 ilman tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja cicero »

Isäukolla on Lada Niva -88 josta on kadonnut tyhjäkäynti. Se käy kyllä, kun laittaa "ryypyn" pikkuisen päälle. Onkohan joku "tyyppivika" ?
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Niva -88 1,6 ilman tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Tyhjäkäyntisuutin tukossa, löytyy kaasarin ulkopuolelta. Muistaakseni ruuvimeisselihahlolla varustettu 8mm mutterikannallinen messinkinen suutin.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
cicero

Re: Niva -88 1,6 ilman tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja cicero »

Moi!
Kiitos, täytyypä kehottaa tutkimaan ko. suutin.
Krisse

Re: Niva -88 1,6 ilman tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Huono on tyhjäkäynti täälläkin, ja kun rupesin asiaa tutkimaan niin löysin perin eriskummallisen asian imusarjasta:

Kuva

Eikai edes Nivassa voi olla imusarjassa tollasta joutilasta tököä mistä kone saa ilmaa? Tsekkasin kiihdytyspumpun toiminnan ja tuolta rupes tiputtaa bensaa :-D Tilkitsin ton mut eihän se tietenkään mitään auttanut. Seosruuvin kääntelykään ei tuntunut vaikuttavan mihinkään, tyhjäkäynti on millon mitäkin 0 ja 2500 rpm välillä. Mut en mä tohon sen enempää aijo perehtyä, tallin nurkasta löytyy kolme erilaista 2 kurkkusta veeperiä nii kai se sillä hoituu.

Ja vuosimallihan o '78, kaasari oli joku CCCP mekaanisella kakkoskurkulla ja jakajassa ei ole alipainesäädintä.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Niva -88 1,6 ilman tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Elä tulppaa tota putkea. Se on bensan ylivuotoputki ja on ihan originaali varuste. Ei aiheuta koneen toimintaan mitään ylimääräisiä kuvioita.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Krisse

Re: Niva -88 1,6 ilman tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja Krisse »

No minäpä otin sen pois. Eikä noista tallilta löytyvistä kaasareista mikään käy ilman huomattavaa kaasuvivuston modaamista joten suunnittelin sitten purkavani ja putsailevani ton nykyisen. Mut toteutus tuntus nyt alkavan vähän kusea, kaasarin pultit on irti ja suht roisin naputtelin jälkeen sain kaasarin sentään jo 'keikkumaan' imusarjan päällä niin että millin rako tulee mutta kaasarip*rkele vaan ei ota lähteäkseen.

Onko siellä nyt vielä joku systeemi vai köytänkö nosturin kaasariin kiinni?

EDIT:

No, kyllähän se sitten lähti kun sai sen heilumaan sen verran että sai ruuvimeisseliä väliin ja väännettyä. Tiiviste siellä sitten vaan harasi vastaan. Kaasarin purkasin ja putsasin, ei sieltä oikein mitään vikaa löytynyt. Paitsi se pensaletkun tulossa olevan suodattimen mutteri oli erittäin löysällä, varmaan siksi haissut tallissa pensiinikin. Ja olihan pensaletkussa oleva yleismallinen suodatinkin vähän omituinen, molemmat lähdöt ihan lutussa ja mutkalla. Kasailin vehkeet ja pistettiin käyntiin ja kyllähän se heti tuntui fiksummalta. Kone lämpöiseksi ja hetki tyhjäkäynti- ja seosruuvien parissa ja nyt pelaa käsittääksen ihan kivasti.

Vielä kun ton liikkeelle lähdön ja pintakaasualueen sais pelaamaan eikä kone aina ekaksi nyykähtäisi kun tarjoaa kaasua niin sitten tolla vois jo lipua kartsaa.

Oli muuten kaasarina 2101-1107010 ja äkkisen googlettamisen jälkeen pitäisi löytyä tuhat kakssatasesta? Kaasariin menevien vesiletkujen klemmarit oli kyllä kovin alkuperäsen oloiset ja kaasari oli niin hyvin kiinni imusarjassa että oisko toi nyt kuitenkin ihan orkkis asennus vaikka Nivoissa pitäisi kait olla vähän muun numeroisia kaasareita.
Krisse

Re: Niva -88 1,6 ilman tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Nyt alkaa kyl Ristiaanilla hermo mennä.

Pakosarjan tiivisteiden vaihdon lomassa vaihdoin sitten puolan ja kuningas-weberin. Pistin tulille ja avot, kivastihan se pelaa.

KUNNES SITTEN!!! Pari minuuttia meni ja stoppi tuli. Avaimesta kyllä käyntiin, potkimalla käy ja kun säätää tyhjäkäynnin tarpeeksi isoksi niin kyllähän se röpötellen sitä 1500 käy. Liikkeelle lähtö on edelleen ihan yhtä toivotonta kuin ennenkin, kierroksia 2000 ja tarkkaa poljintyöskentelyä niin ehkä sitten. Ajossahan toi pelaa ihan ok.

Eli kuningasweberin vaihdon jälkeenkin 'pelaa' käytännössä ihan samalla tavalla kuin ennenkin.

Ajattelin vielä tulpata imusarjasta jarrutehostimen lähdön et jos vaikka tehostimesta imis ilmaa, mutta tuskin sekään mitään auttaa.

On tää nyt *kele, Ladojenhan piti olla toimintavarmoja ja jos tulee ongelma niin yksinkertasia korjata. Yeah right.
Vastaa Viestiin